Koud water tips

Vragen, voorstellen of opmerkingen over de website en het forum kan je hier kwijt.
Peterhs
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 mei 2015, 02:22
Locatie: Dordrecht

Koud water tips

Bericht door Peterhs » 22 dec 2022, 20:13

Hallo allemaal,

Ik zit er steeds meer aan te denken om met pijn in het hart mijn cichliden weg te doen.
De kosten van verwarmen wegen niet meer op tegen het plezier van de vissen.
Ik wil niet helemaal stoppen, maar ben aan het oriënteren of het mogelijk is om eventueel een samenstelling bij elkaar te zoeken die op koud water kunnen. Ruimte met 1000 liter is het probleem niet.
Het probleem wel, is dat ik na wat zoektochten niet veel verder kom dan de standaard halve vijvervissen of guppen, maar dan geef ik nog liever een klap op de ruit.
Indien iemand meer info heeft van mogelijkheden, ik hoor ze graag. Eventueel een site die je kent waar er meer te vinden zijn?
Alvast bedankt.
VKC2012
Berichten: 1064
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:28

Re: Koud water tips

Bericht door VKC2012 » 22 dec 2022, 23:24

Koudwatervissen...., wanneer jij voorkeur voor Cichliden hebt..
veel minder makkelijk verkrijgbaar dan tropisch.
Een alternatief is een aantal Channa soorten die op kamertemperatuur kunnen, sommigen ook mooi broedgedrag laten zien.
Daarnaast..., vissen uit zuidelijk Zuid Amerika, Uruguay, Paraguay, Argentinië en zuid Brazilië..
Helaas is er op dit moment maar een zeer beperkt aantal soorten verkrijgbaar.
Aangezien jouw vraag bij ons vaker voorkomt, niet verwarmen, wel Cichliden.., zijn wij druk op zoek naar een aantal van deze soorten..
Mag...., hopelijk worden vervolgd.
Gebruikersavatar
minipol
Erelid
Berichten: 4394
Lid geworden op: 23 apr 2015, 20:30
Locatie: Izegem, België
Contacteer:

Re: Koud water tips

Bericht door minipol » 22 dec 2022, 23:44

Ik zit in hetzelfde schuitje helaas. Ik vind gelukkig niet cichliden ook interessant, dat maakt een bestand zoeken wel gemakkelijker.
Qua cichlide denk ik dan direct aan de Herichthys cyanoguttatus. Die komt in kouder water voor. Afhankelijk van je woonkamer temperatuur minimaal of niet bij verwarmen.
Ik heb me laten vertellen dat je er dan beter wel vindt die koel opgegroeid zijn. Langzaam de temperatuur verlagen zou ook kans op slagen hebben indien ze warmer opgegroeid zijn.
Herichthys tamasopoensis kan ook iets kouder
En zoals hierboven aangegeven, zuidelijk zuid.
The greatest accomplishment is not in never falling, but in rising again after you fall. (Vince Lombardi)
Gebruikersavatar
edwins
Berichten: 2910
Lid geworden op: 03 mei 2015, 11:59
Locatie: Bij Borger (Drenthe)

Re: Koud water tips

Bericht door edwins » 22 dec 2022, 23:47

Heel herkenbaar...

Vanwege de energiekosten heb ik ook maatregelen genomen:
- verwarming uitgezet (stond 12 uur per dag aan).
- verlichtingsduur teruggebracht van 15 naar 12 uur.
- pompen vervangen door zuiniger exemplaar.

Daarnaast zijn we overgestapt naar een aanbieder die dynamische prijzen (uurprijs stroom, dagprijs gas) hanteert.

Het stroomverbruik van de bak is teruggebracht van 8 kW naar 2 kW per dag. De stroomkosten zijn van 7,-- naar 1,-- per dag gegaan.

In plaats van rond de 21 C is de watertemperatuur nu 16 C. Mijn visbestand (Paraguay/Argentinië biotoop) doet het goed onder dit nieuwe temperatuurbeleid.

Natuurlijk wordt de viskeuze beperkter als je niet (bij) verwarmd. Bijkomend aandachtspunt bij het zoeken is dat de informatie op het net t.a.v. de temperaturen waarop een soort kan worden gehouden niet altijd even accuraat is....

Hoe dan ook, wat er mogelijk is, is uiteraard afhankelijk van de temperatuur waar je op uit gaat komen. Heb je daar al een idee van?
Bas Pels
Erelid
Berichten: 4922
Lid geworden op: 23 apr 2015, 21:01
Locatie: Nijmegen

Re: Koud water tips

Bericht door Bas Pels » 23 dec 2022, 08:27

Er komen best veel vissen uit Azië die op kouder water gehouden kunnen worden, maar naast de reeds genoemde Channa´s zijn het vissen met een heel ander gedrag. Ik heb, bijvoorbeeld een bak met purperkoppen staan. Onverwarmd, dus op kamertemperatuur, maar wel schitterend.

Wat die kamertemperatuur betreft, er wordt nu aanbevolen om ´s nachts en als je weg bent de thermostaat op 15 te zetten. Dat wordtvoor ook deze vissen te extreem, bij mij staat hij al jaren op 18,5. Permanent.

Zelf heb ik iets met bermpjes, families Cobitidae en Botiidae
Gebruikersavatar
Coyote
Berichten: 1202
Lid geworden op: 24 apr 2015, 20:31
Locatie: Nijmegen

Re: Koud water tips

Bericht door Coyote » 23 dec 2022, 08:46

Je zou eens kunnen zoeken naar Gymnogeophagus-soorten. Die heb ik in het verleden ook gehad en kunnen prima onverwarmd.
Zijn ook nog eens hele mooie cichliden vind ik.
Eén gek kan meer vragen dan 10 geleerden kunnen beantwoorden

300x80x80 (68wh) MA
Peterhs
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 mei 2015, 02:22
Locatie: Dordrecht

Re: Koud water tips

Bericht door Peterhs » 23 dec 2022, 20:50

Bedankt allen voor het meedenken en reageren. Wordt op prijs gesteld.
Zo'n besluit maak ik natuurlijk niet ineens zonder voorbereiding en sowieso zitten mijn Malawi's nog altijd in de bak.
Zitten ook nog wildvang bij, waar ik best moeite voor heb moeten doen.
Moeilijk om afscheid te nemen, maar we gaan zien hoe dit verloopt.

@Edwins Ik heb de verwarmer pas aan staan sinds de recente korte zeer koude periode. De bak was een tijd lang niet onder de 20 graden en dat kon nog net. Deze kukelde echter in 2 dagen tijd ineens door naar 17 en dat vonden ze (logisch) niet zo leuk meer.
Na iedere dag iets ophogen is de bak weer op een goede temperatuur van 24,8 (komt meer door de verwarmer die niet meer juiste aanhoud)
Deze is nu 3 uur op en dan 3 uur af. Ga kijken wat het nu doet als ik 1 uur op 3 uur af hanteer. Nu het minder koud is zal dit denk ik wel moeten kunnen.
Huiskamer kan het lang redelijk houden (14/15 graden) maar we hebben 12 ook al wel kort aangetikt.

@iedereen
Het hoeven niet perse cichliden te zijn, maar had sowieso het idee dat cichliden dan niet meer zouden kunnen wegens temperatuur.
Ze moeten wel tegen een stootje kunnen. Ik kan best wel iets verwarmen, maar liefst zo min mogelijk.

Volledig onbekend terrein en onbekende type vissen is nogal wat natuurlijk. Nooit andere habitats gehad dan kraanwater zonder toevoegingen, zand en soms een verdwaald plantje. Dan moeten mogelijke soorten ook nog eens bij elkaar kunnen.
De genoemde namen heb ik wel even bekeken al natuurlijk. Soms weet je meteen dit is het wel of niet.

Channa zou wel een kanshebber kunnen zijn. Zonder al teveel verder zoeken vind ik deze 2 types wel al mooi:
https://aquainfo.nl/artikel/channa-bleh ... ngekopvis/ (zoals op de filmpjes)
https://www.ruinemansgroup.com/product/ ... andrao-s-m (ook al filmpje van gezien ergens)
Dit zijn volgens mij wel echt speciale vissen en eetgewoontes. Daar moet ook nog maar anders bij passen.

https://aquainfo.nl/artikel/gymnogeophagus-labiatus/
Dit kan ook een soort zijn omdat deze zowel warm als koud van origine meemaakt. Ook al staat aqua temp daar wel degelijk hoger vermeld.
Het tweede filmpje valt mij een soort op die achter de labiatussen zwemmen. Weet iemand wat dit zijn? Die geel zwarte rondachtige soort. Kunnen die ook kouder?

https://aquainfo.nl/artikel/herichthys-tamasopoensis/
Ook deze van minipol bekeken. Op filmpje is die anders dan de foto laat zien met zwart. Dat volledig parelmoer wit vind ik wel mooi. Is dat een omkleuringsproces of toch ander soort? Die andere Herichthys ben ik niet zo weg van. Vind de soorten met een kopbult persoonlijk niet mooi.

Tot zover dank allen. Ik blijf openstaan voor alle soorten en adviezen.
VKC2012
Berichten: 1064
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:28

Re: Koud water tips

Bericht door VKC2012 » 23 dec 2022, 21:25

https://aquainfo.nl/artikel/gymnogeophagus-labiatus/
De vis die in de video erbij zwemt is een Etroplus canarensis uit India.
Zowel qua temperatuur als gedrag, niet met elkaar combineren althans..., ons advies.
Peterhs
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 mei 2015, 02:22
Locatie: Dordrecht

Re: Koud water tips

Bericht door Peterhs » 23 dec 2022, 22:42

VKC2012 schreef: 23 dec 2022, 21:25 https://aquainfo.nl/artikel/gymnogeophagus-labiatus/
De vis die in de video erbij zwemt is een Etroplus canarensis uit India.
Zowel qua temperatuur als gedrag, niet met elkaar combineren althans..., ons advies.
Bedankt voor het duidelijke antwoord. Zoekend op die naam zie je idd snel dat die graag ietsjes warmer erbij zitten :lol:
Bas Pels
Erelid
Berichten: 4922
Lid geworden op: 23 apr 2015, 21:01
Locatie: Nijmegen

Re: Koud water tips

Bericht door Bas Pels » 24 dec 2022, 09:30

Ga kijken wat het nu doet als ik 1 uur op 3 uur af hanteer

Zelf heb ik een verwarmer die ik niet vertrouw, en die heb ik aan een schakelklok hangen. Elk uur krijgt hij 1 kwartier stroom.

Uiteraard brandt hij dat kwartier voluit, maar het werkt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast