Van zeeaquarium terug naar het houden van Cichliden

Bas Pels
Erelid
Berichten: 4932
Lid geworden op: 23 apr 2015, 21:01
Locatie: Nijmegen

Re: Van zeeaquarium terug naar het houden van Cichliden

Bericht door Bas Pels » 12 jan 2024, 08:45

River schreef: 11 jan 2024, 10:46 Heb trouwens nooit begrepen waarom Discus op van die extreem hoge temperaturen gehouden moeten worden want ze komen in het Amazonegebied van Manaus tot aan Peru en Colombia voor, veelal samen met aquariumvissen die we op veel lagere temperaturen houden. Wie ’t weet mag ’t zeggen.
Zelfde probleem - de zwaarddragers die in hetzelfde water zitten als onze cichliden houdt je bij voorkeur ook koeler. Ik weet dat het werkt, doe het zelf ook, maar het klopt voor mijn gevoel niet.

Ik wil best erkennen dat cichliden uit het zuiden zijn gekomen en levendbarenden zouden noordelijk kunnen zijn (waarom zitten er dan zoveel in zuid Amerika?) maar zelfs dan - dat is zo lang geleden, ze zouden de natuur ideaal moeten vinden en niet iets van 10.000 jaar = duizenden generaties terug.

Maar zo is het nu eenmaal
Bas Pels
Erelid
Berichten: 4932
Lid geworden op: 23 apr 2015, 21:01
Locatie: Nijmegen

Re: Van zeeaquarium terug naar het houden van Cichliden

Bericht door Bas Pels » 12 jan 2024, 08:52

rvdvissen schreef: 11 jan 2024, 16:44 Schiet maar even op dit idee?
Ik heb een geschakelde PH meter die gekoppeld zit aan een geautomatiseerde CO2fles. (Dit gaat via een 220volt schakelsysteem zoals jullie weten)
Nu heb ik het idee om een turf filter met een pompje te laten schakelen via mijn geschakelde PH meter. Als mijn PH 7.5 is dan stroomt er water door de filter zolang totdat het bijvoorbeeld 7.0 is en dan schakelt de ph controller uit. Door waterwissels en toevoeging van verdampt water loopt de ph op en schakelt de pomp weer aan. Dan hou je het aquariumwaterstabiel. Mocht het oplopen en niet meer zakken dan is de turf uitgewerkt en moet ik het vervangen.... :-) Is dit wat? Zal vast niet de eerste zijn met dit idee.
Het probleem met dit systeem is dat in de stilstandperiode je filtermassa gaat rotten.

Er is echter een andere oplossing. Die ook nog makkelijker is.

Even een toelichting, pH buffers bestaan uit een zuur en de bijhorende base. Bijvoorbeeld azijnzuur - dat kan je afkorten als HAc en acetaat, dat Ac is. Ac is dan CH3-COO, maar dat even terzijde. Zit er evenveel HAc als AC in een pot, dan is de pH 4,78. En heb je een buffer.

Neem je nu 1 liter verse turf, en een liter uitgewerkte, dan heb je ook een buffer - die grofweg op pH = 4 staat. Water dat door dit systeem komt, komt er op pH - die 4 eruit. En stroom je genoeg water door dit systeem, dan overheerst dit al de pH veranderingen.

Hoe bereik je dit? Welnu, als je 2 liter verste turf neemt, dan kom je vanzelf in de fase dat een fors deel uitgewerkt is. En tegen de tijd dat je pH omhoog gaat - zeg een half punt boven de waarde van je turf, dan zou je de helft moeten vervangen. Let op, niet het bovenste deel vervangen, maar het spul goed door elkaar mengen.

Eelke van de Zwaag, van Aqua Ferrytales in Almere, is per ongeluk op dit systeem gekomen. Mocht je in de buurt zijn, dan kan hij je veel meer vertellen, zeker al je even mijn naam noemt om hem te helpen herinneren.
Gebruikersavatar
River
Erelid
Berichten: 477
Lid geworden op: 25 apr 2015, 20:16
Locatie: Arnhem

Re: Van zeeaquarium terug naar het houden van Cichliden

Bericht door River » 12 jan 2024, 11:05

Waarom zoveel waterwissels als je ook een zwavelreactor kan gebruiken om nitraat tegen te gaan.
Het gebruik van een zwafelreactor is volgens mij niet zo bekend in zoetwateraquaristiek, bij mij althans niet ;). Misschien zou je ons daar iets meer over kunnen vertellen.
Gebruikersavatar
River
Erelid
Berichten: 477
Lid geworden op: 25 apr 2015, 20:16
Locatie: Arnhem

Re: Van zeeaquarium terug naar het houden van Cichliden

Bericht door River » 12 jan 2024, 11:10

Zelfde probleem - de zwaarddragers die in hetzelfde water zitten als onze cichliden houdt je bij voorkeur ook koeler. Ik weet dat het werkt, doe het zelf ook, maar het klopt voor mijn gevoel niet.

Ik wil best erkennen dat cichliden uit het zuiden zijn gekomen en levendbarenden zouden noordelijk kunnen zijn (waarom zitten er dan zoveel in zuid Amerika?) maar zelfs dan - dat is zo lang geleden, ze zouden de natuur ideaal moeten vinden en niet iets van 10.000 jaar = duizenden generaties terug.

Maar zo is het nu eenmaal
Discussen houden ze vooral op 30 graden om geen problemen te hebben met ziektes en op hogere temperatuur kun je de vissen sneller laten groeien door de snelle stofwisseling.

Ik heb over een (wat mij betreft) zeer aannemelijke hypothese gehoord dat het antwoord niet zozeer in biologische, maar eerder in commerciële redenen gezocht moet worden. Met Discusvissen viel vroeger flink geld te verdienen en eenmaal opgemerkt als “Big Business” wilden ondernemers met zo weinig mogelijk kosten zoveel mogelijk winst maken en dat doe je met.., “runderhart”, goedkoop en barstens vol eiwit. Eén probleempje, zoogdierenvlees is slecht verteerbaar voor vissen. Oplossing.., je raad ’t al.., temperatuur omhoog. Daarmee kon voorkomen worden dat de discussen een voortijdig stierven aan levercirrose, als gevolg van de onjuiste voeding.

Hobbyisten wilde vervolgens hun pas verworven kostbaarheden niet aan onnodige risico’s blootstellen en namen de parameters van de commerciële kwekers over en zo kwam de fabel in de wereld dat je discusvissen bij die extreem hoge temperaturen zou moeten houden.
Gebruikersavatar
River
Erelid
Berichten: 477
Lid geworden op: 25 apr 2015, 20:16
Locatie: Arnhem

Re: Van zeeaquarium terug naar het houden van Cichliden

Bericht door River » 12 jan 2024, 11:18

Ik heb een geschakelde PH meter die gekoppeld zit aan een geautomatiseerde CO2fles. (Dit gaat via een 220volt schakelsysteem zoals jullie weten)
Nu heb ik het idee om een turf filter met een pompje te laten schakelen via mijn geschakelde PH meter. Als mijn PH 7.5 is dan stroomt er water door de filter zolang totdat het bijvoorbeeld 7.0 is en dan schakelt de ph controller uit. Door waterwissels en toevoeging van verdamptwater loopt de ph op en schakelt de pomp weer aan. Dan hou je het aquariumwaterstabiel. Mocht het oplopen en niet meer zakken dan is de turf uitgewerkt en moet ik het vervangen.... :-) Is dit wat? Zal vast niet de eerste zijn met dit idee.
Leuk idee, maar het is me niet helemaal duidelijk of je die turffilter ipv CO2 toediening wilt gebruiken of ter ondersteuning. In het eerste geval heb je (afhankelijk van je KH natuurlijk) wel een behoorlijk hoeveelheid turf nodig bij zo'n grote bak als jij hebt. Ter ondersteuning lijkt het me een leuk experiment omdat er behalve CO2 ook allerlei waardevolle humuszuren in het water komen, alleen weet je dan nooit precies wanneer de turf is uitgewerkt.

De uitleg van Bas gaat me helaas boven de pet😉
rvdvissen
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 dec 2023, 16:57

Re: Van zeeaquarium terug naar het houden van Cichliden

Bericht door rvdvissen » 12 jan 2024, 22:52

Het probleem met dit systeem is dat in de stilstandperiode je filtermassa gaat rotten.

Als je een paal hout onderwater houd dan gaat het snel rotten bij het wateroppervlakte omdat daar zuurstof en water bij elkaar komt. Ik verwacht en hoop dat turf wat onderwater staat niet snel rot, omdat er weinig zuurstof bij zit. Tja dat wijst het experiment dan wel uit of het werkt :-)

Nee geen co2, alleen TURF. Waarom zou ik co2 willen toevoegen bij een plant arme bak (javavaren en anubias)...

Het andere buffer uitleg spreekt me wel aan.

Zwavelfilter;Informatie
Maakt de biologische filtering van de Thiobacillus denitrificans mogelijk, die groeit op zwavel en nitraat verwerkt. Eenmaal ingetrokken, is de degradatieprestatie in het zwavelfilter De dalende pH-waarde moet worden gebufferd.

