Van Discusvissen naar Zuid-Amerikaanse cichlide.

Gebruikersavatar
River
Erelid
Berichten: 477
Lid geworden op: 25 apr 2015, 20:16
Locatie: Arnhem

Re: Van Discusvissen naar Zuid-Amerikaanse cichlide.

Bericht door River » 15 feb 2024, 17:26

Wij hebben enkele vragen.
Wij zijn opzoek naar een licht schema voor Zuid-Amerikaanse cichlide
Hoeveel stroming hebben ze nodig.
Watvoor voer gebruiken jullie ( voor de gene die ook Zuid-Amerikaanse cichlide hebben)
En welke soorten houden jullie bij elkaar
En natuurlijk staan we open voor kritiek
De techniek is bij jullie wel in goede handen, dat is wel duidelijk en wat betreft de technische vragen zijn er ook al enige antwoorden gegeven. Ik zou het hier even over de inrichting willen hebben, want daar valt mijns inziens nog wel het een en ander aan te verbeteren. Het geheel komt 'n beetje onnatuurlijk over, niet bepaald een afspiegeling van de Amazone, zal ik maar zeggen en dat is toch wat je zou willen met zo'n bak.

Om te beginnen is de bodem wat mij betreft veel te licht en te eenvormig van structuur. Je zou er verschillende diameters (liefst donker) grint doorheen kunnen mengen. Er mogen ook gerust 'n paar handen vol ingewaterd beukenblad (uit 't bos) de bak in. Hiervoor zal dan wel die enorme populatie Corydorassen gedecimeerd moeten worden, anders zweeft te boel permanent door de bak. Hiervoor in de plaats zou je dan wat meer alg-etende soorten als Farlowella, Rineloricaria, in kunnen zetten.

De ceramische houtstronken zou ik vervangen door echt hout en dan veel meer en niet zo netjes allemaal even ver van elkaar gepositioneerd. Die Amazonezwaardplant gaat het moeilijk krijgen zonder CO2 en die plastic mand, mag natuurlijk niet zichtbaar zijn. Verder zie ik 'n soort van bloembak voor de gehele lengte van de achterwand. Ik zou bijna zeggen.., het enige dat eraan ontbreekt zijn de Afrikaantjes ;), dus die zou ik ook verwijderen.

Het cichliden-bestand vind ik met 32 stuks te veel. Het zijn gelukkig niet de agressiefste soorten, maar je wilt natuurlijk ook 'n beetje natuurlijk gedrag en niet 'n zwerm zombies die de hele dag apathisch langs elkaar heen zwemmen. Al met al mag het allemaal wel wat spannender en minder overzichtelijk.

Nou, ik hoop dat jullie niet te veel geschrokken zijn van de kritiek, want ik heb enkel de beste bedoelingen en ik hoop dat jullie er wat mee kunnen.
Gebruikersavatar
stevens jurgen
Berichten: 1654
Lid geworden op: 06 jun 2015, 22:01

Re: Van Discusvissen naar Zuid-Amerikaanse cichlide.

Bericht door stevens jurgen » 17 feb 2024, 16:25

Wauw sterk staaltje techniek.
Daar kan ik niet aan tippen!
Hier zitten midders en dat zijn zo wie zo grote vervuilers.
De plannen zijn om hier op termijn een nieuwe bak te zetten met een betere filtering.
Heeft aqualife je geholpen om zo een goed systeem te voorzien of hoe zit dat?
Ik was namelijk van plan om die op termijm nieuwe bak bij hen te kopen.
Ik ga dan echt wel gaan voor de best mogelijke technische voorziening zoals ook jouw systeem van thermische kraan met rechtstreekse verversing lijkt mij interessant en zou hier ook zonder veel poespas moeten kunnen verwezelijkt worden.
Qua water gebruik jij dus steeds kraanwater ?
En ging dit goed met je discussen?
LeoPet
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 feb 2024, 13:52

Re: Van Discusvissen naar Zuid-Amerikaanse cichlide.

Bericht door LeoPet » 19 feb 2024, 09:25

stevens jurgen schreef: 17 feb 2024, 16:25 Wauw sterk staaltje techniek.
Daar kan ik niet aan tippen!
Hier zitten midders en dat zijn zo wie zo grote vervuilers.
De plannen zijn om hier op termijn een nieuwe bak te zetten met een betere filtering.
Heeft aqualife je geholpen om zo een goed systeem te voorzien of hoe zit dat?
Ik was namelijk van plan om die op termijm nieuwe bak bij hen te kopen.
Ik ga dan echt wel gaan voor de best mogelijke technische voorziening zoals ook jouw systeem van thermische kraan met rechtstreekse verversing lijkt mij interessant en zou hier ook zonder veel poespas moeten kunnen verwezelijkt worden.
Qua water gebruik jij dus steeds kraanwater ?
En ging dit goed met je discussen?
Hoi,
Ja klopt de discusvissen hebben altijd op kraanwater gestaan.
Maar wees wijs alle discusvissen in één keer in het aquarium
En voor dat doet eerst de bij vissen en dan de discusvissen.
En de techniek hebben wij beetje bij beetje er aan toegevoegd.
Maar rechtstreeks op het riool is echt een verbetering
En door middel van een thermisch douchekraan kun de temperatuur afstellen en de hoeveelheid water niet dat het water recht van de eerste kamer naar de laatste kamer vloeid dat hebben wij in begin gehad.
LeoPet
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 feb 2024, 13:52

Re: Van Discusvissen naar Zuid-Amerikaanse cichlide.

Bericht door LeoPet » 19 feb 2024, 09:35

River schreef: 15 feb 2024, 17:26
Wij hebben enkele vragen.
Wij zijn opzoek naar een licht schema voor Zuid-Amerikaanse cichlide
Hoeveel stroming hebben ze nodig.
Watvoor voer gebruiken jullie ( voor de gene die ook Zuid-Amerikaanse cichlide hebben)
En welke soorten houden jullie bij elkaar
En natuurlijk staan we open voor kritiek
De techniek is bij jullie wel in goede handen, dat is wel duidelijk en wat betreft de technische vragen zijn er ook al enige antwoorden gegeven. Ik zou het hier even over de inrichting willen hebben, want daar valt mijns inziens nog wel het een en ander aan te verbeteren. Het geheel komt 'n beetje onnatuurlijk over, niet bepaald een afspiegeling van de Amazone, zal ik maar zeggen en dat is toch wat je zou willen met zo'n bak.

Om te beginnen is de bodem wat mij betreft veel te licht en te eenvormig van structuur. Je zou er verschillende diameters (liefst donker) grint doorheen kunnen mengen. Er mogen ook gerust 'n paar handen vol ingewaterd beukenblad (uit 't bos) de bak in. Hiervoor zal dan wel die enorme populatie Corydorassen gedecimeerd moeten worden, anders zweeft te boel permanent door de bak. Hiervoor in de plaats zou je dan wat meer alg-etende soorten als Farlowella, Rineloricaria, in kunnen zetten.

De ceramische houtstronken zou ik vervangen door echt hout en dan veel meer en niet zo netjes allemaal even ver van elkaar gepositioneerd. Die Amazonezwaardplant gaat het moeilijk krijgen zonder CO2 en die plastic mand, mag natuurlijk niet zichtbaar zijn. Verder zie ik 'n soort van bloembak voor de gehele lengte van de achterwand. Ik zou bijna zeggen.., het enige dat eraan ontbreekt zijn de Afrikaantjes ;), dus die zou ik ook verwijderen.

Het cichliden-bestand vind ik met 32 stuks te veel. Het zijn gelukkig niet de agressiefste soorten, maar je wilt natuurlijk ook 'n beetje natuurlijk gedrag en niet 'n zwerm zombies die de hele dag apathisch langs elkaar heen zwemmen. Al met al mag het allemaal wel wat spannender en minder overzichtelijk.

Nou, ik hoop dat jullie niet te veel geschrokken zijn van de kritiek, want ik heb enkel de beste bedoelingen en ik hoop dat jullie er wat mee kunnen.
Hoi
we willen inderdaad nog wat hout in het aquarium doen.
En catapabladeren.
En de 31 zuid Amerikaanse cichlide hebben nu al een eigen plekje gevormd.
En hier en daar koppeltjes.
De grote populatie Corydoras zijn goede opruimers .
Gebruikersavatar
stevens jurgen
Berichten: 1654
Lid geworden op: 06 jun 2015, 22:01

Re: Van Discusvissen naar Zuid-Amerikaanse cichlide.

