Na de laatste energie-afrekening heb ik er hard aan zitten denken om met de hobby te stoppen. Als alternatief ben ik een tijdje met hooglandtandkarpertjes uit Mexico bezig geweest. Deze kun je onverwarmd houden. Het zijn visjes die in hun voortbestaan bedreigd worden, daar krijg je gratis zo’n goede-daad-gevoel bij;) Helaas echter, kan mij zo’n krioelende zwerm druktemakers totaal niet boeien. Cichliden zijn in mijn beleving totaal anders. Hebben ’n bepaalde mate van intelligentie, zijn individueel verschillend van karakter en met sommige kun je zelfs zoiets als ’n band voelen.
Ik had, voordat de energierekening op de mat viel, ‘n 3 mtr-bak in de slaapkamer gepland. Daarvoor had ik al de nodige voorbereidingen getroffen zoals versteviging van de vloer en de aanschaf van apparatuur. Het lag in de bedoeling er ’n brakwaterbak met bijv. V. maculicauda van te maken, maar voorlopig heb ik deze sloot maar even op de lange baan geschoven. Eerst maar eens zien wat de gasprijs gaat doen

.Gelukkig zijn de energieprijzen inmiddels weer enigszins gezakt en ik heb voor twee maanden terug een vast contract af kunnen sluiten. Ook de maatregelen van de overheid, het energieplafond, waar ik weliswaar overheen kwam, hebben mij ertoe geholpen nog even door te gaan. Helaas hoorde ik gister dat dit beleid voor komend jaar niet wordt voortgezet.
Ik ga dus voorlopig nog even door, maar ik vroeg mij af of er méér aquarianen zijn die overwegen met de hobby te stoppen. Ik hoor daar weinig over, maar misschien heb ik het gemist, ik lees niet alles. Wel is mij opgevallen dat het steeds rustiger wordt op het NCF. Wellicht een indicatie. Ik zal de komende tijd proberen weer eens wat te posten.