Nieuwe start, Malawi 220x80x70

Jvdp78
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 jul 2023, 03:40

Nieuwe start, Malawi 220x80x70

Bericht door Jvdp78 » 06 aug 2023, 13:16

Hallo allemaal,

na een aantal jaren geen aquarium te hebben gehad begon het na een aantal snorkelavonturen in de vakantie toch weer te kriebelen.
Zee aquarium lijkt me te gek maar ook erg veel werk dus val ik weer terug op de oude liefde; Malawi.
Ik ben me rustig aan het orierenteren, het hoeft allemaal niet snel maar wel goed doordacht.
Ik ben er als gezegd alweer een paar jaar oud dus moet me weer even inlezen maar dat komt wel goed.

Ik ben inmiddels in contact met een bouwer in Duitsland; Aquarienkontor. Reden is dat ik mijn vorige bak ook via Duitsland heb gekregen en dat scheelde best veel met de alom bekende Nederlandse bouwers. Het idee is een bak van 220x80x70cm waar aan een kant de hele breedte/diepte wordt benut als intern filter. Precieze details ben ik nog niet over uit, AK heeft op de website een mooi systeem voor een achterwandfilter, zoiets lijkt me wel wat maar dan dus aan de zijkant. Water wordt aangezogen door een pomp waar een geperforeerderde buis met spons op zit en dient als mechanisch voorfilter, dan sproeit de uitlaat van de pomp het in een groot 2e vak met spons deeltjes (wurfel) voor biofiltering waarna het weer terug de bak ik in wordt gestuwd. Althans zo begrijp ik het, spreek best aardig Duits al zeg ik het zelf maar sommige termen zijn toch best lastig ;)
Verder zal er een afvoerpijp en watertoevoer in de bak komen waardoor vers water makkelijk kan worden toegevoegd (wekelijks of continue, weet ik ook nog niet) en vuil water afgevoerd naar het riool.

Visbestand ben ik nog niet uit, heb tot nu toe altijd Mbuna gehad dus dat was ook eigenlijk weer meteen het idee. Grote groep Saulosi met wellicht nog een klein groep of harem van een andere soort, niet te veel soorten bij elkaar in ieder geval. Ik speel nu echter met de gedachte om toch eens wat nieuws te proberen. Ik ben erg gecharmeerd van Placidochromis Phenochilus Tanzania dus wellicht zou ik die willen houden in een 5/5 verhouding, samen met een klein groepje Labidochromis Caeruleus (voor de kleur) en een 1/4 Red Kadango. Dat lijkt me ook mooi en qua voeding wel kunnen ook met de yellow labs, met de Saulosi zou dat niet echt werken denk ik. Een en ander zal ook afhangen van beschikbaarheid, ik wil wel mooie kwaliteit in ieder geval.

Tot zover in het kort de plannen, meedenkers of tips mbt de filtering, visbestand, waterverversing zijn altijd welkom.

Groet Jeroen
Dandy
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 mei 2017, 16:11

Re: Nieuwe start, Malawi 220x80x70

Bericht door Dandy » 06 aug 2023, 15:07

https://aquahaus-gaus.de/c/malawi/mbuna ... asc&page=3

Gaus heeft goede kwaliteit en een groot aanbod aan mbuna, haps etc, beter dan in NL en verzend ook naar NL.

Heb er meedere keren besteld en altijd erg tevreden.
Gebruikersavatar
David
Berichten: 1224
Lid geworden op: 27 apr 2015, 19:55
Locatie: Leeuwarden

Re: Nieuwe start, Malawi 220x80x70

Bericht door David » 07 aug 2023, 08:14

Allereerst welkom op dit forum Jeroen! Leuk dat er weer een mooie Malawi bak bij komt. Die zien we niet zoveel. Bij Malawi kwakken mensen vaak maar alles bij elkaar.

Formaat is ook top, weet je zeker dat je 70 cm hoog wilt? En is dat dan waterhoogte exclusief lichtkap en bodembedekking? Dat is in mijn ervaring erg onhandig om in te werken.

Binnenfilter vind ik zelf ook ideaal. Mijn ervaring is wel hoe langer de bak hoe lastiger om hem echt vrij van zweefvuil te houden als ie aan een kant zit. Ik heb gelukkig droogkamers voorzien waardoor ik er nu toch eenvoudig een potfilter bij kon plaatsen tegen het zweefvuil.

Duitse bouwers zijn vaak interessant, immers degelijk en scherp in de prijs. Ik heb zelf goede ervaringen met Van Wolferen, zou je ook kunnen bekijken,
300x80x80 Midden Amerika viewtopic.php?f=45&t=3245
Jvdp78
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 jul 2023, 03:40

Re: Nieuwe start, Malawi 220x80x70

Bericht door Jvdp78 » 07 aug 2023, 18:47

Hallo David,

De hoogte is geen probleem, de diepte in het midden is wat lastiger om tegen de achterkant stenen te stapelen maar komt ook wel goed.
Waterhoogte zal denk ik iets van 65cm zijn. Ik wil zoveel mogelijk liters en met die 10cm extra is dat toch ook ongeveer 150 liter extra.
Helaas ook wel een stuk duurder trouwens ivm dikkere bodemplaat (15mm ipv 12mm glas voor de rest).

Het filter dat AK aanbiedt heeft dus eerst een mechanisch voorfilter die uitsproeit in het biovak. Als dat niet voldoende is voor het zweefvuil kan ik aan de andere kant van de bak nog een extra pompje met geperforeerde buis en spons als extra mech filter en dan de uitstroom naar het binnenfilter sturen. Ook meteen een stromingspomp dus eigenlijk. Dat moet ik dan wel weer een beetje chicque wegwerken maar lukt ook wel denk ik.

Offerte is inmiddels binnen maar best prijzig nog dus ik ga nog wel wat vergelijking vragen o.a. bij Van Wolferen inderdaad.
LED in Duitsland is trouwens echt een stuk duurder dan in NL. Die schrap ik sowieso uit de offerte van AK :)
Gebruikersavatar
edwins
Berichten: 2920
Lid geworden op: 03 mei 2015, 11:59
Locatie: Bij Borger (Drenthe)

Re: Nieuwe start, Malawi 220x80x70

Bericht door edwins » 07 aug 2023, 19:32

Welkom!

Mooie plannen, ben benieuwd naar de verdere ontwikkelingen :duim:
Gebruikersavatar
David
Berichten: 1224
Lid geworden op: 27 apr 2015, 19:55
Locatie: Leeuwarden

Re: Nieuwe start, Malawi 220x80x70

Bericht door David » 08 aug 2023, 08:01

Nog een laatste tip, ik heb een gat in het glas van de droogkamer voor de overloop naar het riool ongeveer 10 cm onder het wateroppervlak laten maken. Met een bochtje pvc en een korfje om hem niet te laten verstoppen loopt daar het water weg dat ik automatisch ververs. Dat vind ik zelf een geweldige uitvinding want als er iets mis is met de pvc daar of het gat zelf laat ik het wateroppervlak ruim 10 cm zakken tot net onder dat niveau en kan ik de boel repareren zonder de hele bak leeg te halen. Voor mij nooit meer gaten in de bodem want als daar iets mee is moet eerst de hele bak leeg.
300x80x80 Midden Amerika viewtopic.php?f=45&t=3245
Bas Pels
Erelid
Berichten: 4932
Lid geworden op: 23 apr 2015, 21:01
Locatie: Nijmegen

Re: Nieuwe start, Malawi 220x80x70

Bericht door Bas Pels » 08 aug 2023, 08:49

Je schrijft dat je zoveel mogelijk water wilt. Dat snap ik.

Maar eigenlijk moet je de vraag hoeveel vissen in een bak kunnen niet stellen aan de hand van de inhoud, maar het oppervlak. Anders gezegd, als je ene bak 10 cm hoger maakt, kunnen er niet meer vissen in.

De inhoud wordt uiteraard groter, en met meer water is de bak stabieler. Dus veranderingen in pH, temperatuur en zo gaan langzamer. De meesten van ons vinden een hogere bak ook mooier. (ik druk me nu zo neutraal mogelijk uit :) )

Er zijn dus wel degelijk goede redenen voor een hogere bak, maar zoals je zelf ook aangeeft, het is wel duur om van 60 naar 70 cm hoogte te gaan....
Jvdp78
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 jul 2023, 03:40

Re: Nieuwe start, Malawi 220x80x70

Bericht door Jvdp78 » 08 aug 2023, 13:28

David schreef: 08 aug 2023, 08:01 Nog een laatste tip, ik heb een gat in het glas van de droogkamer voor de overloop naar het riool ongeveer 10 cm onder het wateroppervlak laten maken. Met een bochtje pvc en een korfje om hem niet te laten verstoppen loopt daar het water weg dat ik automatisch ververs. Dat vind ik zelf een geweldige uitvinding want als er iets mis is met de pvc daar of het gat zelf laat ik het wateroppervlak ruim 10 cm zakken tot net onder dat niveau en kan ik de boel repareren zonder de hele bak leeg te halen. Voor mij nooit meer gaten in de bodem want als daar iets mee is moet eerst de hele bak leeg.
Hoi David, ik snap niet helemaal denk ik, waar zit je afvoerbuis dan precies..? Dus door de wand aquarium/droogmaker, maar dan?
Via de buitenkant van het aquarium of door de bodem van de droogkamer?

PS: ik heb jouw topic gelezen mbt waterverversing, leuke discussie :)
Ik heb het in mijn vorige bak ook gehad en werkte prima, ik had echter gewoon een stuk slang direct van de kraan naar het aquarium en dan met de kraan beetje spelen met de toevoer, heel klein stroompje eigenlijk. Dat ging goed maar geen idee hoeveel liter er dan per uur werd toegevoegd.
Met zo'n druppelsysteem kan dat wel dan? Ik bedoel jij weet zeker je 2 liter per uur toevoegt?
Jvdp78
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 jul 2023, 03:40

Re: Nieuwe start, Malawi 220x80x70

Bericht door Jvdp78 » 08 aug 2023, 13:35

Bas Pels schreef: 08 aug 2023, 08:49 Je schrijft dat je zoveel mogelijk water wilt. Dat snap ik.

Maar eigenlijk moet je de vraag hoeveel vissen in een bak kunnen niet stellen aan de hand van de inhoud, maar het oppervlak. Anders gezegd, als je ene bak 10 cm hoger maakt, kunnen er niet meer vissen in.

De inhoud wordt uiteraard groter, en met meer water is de bak stabieler. Dus veranderingen in pH, temperatuur en zo gaan langzamer. De meesten van ons vinden een hogere bak ook mooier. (ik druk me nu zo neutraal mogelijk uit :) )

Er zijn dus wel degelijk goede redenen voor een hogere bak, maar zoals je zelf ook aangeeft, het is wel duur om van 60 naar 70 cm hoogte te gaan....
Hoi Bas, de hoogte wordt sowieso 70cm, glashoogte welliswaar, waterhoogte dan wel wat lager.
Het ging echter vooral om de diepte van 80cm, met die 10cm extra voeg je dus liters maar ook oppervlakte toe zoals jij schrijft.
Toch weer een extra visje haha :D .
Nee hoor, 'less is more'! Mijn eerste bak was een zogenaamde kauwgomballenbak, dat gaat niet meer gebeuren.
Bas Pels
Erelid
Berichten: 4932
Lid geworden op: 23 apr 2015, 21:01
Locatie: Nijmegen

Re: Nieuwe start, Malawi 220x80x70

Bericht door Bas Pels » 08 aug 2023, 14:34

Een kauwgomballenbak is natuurlijk niets. Maar als je ruimte hebt voor een school van 30 stuks, neem die 30 dan. Want, 30 is echt mooier dan 20.

Less is more is maar heel beperkt geldig. Minder soorten? Prima. Maar minder vissen? Dat vind ik toch jammer.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 5 gasten