Bericht door stevens jurgen » 19 feb 2024, 18:27

LeoPet schreef: 19 feb 2024, 09:25
stevens jurgen schreef: 17 feb 2024, 16:25 Wauw sterk staaltje techniek.
Daar kan ik niet aan tippen!
Hier zitten midders en dat zijn zo wie zo grote vervuilers.
De plannen zijn om hier op termijn een nieuwe bak te zetten met een betere filtering.
Heeft aqualife je geholpen om zo een goed systeem te voorzien of hoe zit dat?
Ik was namelijk van plan om die op termijm nieuwe bak bij hen te kopen.
Ik ga dan echt wel gaan voor de best mogelijke technische voorziening zoals ook jouw systeem van thermische kraan met rechtstreekse verversing lijkt mij interessant en zou hier ook zonder veel poespas moeten kunnen verwezelijkt worden.
Qua water gebruik jij dus steeds kraanwater ?
En ging dit goed met je discussen?
Hoi,
Ja klopt de discusvissen hebben altijd op kraanwater gestaan.
Maar wees wijs alle discusvissen in één keer in het aquarium
En voor dat doet eerst de bij vissen en dan de discusvissen.
En de techniek hebben wij beetje bij beetje er aan toegevoegd.
Maar rechtstreeks op het riool is echt een verbetering
En door middel van een thermisch douchekraan kun de temperatuur afstellen en de hoeveelheid water niet dat het water recht van de eerste kamer naar de laatste kamer vloeid dat hebben wij in begin gehad.
Van waar zijn jullie? Nederland of België?
Want dat in persoon even kunnen bekijken en wat toelichting vragen zou wel interessant zijn.
Hier zit ik dus ook vooral met een zweefvuil probleem.
De huidige bak is al 23 jaar oud en de voorruit is aardig verkrast dus die andere moet er op termijn wel komen.
Momenteel heb ik er een grote bioloog onder met in vak 1 fijne en grove mat, vak 2 fijne mat met een laag perlon op de eerste mat, vak 3 perlonwat, vat 4 biologische ballen en argex en nitraatharsen en vak 5 de opvoerpomp.
Inloop gefilterd water in de bak (2m50 bak) uiterst link en die gaat eerst nog over een droogfilter balk met keramische pijpjes, midden in de bak een stomingspomp die naar rechts is gericht en uiterst rechts is de overloop naar de bioloog.
Na wekelijkse waterverversing was ik ook steeds de matten van vak 1 uit en de perlonwatten die boven op de matten van vak 2 liggen.
En hevel wat vuil af bij het leeglaten.
Maar dag 4 of 5 is het water alweer met zweefvuil.
Natuurlijk zijn midders grote eters en grote vervuilers maar ik hoop hiervoor op termijn bij de nieuwe bak een oplossing voor te vinden.
Regenereren van de harsen doe ik wel niet frequent genoeg daarin ben ik eerder wat slordig
DUS TIP'S ZIJN ZEKER WELKOM.
hier is de waterverversing dus met een tuinslang met douche kop.
Mijn bak staat in een nis en daarachter bevind zich onze open keuken dat betekend dus darmpje over de bak en de keukenmuur en rechtstreeks op de kraan aansluiten.
Onder de bak staat een kleine uitgietbak die op de riool is aangesloten daarin hevel ik dus mijn vuil water af.
Hopelijk heeft iemand wat tips ter verbetering.
Sorry als dit wat topic vervuiling is met mijn eigen probleempje
LeoPet
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 feb 2024, 13:52

Re: Van Discusvissen naar Zuid-Amerikaanse cichlide.

Bericht door LeoPet » 20 feb 2024, 16:20

Hoi stevens jurgen
Wij komen uit Nederland.
En daar kraanwater anders da België
En het schoon houden van het aquarium nr 1
Als je discusvissen gaat houden anders is het onbegonnen werk.
Deze vissen zijn zo gevoelig voor ziektes dat je dan beter andere vissen kunt gaan houden.
LeoPet
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 feb 2024, 13:52

Re: Van Discusvissen naar Zuid-Amerikaanse cichlide.

Bericht door LeoPet » 20 feb 2024, 17:02

River schreef: 15 feb 2024, 17:26
Wij hebben enkele vragen.
Wij zijn opzoek naar een licht schema voor Zuid-Amerikaanse cichlide
Hoeveel stroming hebben ze nodig.
Watvoor voer gebruiken jullie ( voor de gene die ook Zuid-Amerikaanse cichlide hebben)
En welke soorten houden jullie bij elkaar
En natuurlijk staan we open voor kritiek
De techniek is bij jullie wel in goede handen, dat is wel duidelijk en wat betreft de technische vragen zijn er ook al enige antwoorden gegeven. Ik zou het hier even over de inrichting willen hebben, want daar valt mijns inziens nog wel het een en ander aan te verbeteren. Het geheel komt 'n beetje onnatuurlijk over, niet bepaald een afspiegeling van de Amazone, zal ik maar zeggen en dat is toch wat je zou willen met zo'n bak.

Om te beginnen is de bodem wat mij betreft veel te licht en te eenvormig van structuur. Je zou er verschillende diameters (liefst donker) grint doorheen kunnen mengen. Er mogen ook gerust 'n paar handen vol ingewaterd beukenblad (uit 't bos) de bak in. Hiervoor zal dan wel die enorme populatie Corydorassen gedecimeerd moeten worden, anders zweeft te boel permanent door de bak. Hiervoor in de plaats zou je dan wat meer alg-etende soorten als Farlowella, Rineloricaria, in kunnen zetten.

De ceramische houtstronken zou ik vervangen door echt hout en dan veel meer en niet zo netjes allemaal even ver van elkaar gepositioneerd. Die Amazonezwaardplant gaat het moeilijk krijgen zonder CO2 en die plastic mand, mag natuurlijk niet zichtbaar zijn. Verder zie ik 'n soort van bloembak voor de gehele lengte van de achterwand. Ik zou bijna zeggen.., het enige dat eraan ontbreekt zijn de Afrikaantjes ;), dus die zou ik ook verwijderen.

Het cichliden-bestand vind ik met 32 stuks te veel. Het zijn gelukkig niet de agressiefste soorten, maar je wilt natuurlijk ook 'n beetje natuurlijk gedrag en niet 'n zwerm zombies die de hele dag apathisch langs elkaar heen zwemmen. Al met al mag het allemaal wel wat spannender en minder overzichtelijk.

Nou, ik hoop dat jullie niet te veel geschrokken zijn van de kritiek, want ik heb enkel de beste bedoelingen en ik hoop dat jullie er wat mee kunnen.
Nee hoor we zijn niet geschrokken.
We houden wel van kritiek
We hebben samen best wel wat jaren vissen het is ons beiden met de paplepel in gegoten.

We zijn op dit bestand gekomen
1 was niet zo agressief
2 in lagen van het aquarium.
3 Zuid Amerikaanse cichlide

Vroeger hadden we namelijk een mengelmoes van Zuid en Midden Amerikaanse cichlide.
Daar zaten best wel wat jagers in
En daar ging het in begin ook goed tot dat ze groter werden
Toen dunde het vanzelf wel uit .

En we weten dat er eigenlijk teveel in zit .
En dat we op den duur moeten schiften dat weten we ook als alles uitgroeien tot volwassen vissen dan is het aquarium te klein.
De vissen die er nu in het aquarium zitten zijn nog jong .
We willen kijken of er paartjes gaan vormen.
En dan wat te veel is er uit te halen.

En de keramieken boomstammen vond het vrouwtje mooi.
En die worden nu al bezet door de vissen.
Ik wil er nog wat hout in kopen en hier en daar tussen leggen.
Die bloembak achter in daar licht een pijp achter voor de linker afzuiging.
En daar wouden we nog wat planten in doen maar welke weten we nog niet.
We willen er catpabladeren indoen of is beuken bladeren beter?

Die amazone plant gaat het redden begint nu alweer uit te lopen met groene bladeren en nieuwe wortels.
Die kwot nog uit onze tweede aquarium vandaan en is nu al een dikke 10 tot 15 jaar oud.

Ook hier mag weer kritiek op geven worden
Daar wordt wijzer van maar anderen ook
Gebruikersavatar
River
Erelid
Berichten: 477
Lid geworden op: 25 apr 2015, 20:16
Locatie: Arnhem

Re: Van Discusvissen naar Zuid-Amerikaanse cichlide.

Bericht door River » 23 feb 2024, 18:15

Fijn dat jullie tegen ’n stootje kunnen. Pak van m’n hart, #:-s want ’t laatste dat we hier willen is nieuwe deelnemers afschrikken. Zo goed gaat het niet met de fora. ;) Als jullie tevreden zijn met het huidige aanzicht, is dat het allerbelangrijkst. Dat jullie al wel wat jaartjes meelopen was aan de de setup al wel te zien. Maar nu even naar de inhoud.

Koppeltjes laten vormen en de rest uitvangen lijkt me op zich een goed idee. Misschien dat je hier dan wel het teveel kwijt kan.

Aan Catappa bladeren, oftewel bladeren van de Amandelboom, worden de meest fantastische kwaliteiten toegedicht. Deze aquarium-hype lijkt ’n beetje op die van Aloë vera, een plant die werkelijk overal goed voor is. Het zou zelfs helpen tegen straling bij een kernramp. Ik geloof er dus niets van en zijn beukenbladeren net zo goed

Wat de keramieken boomstammen betreft, smaken verschillen, de vissen maakt ’t niets uit en als jullie ’t mooi vinden…

Een 15 jaar oude amazone-zwaardplant, dat is een hele prestatie en al die jaren zonder CO2 toevoeging? Ik doe ’t je niet na.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten