Terug bij Malawi
- Harrie
Re: Terug bij Malawi
Het aquarium is 120x70x60 (60 waterhoogte). Normaal ga ik voor een binnenfilter, maar dat is toch wat moeilijk met deze afmeting. Ik heb geen ervaring met automatisch waterverversing, maar kan me voorstellen dat je die zo kunt instellen dat je geen filter meer nodig hebt. Of zeg ik nu iets heel raars?
-
- Erelid
Zonder filter lijkt mij toch wel extreem. Dan zou je de vissen effectief onder een lopende kraan houden.Harrie schreef: ↑04 jan 2020, 12:25 Het aquarium is 120x70x60 (60 waterhoogte). Normaal ga ik voor een binnenfilter, maar dat is toch wat moeilijk met deze afmeting. Ik heb geen ervaring met automatisch waterverversing, maar kan me voorstellen dat je die zo kunt instellen dat je geen filter meer nodig hebt. Of zeg ik nu iets heel raars?
Want het filter is vooral voor de omzetting van NH3 naar NO3. NH3 -> NO2- en NO2- -> NO3-. De eerste stap gaat veel sneller als de tweede, en in elke stap wordt het resultaat minder giftig. Heb je geen filter, dan zal er wat NO2 (nitriet) overblijven, en dat is niet goed.
Je kunt het natuurlijk wegspoelen, maar dan moet je, bijvoorbeeld, van 1 liter per uur naar 10 liter. Beetje duur.
Want incl de opwarmkosten kost een kuub water van 25 C ongeveer 5 euro (gas) of 15 euro (stroom)
Ik heb Cribroheros rostratus. Ik ben gelukkig
- Harrie
Duidelijk.
- janvangastel
- Contacteer:
Volgens mij is 20 liter per dag continu verversen niet voldoende voor een 500 l bak. Stel je wil het nitraatgehalte op 20 mg/l houden. Vaak moet je om dat te bereiken ongeveer de helft van het water per week verversen, uiteraard wat afhankelijk van de bezetting. Veel mensen doen dat ook. Als je elke week de helft moet verversen, betekent dat, dat er per week ook 20 mg/l nitraat bij komt. Bij eenmalig verversen per week ga je dus wekelijks van 40 terug naar 20 mg per liter, waarna het zich in een week weer opbouwt naar 40. Bij verversen van 20 liter water per dag haal je elke dag (als in het kraanwater geen nitraat zit) 20x20 = 400 mg nitraat weg uit de bak, dus per liter 400/500 = 0.8 mg/l. Er komt per dag aan nitraat bij 20 mg/l : 7 = 2.86 mg/l, dus 2.86/0.8 = 3.57 maal zoveel als je eruit haalt. Eigenlijk is het nog iets ongunstiger, want bij continue verversen, wordt ook continue vers water geloosd, want dat mengt met het 'oude' water. Per week ververs je daarom geen 7x20 = 140 liter, maar 117 liter. Berekend met formule (met verversing per uur =168 uur/week): integrate(0.8*e^(-0.8/500*x), (x=0 tot 168). Zit in het kraanwater wel al wat nitraat wordt het nog ongunstiger.
Laatst gewijzigd door janvangastel op 11 jan 2020, 09:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Meten is weten
-
- Erelid
Ga een heel eind mee met Jan van Gastel, het punt is de vraag hoeveel nitraat er per dag eigenlijk bijkomt.
In een bak van 500 liter zit vaak 500 g vis, of meer. Die hebben minimaal 1 % van hun lichaamsgewicht aan droogvoer nodig, dat 40 % eiwit bevat. Dat is dus het toevoegen van 5 g voer, of 2 gram eiwit.
Groeien de vissen niet, dan komt dit uiteindelijk als urine uit de vis, en 2 gram eiwit levert ongeveer 0,8 gram nitraat op. Groeien de vissen wel, dan moet je meer voeren en zijn de cijfers ongunstiger.
Die 0,8 gram nitraat per dag wil je met 20 liter wegspoelen. Dat lukt als er 40 mg per liter is opgelost.
Zit je op 20 mg per liter, dan heb je 40 liter nodig. En ik ben van hele lage cijfers uitgegaan, goede kans dat, als je 40 liter per dag ververst, dat de nitraatconcentratie toch hoger wordt. Dat kan je meten. Omdat je meer moet voeren, want die 1 % is laag, en die 500 gram ook.
Ik denk dat Jan met zijn omrekenen van 140 liter continue naar 117 liter in een keer een fout maakt. Wanneer er 1 liter water in de bak stroomt, komt er ook 1 liter uit. Ga je uit van ideaal mengen, dan denk ik dat dit dus 499/500 of 0,998 oud water is. En water is gek spul het mengt niet echt ideaal.
Ik denk dat op 500 liter 140 liter in de week continue meer dan 130 liter in een keer per week is. Bij 40 liter per dag wordt het verschil uiteraard iewts groter.
In een bak van 500 liter zit vaak 500 g vis, of meer. Die hebben minimaal 1 % van hun lichaamsgewicht aan droogvoer nodig, dat 40 % eiwit bevat. Dat is dus het toevoegen van 5 g voer, of 2 gram eiwit.
Groeien de vissen niet, dan komt dit uiteindelijk als urine uit de vis, en 2 gram eiwit levert ongeveer 0,8 gram nitraat op. Groeien de vissen wel, dan moet je meer voeren en zijn de cijfers ongunstiger.
