Stoppen of doorgaan?

Vragen, voorstellen of opmerkingen over de website en het forum kan je hier kwijt.
Gebruikersavatar
River
Erelid
Berichten: 477
Lid geworden op: 25 apr 2015, 20:16
Locatie: Arnhem

Stoppen of doorgaan?

Bericht door River » 22 sep 2023, 09:47

Na de laatste energie-afrekening heb ik er hard aan zitten denken om met de hobby te stoppen. Als alternatief ben ik een tijdje met hooglandtandkarpertjes uit Mexico bezig geweest. Deze kun je onverwarmd houden. Het zijn visjes die in hun voortbestaan bedreigd worden, daar krijg je gratis zo’n goede-daad-gevoel bij;) Helaas echter, kan mij zo’n krioelende zwerm druktemakers totaal niet boeien. Cichliden zijn in mijn beleving totaal anders. Hebben ’n bepaalde mate van intelligentie, zijn individueel verschillend van karakter en met sommige kun je zelfs zoiets als ’n band voelen.

Afbeelding

Ik had, voordat de energierekening op de mat viel, ‘n 3 mtr-bak in de slaapkamer gepland. Daarvoor had ik al de nodige voorbereidingen getroffen zoals versteviging van de vloer en de aanschaf van apparatuur. Het lag in de bedoeling er ’n brakwaterbak met bijv. V. maculicauda van te maken, maar voorlopig heb ik deze sloot maar even op de lange baan geschoven. Eerst maar eens zien wat de gasprijs gaat doen😉.Gelukkig zijn de energieprijzen inmiddels weer enigszins gezakt en ik heb voor twee maanden terug een vast contract af kunnen sluiten. Ook de maatregelen van de overheid, het energieplafond, waar ik weliswaar overheen kwam, hebben mij ertoe geholpen nog even door te gaan. Helaas hoorde ik gister dat dit beleid voor komend jaar niet wordt voortgezet.

Afbeelding

Ik ga dus voorlopig nog even door, maar ik vroeg mij af of er méér aquarianen zijn die overwegen met de hobby te stoppen. Ik hoor daar weinig over, maar misschien heb ik het gemist, ik lees niet alles. Wel is mij opgevallen dat het steeds rustiger wordt op het NCF. Wellicht een indicatie. Ik zal de komende tijd proberen weer eens wat te posten.
Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 1714
Lid geworden op: 06 mei 2015, 16:14

Re: Stoppen of doorgaan?

Bericht door Harrie » 22 sep 2023, 14:49

Nee, stoppen niet, maar wel een omslag naar onverwarmd. Daar is qua cichliden nog wel keuze.
Gebruikersavatar
edwins
Berichten: 2920
Lid geworden op: 03 mei 2015, 11:59
Locatie: Bij Borger (Drenthe)

Re: Stoppen of doorgaan?

Bericht door edwins » 22 sep 2023, 15:56

Overwogen om te stoppen heb ik niet, maar de energieprijzen zijn inderdaad wel een dingetje...

Vorig jaar oktober werden we hier getrakteerd op een verviervoudiging van het termijnbedrag. Of we iedere maand even 1625,-- wilden aftikken..... We zijn daarom overgestapt naar een aanbieder met dynamische (uur/dag) prijzen, dat scheelde enorm.

Daarnaast heb ik ook ingegrepen op het energieverbruik van de bak. De verlichting staat een paar uur dag minder aan, de verwarming heb ik uitgezet (dat gaat prima met een 'Paraguay/Argentinië' bestand) en ik heb een zuiniger pomp aangeschaft. Hiermee is het stroom verbruik teruggebracht van 8 kW naar 2 kW per dag. Hierdoor en door de overstap naar een andere aanbieder zijn de stroomkosten van 7,-- naar minder dan 1,-- per dag gegaan (op dit moment 0,50 per dag). Dat trekt Bruin nog wel :hihi:
Gebruikersavatar
River
Erelid
Berichten: 477
Lid geworden op: 25 apr 2015, 20:16
Locatie: Arnhem

Re: Stoppen of doorgaan?

Bericht door River » 22 sep 2023, 17:27

Nee, stoppen niet, maar wel een omslag naar onverwarmd. Daar is qua cichliden nog wel keuze.
Ja, maar die is wel erg dun of nauwelijks verkrijgbaar.
Daarbij betekent "onverwarmd "bij mij ook echt "koud" want ik heb mijn bakken, op één na, in de kelder staan;).
Gebruikersavatar
River
Erelid
Berichten: 477
Lid geworden op: 25 apr 2015, 20:16
Locatie: Arnhem

Re: Stoppen of doorgaan?

Bericht door River » 22 sep 2023, 17:31

Vorig jaar oktober werden we hier getrakteerd op een verviervoudiging van het termijnbedrag. Of we iedere maand even 1625,-- wilden aftikken..... We zijn daarom overgestapt naar een aanbieder met dynamische (uur/dag) prijzen, dat scheelde enorm.
Dat is idd wel hééél erg veel, dat was bij mij zo'n beetje de jaarafrekening. Ben je niet bang dat van de winter die dagprijzen weer door 't dak gaan?
Bas Pels
Erelid
Berichten: 4932
Lid geworden op: 23 apr 2015, 21:01
Locatie: Nijmegen

Re: Stoppen of doorgaan?

