Nieuwe start, Malawi 220x80x70

Jvdp78
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 jul 2023, 03:40

Re: Nieuwe start, Malawi 220x80x70

Bericht door Jvdp78 » 08 aug 2023, 16:06

Een school Malawi zou mooi zijn maar dat gedrag hebben ze niet echt.
Ik heb Ps. Acei gehad die in het begin wel in een soort school zwommen maar dat ging ook voorbij.

Als ik het nu zou moeten zeggen worden het 25 vissen maar dat wordt al erg vol vind ik voor een effectief 2 meer bak.
De Placidochromis Phenochilus Tanzania volwassen man gaat toch wel richting 20cm dus het is al net aan.
Die zou ik dan 5/5 willen houden, dan ook 10 yellow labs en 1/4 Red Kadango en dan zit het wel vol denk ik.
Gebruikersavatar
David
Berichten: 1224
Lid geworden op: 27 apr 2015, 19:55
Locatie: Leeuwarden

Re: Nieuwe start, Malawi 220x80x70

Bericht door David » 09 aug 2023, 07:51

Jvdp78 schreef: 08 aug 2023, 13:28
David schreef: 08 aug 2023, 08:01 Nog een laatste tip, ik heb een gat in het glas van de droogkamer voor de overloop naar het riool ongeveer 10 cm onder het wateroppervlak laten maken. Met een bochtje pvc en een korfje om hem niet te laten verstoppen loopt daar het water weg dat ik automatisch ververs. Dat vind ik zelf een geweldige uitvinding want als er iets mis is met de pvc daar of het gat zelf laat ik het wateroppervlak ruim 10 cm zakken tot net onder dat niveau en kan ik de boel repareren zonder de hele bak leeg te halen. Voor mij nooit meer gaten in de bodem want als daar iets mee is moet eerst de hele bak leeg.
Hoi David, ik snap niet helemaal denk ik, waar zit je afvoerbuis dan precies..? Dus door de wand aquarium/droogmaker, maar dan?
Via de buitenkant van het aquarium of door de bodem van de droogkamer?

PS: ik heb jouw topic gelezen mbt waterverversing, leuke discussie :)
Ik heb het in mijn vorige bak ook gehad en werkte prima, ik had echter gewoon een stuk slang direct van de kraan naar het aquarium en dan met de kraan beetje spelen met de toevoer, heel klein stroompje eigenlijk. Dat ging goed maar geen idee hoeveel liter er dan per uur werd toegevoegd.
Met zo'n druppelsysteem kan dat wel dan? Ik bedoel jij weet zeker je 2 liter per uur toevoegt?
Door de bodem van de droogkamer. Althans, die heeft natuurlijk geen bodem want dat is het hele idee van een droogkamer.

Druppelsysteem bevalt mij goed. Met een stopwatch en een maatbeker van een liter kan je eenvoudig testen hoeveel liter per uur ie daadwerkelijk doet. In sommige perioden zet ik het even wat hoger en daarna weer lager.
300x80x80 Midden Amerika viewtopic.php?f=45&t=3245
Gebruikersavatar
David
Berichten: 1224
Lid geworden op: 27 apr 2015, 19:55
Locatie: Leeuwarden

Re: Nieuwe start, Malawi 220x80x70

Bericht door David » 09 aug 2023, 07:53

Jvdp78 schreef: 08 aug 2023, 16:06 Een school Malawi zou mooi zijn maar dat gedrag hebben ze niet echt.
Ik heb Ps. Acei gehad die in het begin wel in een soort school zwommen maar dat ging ook voorbij.

Als ik het nu zou moeten zeggen worden het 25 vissen maar dat wordt al erg vol vind ik voor een effectief 2 meer bak.
De Placidochromis Phenochilus Tanzania volwassen man gaat toch wel richting 20cm dus het is al net aan.
Die zou ik dan 5/5 willen houden, dan ook 10 yellow labs en 1/4 Red Kadango en dan zit het wel vol denk ik.
Ik heb ook ooit overwogen de C. Moorii in een groep te houden en heb de Whitelips in een groep gehad. Heeft wel wat als grote blikvangers.
300x80x80 Midden Amerika viewtopic.php?f=45&t=3245
Jvdp78
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 jul 2023, 03:40

Re: Nieuwe start, Malawi 220x80x70

Bericht door Jvdp78 » 14 aug 2023, 13:19

Inmiddels weer wat verder met de plannen. Vorige week een gesprek gehad met AK Duitsland maar ik ben nog niet om.
Ik heb ook een offerte van Leo van Wolferen en daar komende zaterdag ook een afspraak gepland.
Daarna zal ik de knoop denk ik wel gaan doorhakken, ik wil niet weer zoals paar jaar terug tig verschillende offertes vergelijken.

Ook heb ik het forum doorgespit op zoek naar tips en inspiratie. Het waterverversen dmv druppelsysteem is besproken in meerdere topics dus daar ga ik wel uitkomen. Ik heb wel een vraag over het interne filteren. Ik lees veel topics van leden die enkel met sponsen werken en dan ook niet met verschillende kamers maar 'gewoon' een compartiment met aan de ene kant inloop, dan 3-4 sponsen achter elkaar (met tussenruimte) en daar achter de pomp en de uitstroom. Dit is dus voldoende en een 'standaard' 4-kamer biofilter is niet nodig?

Ook las ik dat 80x20cm overkill was op een 3 meter bak, dat zou bij mij dan dus helemaal zo zijn? Oftewel, hij kan kleiner en zo ja waar zou ik dan aan moeten denken? Ik ben hier niet echt in thuis maar als het bijvoorbeeld ook met 40x20cm kan zou ik hem toch achter in een hoek plaatsen en de 220 lengte grotendeels kunnen behouden. Iemand tips hiervoor?
Gebruikersavatar
David
Berichten: 1224
Lid geworden op: 27 apr 2015, 19:55
Locatie: Leeuwarden

Re: Nieuwe start, Malawi 220x80x70

Bericht door David » 16 aug 2023, 07:57

Ik ben erg blij met het binnenfilter dat ik heb, goede doorstroming ook omdat ik niet voor de bioloog indeling heb gekozen. Ik werk alleen met matten en heb vanwege zweefvuil in het laatste vak nog wel een rekje met fijne matten zitten maar geen bioballen ofzo. Al die matten is genoeg oppervlak voor bacteriën en er zitten ook genoeg in je bodem, icm automatisch verversen gaat dat hier prima. Extra potfilter bleek ik wel nodig te hebben omdat het filter in de linkerhoek zit en je daarmee met een bak van 3 meter lastig alles kraakhelder krijgt, het is immers ook geen mechanisme filtering vanwege de beperkte kracht die door een binnenfilter gaat. Ik denk dat 40x20 ook kan maar ik heb zelf liever overkill dan te weinig. Je moet er ook nog een opvoerpomp in kwijt kunnen en vergis je niet hoe groot die zijn. Ik heb nu een voorkamer, dan grof, midden, fijn en dan de opvoerkamer met de pomp.
300x80x80 Midden Amerika viewtopic.php?f=45&t=3245
Jvdp78
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 jul 2023, 03:40

Re: Nieuwe start, Malawi 220x80x70

Bericht door Jvdp78 » 01 sep 2023, 13:23

Korte update (als dit eigenlijk beter in een ander deel van het forum kan mag het ook verplaatst worden door een mod);

Bak is besteld bij Leo van Wolferen, het blijft 220x80x70cm (60 waterhoogte) en er komt een intern 4-vaks filter/bioloog in een hoek.
Ik wilde een zwarte PVC achterwand maar volgens Leo kan dit toch loslaten met de tijd en adviseerde gewoon zwarte folie aan de achterkant (buitenkant uiteraard). In principe hetzelfde effect dus prima, wordt wel wat voorzichtiger zijn met stenen tegen de binnenkant en hoop dat het niet spiegelt.

Verder heb ik een aantal grote modules via MP gescoord, een Jebao MDP3500 pomp besteld voor in het filter, de kraan voor waterverversing is geplaatst, de afvoer is geknutseld en dit weekend ga ik de microdrip spulletjes halen voor het verversen. Kortom lekker bezig met voorbereiden en geduldig afwachten tot mid oktober :lol:
Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 1714
Lid geworden op: 06 mei 2015, 16:14

Re: Nieuwe start, Malawi 220x80x70

Bericht door Harrie » 01 sep 2023, 13:53

Mooie afmeting. Je kunt de achterkant ook met schoolbordkrijt verven. Krab je er ook zo weer af als het moet. 80 cm is een mooie diepte. Kun je mooi mee spelen als je op verschillende plekken gaat belichten. Ben benieuwd hoe het 4 vaks filter er uit ziet.
Gebruikersavatar
David
Berichten: 1224
Lid geworden op: 27 apr 2015, 19:55
Locatie: Leeuwarden

Re: Nieuwe start, Malawi 220x80x70

Bericht door David » 01 sep 2023, 18:07

Klinkt goed! Ik hoor veel herkenbare dingen. Spiegeling met folie valt reuze mee en zal na verloop van tijd helemaal niet meer aan de orde zijn. Er zal namelijk een laag alg op de ruit komen die het spiegelen tegengaat en tegelijk amper zichtbaar is vanwege de zwarte folie.
300x80x80 Midden Amerika viewtopic.php?f=45&t=3245
Jvdp78
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 jul 2023, 03:40

Re: Nieuwe start, Malawi 220x80x70

Bericht door Jvdp78 » 19 sep 2023, 16:04

Onder het mom van niet te lang blijven twijfelen en treuzelen alvast mijn visbestand besteld bij Malawi Duiven;

Placidochromis Phenochilus Mdoka White Lips 5/5
Placidochromis Phenochilus Tanzania 1/1
Placidochromis Phenochilus Gissel 1/1
Labidochromis Cauruleus 3/7
Labidochromis Perlmutt 3/7

De keuze om voor de grote groep white lips te kiezen ipv Tanzania is gemaakt omdat ik de dames daarvan mooier vind.
Toch wilde ik wel een Tanzania er bij hebben, puur vanwege de man. De Gissel kende ik niet maar zag er erg mooi uit dus ook een koppeltje besteld.
En ja, hier zullen kruisingen mogelijk zijn maar ik heb geen enkele ambitie om iets uit te vangen of te verkopen of wat dan ook dus prima.
Sowieso blijft er niet veel jongbroed over bij vrijzwemmers aangezien ze niet de rotsen zullen opzoeken, aldus Malawi Duiven ;)

Tot zover deze update, nu alleen nog een aquarium :lol:
Gebruikersavatar
edwins
Berichten: 2920
Lid geworden op: 03 mei 2015, 11:59
Locatie: Bij Borger (Drenthe)

Re: Nieuwe start, Malawi 220x80x70

Bericht door edwins » 21 sep 2023, 17:25

Jvdp78 schreef: 19 sep 2023, 16:04 Tot zover deze update, nu alleen nog een aquarium :lol:
Geen onbelangrijk detail :hihi:

Ben benieuwd naar de verdere ontwikkelingen!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten