rvdvissen schreef: ↑11 jan 2024, 16:44
Schiet maar even op dit idee?
Ik heb een geschakelde PH meter die gekoppeld zit aan een geautomatiseerde CO2fles. (Dit gaat via een 220volt schakelsysteem zoals jullie weten)
Nu heb ik het idee om een turf filter met een pompje te laten schakelen via mijn geschakelde PH meter. Als mijn PH 7.5 is dan stroomt er water door de filter zolang totdat het bijvoorbeeld 7.0 is en dan schakelt de ph controller uit. Door waterwissels en toevoeging van verdampt water loopt de ph op en schakelt de pomp weer aan. Dan hou je het aquariumwaterstabiel. Mocht het oplopen en niet meer zakken dan is de turf uitgewerkt en moet ik het vervangen....

Is dit wat? Zal vast niet de eerste zijn met dit idee.
Het probleem met dit systeem is dat in de stilstandperiode je filtermassa gaat rotten.
Er is echter een andere oplossing. Die ook nog makkelijker is.
Even een toelichting, pH buffers bestaan uit een zuur en de bijhorende base. Bijvoorbeeld azijnzuur - dat kan je afkorten als HAc en acetaat, dat Ac is. Ac is dan CH3-COO, maar dat even terzijde. Zit er evenveel HAc als AC in een pot, dan is de pH 4,78. En heb je een buffer.
Neem je nu 1 liter verse turf, en een liter uitgewerkte, dan heb je ook een buffer - die grofweg op pH = 4 staat. Water dat door dit systeem komt, komt er op pH - die 4 eruit. En stroom je genoeg water door dit systeem, dan overheerst dit al de pH veranderingen.
Hoe bereik je dit? Welnu, als je 2 liter verste turf neemt, dan kom je vanzelf in de fase dat een fors deel uitgewerkt is. En tegen de tijd dat je pH omhoog gaat - zeg een half punt boven de waarde van je turf, dan zou je de helft moeten vervangen. Let op, niet het bovenste deel vervangen, maar het spul goed door elkaar mengen.
Eelke van de Zwaag, van Aqua Ferrytales in Almere, is per ongeluk op dit systeem gekomen. Mocht je in de buurt zijn, dan kan hij je veel meer vertellen, zeker al je even mijn naam noemt om hem te helpen herinneren.