Van zeeaquarium terug naar het houden van Cichliden

rvdvissen
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 dec 2023, 16:57

Van zeeaquarium terug naar het houden van Cichliden

Bericht door rvdvissen » 10 jan 2024, 22:57

beste forum leden, Ik zal me ven voorstellen, ik heet Rob 57jaar (Rijnsburg) en vanaf mijn 7e bezig met aquaria. van stekelbaarsje, guppies naar Tanganyika-meer aquarium, zeeaquarium enz. en nu weer terug van zeewater naar zoetwater. Ben in het verleden ook lang lid geweest van dit forum.

Eigenlijk heb ik altijd een zwak gehad voor Tanganyika cichliden maar nu ga ik toch echt over naar cichliden uit midden of zuid Amerika.

Voorheen hield ik me altijd aan de regels om een biotoop zo goed mogelijk na te bootsen maar dat doe ik nu niet.
Ik heb een rotsachtige achterwand met een grootstuk kienhout in het midden die ik vol ga zetten met java varen en anubias ect.

De maten van mijn aquarium 2m25 bij 80cm diep en 70cm waterhoogte.
Ik heb 3 zeewater lampen van philips (coralcare) er bovenhangen die ik waarschijnlijk op 20 of 30 procent laat branden met warm licht. Het mooie is dat je dit redelijk goed kunt instellen alleen het rode licht helaas niet.

Ipv zand ga ik fijn zwart (niet scherp) zand gebruiken als bodemlaag. Ik vind een donkere bodem rustiger voor de vissen en de kleuren komen beter tot zijn recht.

Ik wilde eerst discussen gaan houden maar daar zie ik vanaf ivm de temperatuur 29-30 graden van het water en mogelijk pittige waterwissels van 30% elke week en dan ook nog de waterverdamping is huis. Bij 25 graden had ik al 39 liter per week laat staan bij 30 graden. Akk, je kunt het afdekken natuurlijk dat scheelt een hele hoop.

Maar ik heb nu mijn oog laten vallen op cheopagus ... de soort ben ik nog niet over uit.

Maar eerst de techniek, inrichten en even proefdraaien voordat ik over ga op vissen houden.

Dit is even in het kort waar ik mee bezig ben.
Ik moet me even verdiepen hoe het gaat met foto`s uploaden of linken.....komt tzt
Groet, Rob
Gebruikersavatar
edwins
Berichten: 2920
Lid geworden op: 03 mei 2015, 11:59
Locatie: Bij Borger (Drenthe)

Re: Van zeeaquarium terug naar het houden van Cichliden

Bericht door edwins » 11 jan 2024, 08:01

Welkom!

Mooie plannen, benieuwd naar de ontwikkelingen :duim:
Gebruikersavatar
Coyote
Berichten: 1203
Lid geworden op: 24 apr 2015, 20:31
Locatie: Nijmegen

Re: Van zeeaquarium terug naar het houden van Cichliden

Bericht door Coyote » 11 jan 2024, 08:27

Welkom en inderdaad hele mooie plannen. Mooie maat bak ook. Daar kan je veel mee.
Eén gek kan meer vragen dan 10 geleerden kunnen beantwoorden

300x80x80 (68wh) MA
Bas Pels
Erelid
Berichten: 4932
Lid geworden op: 23 apr 2015, 21:01
Locatie: Nijmegen

Re: Van zeeaquarium terug naar het houden van Cichliden

Bericht door Bas Pels » 11 jan 2024, 08:39

Mooie plannen. Geophagus komen echter wel uit het gebied van Discussen, en stellen grofweg dezelfde eisen. Misschien dat je ze op 27 C kan houden en is zacht water ipv extreem zacht goed genoeg - maar ik krijg de indruk dat je 25 C mooi genoeg vindt.

Daarnaast hebben Geo's fijn zand nodig. Het zwarte zand dat ik ken, heeft een korrelgrootte van ca 1,5 tot 2 mm - en dat is te grof voor Geo's. Dat moet maximaal de helft zijn.

Dan kan je beter Mexicanen gaan houden. Vissen uit noord Mexico kunnen op kamertemp, uit het zuiden is die 25 C prima
Gebruikersavatar
River
Erelid
Berichten: 477
Lid geworden op: 25 apr 2015, 20:16
Locatie: Arnhem

Re: Van zeeaquarium terug naar het houden van Cichliden

Bericht door River » 11 jan 2024, 10:46

Welkom Rob. Mooie plannen. Ik ben ook voor ’t eerst met Zuid Amerika begonnen, alleen op een iets kleinere schaal dan jij 😉. Moet me voor ’t eerst met waterchemie bezig houden, iets dat bij Midders nooit nodig was, maar daar draait een zee-aquariaan natuurlijk z’n handen niet voor om. Discus is mooi, maar wel ’n beetje statisch, Ik zou ook voor Geophagus gaan.

Heb trouwens nooit begrepen waarom Discus op van die extreem hoge temperaturen gehouden moeten worden want ze komen in het Amazonegebied van Manaus tot aan Peru en Colombia voor, veelal samen met aquariumvissen die we op veel lagere temperaturen houden. Wie ’t weet mag ’t zeggen.
rvdvissen
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 dec 2023, 16:57

Re: Van zeeaquarium terug naar het houden van Cichliden

Bericht door rvdvissen » 11 jan 2024, 16:44

Bedankt voor het fijne welkom!

hieronder enkele antwoorden en overwegingen;

Zwartzand heb ik inderdaad fijn zand gekocht bij vida xl 0.2 - 2mm.

Discussen houden ze vooral op 30 graden om geen problemen te hebben met ziektes en op hogere temperatuur kun je de vissen sneller laten groeien door de snelle stofwisseling.

Het probleem van nitraat heb ik ook onder de aandacht gebracht. Waarom zoveel waterwissels als je ook een zwavelreactor kan gebruiken om nitraat tegen te gaan. Ik kreeg meer het antwoord dat waterwissels makkelijker te verwezenlijken zijn en te automatiseren. Ik heb daar ook over nagedacht om continue een kleine stroom kraanwater toe te voeren en via een vlotter het aquariumwater uit je aquarium het riool in laat gaan, dan heb je een gelijkmatige waterwissel van x% per week. Dit was bij mij thuis niet te verwezenlijken en ik vind het veel gedoe. En juist daar heb ik geen zin meer in.
Alhoewel ik natuurlijk wel waterwissels toepas en ik wil ook automatisch het verdampte water toevoegen door een vlotterpompje. ik heb nog een osmoseton van 100 liter.

Schiet maar even op dit idee?
Ik heb een geschakelde PH meter die gekoppeld zit aan een geautomatiseerde CO2fles. (Dit gaat via een 220volt schakelsysteem zoals jullie weten)
Nu heb ik het idee om een turf filter met een pompje te laten schakelen via mijn geschakelde PH meter. Als mijn PH 7.5 is dan stroomt er water door de filter zolang totdat het bijvoorbeeld 7.0 is en dan schakelt de ph controller uit. Door waterwissels en toevoeging van verdamptwater loopt de ph op en schakelt de pomp weer aan. Dan hou je het aquariumwaterstabiel. Mocht het oplopen en niet meer zakken dan is de turf uitgewerkt en moet ik het vervangen.... :-) Is dit wat? Zal vast niet de eerste zijn met dit idee.
rvdvissen
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 dec 2023, 16:57

Re: Van zeeaquarium terug naar het houden van Cichliden

Bericht door rvdvissen » 11 jan 2024, 17:44

Ik zal is een foto posten van de opbouw
Poging:-)
Afbeelding
Gebruikersavatar
edwins
Berichten: 2920
Lid geworden op: 03 mei 2015, 11:59
Locatie: Bij Borger (Drenthe)

Re: Van zeeaquarium terug naar het houden van Cichliden

Bericht door edwins » 11 jan 2024, 18:35

Voor de liefhebbers op leesbaar formaat:

Afbeelding
Gebruikersavatar
David
Berichten: 1224
Lid geworden op: 27 apr 2015, 19:55
Locatie: Leeuwarden

Re: Van zeeaquarium terug naar het houden van Cichliden

Bericht door David » 11 jan 2024, 18:54

Welkom! Mooie plannen en mooie achterwand. De ene Geophagus is de andere niet. Ik heb zelf de nakweek Megasema gehad op vrij hard water van ongeveer 26 graden en dat ging prima. Advies is daarom om nakweek te nemen en geen wildvang. Water verversen heb ik ook geautomatiseerd en dat bevalt mij erg goed maar ik heb dan ook onder het aquarium een mengkraan en afvoer naar het riool dus dat is dan ook makkelijk gedaan. In ons vorige huis gewoon twee wekelijks een waterwissel gedaan en dat was ook best te doen. Bij een grote bak met niet teveel vis / vervuiling is wekelijks echt niet nodig.
300x80x80 Midden Amerika viewtopic.php?f=45&t=3245
Lplagerwerf
Berichten: 179
Lid geworden op: 31 aug 2020, 19:02

Re: Van zeeaquarium terug naar het houden van Cichliden

Bericht door Lplagerwerf » 11 jan 2024, 21:15

Welkom,
Heb hier ook een grotere bak met o.a. Geophagus Abalios. Ik werk hier juist met automatisch verversen om dat reguliere waterwissels me teveel gedoe zijn.
Doe het hier met druppelaars icm gardena computer. Hierdoor kan ik zelf bepalen hoeveel water wordt toegevoegd, in het bioloog heb ik dan een overloop zitten naar het riool.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten