Klopt helemaal Bas. In de praktijk zal het daarom ongunstiger uitpakken dan ik heb berekend en zal daarvoor gecorrigeerd moeten worden. Het komt in mijn rekenvoorbeeld neer op 0.119 mg nitraat/liter/uur. Daarom is het belangrijk om in de beginfase veel te meten en op grond daarvan aanpassingen aan het tempo van de (continue) verversing door te voeren, totdat het gewenste evenwicht ontstaat. Dat is ook wel in de formule te vatten, misschien doe ik dat nog wel een keer. Ik gebruik de formule voor berekeningen voor mijn eigen bakken, maar daarin ververs ik 33 liter per uur (= tempo van mijn omgekeerd osmose apparaat), dus dan speelt dat probleem een veel minder grote rol. Voor de kleine bak (325 l), heb ik elke week 5 uur (aaneengesloten) nodig en voor de grote (1200 liter) 16 uur om voldoende te verversen. De door jou genoemde doorgaande vervuiling is dan minder relevant dan bij continue verversing.Dat is niet het geval, met 20 liter per etmaal duurt het dus iets meer dan een uur om die liter te verversen, en tijdens dat verversen wordt ook de vervuiling aangevuld.
Terug bij Malawi
- janvangastel
- Contacteer:
Re: Terug bij Malawi
Meten is weten
-
Het wekelijks verversen is gezien mijn werk niet altijd mogelijk. Dit moet echt automatisch gaan. Dit kan gestuurd worden door m'n Profilux:Alex Becker schreef: ↑10 jan 2020, 13:04 en daarom denk ik dat continue waterverversen niet zinvol is en het effectiever is om wekelijks een deel van het water in 1x te verversen, scheelt veel weggooien van schoon water wat bij automatische verversing gebeurd. In mijn beleving voer je bij een wekelijkse verversing ook meer afvalstoffen af.
-Stop opvoerpomp van bioloog
-Start pomp welke water naar het riool pompt.
-Dmv een flow meter meten hoeveel water er weg gepompt is.
-Na bijvoorbeeld 100 liter stop riool pomp
-Open magneet ventiel voor toevoegen vers water
-Als waterlevel weer goed is, stop toevoer en start de pomp van bioloog.
Dat zijn veel stappen waar het fout kan gaan en je moet de opvoerpomp uit zetten anders zal deze de bioloog leeg trekken als het waterniveau in de bak daalt en er dus niets meer over de overloop heen stroomt.
En het nadeel is de temperatuur van het verse water. Ik heb geen mogelijkheid om dit voor te verwarmen.
Dan is continu vers water toevoegen beter. Dit kost wel meer water en het verwarmingselement zal iets vaker aan staan maar het is een simpel proces wat niet gestuurd hoeft te worden. Alleen een beveiliging in bouwen dat als om wat voor reden ook de overloop naar het riool verstopt zou raken, de bak niet overstroomt.
En de schommelingen in waterwaardes en temperatuur bij een wekelijkse verversing zijn hiermee weg genomen.
Water kost bijna niets. Dus of ik nu 20 of 40 liter per dag ververs maakt niet zoveel uit. Al kost mij dat €100 per jaar, dan nog maakt het mij niet uit.
Nog een klein voordeel: in de trapkast waar de wateraansluiting komt lopen ook verwarmingsbuizen van de CV. Als het water langzaam stroomt, en ik leg de toevoer vanuit de druppelaar langs de CV buizen, dan kan de warme omgeving van de kast het water alvast een hekel klein beetje opwarmen. Als het bijvullen te snel gaat dan heb je dat effect niet.
Ik merk dat het concept van continu verversen soms nog wat weerstand oproept omdat je dus ook schoon water weg gooit. Maar echt... met de water prijzen in Nederland is dat echt peanuts. Dan maar een litertje meer per dag.
In de zeeaquarium wereld moet men ook niet zeuren over het energie verbruik van alle apparatuur en verlichting. Dat is nou eenmaal nodig voor het gezond houden van de bak.
Dus moet je bij het houden van een zoet waterbak ook niet klagen over het water verbruik.

En het gemakt..... Dat is voor mij het meeste waard. Die beperkte tijd die ik heb, zit ik liever met de kids voor de bak te kijken naar de vissen dan dat ik bezig ben met water verversen.
Terug naar de huidige situatie:
Eind deze week gaan alle koralen en vissen de bak uit en kan het schoonmaken van de bak beginnen. Ik wil ook al het leidingwerk van de overloop enzovoorts aanpassen. Dat zit nu niet naar mijn zin dus kunnen we dat gelijk aanpassen.
Bij mijn vraag Bioloog of 2x potfilter neig ik toch steeds meer naar 2x potfilter. Het gemak van Potfilter afkoppelen en mee nemen naar de wasbak voor onderhoud is mij zoveel meer waard dan de voordelen van een bioloog.
Binnenkort ook eens naar een Cichliden kweker kijken voor een mooi bestand voor dit bakje.
Groeten,
Remko
- Waterkip
Waarom gebruik je een pomp die het water naar het riool pompt? Als je een afvoer maakt die bij een bepaald waterniveau het water naar het riool afvoerd lijkt me dat veiliger. Gewoon vers water de bak in, het teveel wprdt weggevoerd.
Stel de pomp naar het riool doet het om wat voor reden niet dan loopt er wel extra water de bak in en daarmee een overstroming.
Ik houd van eenvoud. Hoe is het doe:
Afvoer vanaf de bak op het riool. Via een Gardena sproeicomputer heb ik elke dag een moment dat er 5 minuten vers water de bak in stroomt. Hoeveel water dat is? Met een flowmeter een keer gemeten hoeveel water er per min. uit de kraan komt en dat is 14 liter/min. dus met 5 minuten heb ik ongeveer 70 liters vers water de bak in.
Met de profilux kan dat ook en als je hebt zou ik die zeker gebruiken. Alleen zou ik er zelf niet voor kiezen om het water af te pompen.
Stel de pomp naar het riool doet het om wat voor reden niet dan loopt er wel extra water de bak in en daarmee een overstroming.
Afvoer vanaf de bak op het riool. Via een Gardena sproeicomputer heb ik elke dag een moment dat er 5 minuten vers water de bak in stroomt. Hoeveel water dat is? Met een flowmeter een keer gemeten hoeveel water er per min. uit de kraan komt en dat is 14 liter/min. dus met 5 minuten heb ik ongeveer 70 liters vers water de bak in.
Met de profilux kan dat ook en als je hebt zou ik die zeker gebruiken. Alleen zou ik er zelf niet voor kiezen om het water af te pompen.
-
Je begrijpt me verkeerd (of ik heb het niet duidelijk vermeld); Dit was een voorbeeld van als ik de waterwissel 1x per week zou doen en dan zou automatiseren.Waterkip schreef: ↑11 jan 2020, 12:17 Waarom gebruik je een pomp die het water naar het riool pompt? Als je een afvoer maakt die bij een bepaald waterniveau het water naar het riool afvoerd lijkt me dat veiliger. Gewoon vers water de bak in, het teveel wprdt weggevoerd.
Dat ga ik natuurlijk niet doen. Ik ga continu verversen met de noodoverloop en een aansluiting op het riool.

Ik hou van gemak en het moet simpel zijn en zonder poespas.
En hoe meer je automatiseert, hoe meer er fout kan gaan. Dat probeerde ik een beetje uit te leggen.