Malawi Aquarium

Aquasjaan
Berichten: 26
Lid geworden op: 06 dec 2023, 14:27

Malawi Aquarium

Bericht door Aquasjaan » 06 dec 2023, 14:47

Hallo Cicliden liefhebbers,

Mijn naam is Sander en heb in het verleden altijd tropische aquaria gehad maar vond het tijd worden voor een verandering betreffende vissoort. Ik heb momenteel een 600 liter bak (indraaiend) en heb daarbij de natuurlijke biotoop met meer dan 150 kilo aan breuksteen, Cichliden bestendige planten en een speciale lichtbak die het natuurlijk habbitat zo goed als mogelijk nabootst.

Echter is mijn kennis omtrent Cichliden nihil maar heb wel besloten om er een Malawi bak van te maken.

advies om de bak op de juiste waardes te krijgen en daarbij advies met het uitzoeken van het juiste visbestand zou ik op prijs spellen.

Met hoeveel cichliden start je op? welke cicliden kunnen bij elkaar? hoe krijg ik mijn waardes op orde? Is enkel indraaien voldoende? etc.

Alvast hartelijk dank voor de hulp.
170 x 80 x 50 Mbuna tank.
Gebruikersavatar
stevens jurgen
Berichten: 1654
Lid geworden op: 06 jun 2015, 22:01

Re: Malawi Aquarium

Bericht door stevens jurgen » 06 dec 2023, 16:00

Bij malawi kan je ook zo maar niet alles samen combineren.
Misschien moet je al eens posten welke je graag zou houden.
Ik hield er in het verleden en het is zoals bij veel cichliden je moet een beetje te weten komen wat conbineerbasr is en ook in welke verhouding je ze best houd.
Bijvoorberld dimidiochromis compressiceps vond ik zeer mooi maar als je die niet met een harem houd gaat het geheid mis.
Dat weet ik helaas uit ervaring.
En de ene cichlide is de andere niet soms kan de ene van een bepaalde soort veel driftiger zijn dan een andere van dezelfde soort.
Aquasjaan
Berichten: 26
Lid geworden op: 06 dec 2023, 14:27

Re: Malawi Aquarium

Bericht door Aquasjaan » 06 dec 2023, 16:18

Dank voor je reactie Stevens.

Ik ben inderdaad nog zoekende. Ik ben daarom ook langszaam begonnen met opbouwen van het aqaurium. Inmiddels de stenen ook maar vastgelijmd. Je weet het maar nooit.

Een diversiteit aan kleuren in het aquarium is natuurlijk altijd prachtig maar wellicht niet mogelijk.

Welke vissen ik al een tijdje op het oog heb zijn de volgende:

- Blue neon
- calico red neon
- Aulonocara Eureka
- Fire Fish
- Hansbaenschi
- Kandeensis
- Korneliae
- Lwanda Hai Reef
- Mamelela
- Maulana
- Red Dragon
- Strawberry

Maar dit samen of met verschillende laten floreren/combineren is een onmogelijk opgaven me dunkt. Hiervoor reikt mij kennis helaas niet ver genoeg.

Vandaar mijn vraag om advies.
170 x 80 x 50 Mbuna tank.
Gebruikersavatar
stevens jurgen
Berichten: 1654
Lid geworden op: 06 jun 2015, 22:01

Re: Malawi Aquarium

Bericht door stevens jurgen » 06 dec 2023, 20:36

Aquasjaan schreef: 06 dec 2023, 16:18 Dank voor je reactie Stevens.

Ik ben inderdaad nog zoekende. Ik ben daarom ook langszaam begonnen met opbouwen van het aqaurium. Inmiddels de stenen ook maar vastgelijmd. Je weet het maar nooit.

Een diversiteit aan kleuren in het aquarium is natuurlijk altijd prachtig maar wellicht niet mogelijk.

Welke vissen ik al een tijdje op het oog heb zijn de volgende:

- Blue neon
- calico red neon
- Aulonocara Eureka
- Fire Fish
- Hansbaenschi
- Kandeensis
- Korneliae
- Lwanda Hai Reef
- Mamelela
- Maulana
- Red Dragon
- Strawberry

Maar dit samen of met verschillende laten floreren/combineren is een onmogelijk opgaven me dunkt. Hiervoor reikt mij kennis helaas niet ver genoeg.

Vandaar mijn vraag om advies.
Ik zie eigenlijk maar een soortnaam (aulonocara)
Er zijn in het verleden al mensen geweest die enkel mannen hielden van verschillende soorten maar echt natuurlijk gedrag leverd dat niet op.
Het is beter om soorten te combineren die samen gaan en bij aulonocara zijn harempjes ook mooier en beter dan een man op een vrouwtje van een soort.
Meerdere soortem aulonocara samen zetten is zo wie zo geen goed idee om geen kruisingen te krijgen
Beter de soort puur houden.
Laatst gewijzigd door stevens jurgen op 06 dec 2023, 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
edwins
Berichten: 2920
Lid geworden op: 03 mei 2015, 11:59
Locatie: Bij Borger (Drenthe)

Re: Malawi Aquarium

Bericht door edwins » 06 dec 2023, 20:59

Welkom!

Mooie plannen, als absolute leek op Malawi gebied laat ik advies en tips echter graag aan andere forumleden over...
Aquasjaan
Berichten: 26
Lid geworden op: 06 dec 2023, 14:27

Re: Malawi Aquarium

Bericht door Aquasjaan » 06 dec 2023, 23:07

Dank voor de reactie(s),

Welke cichliden adviseer je zonder kruising of oorlog in het aquarium maar dat het toch een kleurrijk geheel word?

Ik hoor graag
170 x 80 x 50 Mbuna tank.
Gebruikersavatar
stevens jurgen
Berichten: 1654
Lid geworden op: 06 jun 2015, 22:01

Re: Malawi Aquarium

Bericht door stevens jurgen » 07 dec 2023, 19:08

Aquasjaan schreef: 06 dec 2023, 23:07 Dank voor de reactie(s),

Welke cichliden adviseer je zonder kruising of oorlog in het aquarium maar dat het toch een kleurrijk geheel word?

Ik hoor graag
Tja ligt een beetje van je voorkeur af.
Aulonocara gericht bestand in combi met andere?
Mbuna bestand ?
Rovers bestand ?
Voorbeeld aulonocara bestand :aulonocara jacobfreibergi trio, copadichromis borleyi paar, sciaenichromis freyeri paar, labidochromis chismulae (blauw) of de allom bekende labidochromis caeruleus (geel) 3 paren, lethrinops lethrinus koppel of cyrtocara moori trio.
Of een aulonocara bestand als groep is ook heel mooi dan bijvoorbeeld eureka groep in combi met labidochromis caeruleus.
Persoonlijk vind ik het bij malawi mooier om groepen in combi te houden dan een kleurrijk allegaartje van vanalles door elkaar.
Je waterwaarden moeten natuurlijk ook goed zijn (hard water).
Indien je water te zacht is kan je die verharden met bicarbonaat maar dan wel uitzoeken wat je voor jou bak nodig is dat kan zijn dat je bij elke waterverversing 3 eetlepels aan je water moet toevoegen bijvoorbeeld.
Of gebroken sepiaschep of kippegrid mee in de filter.
Gebruikersavatar
David
Berichten: 1224
Lid geworden op: 27 apr 2015, 19:55
Locatie: Leeuwarden

Re: Malawi Aquarium

Bericht door David » 08 dec 2023, 09:49

Mooie plannen! Ik zou het gemend bestand adviseren van de wat tammere soorten vrijzwemmers en mbuna. Bijvoorbeeld een groepje Whitelips met een koppel Aulonocara en een groepje Labidochromis Yellow. Dan heb je genoeg te zien en weinig kans op gedoe.
300x80x80 Midden Amerika viewtopic.php?f=45&t=3245
Aquasjaan
Berichten: 26
Lid geworden op: 06 dec 2023, 14:27

Re: Malawi Aquarium

Bericht door Aquasjaan » 08 dec 2023, 15:53

Dank jullie wel voor de reactie. Ik ga mezelf er eens in verdiepen.

Hebben jullie toch nog goede adresjes voor cichliden kweek?
170 x 80 x 50 Mbuna tank.
Gebruikersavatar
stevens jurgen
Berichten: 1654
Lid geworden op: 06 jun 2015, 22:01

Re: Malawi Aquarium

Bericht door stevens jurgen » 08 dec 2023, 17:49

Aquasjaan schreef: 08 dec 2023, 15:53 Dank jullie wel voor de reactie. Ik ga mezelf er eens in verdiepen.

Hebben jullie toch nog goede adresjes voor cichliden kweek?
Ben je van Nederland of van België?
Voor Nederland zou ik zeggen vkc of aqua beek
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten