Even voorstellen

Michaelj15

Re: Even voorstellen

Bericht door Michaelj15 » 27 dec 2019, 16:34

Bas Pels schreef: 27 dec 2019, 10:30 Vergelijk je een plantenbak met een cichlidenbak, dan zit je met

1 weinig tot geen planten. Bij Malawi typisch geen
2 veel meer vis per liter uitgedrukt in gram per liter
3 cichliden hebben ook nog eens een veel hogere spijsvertering dan de meeste andere vissen. Levendbarende tandkarpers komen in de buurt, killies misschien ook. Ze vervuilen dus veel meer per kg lichaamsgewicht.

Daarmee heb je dus een veel en veel grotere filtercapaciteit nodig. Daarnaast hebben cichliden voor die spijsvertering ook meer zuurstof nodig.

Ik heb jaren gebruik gemaakt van filterpotten, maar het water dat uit zo´n pot komt, is behoorlijk arm in zuurstof. Die zuurstof is immers in de pot gebruikt om ammonia om te zetten in, uiteindelijk, nitraat. Dat is namelijk waar je filter voor is.

In een bioloog of binnenfilter kan er wel zuurstof in het filter komen, en is je water dus minder zuurstofarm. Daarnaast kan je er een grotere pomp in plaatsen.

En doordat je weinig tot geen plantengroei hebt, wordt het gevormde nitraat ook niet afgebroken / verbruikt. Daarom moet je verversen.
Kijk, weer wat geleerd ;)
Wellicht een onhandige opmerking, maar stel dat ik wel filterpotten zou gebruiken en ik richt de uitblaas iets omhoog. Komt er dan niet genoeg zuurstof in de bak met de werveling? Of heeft dit weer een averechts effect op de andere waardes?
Zag overigens bij verschillende bakken van 2 meter dat deze geleverd worden met binnenfilter, echter heb ik een paar jaar geleden een juwel bak gehad waarvan de stroming veel en veel te weinig was. Denk voor de Cichliden al helemaal dan.
AfraJalo

Bericht door AfraJalo » 27 dec 2019, 16:48

Als je de uitstroom evenwijdig met en net onder de oppervlakte richt zodat het water goed beweegt, hoef je over zuurstof in het water geen enkele zorgen te maken.
Trofis Colisa 1800, 180*60*60, Malawi cichliden.
Michaelj15

Bericht door Michaelj15 » 27 dec 2019, 17:44

AfraJalo schreef: 27 dec 2019, 16:48 Als je de uitstroom evenwijdig met en net onder de oppervlakte richt zodat het water goed beweegt, hoef je over zuurstof in het water geen enkele zorgen te maken.
Ja precies. Dat dacht ik ook.
Heb jij ook last van een hoger nitraatgehalte? Of ondervang je dit met de waterwissels?
AfraJalo

Bericht door AfraJalo » 27 dec 2019, 19:00

Michaelj15 schreef: 27 dec 2019, 17:44
AfraJalo schreef: 27 dec 2019, 16:48 Als je de uitstroom evenwijdig met en net onder de oppervlakte richt zodat het water goed beweegt, hoef je over zuurstof in het water geen enkele zorgen te maken.
Ja precies. Dat dacht ik ook.
Heb jij ook last van een hoger nitraatgehalte? Of ondervang je dit met de waterwissels?
Ik heb een drukke bezetting en daarom wissel ik elke week 50%. Daarmee hou ik het nitraatgehalte op 20mg/l. Lager krijg ik niet omdat het kraanwater in mijn woonplaats gemiddeld 8 mg/l heeft.
Trofis Colisa 1800, 180*60*60, Malawi cichliden.
Bas Pels
Erelid

Bericht door Bas Pels » 27 dec 2019, 22:21

Wat uitstroom betreft, ik heb jarenlang de uitstroom zo gedaan en was er tevreden over.

Maar ik wat toch meer tevreden over de bakken met binnenfilter. En heb daarom in de400 op een gegeven oment 2 binnenfilters gelijmd. Nooit dat geode meer, maar de druppel was, in alle eerlijkheid, dat ik de filterpotten, bedoeld voor vijvers buiten niet druppelvrij kreeg.

Voor innen lijkt mij dat toch wel essentieel, dat het droog is. En dat doen de bekende merken filters. Het droog houden.
Ik heb Cribroheros rostratus. Ik ben gelukkig
Plaats reactie