Voorstelrondje

Gebruikersavatar
edwins
Berichten: 2920
Lid geworden op: 03 mei 2015, 11:59
Locatie: Bij Borger (Drenthe)

Re: Voorstelrondje

Bericht door edwins » 31 dec 2022, 14:35

Rakkoen schreef: 30 dec 2022, 19:36 Kunnen die bujurquina vittata ook om sub tropische temperaturen?
Bujurquina vittata kan op kamer temperatuur. Ze zitten hier momenteel op 17 C en dat lijkt geen problemen te geven.
Rakkoen
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 dec 2022, 15:07

Re: Voorstelrondje

Bericht door Rakkoen » 31 dec 2022, 17:05

edwins schreef: 31 dec 2022, 14:35
Rakkoen schreef: 30 dec 2022, 19:36 Kunnen die bujurquina vittata ook om sub tropische temperaturen?
Bujurquina vittata kan op kamer temperatuur. Ze zitten hier momenteel op 17 C en dat lijkt geen problemen te geven.
Enig idee waar ik die kan halen? Zijn mooie cichliden zie ik nu!
Mijn apistogramma sp opal waren eigenlijk tijdelijke oplossing en gaan dan naar ander aquarium.
Gebruikersavatar
edwins
Berichten: 2920
Lid geworden op: 03 mei 2015, 11:59
Locatie: Bij Borger (Drenthe)

Re: Voorstelrondje

Bericht door edwins » 31 dec 2022, 20:12

Rakkoen schreef: 31 dec 2022, 17:05 Enig idee waar ik die kan halen?
Tja, dat is wel een dingetje, voor zover ik weet zijn ze in Nederland in de handel niet verkrijgbaar. Mijn vissen komen uit Duitsland en Denemarken.

Voor wat het waard is, ze worden bij www.zierfische.de en ook bij https://www.aquarium-dietzenbach.de aangeboden. Volgens de site van aquarium-dietzenbach leveren zij aan Utaka in Amersfoort. Je zou daar eens kunnen informeren.
Rakkoen schreef: 31 dec 2022, 17:05 Mijn apistogramma sp opal waren eigenlijk tijdelijke oplossing en gaan dan naar ander aquarium.
Ik denk dat deze soort goed samen kan met Bujurquina.
Rakkoen
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 dec 2022, 15:07

Re: Voorstelrondje

Bericht door Rakkoen » 31 dec 2022, 22:32

edwins schreef: 31 dec 2022, 20:12
Rakkoen schreef: 31 dec 2022, 17:05 Enig idee waar ik die kan halen?
Tja, dat is wel een dingetje, voor zover ik weet zijn ze in Nederland in de handel niet verkrijgbaar. Mijn vissen komen uit Duitsland en Denemarken.

Voor wat het waard is, ze worden bij www.zierfische.de en ook bij https://www.aquarium-dietzenbach.de aangeboden. Volgens de site van aquarium-dietzenbach leveren zij aan Utaka in Amersfoort. Je zou daar eens kunnen informeren.
Rakkoen schreef: 31 dec 2022, 17:05 Mijn apistogramma sp opal waren eigenlijk tijdelijke oplossing en gaan dan naar ander aquarium.
Ik denk dat deze soort goed samen kan met Bujurquina.
Wordt dat niet te druk in mijn bak met nog 2 bujurquina vittata erbij? Daarnaast zal ik even navraag doen bij Utaka, dankjewel!
Gebruikersavatar
scalare1973
Berichten: 1863
Lid geworden op: 08 mei 2015, 20:03
Locatie: Goes
Contacteer:

Re: Voorstelrondje

Bericht door scalare1973 » 01 jan 2023, 14:10

Welkom, leuke soorten moest ze ff googlen
gerrit 1967
Berichten: 405
Lid geworden op: 25 sep 2015, 07:51
Locatie: 't Harde

Re: Voorstelrondje

Bericht door gerrit 1967 » 03 jan 2023, 00:31

Welkom op het forum
Bakmaat 255 × 85 × 85.
Rakkoen
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 dec 2022, 15:07

Re: Voorstelrondje

Bericht door Rakkoen » 14 jan 2023, 16:06

edwins schreef: 31 dec 2022, 20:12
Rakkoen schreef: 31 dec 2022, 17:05 Enig idee waar ik die kan halen?
Tja, dat is wel een dingetje, voor zover ik weet zijn ze in Nederland in de handel niet verkrijgbaar. Mijn vissen komen uit Duitsland en Denemarken.

Voor wat het waard is, ze worden bij www.zierfische.de en ook bij https://www.aquarium-dietzenbach.de aangeboden. Volgens de site van aquarium-dietzenbach leveren zij aan Utaka in Amersfoort. Je zou daar eens kunnen informeren.
Rakkoen schreef: 31 dec 2022, 17:05 Mijn apistogramma sp opal waren eigenlijk tijdelijke oplossing en gaan dan naar ander aquarium.
Ik denk dat deze soort goed samen kan met Bujurquina.
Ik heb ze zojuist gehaald, maar hun vertellen dat ik ze niet op. 18.5 graden kan zetten, omdat ze door iemand zijn gekweekt.
Gebruikersavatar
edwins
Berichten: 2920
Lid geworden op: 03 mei 2015, 11:59
Locatie: Bij Borger (Drenthe)

Re: Voorstelrondje

Bericht door edwins » 14 jan 2023, 18:03

Rakkoen schreef: 14 jan 2023, 16:06 Ik heb ze zojuist gehaald, maar hun vertellen dat ik ze niet op. 18.5 graden kan zetten, omdat ze door iemand zijn gekweekt.
Die heb je snel te pakken gekregen!

Waar heb je ze vandaan? Hoeveel exemplaren heb je en hoe groot zijn ze?

Met een onverwarmd aquarium kan temperatuur inderdaad een aandachtspunt zijn bij de aanschaf van vissen. Kun je de temperatuur in je bak tijdelijk verhogen naar bv. 22-23 graden? Daarmee wordt de temperatuurovergang een stuk kleiner. Als ze geacclimatiseerd zijn, kun je de temperatuur geleidelijk weer verlagen. Als je ziet dat de vissen daar niet goed op reageren, dan de temperatuur weer verhogen.

Gezien het verspreidingsgebied van B.vittata moeten ze normaal gesproken 18,5 graden wel aan kunnen. Ze zwemmen hier momenteel op 16-17 graden en dat gaat zonder problemen. Het gedrag is normaal en ze eten nog steeds goed.

Omdat de vissen op een lagere temperatuur komen dan ze gewend waren, sowieso in het begin met mate voeren.

Ik voer mijn Bujurquina's alleen droogvoer met een hoog groengehalte (Sera Flora, Sera Viformo en Naturefood Premium Cichlid Plant), m.n. de eerste lichting vittata's die ik kocht kreeg snel slechte ontlasting bij voedsel met een (te) laag groengehalte.
Rakkoen
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 dec 2022, 15:07

Re: Voorstelrondje

Bericht door Rakkoen » 14 jan 2023, 19:04

edwins schreef: 14 jan 2023, 18:03
Rakkoen schreef: 14 jan 2023, 16:06 Ik heb ze zojuist gehaald, maar hun vertellen dat ik ze niet op. 18.5 graden kan zetten, omdat ze door iemand zijn gekweekt.
Die heb je snel te pakken gekregen!

Waar heb je ze vandaan? Hoeveel exemplaren heb je en hoe groot zijn ze?

Met een onverwarmd aquarium kan temperatuur inderdaad een aandachtspunt zijn bij de aanschaf van vissen. Kun je de temperatuur in je bak tijdelijk verhogen naar bv. 22-23 graden? Daarmee wordt de temperatuurovergang een stuk kleiner. Als ze geacclimatiseerd zijn, kun je de temperatuur geleidelijk weer verlagen. Als je ziet dat de vissen daar niet goed op reageren, dan de temperatuur weer verhogen.

Gezien het verspreidingsgebied van B.vittata moeten ze normaal gesproken 18,5 graden wel aan kunnen. Ze zwemmen hier momenteel op 16-17 graden en dat gaat zonder problemen. Het gedrag is normaal en ze eten nog steeds goed.

Omdat de vissen op een lagere temperatuur komen dan ze gewend waren, sowieso in het begin met mate voeren.

Ik voer mijn Bujurquina's alleen droogvoer met een hoog groengehalte (Sera Flora, Sera Viformo en Naturefood Premium Cichlid Plant), m.n. de eerste lichting vittata's die ik kocht kreeg snel slechte ontlasting bij voedsel met een (te) laag groengehalte.
Utaka amersfoort, 2 stuks, 6-7 cm groot. Ik ben nu tijdelijk mijn bak aan het verwarmen naar 23 graden. Om vervolgens het weer te verlagen.
Ze zitten nu in de bak, zwemmen niet, zitten alleen op de bodem.
Gebruikersavatar
edwins
Berichten: 2920
Lid geworden op: 03 mei 2015, 11:59
Locatie: Bij Borger (Drenthe)

Re: Voorstelrondje

Bericht door edwins » 14 jan 2023, 21:03

Heeft ze bij Utaka ze bij Dietzenbach besteld?

Met 6-7 cm zijn ze al aardig op formaat.

Ze zullen sowieso tijd nodig hebben om te wennen. Op wat voor temperatuur zitten ze nu?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten