Nieuwe start midden amerika

chatman
Berichten: 25
Lid geworden op: 18 jul 2023, 11:21
Locatie: Heemskek

Nieuwe start midden amerika

Bericht door chatman » 18 jul 2023, 11:29

Hi,
Na jaren geen Cichliden (Malawi) meer gehad te hebben, ben ik met de jongens (13+7) weer begonnen.
Wat is er in de tijd een hoop veranderd!

De oudste heeft inmiddels al een bak draaien in de woonkamer met Tanganyika cichliden (N. leleupi, L. similis, J. Transcriptus A. calvus).
Tanganyika biotoop heeft hij helemaal zelf uitgevogeld, toch knap voor een beginnend pubertje!
Nu ben ik nog bezig om voor de jongste een bakje in te richten op zijn kamertje, wat ik stiekem zelf ook leuk vind.

Ik heb voor hem besloten om richting midden-amerika te gaan ( A. Nigrofasciatum/C. Nigrofasciatus). Vraag mij niet waarom, maar ze zijn erg mooi!!
Heb bij de lokale vishandel gevraagd of zijn een koppeltje konden regelen, deze zaten in een vijver en uitvangen was op het moment erg lastig.
Hopelijk krijg ik van de week bericht dat ze een koppeltje voor mij hebben.
Nu weet ik dat het net ''witte muizen'' zijn qua kweek en de ouders het jongbroed goed beschermen!
IS er iets wat ik erbij kan zetten, wat de jongen een beetje ''uitdunt''?
Gebruikersavatar
edwins
Berichten: 2920
Lid geworden op: 03 mei 2015, 11:59
Locatie: Bij Borger (Drenthe)

Re: Nieuwe start midden amerika

Bericht door edwins » 18 jul 2023, 22:25

Welkom!

Mooi dat je de hobby weer oppakt, leuk dat het nageslacht ook interesse heeft!

Amatitlania nigrofasciata zoals ie tegenwoordig heet, is inderdaad een soort die makkelijk aan de kweek gaat en het jongbroed fel kan verdedigen. Medebewoners moeten daar wel tegen bestand zijn. Dat zal mede afhankelijk zijn van de beschikbare ruimte. Hoe groot is de bak waar ze in komen?
chatman
Berichten: 25
Lid geworden op: 18 jul 2023, 11:21
Locatie: Heemskek

Re: Nieuwe start midden amerika

Bericht door chatman » 18 jul 2023, 22:47

De bak is niet al te groot, 100cm juweltje…wilde er een leuk soorten bakje van maken met als hoofd vis de A. nigrofasciatum. Bij vissen ben ik me nog in aan het verdiepen, voorlopig zitten er alleen wat L144 in (die gele anciatrus met zwarte ogen). Beplating ben ik ook nog niet uit, heb geen groene vingers.
Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 1715
Lid geworden op: 06 mei 2015, 16:14

Re: Nieuwe start midden amerika

Bericht door Harrie » 18 jul 2023, 23:05

Een mooi visje om samen te houden met Nigro's is Multispinosa. Ik heb deze combi vaak gehad samen met de oranje L144. Past mooi in een 100cm bakje. Vallisneria en Anubias erbij en top.
Bas Pels
Erelid
Berichten: 4932
Lid geworden op: 23 apr 2015, 21:01
Locatie: Nijmegen

Re: Nieuwe start midden amerika

Bericht door Bas Pels » 19 jul 2023, 08:31

Mooie combi, idd

Wat de nigro's betreft, die verzorgen de jongen totdat die ongeveer 13 mm lang zijn, en dan duiken die jongen in alle spleten en kierne zie er zijn.

In de natuur eet Astyanax fasciatus best veel jonge cichliden, maar in een 100 cm bakje vraag ik mij af of ze niet door de zebra worden uitgeroeid.

Wellicht is een forse meerval - ik kan geen namen noemen - een goed idee: nachtactief en dan zijn de zebra's juist rustig.
chatman
Berichten: 25
Lid geworden op: 18 jul 2023, 11:21
Locatie: Heemskek

Re: Nieuwe start midden amerika

Bericht door chatman » 19 jul 2023, 08:50

Bas Pels schreef: 19 jul 2023, 08:31 Mooie combi, idd



Wellicht is een forse meerval - ik kan geen namen noemen - een goed idee: nachtactief en dan zijn de zebra's juist rustig.
Oh dat is een super tip!....ik zat zelf te denken aan zwaarddragers, maar een meerval is ook een goede.
Moet natuurlijk niet te groot worden!
Gebruikersavatar
edwins
Berichten: 2920
Lid geworden op: 03 mei 2015, 11:59
Locatie: Bij Borger (Drenthe)

Re: Nieuwe start midden amerika

Bericht door edwins » 19 jul 2023, 09:16

Bas Pels schreef: 19 jul 2023, 08:31 Wellicht is een forse meerval - ik kan geen namen noemen - een goed idee: nachtactief en dan zijn de zebra's juist rustig.
Ik heb vroeger Platydoras costatus in deze rol gehad, dat ging prima. Een 1 meter bak is misschien wel wat aan de krappe kant voor deze soort.
Bas Pels
Erelid
Berichten: 4932
Lid geworden op: 23 apr 2015, 21:01
Locatie: Nijmegen

Re: Nieuwe start midden amerika

Bericht door Bas Pels » 20 jul 2023, 08:32

zwaardjes zijn erg leuk, maar ze eten amper jonge cichliden.

Ze hebben wel een hele fijne andere rol: ze nemen schuwheid weg. Cichliden zijn wat meer bodemvissen en die kunnen dan zelf niet zien of er vogels zitten. XDaarom kijken ze naar andere vissen. Zwemt er iets, wat dan ook, vrolijk rond, dan zie je je cichliden vaker.
chatman
Berichten: 25
Lid geworden op: 18 jul 2023, 11:21
Locatie: Heemskek

Re: Nieuwe start midden amerika

Bericht door chatman » 20 jul 2023, 18:58

Bas Pels schreef: 20 jul 2023, 08:32 zwaardjes zijn erg leuk, maar ze eten amper jonge cichliden.

Ze hebben wel een hele fijne andere rol: ze nemen schuwheid weg. Cichliden zijn wat meer bodemvissen en die kunnen dan zelf niet zien of er vogels zitten. XDaarom kijken ze naar andere vissen. Zwemt er iets, wat dan ook, vrolijk rond, dan zie je je cichliden vaker.
Oh thanks dank voor de tip!
Dandy
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 mei 2017, 16:11

Re: Nieuwe start midden amerika

Bericht door Dandy » 21 jul 2023, 13:19

Ik heb een koppel nigrofasciatus en later siquia in een meterbak gehad ( niet tegelijk). Eén koppeltje met wat bijvisjes. Opzich gaat het wel maar iets ruimer word zeker gewaardeerd.

Pelvicachromis is een leuk formaat voor een meterbak
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten