Een nieuw avontuur, Tanganyika of Malawi

Baars

Een nieuw avontuur, Tanganyika of Malawi

Bericht door Baars » 19 mar 2017, 14:05

Beste mede liefhebbers,

Ik sta al een tijd ingeschreven op het forum( ik schrik er zelf van! aangezien ik daar niet bewust van was), echter had ik nog geen bijdrage geleverd en was ik in die zin meer een stille forumlid.

Al sinds mijn jeugd heb ik altijd al enorme belangstelling gehad voor de natuur en alles wat daarin afspeelt.
Dit heeft zich in mijn leven logischerwijs vertaald in het houden van dieren.
Aangezien mijn broer ook altijd erg veel had met het houden van dieren, heb ik dat bij wijze van spreken met de paplepel meegekregen. Vele aquariums van groot tot klein, van zoet tot zout heb ik bij hem voorbij zien gaan.

Ongeveer een jaar geleden hebben wij hier thuis een aquarium(130 x 50 x 50) met malawies overgenomen. In eerste instantie was het voor de kinderen, maar die raakte er op uit gekeken. Echter was de vonk bij mijn vrouw en mij al gouw over geslagen en ging ik me er meer in verdiepen. Ik kwam er gouw achter dat de vorige eigenaar een verkeerde combi had gekozen er zaten namelijk mbuna's met rustige vrijzwemmers in waarin we al gouw te maken kregen met stress en agressie binnen dat bestand.
Ik heb toen besloten om de vissen aan de lfs te geven en aan een hobbyist die wat meer ruimte had in zijn bak.

We zijn later verder gegaan met nieuw vissen en een bestand wat rustiger was om op die manier "spelenderwijs" meer te leren op het gebied van het houden van malawies. Naar gelang de tijd die ik had/heb, was/ben ik ook actief op andere fora's, waarin ik probeer mijn bijdrage te leveren op basis van wat ik weet of waar ik juist onwetend over ben.

In tussentijd hebben we een groter aquarium (151 x 51 x 66) aangeschaft en de oude weggedaan.
Ik zit momenteel in een fase dat ik overweeg om over te gaan naar tanganyika's nadat ik al heel wat gezien en gelezen heb op engels en nederlanstalige websites. Malawies winnen het wat betreft de kleurenpracht, echter als het gaat om variatie in gedrag dan is er veel meer te vinden bij tanganyika's. Zodoende zit ik met een dilemma. In het geval ik voor tanganyika's kies dan is er niet zoveel kleuren variatie als bij malawies en ik ben bang dat we dan niet optimaal kunnen genieten van het aquarium, andersom geld het voor malawies dat het gedrag allemaal een beetje op het zelfde neer komt en je daar qua gedrag gouw op uit gekeken ben.
Ik heb ook veel gevraagd/gelezen over een eventuele combi van malawies en tanganyika's, echter zijn de antwoorden niet bevredigend genoeg om die keuze wel of niet te maken.

Kort gezegd willen we een aquarium waarvan we voor een langere tijd van kunnen genieten en waarin zowel variatie in gedrag als kleur goed aanwezig zijn, we willen namelijk niet dat we al snel uitgekeken raken op de vissen.

Ps. Ik weet niet of het bovengenoemde thuis hoort in een "voorstel" topic, als dat niet het geval is dan plaats ik het in een andere topic. Ik hoor in ieder geval graag jullie bevindingen/praktijk ervaringen/suggesties etc., zodat ik een weloverwogen keuze kan maken.

Met vriendelijke groet,

Baars
PlukB

Re: Een nieuw avontuur, Tanganyika of Malawi

Bericht door PlukB » 19 mar 2017, 14:20

Welkom. Welk gedrag zou je dan precies graag terugzien?
tanganyikafreak
Erelid

Bericht door tanganyikafreak » 19 mar 2017, 14:22

Met mijn profielnaam, zou ik de keuze niet voor je moeten maken. Dat ligt te veel voor de hand.
Maar om toch voor mijn geliefde meertje te pleiten:

Qua kleur valt er nog genoeg te vinden
(Para)Cyprichromis zijn kleurenbommen.
Neolamprologus leleupi/ N mustax zijn er in schitterend gele varianten.
Ook de verscheidene Altolamprologus compressiceps varianten hebben de nodige kleuren combinaties.
Om maar wat voorbeelden te noemen.
Toegegeven, de meeste Tanganyika soorten zijn meer van de subtiele kleuren.

Maar in jouw bak is zeker één en ander mogelijk.
Welke soorten vind jij leuk? Dan kan ik je wat gerichter helpen, ipv lukraak wat soorten op te gaan noemen ;)
juultner

Bericht door juultner » 19 mar 2017, 14:24

Alsnog Welkom!
edwins

Bericht door edwins » 19 mar 2017, 14:52

Welkom!

Ik ben geen expert op Malawi- en/of Tanganjika gebied, maar ik denk dat in dit formaat bak Tanganjika meer mogelijkheden biedt.
Baars

Bericht door Baars » 19 mar 2017, 16:31

Beste alle,

Allereerst erg bedankt voor jullie snelle reacties en verwelkoming, dat stel ik zeer op prijs!
Baars

Bericht door Baars » 19 mar 2017, 18:37

PlukB schreef:Welkom. Welk gedrag zou je dan precies graag terugzien?
Dank je wel!
Een goede vraag, ik heb niet perse de voorkeur voor een bepaald gedrag, wel spreekt me de variatie in (broed)gedrag bij tanganyika's erg aan, daar dat bij malawies vrijwel gelijk is en je op dat punt gouw uitgekeken raakt.
tanganyikafreak schreef:Met mijn profielnaam, zou ik de keuze niet voor je moeten maken. Dat ligt te veel voor de hand.
Maar om toch voor mijn geliefde meertje te pleiten:

Qua kleur valt er nog genoeg te vinden
(Para)Cyprichromis zijn kleurenbommen.
Neolamprologus leleupi/ N mustax zijn er in schitterend gele varianten.
Ook de verscheidene Altolamprologus compressiceps varianten hebben de nodige kleuren combinaties.
Om maar wat voorbeelden te noemen.
Toegegeven, de meeste Tanganyika soorten zijn meer van de subtiele kleuren.

Maar in jouw bak is zeker één en ander mogelijk.
Welke soorten vind jij leuk? Dan kan ik je wat gerichter helpen, ipv lukraak wat soorten op te gaan noemen ;)
haha dank je wel, de reden dat ik deze vraag op dit forum stel en niet op een specifieke forum, is juist omdat hier de specialiteiten van meerdere gebieden bijeenkomen, zo krijg ik (maar ook andere uiteraard) een beter beeld waarom je juist een bepaalde keuze moet maken volgens de "freaks", dus in die zin is jou mening ook van harte welkom!

je probeert me toch een duik in het diepe te laten maken heh met de laatste zin, hahaha..
ik ben er nog niet (helemaal) uit of ik overga naar tanganyika, maar ik had uiteraard de vraag niet gesteld als deze gedachten niet leefden. Ik zal dus een aantal soorten benoemen die ik erg mooi vind en die ik zou willen overwegen aan te schaffen IN HET GEVAL ik overga op tanganyika (haha):

Astatotilapia burtoni 'tanganicae'
Altolamprologus calvus
Altolamprologus compressiceps
Benthochromis tricot
C. frontosa Kigoma
Cyphotilapia Gibberosa Blue Mpimbwe
Cyathopharynx furcifer ruziba
Cyprichromis leptosoma
Cyprichromis microlepidotus
C. leptosoma jumbo" en de vele prachtige varianten ( ik weet nou niet als ik op internet kijk of het soorten zijn die in het meer voorkomen of gekruiste varianten)
Ectodus descampsii
Eretmodus cyanostictus
julidochromis-gombi / julidochromis-dickfeldi
Lamprologus callipterus
Lamprologus multifasciatus
Neolamprologus cylindricus
Neolamprologus brichardi
Neolamprologus buescheri
Paracyprichromis nigripinnis
Tropheus ( maar daar lees ik verhalen over dat het best een moeilijke vis is om te houden en je op die manier beperkt word in de keuze van soorten)
Xenotilapia melanogenys

Ik heb even snel een selectie gemaakt, maar ik zie op het internet dat er vele kleurenvarianten zijn van een bepaalde soort, waardoor ik op dit moment door de bomen het bos niet meer zie, maar ondanks dat zou ik toch graag zien welke kleuren varianten er nog meer zijn van de bovengenoemde soorten of überhaupt soorten die ik in dit lijstje niet vermeld heb, maar die qua kleur (of gedrag) zeker noemenswaardig zijn.

Jullie hulp word erg gewaardeerd!

Mvg,

Baars
David

Bericht door David » 19 mar 2017, 20:10

De afgelopen jaren heb ik zowel Malawi als Tanganyika gehad. Je hebt helemaal gelijk qua verschillen. Wil je veel kleur dan kan je beter gaan voor Malawi, is ook vaak wat makkelijker ter combineren onderling. Tanganyika heeft ook kleur maar meer subtiel en het gedrag is erg divers en interessant. Wel lastig om bij Tanganyika een goed en gevarieerd bestand uit te zoeken. Ik vind Tanganyika meer voor gevorderden, het is meer uitdagend en boeiend, mits je de vissen goed weet te houden. In de praktijk zie je helaas veel verkeerde combi's in een bak met ruzie, stress en ziekte tot gevolg en dan is de lol er snel af.
300x80x80 Midden Amerika viewtopic.php?f=45&t=3245
Baars

Bericht door Baars » 19 mar 2017, 23:06

David schreef:De afgelopen jaren heb ik zowel Malawi als Tanganyika gehad. Je hebt helemaal gelijk qua verschillen. Wil je veel kleur dan kan je beter gaan voor Malawi, is ook vaak wat makkelijker ter combineren onderling. Tanganyika heeft ook kleur maar meer subtiel en het gedrag is erg divers en interessant. Wel lastig om bij Tanganyika een goed en gevarieerd bestand uit te zoeken. Ik vind Tanganyika meer voor gevorderden, het is meer uitdagend en boeiend, mits je de vissen goed weet te houden. In de praktijk zie je helaas veel verkeerde combi's in een bak met ruzie, stress en ziekte tot gevolg en dan is de lol er snel af.

Dank je wel voor je bijdrage!
Het laatste wat elke hobbyist wil is verkeerde combi's die helemaal uit de hand lopen in de vorm van agressie, stress en ziekte. Zodoende ben ik ook al een poos aan het kijken wat ik bij een eventuele stap naar tanganyika kan verwachten. Mede door dit soort vraagstukken bespreekbaar te maken, krijg ik ook een beter beeld van wat ik kan verwachten en kan ik een weloverwogen besluit nemen.

Betreffende je stelling dat het meer uitdagend en boeiend is mits de vissen goed gehouden worden, ben ik het met je eens, echter geld dat ook voor malawies. Voor mij is dat dus niet een punt om af te haken voor tanganyika's. Het punt om een gevarieerd bestand uit te zoeken en dat dat lastig is, is wel een interessant aandachtspunt waar ik graag de ervaringen van andere over wil weten. Bedankt dat je dit punt benoemt!
Meksjoef
Erelid

Bericht door Meksjoef » 20 mar 2017, 02:21

Welkom :)
Plaats reactie