Nieuw Aquarium

Marc1105
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 feb 2023, 11:27

Nieuw Aquarium

Bericht door Marc1105 » 08 feb 2023, 11:42

Goedmorgen Allen,

Ben nieuw hier op het forum en ben mij momenteel aan het inlezen over cichliden . Mijn aquarium is 150 cm en 480
Liter , hiervoor altijd een kleiner aquarium gehad . Nu wil ik graag een paar soorten Cichliden ( ook maanvis) gaan kopen.
Heb al een paar namen in gedachten : heros secerum ( geel ) , sleutelgatcichlide , 4 maanvissen , en vuurkeelcichliden
Iedere keer een paartje waarbij ik me afvraag of er leden zijn die express 2 vrouwtjes bij elkaar plaatsen om agressie in de broedtijd te voorkomen. En tot slot nog een schooltje roodkopzalmpjes erbij , kan dit ? Eigenlijk ben ik ook op zoek naar Cichliden die a: rustig rondzwemmen en b; niet al te veel graven/woelen.
Bas Pels
Erelid
Berichten: 4932
Lid geworden op: 23 apr 2015, 21:01
Locatie: Nijmegen

Re: Nieuw Aquarium

Bericht door Bas Pels » 08 feb 2023, 14:08

Welkom, Marc

Zoals velen ben ook jij wat enthousiast in wat je wilt houden. Geeft niets

Maanvissen zijn sociale dieren, en zou je in een school moeten houden, minimaal 6. Uitgegroeid hebben ze ca 40 liter elk nodig aan ruimte. Dan is je bak al aardig vol.

Die gele Heros heb ik nooit gehad, maar in het algemeen zijn Heros wat agressief, en dat valt bij manen niet echt goed. Zeker in ene kleinere bak gaat dat niet lekker. Sleutelgaten (Cleithacara) met manen daarentegen is wel een mooie combi, zeker indien het een goed beplante bak is, deze vissen houden namelijk niet van hout en stenen, maar van planten om tussen te kruipen

Vuurkelen moet je hier niet bij gaan zetten. Allereerst omdat ze heel ander water willen - hard in plaats van zacht, maar ook omdat het zandhappers zijn. Dat kan ertoe leiden dat je planten - nodig voor de sleutels - gaan drijven.

Zou je het houden op 6 manen, sleutels, een school roodkoppen, in een goed beplante bak, dan heb je wel een goed samengestelde bevolking

Zowel manen als sleutels zijn lastig te sexen, dus zou ik ook met die Cleithacara met een groepje beginnen. Dat kan prima indien je ook met jonge manen start.
Gebruikersavatar
JohnLu
Erelid
Berichten: 2225
Lid geworden op: 23 apr 2015, 21:38
Locatie: Haulerwijk (Frl)
Contacteer:

Re: Nieuw Aquarium

Bericht door JohnLu » 08 feb 2023, 17:48

Welkom Marc, ik kan me volledig vinden in wat Bas aangeeft.
Veel succes met je keuzes!
https://www.youtube.com/user/JohnluFrl
facebook.com/Aquariumroom/
Gebruikersavatar
edwins
Berichten: 2920
Lid geworden op: 03 mei 2015, 11:59
Locatie: Bij Borger (Drenthe)

Re: Nieuw Aquarium

Bericht door edwins » 08 feb 2023, 18:01

Welkom!

Ook ik sluit me aan bij Bas. Zoals je aangeeft ben je op zoek naar cichliden die rustig rondzwemmen en niet al te veel graven/woelen. Manen en sleutelgaten voldoen daar mooi aan.

I.g.v. manen is het wel van belang dat de voldoende hoogte heeft (50 cm of meer).
Gebruikersavatar
Coyote
Berichten: 1203
Lid geworden op: 24 apr 2015, 20:31
Locatie: Nijmegen

Re: Nieuw Aquarium

Bericht door Coyote » 09 feb 2023, 08:14

Welkom hier Marc

Ook ik kan bevestigen dat Meeki's bij Manen geen goede combi is waarschijnlijk. Succes met het opstarten van je aquarium en blijf vooral vragen. Er zijn hier genoeg mensen met heel veel ervaring die je goed van advies kunnen dienen.
Eén gek kan meer vragen dan 10 geleerden kunnen beantwoorden

300x80x80 (68wh) MA
Marc1105
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 feb 2023, 11:27

Re: Nieuw Aquarium

Bericht door Marc1105 » 09 feb 2023, 11:07

Dank voor de reactie,s , hoorde in een podcast over amerikaanse cichliden dat de severums echte plantkillers zijn. maar niet doen dus . Heb niet voor niets een co2 inst. aangeschaft. Moet wel zeggen dat ik die gele en red spotted heros echt heel mooi vind . Zijn er nog andere alternatieven voor rustige "niet-plantetende"cichliden?
Marc1105
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 feb 2023, 11:27

Re: Nieuw Aquarium

Bericht door Marc1105 » 09 feb 2023, 11:18

Bas Pels schreef: 08 feb 2023, 14:08 Welkom, Marc

Zoals velen ben ook jij wat enthousiast in wat je wilt houden. Geeft niets

Maanvissen zijn sociale dieren, en zou je in een school moeten houden, minimaal 6. Uitgegroeid hebben ze ca 40 liter elk nodig aan ruimte. Dan is je bak al aardig vol.

Die gele Heros heb ik nooit gehad, maar in het algemeen zijn Heros wat agressief, en dat valt bij manen niet echt goed. Zeker in ene kleinere bak gaat dat niet lekker. Sleutelgaten (Cleithacara) met manen daarentegen is wel een mooie combi, zeker indien het een goed beplante bak is, deze vissen houden namelijk niet van hout en stenen, maar van planten om tussen te kruipen

Vuurkelen moet je hier niet bij gaan zetten. Allereerst omdat ze heel ander water willen - hard in plaats van zacht, maar ook omdat het zandhappers zijn. Dat kan ertoe leiden dat je planten - nodig voor de sleutels - gaan drijven.

Zou je het houden op 6 manen, sleutels, een school roodkoppen, in een goed beplante bak, dan heb je wel een goed samengestelde bevolking

Zowel manen als sleutels zijn lastig te sexen, dus zou ik ook met die Cleithacara met een groepje beginnen. Dat kan prima indien je ook met jonge manen start.
Beste Bas ,

Je geeft aan met een groepje sleutels te beginnen, bedoel je dan 1 mannetje en 4 vrouwtjes o.i.d ?
Ben nl altijd uitgegaan van een koppel , maar meer mag ook als het kan
Bas Pels
Erelid
Berichten: 4932
Lid geworden op: 23 apr 2015, 21:01
Locatie: Nijmegen

Re: Nieuw Aquarium

Bericht door Bas Pels » 10 feb 2023, 08:27

Ik bedoelde een stuk of 4 tot 6. Koop je dieren van 4 cm of zo, dan kan je namelijk gewoon niet zien wat man of vrij is bij Cleithacara. Bij best wat andere soorten wel, maar bij het niet. Het zijn biparentele substraatbroeders, dus een harem voegt niet echt wat toe.

Biparentele substraatbroeders zijn vissen die hun eieren op een substraat afzetten - en dus geen muilbroeders zijn. Beide ouders hebben een rol in de verzorging van de jongen.
Gebruikersavatar
David
Berichten: 1224
Lid geworden op: 27 apr 2015, 19:55
Locatie: Leeuwarden

Re: Nieuw Aquarium

Bericht door David » 10 feb 2023, 13:26

Mooie plannen! Naast de Krobia zou je ook de Geophagus Pindare nog kunnen overwegen. Dit is is klein blijvende Geophagus die ook relatief rustig is.
300x80x80 Midden Amerika viewtopic.php?f=45&t=3245
Marc1105
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 feb 2023, 11:27

Re: Nieuw Aquarium

Bericht door Marc1105 » 13 feb 2023, 08:37

Heb zaterdag 6 pterophyllum scalare Red backs gekocht bij Aquabeek in Handel , hele mooie vissen van Jos Hutten. Nu na twee dagen valt het me op dat ze niet echt veel eten . Ik voer ze supergranulaat , superjongbroedvoer en diepvries voer. De hele bak ligt onder het voer , zie foto. Nu zet ik de pomp uit tijdens het voeren , dat heeft al wat rust , hebben jullie tips of hoe doen jullie dit . Heb al gedacht om een soort ring in het water te leggen zodat het voer niet door de hele bak vliegt. Het is een Trofis 1500 met 480 liter. Het is ook net of ze het eten weer uitspugen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot] en 13 gasten