Even voorstellen

AfraJalo

Re: Even voorstellen

Bericht door AfraJalo » 26 dec 2019, 10:07

Het water uit de kraan is ideaal voor Malawi cichliden.

Zie mijn topic met voorbeelden van inrichting.
https://www.hetncf.nl/forum/viewtopic.php?f=12&t=2658

In dit topic heb ik een bestand voorgesteld, misschien wat voor jou?

https://www.hetncf.nl/forum/viewtopic.php?f=25&t=2634
Trofis Colisa 1800, 180*60*60, Malawi cichliden.
Michaelj15

Bericht door Michaelj15 » 26 dec 2019, 10:36

Perfect!
Dit soort stijl ben ik exact naar op zoek :)
Als ik even snel tel zou voor een bak van 150cm een 17 vissen mogelijk zijn?
De soorten die je benoemde vind ik prachtig!

Roepen me wel nog twee vragen te boven:
- De eerste foto is zonder interne achterwand. Is dit puur kwestie van smaak of heeft dit te maken met vervuiling?
Bij mijn tweede aquarium had ik namelijk een achterwand gepakt en helaas niet goed gemonteerd. Hierdoor dus stilstaand water en een hoop troep achter de wand in. De problemen die hieruit zijn ontstaan, zal ik maar niet benoemen :P
- Zie op het forum diverse leden die L nummers benoemen. Kunnen deze ook bij die lijst wat je benoemde in het topic toegepast worden?
Bas Pels
Erelid

Bericht door Bas Pels » 26 dec 2019, 10:42

Nederlands, en Belgisch kraanwater is goed voor Malawi, Tanganjica en midden Amerika.

Best veel cichliden kan je in een school houden, maar een schooltje Vieja heeft wat veel ruimte nodig. Veel soorten worden 20,25 cm in de natuur, en ze scholen pas bij zo´n 30 stuks ongeveer. Effectief niet goed te doen. Daarnaast verliezen ze veel kleur als je ze echt in een school houdt.

Maar wellicht zijn de haringcichliden, ik dacht Cyprochromis, precies wat je zoekt. Dit komen voor in het Tanganjicameer.
Ik heb Cribroheros rostratus. Ik ben gelukkig
AfraJalo

Bericht door AfraJalo » 26 dec 2019, 11:12

Michaelj15 schreef: 26 dec 2019, 10:36 Perfect!
Dit soort stijl ben ik exact naar op zoek :)
Als ik even snel tel zou voor een bak van 150cm een 17 vissen mogelijk zijn?
De soorten die je benoemde vind ik prachtig!

Roepen me wel nog twee vragen te boven:
- De eerste foto is zonder interne achterwand. Is dit puur kwestie van smaak of heeft dit te maken met vervuiling?
Bij mijn tweede aquarium had ik namelijk een achterwand gepakt en helaas niet goed gemonteerd. Hierdoor dus stilstaand water en een hoop troep achter de wand in. De problemen die hieruit zijn ontstaan, zal ik maar niet benoemen :P
- Zie op het forum diverse leden die L nummers benoemen. Kunnen deze ook bij die lijst wat je benoemde in het topic toegepast worden?
Een bak zonder achterwand is een kwestie van smaak en voor sommigen een kwestie van de portemonnee. Ik heb wel een achterwand met daarachter de verwarming en de aanzuig van mijn Fluval FX5 filter. Als extra heb ik ook nog een klein stromingspompje achter de achterwand. Geen stilstaand water dus. L nummers kunnen wel maar horen eigenlijk niet thuis in een Malawibak. Wel Synodontis Nyassae of Synodontis lucipinnis, hoewel de laatste uit het Tanganyikameer komt.

Zie mijn topic
https://www.hetncf.nl/forum/viewtopic.php?f=11&t=2604

Mijn achterwand is van Rockzolid van het type Komodo. Ik vergat hierboven te vertellen dat sommigen geen achterwand nemen omdat het zwemruimte inneemt. Maar je kan wel de techniek er achter kwijt. Als je een bak neemt van minimaal 60 cm diep zou ik voor een achterwand gaan.
http://www.rockzolid.nl/aquaria.html
Michaelj15

Bericht door Michaelj15 » 26 dec 2019, 16:21

Zijn mooie (ook prijzige) producten. Ook de stones van Rockzolid spreken me wel aan. (zie bij de stenen staan dat deze met epoxy behandeld moeten worden voor kleurbehoud, bij de achterwand zie ik dit echter niet?)
Wil alleen de voorkant en rechterzijkant van de bak open laten qua inkijk. Als ik de achterwand iets naar voren haal, kijk ik natuurlijk aan de rechterkant tegen de beplating en techniek op. Of ik moet de wand al schuin zetten zodat deze rechts tegen de achterwand op staat, maar weet niet of dit mooi oogt.
AfraJalo

Bericht door AfraJalo » 26 dec 2019, 18:15

Ik heb de inkijk achter de achterwand met stuk zwart stevig papier afgeschermd:
Afbeelding

Ik heb de achterwand in de epoxy gezet, maar de riverstones niet. De achterwand borstel ik iedere week schoon, ik houd niet van donkere alg daarop. Met epoxy is de wand gladder en makkelijker schoon te maken.
De riverstones zijn bealgd, zodat je de kleur toch niet meer ziet.
Michaelj15

Bericht door Michaelj15 » 27 dec 2019, 09:59

Ziet er mooi en strak uit! Heb je de bak zelf ook gelijmd?
Ben wel eens benieuwd naar wat foto's van de techniek die je in de bak en in de kast hebt zitten :)
Zie dat de meningen zijn verdeeld over het gebruik van bioloogfilters toegepast bij Cichlidenbakken.
Heb zelf ook goede ervaringen met een Fluval potfilter gehad, neig er naar om deze ook weer toe te passen.
Vraag me alleen af of het filtermedium veel anders is bij een Malawibak ten opzichte van een typisch Nederlandse plantenbak.
Bas Pels
Erelid

Bericht door Bas Pels » 27 dec 2019, 10:30

Vergelijk je een plantenbak met een cichlidenbak, dan zit je met

1 weinig tot geen planten. Bij Malawi typisch geen
2 veel meer vis per liter uitgedrukt in gram per liter
3 cichliden hebben ook nog eens een veel hogere spijsvertering dan de meeste andere vissen. Levendbarende tandkarpers komen in de buurt, killies misschien ook. Ze vervuilen dus veel meer per kg lichaamsgewicht.

Daarmee heb je dus een veel en veel grotere filtercapaciteit nodig. Daarnaast hebben cichliden voor die spijsvertering ook meer zuurstof nodig.

Ik heb jaren gebruik gemaakt van filterpotten, maar het water dat uit zo´n pot komt, is behoorlijk arm in zuurstof. Die zuurstof is immers in de pot gebruikt om ammonia om te zetten in, uiteindelijk, nitraat. Dat is namelijk waar je filter voor is.

In een bioloog of binnenfilter kan er wel zuurstof in het filter komen, en is je water dus minder zuurstofarm. Daarnaast kan je er een grotere pomp in plaatsen.

En doordat je weinig tot geen plantengroei hebt, wordt het gevormde nitraat ook niet afgebroken / verbruikt. Daarom moet je verversen.
Ik heb Cribroheros rostratus. Ik ben gelukkig
AfraJalo

Bericht door AfraJalo » 27 dec 2019, 10:54

Michaelj15 schreef: 27 dec 2019, 09:59 Ziet er mooi en strak uit! Heb je de bak zelf ook gelijmd?
Ben wel eens benieuwd naar wat foto's van de techniek die je in de bak en in de kast hebt zitten :)
Zie dat de meningen zijn verdeeld over het gebruik van bioloogfilters toegepast bij Cichlidenbakken.
Heb zelf ook goede ervaringen met een Fluval potfilter gehad, neig er naar om deze ook weer toe te passen.
Vraag me alleen af of het filtermedium veel anders is bij een Malawibak ten opzichte van een typisch Nederlandse plantenbak.
Het is een fabrieksbak, een Trofis Colisa 1800. De techniek is niet bijzonder, filter Fluval FX5, verwarming Jäger 300 watt die nooit aanstaat.
Verlichting Arcadia T5 LED Freshwater Pro en Tropical Pro 850 mm 12 watt en 550 mm 8 watt.
Filter is gevuld met Siporax en de sponzen die er bij horen.
hmolendijk

Bericht door hmolendijk » 27 dec 2019, 15:04

de hoogte en diepte kan inderdaad een dingetje zijn maar zelf heb ik een werk plateau van hout gemaakt 150 x 40 x 20 en dat gaat prima.
Handiger dan een klein trapje die moet je elke keer verzetten en nu kan je meer dan de helft in een keer schoonmaken.
Plaats reactie