Bericht door Bas Pels » 22 sep 2023, 21:38

Onverwarmde cichliden koen uitsluitend voor in zuidelijk zuid Amerika, en daarvandaan komt er domweg niet veel. Er zit overigens wel heel veel, toevallig is vandaag op planet catfish een link gezet naar peces del aqua dulce de Uruguay - Zoetwatervissen uit Uruguay. Het is zo'n saaie wetenschappelijke verhandeling, maar met foto's en verspreidingskaartjes. Het is wel in het Spaans, maar wetenschappelijk Spaans is redelijk toegankelijk - de woorden lijken op Engels.

Persoonlijk heb ik nog maar 5 bakken met cichliden, en daarvan zijn er 2 tijdelijk en een koel. De rest? Veel levendbarenden die River niet echt kunnen bekoren, en Aziaten.

In Azië heb je een heel groot hoogland, en dat is koel. Maar niet alleen dat. IK heb bijvoorbeeld een bak rond purperkoppen, uit het hoogland van Sri Lanka. En die is ook onverwarmd.

Dus - schrik je van de stroomrekening voor cichliden, en je wilt toch een bak met wat meer karakter dan levendbarenden (want dat hebben ze inderdaad niet) dan is dat wellicht een optie

Geheel terzijde, Poecilia, de vereniging van liefhebbers van levendbarenden, komt morgen in het Dorpshuis in Maarn bijeen. Vanaf 12.30 uur.
Gebruikersavatar
edwins
Berichten: 2920
Lid geworden op: 03 mei 2015, 11:59
Locatie: Bij Borger (Drenthe)

Re: Stoppen of doorgaan?

Bericht door edwins » 22 sep 2023, 21:46

River schreef: 22 sep 2023, 17:31 Ben je niet bang dat van de winter die dagprijzen weer door 't dak gaan?
Wat de toekomst brengt is natuurlijk koffiedik kijken, maar het feit dat leveranciers weer vaste contracten aanbieden geeft mij wel vertrouwen dat de prijzen niet al te gek zullen gaan doen.

De afgelopen winter hebben de dagprijzen vrijwel altijd onder de prijzen van het prijsplafond gelegen. Het door het dak van de prijzen gaan was met name in de periode augustus-oktober 2022 (wat bij ons leidde tot de 'explosie' van het termijnbedrag). De extreme prijzen waren het gevolg van een overspannen gasmarkt t.g.v. het opkopen van grote hoeveelheden gas t.b.v. de voorraden.
Gebruikersavatar
River
Erelid
Berichten: 477
Lid geworden op: 25 apr 2015, 20:16
Locatie: Arnhem

Re: Stoppen of doorgaan?

Bericht door River » 22 sep 2023, 22:33

toevallig is vandaag op planet catfish een link gezet naar peces del aqua dulce de Uruguay - Zoetwatervissen uit Uruguay.
Bedankt voor de tip Bas, zet hem hier ook maar ff neer.

https://drive.google.com/file/d/17Llxs2 ... view?pli=1

Idd. erg veel. Vorig jaar hadden we die G.balzanii op de NVC stand van Vivarium. Was veel belangstelling voor hoorde ik.
Veel plezier morgen.
Gebruikersavatar
David
Berichten: 1224
Lid geworden op: 27 apr 2015, 19:55
Locatie: Leeuwarden

Re: Stoppen of doorgaan?

Bericht door David » 23 sep 2023, 07:45

Herkenbaar wat je schrijft. Ik ga hier ook mijn bestand op aanpassen. Ik zit ook met een enorme stroomrekening. De Tropheini vragen om veel licht en stroming dus als ik het vergelijk met toen ik Midders had heb ik nu 6 lampen extra, twee stromingspompen, extra potfilter en skimmer draaien. Ook moet de temperatuur tov de omgeving voor Tropheini toch 2 graden hoger dan Midders kortom niet meer te doen. In het verleden had ik Discusvissen en ook die vielen toen af vanwege de enorme stroomrekening. Zo zullen bepaalde vissoorten toch minder populair worden.
300x80x80 Midden Amerika viewtopic.php?f=45&t=3245
Bas Pels
Erelid
Berichten: 4932
Lid geworden op: 23 apr 2015, 21:01
Locatie: Nijmegen

Re: Stoppen of doorgaan?

Bericht door Bas Pels » 23 sep 2023, 09:32

Gosh, licht en water - dacht ik al, maar dat die Tropheus, uit het Tangnagjicameer waar het altijd dacht ik 24 C is, meer verwarming nodig hebben dan je midders, dat verbaast me.

Ik heb midders uit het Panucogebied - H labridens en tamasopoensis jarenlang op kamertemp gehouden. En ook zuid-Mexicanen kunnen in de winter redelijk koel, maar probeer dat niet met Nicaraguanen, dan gaat het geheid mis.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten