Een nieuw avontuur, Tanganyika of Malawi

tanganyikafreak
Erelid

Re: Een nieuw avontuur, Tanganyika of Malawi

Bericht door tanganyikafreak » 20 mar 2017, 05:11

Van de onderstaande soorten, die je noemt, kun je bet leuke combinaties in jouw bak maken.

Kleine notitie, voor wat betreft de 'Jumbo', binnen de soort zit zelfs op één vanglocatie kleurvariatie.

'
Altolamprologus calvus
Altolamprologus compressiceps
Cyprichromis leptosoma
Cyprichromis microlepidotus
C. leptosoma jumbo" en de vele prachtige varianten ( ik weet nou niet als ik op internet kijk of het soorten zijn die in het meer voorkomen of gekruiste varianten)
Ectodus descampsii
julidochromis-gombi / julidochromis-dickfeldi
Lamprologus multifasciatus
Neolamprologus cylindricus
Neolamprologus brichardi
Neolamprologus buescheri
Paracyprichromis nigripinnis
Baars

Bericht door Baars » 20 mar 2017, 15:55

tanganyikafreak schreef:Van de onderstaande soorten, die je noemt, kun je bet leuke combinaties in jouw bak maken.

Kleine notitie, voor wat betreft de 'Jumbo', binnen de soort zit zelfs op één vanglocatie kleurvariatie.

'
Altolamprologus calvus
Altolamprologus compressiceps
Cyprichromis leptosoma
Cyprichromis microlepidotus
C. leptosoma jumbo" en de vele prachtige varianten ( ik weet nou niet als ik op internet kijk of het soorten zijn die in het meer voorkomen of gekruiste varianten)
Ectodus descampsii
julidochromis-gombi / julidochromis-dickfeldi
Lamprologus multifasciatus
Neolamprologus cylindricus
Neolamprologus brichardi
Neolamprologus buescheri
Paracyprichromis nigripinnis

Dank je wel!
Zijn er nog andere vissen die opvallen qua kleur/gedrag die in dit aquarium gehouden kunnen worden?
Mocht ik de keuze maken voor tanganyika, dan wil ik wel een zo goed mogelijk beeld van de soorten die ik in mijn huidige aquarium kan houden.

Dat maakt de keuze v.w.b de jumbo's best moeilijk! Aan de andere kant zit daar wel genoeg kleur in dat is een + punt.
Is het bij deze soort ook het geval dat ze kruisen als je 2 of meerdere kleurvarianten neemt?

Zoals ik aangaf over de tropheus had ik al gelezen dat het best een moeilijke combi kan zijn. Maar Ik ben wel benieuwd wat de reden is dat je die er niet heb bijgezet.

Mvg,

Baars
tanganyikafreak
Erelid

Bericht door tanganyikafreak » 20 mar 2017, 16:10

Sowieso de soortjes die ik eerder aangaf

Ik zou geen Cyprichromis mixen ivm het kruisingsgevaar.
Wat wel kan is een normale C. leptosoma combineren met Paracyprichromis brieni.
Overigens moet ik er nog wel bij zeggen dat de C microlepidotus geen beginnersvis is.

Tevens is je bak niet toereikend voor Tropheus.
Minimale bak maat is 2 meter lengte
Danovic

Bericht door Danovic » 20 mar 2017, 16:25

tanganyikafreak schreef: Tevens is je bak niet toereikend voor Tropheus.
Boh, 2m als minimum maat vind ik wat overdreven.

Maar mijn inziens is er nog een 'grotere' reden om cyps en trophs niet te combineren, en da's voedselvereisten.
Als je trophs teveel van het eiwitrijke (dat de cyps nodig hebben) binnenkrijgen geeft dit met 99% zekerheid problemen!

gr,
D.
450x96x74 Madagascar - 120x80x40 Africa - 120x80x60 ZA
tanganyikafreak
Erelid

Bericht door tanganyikafreak » 20 mar 2017, 16:30

Ieder zijn mening/ervaring hey ;)

Voedseltechnisch ga ik helemaal met je mee :)
Baars

Bericht door Baars » 20 mar 2017, 21:35

tanganyikafreak schreef:Sowieso de soortjes die ik eerder aangaf

Overigens moet ik er nog wel bij zeggen dat de C microlepidotus geen beginnersvis is.

Oke duidelijk, in wat voor op zicht kan ik moeilijkheden verwachten met de C microlepidotus?
bedankt voor je uitleg!
Baars

Bericht door Baars » 20 mar 2017, 21:40

tanganyikafreak schreef:Sowieso de soortjes die ik eerder aangaf

Oke duidelijk, in wat voor op zicht kan ik moeilijkheden verwachten met de C microlepidotus?
bedankt voor je uitleg!
Danovic schreef:
tanganyikafreak schreef: Tevens is je bak niet toereikend voor Tropheus.
Boh, 2m als minimum maat vind ik wat overdreven.

Maar mijn inziens is er nog een 'grotere' reden om cyps en trophs niet te combineren, en da's voedselvereisten.
Als je trophs teveel van het eiwitrijke (dat de cyps nodig hebben) binnenkrijgen geeft dit met 99% zekerheid problemen!

gr,
D.
Dit punt heb ik ook aan gedacht, maar nog niet openlijk gesteld. Betekent dat per definitie dat je rovers beter niet kan combineren met herbivoren, of geld dat alleen voornamelijk voor de gevoeligheid van de tropheus voor eiwitrijkvoedsel? Als ik ook daar op moet letten namelijk, dan gaan er waarschijnlijk nog meer vissen van het lijstje af.
Uiteraard sta ik open voor jullie bevindingen en expertise in deze.

Mvg,

Baars
Meksjoef
Erelid

Bericht door Meksjoef » 21 mar 2017, 00:47

Zullen we voor die vragen anders gewoon een topic openen ;) Dan blijft dit gewoon je voorstel topic en staat je vraag gelijk goed en hebben andere mensen er in de toekomst ook iets aan :)
JohnLu
Erelid
Contacteer:

Bericht door JohnLu » 21 mar 2017, 13:23

Meksjoef schreef:Zullen we voor die vragen anders gewoon een topic openen ;) Dan blijft dit gewoon je voorstel topic en staat je vraag gelijk goed en hebben andere mensen er in de toekomst ook iets aan :)
Prima idee. Wel leuk om jullie meningen over verschillen tussen de twee bekendste "cichliden-meren" te lezen.
https://www.youtube.com/user/JohnluFrl
facebook.com/Aquariumroom/
Baars

Bericht door Baars » 21 mar 2017, 23:20

Meksjoef schreef:Zullen we voor die vragen anders gewoon een topic openen ;) Dan blijft dit gewoon je voorstel topic en staat je vraag gelijk goed en hebben andere mensen er in de toekomst ook iets aan :)
Ik vroeg me al in het begin af of mijn vragen wel pasten in dit voorstel topic, maar aangezien er geantwoord werd, heb ik het zo gelaten.
Ik ben er ook een voorstander van dat andere er van leren, daar is een forum immers voor!
Bedankt in ieder dat je dit punt belicht en leuk dat dit leeft!

JohnLu schreef:
Prima idee. Wel leuk om jullie meningen over verschillen tussen de twee bekendste "cichliden-meren" te lezen.
Inderdaad, ik vind het ook erg boeiend om andere leden hun bevindingen en expertise in deze verschillen(tussen malawie en tangangyika) te lezen.

Zal ik een topic openen met als titel " Ervaring en Verschil tussen Tanganyika & Malawie " ?

Wellicht is het een idee voor de moderators om dit onderwerp een vaste plek op het forum te geven, zodat het op die manier makkelijk te vinden is voor leden die hier nieuw zijn en dit onderwerp actueel blijft.
Op deze manier kan er een plek gecreëerd worden waarin beginners, maar ook gevorderde een beter beeld krijgen en op deze manier een weloverwogen keuze kunnen maken om de overstap te maken van Tanganyika naar Malawie of andersom van Malawie naar Tanganyika. Dit betere beeld word ondersteunt op basis van expertise en nieuwe opgedane ervaring van mensen die Tanganyika's/Malawies houden of die beide cichlides uit dit meer hebben gehouden.

Ik hoor graag jullie bevindingen...
Plaats reactie