Het werkt als een potfilter vol met zwavelfilter materiaal met een zeer lage doorstroom....De uitstroom kun je gebruiken om je aquariumwater zuurder te maken maar beter is het om over kalk te neutrailiseren.
Er zitten risico`s aan vast, zo moet je de doorstroom altijd een constante stroom hebben en het moet niet uitvallen voor een bepaalde peroide (Ik verwacht 8 uur of langer). Dan moet je de filter niet direct aanzetten.
rvdvissen
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 dec 2023, 16:57

Re: Van zeeaquarium terug naar het houden van Cichliden

Bericht door rvdvissen » 12 jan 2024, 22:58

Vanavond mijn overloop schoongemaakt en de onderkant de gaten gedicht met PVC doorvoeren en een test uitgevoerd of het ook echt dicht is.
Ik kan eventueel indien noodzakelijk nog een bioloog er aan koppelen, maar ik hoop niet dat het noodzakelijk is. Er zitten drie gaten.

Nu ben ik een ontwerp aan het maken hoe ik het beste de overloop kan inzetten als een filter. Ik wilde als filtermateriaal grof zwart spons gebruiken.
Op de bodem wil ik een verwarmings element plaatsen.

De overloop is 38cm bij 20 cm.

Ik ben er nog niet over uit , ik zal een schets maken.
Bas Pels
Erelid
Berichten: 4932
Lid geworden op: 23 apr 2015, 21:01
Locatie: Nijmegen

Re: Van zeeaquarium terug naar het houden van Cichliden

Bericht door Bas Pels » 13 jan 2024, 08:04

@ River, ik heb het verhaal kort gehouden omdat ik dacht, en dat klopte, dat rvdvissen het wel zou begrijpen.

Maar waar het om neerkomt is, het werken met buffers is erg veilig als je de pH wilt reguleren. Tenminste, als je een buffer hebt die dus werkt op, rond, het pH gebied dat je zoekt. In Malawibakken heeft men de CO3-- / HCO3- buffer.

Voor zure pH heb je niet zoiets, maar bij Eelke, die een filterpot gevuld had met turf, bleek dit na verloop van tijd niet de pH te verlagen, maar die werd stabiel. Deze filterpot werkte dus als een buffer. Toen hij me een keer vroeg wat er aan de hand was - ik heb chemie gestudeerd - duurde het best lang voordat ik mij realiseerde dat het een buffer was geworden.

Dat betekent dus dat beid fracties - zure turf en uitgewerkte turf - daar aanwezig zijn, en beide hun invloed hebben op de pH. En dit kan alleen je bak beïnvloeden als de stroming door je filterpot aanzienlijk is. Het mag best 200 l/h zijn in een bak van 400, gok ik, maar het moet niet minder worden. En zo'n pot heeft de neiging te verstoppen, maar dat ging dus heel erg goed bij
Eelke.

Daarmee lijkt het mij niet gemakkelijk het systeem in elkaar te zetten, maar lukt dat, dan heb je wel iets prettigs.

Nog een andere manier van benaderen is het volgende.

Als je bak op pH 8 zit, en je wilt dat verlagen, dan zie je een terugveren. Je verlaagt de pH naar 7, en de volgende dag is het weer 8. Verlaag je het weer, dan wordt het weer 8. Dat gaat een tijdje zo door, en pas na verloop van tijd blijft de pH de volgende dag lager - en dan ben je ook bijna klaar.

Wat er dan aan de hand is, is dat je bak zelf in evenwicht is met die pH van 8, en dus dat al die plekken in evenwicht moeten komen met de gewenste pH van 7. De bak zelf werkt dan dus als buffer.

Het voorgestelde turffilter systeem vergroot die vaste stof buffering.
Gebruikersavatar
River
Erelid
Berichten: 477
Lid geworden op: 25 apr 2015, 20:16
Locatie: Arnhem

Re: Van zeeaquarium terug naar het houden van Cichliden

Bericht door River » 15 jan 2024, 20:51

Bedankt. Ik denk dat ik er weer iets meer van begrijp ;)
rvdvissen
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 dec 2023, 16:57

Re: Van zeeaquarium terug naar het houden van Cichliden

Bericht door rvdvissen » 22 jan 2024, 22:50

Ik heb nu water in mijn bak staan kien, mangrove en spiderwood staat in de bak, te weinig zwart grind besteld, komt nog 25 kilo bij....a 50 euro en ik heb java plantjes en anubias geplaatst
Pompen staan aan, verwarmingselement elementen waren stuk.......nog geen vis.
Ohhh en tja was een nepsteen los gekomen waar het kuenhout op steunde, drukte mr kuenhout het wster uit......jammer en ik alles proef gedraaid. Steen vervangen voor een dtuk mangtove hout....
Foto's tja bak is nog een beetje mistig

Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot] en 12 gasten