Voorstellen met foto's aqua terrarium

EJA0000

Voorstellen met foto's aqua terrarium

Bericht door EJA0000 » 08 dec 2016, 18:47

Als klein jongetje jaren lang lid geweest van Aquavisie en met veel plezier altijd naar de bijeenkomsten geweest. Helaas woon ik al jaren niet meer in de buurt van Geldrop. Begonnen met bakken met “van alles en nog wat” en daarna Cichliden. Zowel Amazone, Tanganyika als Malawi. Toen ik ging studeren, door het op kamers gaan wonen, moest het aquarium er helaas uit. Had toen ook al een terrarium en daar ben ik mij toen volledig op gaan focussen. Dat terrarium heb ik ondertussen al een paar jaar niet meer. De dieren waren na 16 jaar overleden. Na een lang bouw proces heb ik nu beide hobby’s willen combineren en heb ik onderstaand aqua terrarium gebouwd.

De afmetingen van het complete terrarium zijn 180(L) x 80 (B) x 120 (H) met 500 liter water en een waterdiepte van 45 cm. Helaas zit er in dit “oefen” aqua terrarium geen glas in het watergedeelte en heb ik nu even geen recente foto's waar het waterdeel goed te zien is :( Op de 4de foto kun je er net een beetje bovenop kijken. Issue is dat de fotocamera alles wat licht is lichter maakt en alles wat donkerder is vrijwel zwart. In het echt kijk je heel makkelijk op het water en is dus niet zo donker als op deze foto's.Hopelijk heb ik dit binnenkort met mijn nieuwe camera beter voor elkaar. Heb er al guppen in gehad en gelukig kun je ook van bovenaf de vissen prachtig bewonderen. Guppen waren als test bedoeld en niet omdat ik deze graag wilde houden. Toen ze zich voort begonnen te planten heb ik ze weg gegeven om er nu andere vissen in te gaan zetten. Dit moeten vissen worden die ik in een toekomstige grotere bak ook wil gaan houden. In het volgende aqua terrarium komt wel uiteraard een mooie ruit. Dit volgende aqua terrarium wordt 380cm lang en ik schat ongeveer 3000 liter water. Een aanzienlijk deel krijgt verschillende (on)dieptes wat redelijk wat invloed gaat krijgen op het aantal liters.

Ik kom op het forum om ervaringen te lezen met vissen, om de weg te vinden naar mooie en goede kwaliteit vissen en om te kijken wat hier de ervaringen met eiwitafschuimers en ozon zijn op grote zoetwater aquaria.

Grtz,

EJA
edwins

Re: Voorstellen met foto's aqua terrarium

Bericht door edwins » 08 dec 2016, 22:12

Welkom!

Op het gebied van terraria ben ik een absolute leek. Welke materialen heb je gebruikt voor de inrichting? Heb je al (plannen voor) dieren in het landgedeelte?

Ik ben benieuwd naar de toekomstige ontwikkelingen. Heb je al een idee wat voor vissen je wilt gaan houden?
Meksjoef
Erelid

Bericht door Meksjoef » 09 dec 2016, 01:22

Welkom hier :)
Reptielen en vissen bekoren mij wel dus blijf nieuwsgierig.
Bruce

Bericht door Bruce » 09 dec 2016, 01:51

Welkom.
Fraai gemaakt hoor !
Ook mooie tillandsia ;-).
Rob Olivier

Bericht door Rob Olivier » 09 dec 2016, 06:28

Welkom hier!
Dat ziet er fraai uit zeg! Ik ben jarenlang erg fanatiek in de terrariumhobby bezig geweest dus ik ben erg benieuwd wat voor dieren hierin komen.
JohnLu
Erelid
Contacteer:

Bericht door JohnLu » 09 dec 2016, 06:49

Heel mooi gedaan.

En welkom op het forum!
https://www.youtube.com/user/JohnluFrl
facebook.com/Aquariumroom/
Daniel12345

Bericht door Daniel12345 » 09 dec 2016, 07:53

Welkom ! Verhaal klinkt heel spannend, zou graag de foto's zien maar op een of andere manier zijn ze hier blanco ?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Keyser

Re: RE: Re: Voorstellen met foto's aqua terrarium

Bericht door Keyser » 09 dec 2016, 10:51

Daniel12345 schreef:Welkom ! Verhaal klinkt heel spannend, zou graag de foto's zien maar op een of andere manier zijn ze hier blanco ?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dat komt omdat je via tapatalk kijkt. Via je browser zou het wel zichtbaar moeten zijn.
Daniel12345

Bericht door Daniel12345 » 09 dec 2016, 12:57

Via web zijn ze idd wel te zien, wel beetje apart.

Zie er gaaf uit, mooi project ;)
EJA0000

Bericht door EJA0000 » 09 dec 2016, 18:55

Hartelijk dank voor het warme welkom!

Om (voor de meeste waarschijnlijk te uitgebreid) op de vragen terug te komen,

Gebruikte materialen:[/b
]

De gehele basis (interieur) is gemaakt van tempex, tegellijm, minimaal verf en volledig bedekt met epoxy. Dus ook het water gedeelte inclusief de stenen die daar in zitten.

Op de bodem van het water ligt grind dat van klein, in alle tussen maten, tot vuist grote (afgeronde) rivier stenen gaat.

Op het land is het hout eiken.
Intermezzo: Deze heb ik ook in het water gehad maar die begonnen te schimmelen. Op dit forum is er ook wel geschreven over eikenhout in het aquarium. Dat van mij heeft 15 jaar kunnen drogen in een vorig terrarium maar begon alsnog helemaal fel rood uit te slaan en te schimmelen. Na het volledig reinigen zat het binnen een paar dagen weer helemaal onder. Na drie maanden werd dit nog steeds niet minder dus heb ik het er uit gehaald. Voor mij geen eikenhout meer in het water. Tevens denk ik dat mogelijk vers eikenhout beter werkt dan volledig gedroogd. Het sap is volgens mij licht zuur en gaat schimmelen wellicht tegen.

In het water is verder nog kurk terug te vinden als in de donkere hoekjes nep planten. Ze staan wat weg gestopt zodat je niet ziet dat ze nep zijn en het watergedeelte toch meer aangekleed voelt.

Toekomstige vissen:

Aantal uitgangspunten:
- Zoveel mogelijk biotoop eigen (Bolivia, Brazilië, Colombia, Ecuador, Frans-Guyana, Guyana, Peru, Suriname en Venezuela). In de toekomst ga ik de planten op het land hier ook beter op proberen te matchen. Dit zijn de landen waarin de huidige bewoners ook voorkomen.
- Kleur rijke vissen om het grijs, bruin, zwart van het verblijf te breken. Liefst met blauw, groen of/en oranje. Geel achtig vind ik ook mooi.
- Wil een minimaal vis bestand. Dus niet vol gepropt met vissen. Vermoedelijk één hoofdsoort in een klein groepje met 1 of 2 bij vissen.
- Het moeten uiteindelijk grote robuuste vissen worden (>25cm). Dit sluit kleine vissen dan vrijwel uit. Midden grote vissen is beter van niet. Kom ik later nog op terug.
- Ik ververs regelmatig een deel van het water.
- Ben geen groot fan meer van extreme bult koppen.
- Kweek voor de jongen vind ik niet belangrijk. Gedrag in het algemeen vind ik wel zeer interessant. Ben van mening dat vissen, net als andere dieren, het beter doen in een stimulerende omgeving. De mogelijkheid tot het vormen van een paartje en eventueel voortplanten wil ik ze dus wel bieden.

Ik ben me nog aan het oriënteren en alles staat dus nog open. Maar om een richting te geven van wat ik mooi vind en binnen het juiste leef gebied valt.

Als mogelijke hoofd soort (groepje?):
- Hoplarchus Psittacus
- Hypselececara Temporalis ( Alleen de groen/blauwe variant vind ik mooi. Schijnbaar zijn ze er ook die voornamelijk rood worden)
- Cichla soorten als bijv. de Melaniae

Mogelijk nog als bij vis of aanvullende soort voor meer op de bodem:
- Retroculus lapidifer
- Meervalachtige zolang deze maar niet donker van kleur zijn. Vindt bijv. een Pseudoplatystoma Tigrinum schitterend maar die wordt veel te groot. Dus mogelijk een kleiner blijvend alternatief zoals een Brachyplatystoma Juruense. Heb met zulke vissen echter geen enkele ervaring.
- Zoetwater rog. Ook leuk om die over toekomstige ondiepere stukken te zien zwemmen. Maar ook hiermee heb ik geen ervaring. Dus hier zal ik mij eerst nog uitgebreid in moeten verdiepen.

Mocht ik besluiten om het uiteindelijk niet af te stemmen op het juiste leef gebied dan haal ik waarschijnlijk de Cichlasoma Dovii. Vind ik een zeer mooie vis die ook nog eens erg goedkoop is.

Hoofdbewoners:

Het terrarium is al bewoond sinds eind januari dit jaar. Op het “reptielenforum.nl” schrijf ik hier regelmatig uitgebreid over als binnen een netwerk van experts. Ga dat hier niet doen. Maar een korte toelichting wil ik uiteraard wel geven omdat het toch wel bepalend is voor een eventueel vissen bestand, de inrichting als manier van filtreren.

Het betreft de Paleosuchus Trigonatus. Een krokodilachtige (kaaiman) die tot de “kleinere” soorten behoort. Deze soort groeit uit, over een periode van 10 tot 15 jaar, tot het formaat van een flinke teckel. Maar dan wel één met een dikke staart. Helaas ben ik een pruts fotograaf (wordt aan gewerkt om dit te verbeteren). Dus geen top foto’s.

Afgelopen vier (4) jaar ben ik binnen Europa naar verschillende bijeenkomsten van krokodillen experts geweest. Hier komen o.a. verzorgers uit dierentuinen, aquaria, universiteiten, dierenartsen, mensen die zich richten op conservation projecten, etc. Maar ook particulieren zoals ik. Uiteindelijk zijn mij afgelopen januari deze twee (2) nakomelingen ter beschikking gesteld uit een grote publieke dierentuin elders in Europa. De paleosuchus Trigonatus is van de 24 soorten krokodilachtige mijn favoriete soort. Het is een lastige, nacht actieve soort die in de natuur zeer terug getrokken leeft. Meer nog dan vele andere soorten krokodilachtige. Dit is oa het geen ik nader bestudeer. Niet alleen het “hoe” ze acteren maar voornamelijk het "waarom" erachter.

De Paleosuchus Palpebrosus, een zeer verwante soort, wordt in gevangenschap veel meer gehouden. Deze soort is makkelijker te krijgen, zijn niet zo terug getrokken en reageren gematigder. Voor de meeste mensen dus een leukere soort om te houden.

Om ze zoveel mogelijk te zien staat het huidige verblijf in de woonkamer. Een volgend verblijf dat een stuk groter wordt zal nog steeds in de woonkamer komen te staan om dezelfde reden. Het uiteindelijke verblijf voor over een jaar of zeven (7) zal hiervoor te groot zijn. Een serre zal dan moeten worden omgebouwd tot een tropisch paradijsje. Het watergedeelte voor een volwassen paar behoeft ongeveer 6-8m2 en ongeveer 6000 liter. De opmerking die hier wel bij hoort is dat deze soort volgens biologen meer op het land leeft dan andere soorten als ze eenmaal volwassen zijn. Een uitgebreid landgedeelte zal dus ook nog aanwezig moeten zijn.

Krokodilachtige worden in dierentuinen vaak met vissen samengehouden. Volwassen dieren van deze soort kunnen prima met grote of hele kleine vissen. Middel grote vissen gaat ook maar daar sneuvelen er soms wel van. Als deze zich voldoende voortplanten is dat geen probleem maar dat is niet de insteek die ik heb.
Mijn kaaimannen zijn nu nog klein en kan alleen zeggen dat ze in guppen XL, een prima snack formaat en langzaam zwemmende oppervlakte vissen, dus gemakkelijke prooi, gelukkig niet zijn geïnteresseerd. Dit is geen enkele garantie voor andere soorten of voor de toekomst! Ik ben dus nog terug houdend met wat “duurdere” soorten vissen.
Plaats reactie