Beste, ik ben man 52 jaar

Gebruikersavatar
Coyote
Berichten: 1203
Lid geworden op: 24 apr 2015, 20:31
Locatie: Nijmegen

Re: Beste, ik ben man 52 jaar

Bericht door Coyote » 25 jan 2024, 08:17

Welkom Jan.

Bij de zuidelijk-zuid-Amerikaanse varianten van Gymnogeophagus gaat het er vooral om dat ze in de winter een koudere periode doormaken, waar bij de temp dat niet langdurig onder die 18 graden komt. maar ook dat hangt enorm af van welke lokale variant je hebt/kan verkrijgen. Ook in zuidelijk-zuid Amerika kan het af het toe aardig koud zijn. In de zomer hoef je je geen zorgen te maken. dan is het buiten warm genoeg.
(ikzelf heb MA op 23,5 graden en de helft van het jaar is mijn verwarming uit.)
Wel zou ik je dan aanraden, indien mogelijk, voor een iets grotere bak te gaan. laten we zeggen 150x50x50 of zoiets. En dan zal je als ze groter worden eventueel moeten gaan uitsorteren en uitdunnen. Neem tenminste aan dat je wil beginnen met een kleine groep (5-6)
Eén gek kan meer vragen dan 10 geleerden kunnen beantwoorden

300x80x80 (68wh) MA
Gebruikersavatar
tanganyikafreak
Erelid
Berichten: 2310
Lid geworden op: 25 apr 2015, 10:08
Locatie: Breda

Re: Beste, ik ben man 52 jaar

Bericht door tanganyikafreak » 25 jan 2024, 08:31

Welkom Jan :D
Bas Pels
Erelid
Berichten: 4932
Lid geworden op: 23 apr 2015, 21:01
Locatie: Nijmegen

Re: Beste, ik ben man 52 jaar

Bericht door Bas Pels » 25 jan 2024, 08:40

Welkom Jan.

Wil je cichliden koud houden, dan heb je de opties zuid en noord.

Zuid is een beetje besproken, in het noorden heb je het Rio Panuco gebied in Mexico. Ik had jaren ene bak met - toen - Herichthys tamasopoensis en H pame. Die nu Nosferatu pame heet, als ik het goed heb. Onverwarmd, en bij mij stond te thermostaat toen al op 18,5 C. De bak was alleen wel 180 * 60 * 60

Een andere, cichlidenvrije, oplossing is om eens naar het hoogland in Azië te kijken, Daar komen echt vele vissen vandaan die je niet hoeft te verwarmen. Zijn ook geschikter voor een 200 l bak
Jandejan
Berichten: 30
Lid geworden op: 24 jan 2024, 14:44

Re: Beste, ik ben man 52 jaar

Bericht door Jandejan » 25 jan 2024, 15:27

Bedankt voor het welkom en de antwoorden!
Veel suggesties gehad toch een wat grotere bak aan te schaffen tzt. Daar ga ik zeker over nadenken/wat mee doen! Dank
Als ik nu goed begrijp zou ik de gymnogeophagus wel kunnen houden onverwarmd.
Jandejan
Berichten: 30
Lid geworden op: 24 jan 2024, 14:44

Re: Beste, ik ben man 52 jaar

Bericht door Jandejan » 25 jan 2024, 15:27

Zijn er liefhebbers hier die gymnogeophagus soorten (al dan niet onverwarmd) hebben?
Als jullie je ervaringen zouden willen delen dan graag!
Gebruikersavatar
edwins
Berichten: 2920
Lid geworden op: 03 mei 2015, 11:59
Locatie: Bij Borger (Drenthe)

Re: Beste, ik ben man 52 jaar

Bericht door edwins » 25 jan 2024, 20:47

Lplagerwerf schreef: 24 jan 2024, 22:07 Rio Parana/rio Paraguay zou een goede optie kunnen zijn.
Als voorbeeld kun je nemen;
Harem/groep Laetacara Dorsigera
School Aphyocharax Rathbuni
Groep Corydoras Paleatus

Aantallen afhankelijk van de maat van je bak 😉
Dit bestand heb ik hier jaren geleden gehad, dat ging prima onverwarmd (minimum temperatuur was destijds zo'n 18 graden).

Alternatieve karperzalmsoorten zijn bv. Gymnocorymbus ternetzi, Hyphessobrycon eques en Hyphessobrycon anisitsi.

Als cichlide kan Bujurquina vittata ook bij dit bestand. die zwemmen nu bij mij op 16-17 graden en kunnen dat goed hebben.

I.p.v. Corydoras paleatus kun je ook Megalechis thoracata overwegen. waarbij wel moet worden opgemerkt dat die niet meer actief zijn als de watertemperatuur onder de 18 graden zakt. Ik heb hier nog 1 exemplaar en deze vis is afgelopen winter een maand of vier uit beeld geweest. Ergens in mei (toen ik er eigenlijk al vanuit ging dat ie was gaan hemelen) kwam ie echter weer in goede gezondheid te voorschijn.

Zie ook deze draad.
Jandejan
Berichten: 30
Lid geworden op: 24 jan 2024, 14:44

Re: Beste, ik ben man 52 jaar

Bericht door Jandejan » 25 jan 2024, 23:56

@Edwins, vind er twee mooie soorten bij zitten Laetacara Dorsigera & Bujurquina vittata
Bij de Bujurquina vittata vind ik echt wel aanbevolen min temperatuur van 23 graden...
Bas Pels
Erelid
Berichten: 4932
Lid geworden op: 23 apr 2015, 21:01
Locatie: Nijmegen

Re: Beste, ik ben man 52 jaar

Bericht door Bas Pels » 26 jan 2024, 08:39

Jandejan schreef: 25 jan 2024, 15:27 Zijn er liefhebbers hier die gymnogeophagus soorten (al dan niet onverwarmd) hebben?
Als jullie je ervaringen zouden willen delen dan graag!
Ik heb er veel gehad, en nooit verwarmd. Wel in de vijver buiten.
Jandejan
Berichten: 30
Lid geworden op: 24 jan 2024, 14:44

Re: Beste, ik ben man 52 jaar

Bericht door Jandejan » 26 jan 2024, 10:39

Bedankt Bas, mijn "zorgen" voor de soort Gymnogeophagus en temperatuur was, dat mijn mogelijke aquarium te koud zou kunnen worden.
Als jij ze buiten kon houden, dan zou een aquarium eerder te warm kunnen zijn...dat had ik niet verwacht bij deze soort.
En grootste mogelijke probleem (als ik je antwoord in de andere groep las) is dat de temperatuur mogelijk te stabiel is voor deze soort, gedurende het jaar.

Had je ze continu in de vijver? Dus in de winter ook?
Bas Pels
Erelid
Berichten: 4932
Lid geworden op: 23 apr 2015, 21:01
Locatie: Nijmegen

Re: Beste, ik ben man 52 jaar

Bericht door Bas Pels » 27 jan 2024, 09:29

Nee, in oktober gingen ze naar binnen. Ik heb echter gehoord dat anderen ze niet allemaal te pakken kregen en dat er wel degelijk Gymno's buiten overwinterd hebben.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot] en 16 gasten