Nieuwe start midden amerika

chatman
Berichten: 25
Lid geworden op: 18 jul 2023, 11:21
Locatie: Heemskek

Re: Nieuwe start midden amerika

Bericht door chatman » 25 jul 2023, 10:56

Bas Pels schreef: 19 jul 2023, 08:31 Mooie combi, idd

Wat de nigro's betreft, die verzorgen de jongen totdat die ongeveer 13 mm lang zijn, en dan duiken die jongen in alle spleten en kierne zie er zijn.

In de natuur eet Astyanax fasciatus best veel jonge cichliden, maar in een 100 cm bakje vraag ik mij af of ze niet door de zebra worden uitgeroeid.

Wellicht is een forse meerval - ik kan geen namen noemen - een goed idee: nachtactief en dan zijn de zebra's juist rustig.
Heb deze rakker erbij gescoord
Afbeelding
Bunocephalus coracoideus
Zie hem alleen 's nachts en overdag ligt hij ingegraven
Bas Pels
Erelid
Berichten: 4932
Lid geworden op: 23 apr 2015, 21:01
Locatie: Nijmegen

Re: Nieuwe start midden amerika

Bericht door Bas Pels » 25 jul 2023, 11:33

Dat zou best wel eens ene goede keuze kunnen zijn. Ze eten diertjes, en zijn plat genoeg om op veel plekken te kunnen komen
chatman
Berichten: 25
Lid geworden op: 18 jul 2023, 11:21
Locatie: Heemskek

Re: Nieuwe start midden amerika

Bericht door chatman » 26 jul 2023, 09:09

Bas Pels schreef: 25 jul 2023, 11:33 Dat zou best wel eens ene goede keuze kunnen zijn. Ze eten diertjes, en zijn plat genoeg om op veel plekken te kunnen komen
Heb er ook een Labeo Bicolor bij gezet, uit de gezelschaps bak (hij werd een beetje vervelend).
Hoort er eigenlijk niet bij, maar hij mag de evt. jongen een beetje uitdunnen!.... :sharkeat:
Bas Pels
Erelid
Berichten: 4932
Lid geworden op: 23 apr 2015, 21:01
Locatie: Nijmegen

Re: Nieuwe start midden amerika

Bericht door Bas Pels » 26 jul 2023, 14:56

Zelf heb ik in de 400 een andere soort Epalzeorhynchos zitten, E kalopterus. Wordt ook flying fox genoemd.

Ik ga niet zeuren over biotoopincorrect.

En het gekke is, goed fout, zoals wij doen, gaat best goed. Minder fout, zoals Heros bij je midders, het zijn immers allemaal Amerikanen, levert waarschijnlijk meer risico op.

Waarom? Heros en je midders zijn beide agressieve soorten. Je Epalzeorhynchos zullen de cichliden waarschijnlijk niets doen, en hebben best een flink incasseringsvermogen. Dus ja, dan kan het bijna niet fout gaan.
fhughes
Berichten: 20
Lid geworden op: 19 jul 2023, 00:16

Re: Nieuwe start midden amerika

Bericht door fhughes » 05 aug 2023, 15:10

Heb wel eens overwogen om ook een Ophiocephalus stigmatura te kopen, maar ik heb besloten om eerst wat ervaring op te doen met de andere soorten. Blijft nog wel een keuze voor een ander aquarium.
Kan niet zeggen dat mijn succesvolle kweek van Epalzeorhynchos kalopterus het heeft aangemoedigd om meer Cichlidae te kweken, maar heb toch al een goede ervaring met die soort.
fhughes
Berichten: 20
Lid geworden op: 19 jul 2023, 00:16

Re: Nieuwe start midden amerika

Bericht door fhughes » 06 aug 2023, 03:37

Ophiocephalus stigmatura is echt geweldig! Maar je moet zich wel voorbereiden op ene lange en moeilijke tentoonstelling. Ze zijn erg agressief tegen elkaar en hebben een enorm groot verspreidingsgebied, dus er kunnen heel wat kwesties over de biotoop ontstaan.
Bas Pels
Erelid
Berichten: 4932
Lid geworden op: 23 apr 2015, 21:01
Locatie: Nijmegen

Re: Nieuwe start midden amerika

Bericht door Bas Pels » 06 aug 2023, 09:27

Google ik dat beest, dan lijkt het een slang te zijn. Als dat klopt, waar gaat dit dan over?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 6 gasten