Die 0,8 gram nitraat per dag wil je met 20 liter wegspoelen. Dat lukt als er 40 mg per liter is opgelost.
Zit je op 20 mg per liter, dan heb je 40 liter nodig. En ik ben van hele lage cijfers uitgegaan, goede kans dat, als je 40 liter per dag ververst, dat de nitraatconcentratie toch hoger wordt. Dat kan je meten. Omdat je meer moet voeren, want die 1 % is laag, en die 500 gram ook.
Ik denk dat Jan met zijn omrekenen van 140 liter continue naar 117 liter in een keer een fout maakt. Wanneer er 1 liter water in de bak stroomt, komt er ook 1 liter uit. Ga je uit van ideaal mengen, dan denk ik dat dit dus 499/500 of 0,998 oud water is. En water is gek spul het mengt niet echt ideaal.
Ik denk dat op 500 liter 140 liter in de week continue meer dan 130 liter in een keer per week is. Bij 40 liter per dag wordt het verschil uiteraard iewts groter.
-
Kijk. Dit zijn mooie berekeningen. Hier kunnen we wat mee.
Uiteraard zal het aantal liters voor de verversing aangepast worden aan o.a. de nitraat waardes.
Thanx voor de uitgebreide uitleg!
Groeten.
Uiteraard zal het aantal liters voor de verversing aangepast worden aan o.a. de nitraat waardes.
Thanx voor de uitgebreide uitleg!
Groeten.
- janvangastel
- Contacteer:
Ik maak hier geen fout Bas. Het klopt dat, bij toevoeging van 1 liter (en een liter die eruit gaat), je 0.998 deel oud water over houdt. Na de volgende (tweede) liter, heb je dus iets minder dan 2 liter schoon water en van die beide liters gaat weer een deel weg. Na weer een liter gaat een deel van iets minder dan 3 liter schoon water weg: een deel van de eerste liter, een deel van de tweede liter en een deel van de derde liter. Er gaat dus naargelang de verversing vordert, steeds meer schoon water weg, omdat je steeds minder vuil water over houdt. Giet je dat in een formule, dan komt er in dit geval na een week (168 uur) 117 liter uit.Ik denk dat Jan met zijn omrekenen van 140 liter continue naar 117 liter in een keer een fout maakt. Wanneer er 1 liter water in de bak stroomt, komt er ook 1 liter uit. Ga je uit van ideaal mengen, dan denk ik dat dit dus 499/500 of 0,998 oud water is. En water is gek spul het mengt niet echt ideaal.
Meten is weten
-
en daarom denk ik dat continue waterverversen niet zinvol is en het effectiever is om wekelijks een deel van het water in 1x te verversen, scheelt veel weggooien van schoon water wat bij automatische verversing gebeurd. In mijn beleving voer je bij een wekelijkse verversing ook meer afvalstoffen af.
- janvangastel
- Contacteer:
Dat hangt er vanaf. Als je er met continue verversen in slaagt de juiste hoeveelheid verversing per tijdseenheid (per uur bv) te vinden, houd je het water qua nitraat op hetzelfde peil, dus (zo goed als) zonder schommelingen. Dat lijkt mij goed voor de vissen. En je voert dan evenveel andere afvalstoffen af als met een wekelijkse verversing in een keer. Het kost je alleen wel wat meer water. En als je het betrouwbaar bouwt, loopt het ook tijdens vakanties gewoon door.
Meten is weten
-
- Erelid
Jan dank voor deze toelichting. Volgens mij maak je de fout dat je uitgaat van een stilstand in de vervuiling tijdens het verversen.janvangastel schreef: ↑10 jan 2020, 12:34Ik maak hier geen fout Bas. Het klopt dat, bij toevoeging van 1 liter (en een liter die eruit gaat), je 0.998 deel oud water over houdt. Na de volgende (tweede) liter, heb je dus iets minder dan 2 liter schoon water en van die beide liters gaat weer een deel weg. Na weer een liter gaat een deel van iets minder dan 3 liter schoon water weg: een deel van de eerste liter, een deel van de tweede liter en een deel van de derde liter. Er gaat dus naargelang de verversing vordert, steeds meer schoon water weg, omdat je steeds minder vuil water over houdt. Giet je dat in een formule, dan komt er in dit geval na een week (168 uur) 117 liter uit.Ik denk dat Jan met zijn omrekenen van 140 liter continue naar 117 liter in een keer een fout maakt. Wanneer er 1 liter water in de bak stroomt, komt er ook 1 liter uit. Ga je uit van ideaal mengen, dan denk ik dat dit dus 499/500 of 0,998 oud water is. En water is gek spul het mengt niet echt ideaal.
Dat is niet het geval, met 20 liter per etmaal duurt het dus iets meer dan een uur om die liter te verversen, en tijdens dat verversen wordt ook de vervuiling aangevuld.
Je zou de berekening kunnen verbeteren door 1 liter per 1/40 ste etmaal te berekenen. En het tekort dan met 40 te vermenigvuldigen.
Of nog beter 1/10de liter gedurende 1/400 ste etmaal.
Je snapt natuurlijk waar ik naartoe ga, het water dat de bak uitstroomt zal, in deze benadering (de benadering dat elke minuut evenveel vervuild wordt) natuurlijk altijd precies even schoon of vuil zijn.
En in jouw benadering werd het steeds schoner.
Nu vrees ik dat dit heel lastig is uit te rekenen, en daarom probeer ik het ook niet.