Zebra cichliden baby’s

Jirina
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 jan 2024, 23:32

Zebra cichliden baby’s

Bericht door Jirina » 08 jan 2024, 23:57

Beste allemaal,

Mijn naam is Jirina en nieuw hier!!

Ik zit een beetje in twijfel wat te doen en dacht misschien heeft iemand hier het doorslaggevende advies haha

Ik heb al jaren verschillende soorten cichliden gehad, eigenlijk overgenomen van een vriendin die tijdelijk bij mij in huis heeft gewoond.
Nu zijn ze bij mij gebleven :love:

Nu heb ik voornamelijk zebra cichliden waarvan 1 koppel. Nog geen half jaar terug hebben zij een nest gehad, helaas hebben ze het niet overleefd. Ik wou ze niet verplaatsen toen ik zag dat ze er waren. Nu vraag ik me af wat ik het beste kan doen. Nu hebben ze weer een nestje. Ze houden de rest van de vissen samen echt op afstand. De baby zitten in een holle steen. En papa en mama houden hen ook goed in de gate. Maar nou gaan ze binnenkort toch uitzwemmen en zit ik te twijfel of ik de baby’s samen met papa en mama beter in een andere bak kan doen of juist de rest tijdelijk in een andere bak doen om papa en mama + kids zo min mogelijk stress te geven…

Al vast heel erg bedankt voor het lezen en wie weet de oplossing :ympeace:
Afbeelding
Gebruikersavatar
River
Erelid
Berichten: 477
Lid geworden op: 25 apr 2015, 20:16
Locatie: Arnhem

Re: Zebra cichliden baby’s

Bericht door River » 09 jan 2024, 07:34

Hallo Jirina, hartstikke leuk, jonge zebra’s. Ik zou ze gewoon in de bak bij de ouders laten want dat is nu juist waarom we cichliden houden he. De broedzorg van cichliden is een prachtig schouwspel en geloof me, zebra-ouders behoren tot de beste van de wereld. Ik zou me daarom juist eerder zorgen maken over de rest van de bewoners 😉, hebben die voldoende schuilmogelijkheden?

Het is ook niet verstandig veel jongen groot te brengen, want die raak je straks weer niet kwijt. Meestal blijven er altijd wel enkele in leven, voldoende om de bakpopulatie op pijl te houden en als je er zeker van wilt zijn, spuit je met ’n pipetje iedere dak ’n beetje gevriesdroogde artemia in de wolk jongen, goed fijngevreven droogvoer gaat ook al.

Het verplaatsen van cichliden die reeds jongen hebben loopt zelden goed af. Ook het uitvangen van de rest veroorzaakt veel stress. Zorg voor kiertjes en spleetjes waar jongen ná de broedzorg van de ouders kunnen schuilen.

Hou ons op de hoogte.
Bas Pels
Erelid
Berichten: 4932
Lid geworden op: 23 apr 2015, 21:01
Locatie: Nijmegen

Re: Zebra cichliden baby’s

Bericht door Bas Pels » 09 jan 2024, 08:37

Hi Jirina,

Inderdaad moet je oppassen met zebra's dat het er niet teveel worden.

Mijn ervaring met deze vissen is dat ze doe jongen tot een lengte van 13 mm verzorgen, en dan kunnen ze zich zelf best goed weren. In mijn ogen is het grootste probleem niet de stress van de ouders, of de jongen, maar de stress van de andere vissen. Want die kan groot zijn.

De kans bestaat dat die effectief alleen aan de andere kant, bij het oppervlak, nog een beetje ruimte overhouden en dan kan je ze beter uitscheppen. Dat is dan ook niet moeilijk.

Voor de rest - een nest jongen, een wolk babies is altijd genieten.

En eh, welkom hier
Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 1715
Lid geworden op: 06 mei 2015, 16:14

Re: Zebra cichliden baby’s

Bericht door Harrie » 09 jan 2024, 12:09

Ik zie dat je dikke keien in je bak hebt en dat is goed. Welke vissen heb je nog meer in je aquarium?
Jirina
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 jan 2024, 23:32

Re: Zebra cichliden baby’s

Bericht door Jirina » 09 jan 2024, 21:35

Hallo allen,

Ik reageer even in 1 x op allemaal :p

Ik heb een 8hoekige bak van 360l waar ze samen zitten met 1 algeneter en andere zebra cichliden.

Het vorige nestje is er niks van over gebleven ondanks vele verstop plekken. Daarom dat ik dacht of papa en mama met
Kids in een andere bak of alle anderen in een andere bak en papa en mama lekker laten zitten met de kids. Het zou zo leuk zijn als er dit keer wel wat overblijft :)

Ook heb ik dit keer wel planten in de bak die gelukkig tot nu toe nog steeds leven en beginnen te groeien.
Vorige nestje leefde mijn blauwe kreeft nog en knipte alles stuk.

Ik vind het inderdaad echt heerlijk om naar te kijken hoe papa en mama in de periode voor de baby’s zijn en nu met de baby’s echt geweldig hoe ze het doen!

Ik zal ze elke dag even wat Artemia geven!

Heel erg bedankt voor jullie adviezen!

En ik hou jullie op de hoogte!
Gebruikersavatar
edwins
Berichten: 2920
Lid geworden op: 03 mei 2015, 11:59
Locatie: Bij Borger (Drenthe)

Re: Zebra cichliden baby’s

Bericht door edwins » 11 jan 2024, 08:10

Welkom!

Blijft altijd mooi om te zien, pa en ma met zo'n wolk jongen :duim:

En voor de liefhebbers op leesbaar formaat:

Afbeelding
Jirina
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 jan 2024, 23:32

Re: Zebra cichliden baby’s

Bericht door Jirina » 13 jan 2024, 22:28

Tot nu toe gaat het erg goed met de baby’s en de rest🤗
Afbeelding

Afbeelding
Jirina
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 jan 2024, 23:32

Re: Zebra cichliden baby’s

Bericht door Jirina » 13 jan 2024, 22:29

Eerder benoemde ik dat ik een 8 hoekige aquarium heb maar dit moest een 6 zijn😝 als nog is het een mooi groot aquarium 🥰
Gebruikersavatar
edwins
Berichten: 2920
Lid geworden op: 03 mei 2015, 11:59
Locatie: Bij Borger (Drenthe)

Re: Zebra cichliden baby’s

Bericht door edwins » 14 jan 2024, 02:24

Voor de liefhebbers:

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 1715
Lid geworden op: 06 mei 2015, 16:14

Re: Zebra cichliden baby’s

Bericht door Harrie » 14 jan 2024, 11:49

Mooi om zo'n mooie wolk kleintjes te zien. En hoe de ouders de kleintjes waarschuwen en beschermen. Er is veel communicatie onderling.
Is dat een kokosnoot daar vooraan? Die kun je op de kop tussen de stenen stoppen om te gebruiken als schuilplaats.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot] en 13 gasten