Nieuw Aquarium

Gebruikersavatar
JohnLu
Erelid
Berichten: 2225
Lid geworden op: 23 apr 2015, 21:38
Locatie: Haulerwijk (Frl)
Contacteer:

Re: Nieuw Aquarium

Bericht door JohnLu » 13 feb 2023, 09:48

Maanvissen "vangen" hun voedsel in principe uit het water zelf en eten dit van nature niet vanaf de bodem. Beweging van het water triggert dit eigenlijk alleen maar, tenzij het voer natuurlijk te snel zinkt. Vlokvoer is dan meestal beter.

Het komt vaak voor dat vissen even moeten wennen aan de nieuwe omgeving en daardoor nog niet eten. In principe komt dit vanzelf. Belangrijk is om dus om de bak even met rust te laten en niet te voeren, aangezien dit alleen het water maar vervuild.

Wat me verder opvalt aan je bak is de geringe schuilmogelijkheden en de belichting. Maanvissen houden zich in de natuur op in de nabijheid van bomen/takken of beplanting in het water. Dit geeft ze bescherming tegen predatie omdat ze in het open water erg kwetsbaar zijn.

Dat kan ook in een aquarium tot uiting komen. Mogelijk voelen ze zich niet helemaal comfortabel.
https://www.youtube.com/user/JohnluFrl
facebook.com/Aquariumroom/
Marc1105
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 feb 2023, 11:27

Re: Nieuw Aquarium

Bericht door Marc1105 » 13 feb 2023, 09:58

JohnLu schreef: 13 feb 2023, 09:48 Maanvissen "vangen" hun voedsel in principe uit het water zelf en eten dit van nature niet vanaf de bodem. Beweging van het water triggert dit eigenlijk alleen maar, tenzij het voer natuurlijk te snel zinkt. Vlokvoer is dan meestal beter.

Het komt vaak voor dat vissen even moeten wennen aan de nieuwe omgeving en daardoor nog niet eten. In principe komt dit vanzelf. Belangrijk is om dus om de bak even met rust te laten en niet te voeren, aangezien dit alleen het water maar vervuild.

Wat me verder opvalt aan je bak is de geringe schuilmogelijkheden en de belichting. Maanvissen houden zich in de natuur op in de nabijheid van bomen/takken of beplanting in het water. Dit geeft ze bescherming tegen predatie omdat ze in het open water erg kwetsbaar zijn.

Dat kan ook in een aquarium tot uiting komen. Mogelijk voelen ze zich niet helemaal comfortabel.
Dank voor je reactie. Met de belichting ben ik nog een beetje aan het experimenteren. Zit een tijdklok op en de afgelopen week stond de verlichting wel heel lang aan ( 08.00. - 23.00 ) en weet nog niet of je het blauwe licht tegelijk met het witte licht aanzet . Beplanting is nog erg jong en de achtergrondplanten komen nu erg goed op. Verlichting laat ik nu beginnen op 12.00 tot 22.30 in de avond . Heb al behoorlijk wat alg moeten wegvegen van de wanden .
Vandaag het water voor 50% wisselen en de bodem even goed “ zuigen”
Gebruikersavatar
edwins
Berichten: 2920
Lid geworden op: 03 mei 2015, 11:59
Locatie: Bij Borger (Drenthe)

Re: Nieuw Aquarium

Bericht door edwins » 13 feb 2023, 15:18

Sluit me bij John aan, de kans is inderdaad groot dat ze nog niet willen eten omdat ze nog moeten wennen.

De maantjes zijn al redelijk op formaat, die kunnen best een paar dagen zonder maaltijd.

Als je weer gaat voeren, dan zou ik dat heel spaarzaam doen en het voer gebruiken dat het minst snel zinkt. Zelf zou ik denk ik eerst het diepvriesvoer proberen. Ik zou de pomp gewoon aan laten staan tijdens het voeren.

Goed om het overtollige voer af te hevelen en een deel van het water te verversen.

Heb je al ontlasting gezien bij de maanvissen?

Voor de visueel minder goed bedeelden (incluis mijzelf) nog even de foto's op leesbaar formaat!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
JohnLu
Erelid
Berichten: 2225
Lid geworden op: 23 apr 2015, 21:38
Locatie: Haulerwijk (Frl)
Contacteer:

Re: Nieuw Aquarium

Bericht door JohnLu » 17 feb 2023, 18:49

Marc1105 schreef: 13 feb 2023, 09:58
JohnLu schreef: 13 feb 2023, 09:48 Maanvissen "vangen" hun voedsel in principe uit het water zelf en eten dit van nature niet vanaf de bodem. Beweging van het water triggert dit eigenlijk alleen maar, tenzij het voer natuurlijk te snel zinkt. Vlokvoer is dan meestal beter.

Het komt vaak voor dat vissen even moeten wennen aan de nieuwe omgeving en daardoor nog niet eten. In principe komt dit vanzelf. Belangrijk is om dus om de bak even met rust te laten en niet te voeren, aangezien dit alleen het water maar vervuild.

Wat me verder opvalt aan je bak is de geringe schuilmogelijkheden en de belichting. Maanvissen houden zich in de natuur op in de nabijheid van bomen/takken of beplanting in het water. Dit geeft ze bescherming tegen predatie omdat ze in het open water erg kwetsbaar zijn.

Dat kan ook in een aquarium tot uiting komen. Mogelijk voelen ze zich niet helemaal comfortabel.
Dank voor je reactie. Met de belichting ben ik nog een beetje aan het experimenteren. Zit een tijdklok op en de afgelopen week stond de verlichting wel heel lang aan ( 08.00. - 23.00 ) en weet nog niet of je het blauwe licht tegelijk met het witte licht aanzet . Beplanting is nog erg jong en de achtergrondplanten komen nu erg goed op. Verlichting laat ik nu beginnen op 12.00 tot 22.30 in de avond . Heb al behoorlijk wat alg moeten wegvegen van de wanden .
Vandaag het water voor 50% wisselen en de bodem even goed “ zuigen”
Hoe is het nu met de maantjes?
https://www.youtube.com/user/JohnluFrl
facebook.com/Aquariumroom/
Marc1105
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 feb 2023, 11:27

Re: Nieuw Aquarium

Bericht door Marc1105 » 19 feb 2023, 23:06

@johnlu : heel goed ,vind ze er mooi uitzien en bewegen rustig door de bak , af en toe een keertje happen door de grootste. Eten doen ze wel maar niet veel , heb nu ook wat diepvriesvoer, soms wel maar vaak zwemmen ze er gewoon langsheen, heb nu wel een draadalg probleem. Eerste week geen dropchecker gebruikt en een belletje per seconde , veel te weinig . Nu wel een dropchecker en die kleurt groen/lichtgroen.

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
edwins
Berichten: 2920
Lid geworden op: 03 mei 2015, 11:59
Locatie: Bij Borger (Drenthe)

Re: Nieuw Aquarium

Bericht door edwins » 20 feb 2023, 01:06

Mooi dat ze inmiddels beginnen te eten, ze zien er goed uit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Bas Pels
Erelid
Berichten: 4932
Lid geworden op: 23 apr 2015, 21:01
Locatie: Nijmegen

Re: Nieuw Aquarium

Bericht door Bas Pels » 20 feb 2023, 08:56

Zie ik het goed dat je CO2 toevoegt?

Dat is slecht voor het welzijn van je vissen, en planten, tenminste als je goede planten hebt, hebben dat ook helemaal niet nodig: De vissen produceren namelijk ruimschoots genoeg.

CO2 toedienen is alleen goed voor de winkel, en die hoef je niet te sponsoren
Marc1105
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 feb 2023, 11:27

Re: Nieuw Aquarium

Bericht door Marc1105 » 23 feb 2023, 08:02

Bas Pels schreef: 20 feb 2023, 08:56 Zie ik het goed dat je CO2 toevoegt?

Dat is slecht voor het welzijn van je vissen, en planten, tenminste als je goede planten hebt, hebben dat ook helemaal niet nodig: De vissen produceren namelijk ruimschoots genoeg.

CO2 toedienen is alleen goed voor de winkel, en die hoef je niet te sponsoren
Eerstegraads dagen stond de co2 toevoer veel te laag , grote algenexplosie . Nu de dropchecker lichtgroen is en ik de verlichting van 13.00 tot 21,30 aan heb gaat het zienderogen beter. Doe wel nog twee 40% waterwissels per week.
Gebruikersavatar
edwins
Berichten: 2920
Lid geworden op: 03 mei 2015, 11:59
Locatie: Bij Borger (Drenthe)

Re: Nieuw Aquarium

Bericht door edwins » 23 feb 2023, 08:33

En hoe doen de manen het nu?
Gebruikersavatar
minipol
Erelid
Berichten: 4394
Lid geworden op: 23 apr 2015, 20:30
Locatie: Izegem, België
Contacteer:

Re: Nieuw Aquarium

Bericht door minipol » 23 feb 2023, 19:24

Het probleem is niet de CO2 maar de hoeveelheid licht. Al vaak terug gehoord van mensen die grote planten bakken hebben, 8 uur fel licht is genoeg voor planten. Als je dus meer licht had, dan ben je eigenlijk vooral de algen aan het bevoordelen.
M.a.w. het zou kunnen dat net genoeg licht zonder CO2 ook werkt op voorwaarde dat de vissen dan voor genoeg "bemesting" zorgen.
The greatest accomplishment is not in never falling, but in rising again after you fall. (Vince Lombardi)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten