120 bakje malawi?

Dandy

120 bakje malawi?

Bericht door Dandy » 01 aug 2020, 14:22

Zelf heb ik 0,0 verstand van malawi, maar zit toch regelmatig te denken om een poging te wagen.

Ik zit de laatste tijd te kijken voor een grotere bak, 190x90x90 of 240x175x90. Maar ik zou toch het liefst met m'n huidige bak malawi willen proberen. Mocht ik het dan toch echt niks vinden, dan is dat niet zo'n ramp.

Ik had eerst festae besteld maar heb deze toch geannuleerd vanwege het formaat voornamelijk.

Zijn er mogelijkheden voor een 120x43x50 bakje? Of is dit echt te klein? Ik wil geen soorten die niet minimaal 10x eigen lengte als bak krijgen. Dus 12 cm is de absolute max.

Hoewel ik lang niet alle mogelijke soorten gezien heb of ken, kom ik voor nu uit op soorten als:

Saulosi
Afro jalo
C. Sp. Hara
Metriaclima sp."msobo

Zijn dit soorten die goed te houden zijn in 120x43x50?
Het liefst heb ik 3 man 6 vrouw ofzo. Maar geen idee of dit teveel is voor dit bakje? 2 mannen is waarschijnlijk constant vechten...

Iemand die mij op weg kan helpen of deze soorten geschikt zijn, of andere suggesties heeft. Tips en sites met goede informatie zijn ook welkom.
AfraJalo

Re: 120 bakje malawi?

Bericht door AfraJalo » 01 aug 2020, 14:40

Je schrijft 3 man en 6 vrouw of zo, ik neem aan dat je dan bij een soort wil houden. De genoemde soorten kunnen makkelijk in die grootte bak. Wel inrichten met veel stenen. Wanneer je ook gekleurde vrouwen wil dan kan je bijvoorbeeld kiezen uit een groep van 15 vissen waarvan minimaal 5 mannen:
Chindongo saulosi, mannen blauw met zwarte strepen en vrouwen kodak geel
Labidochromis caeruleus yellow, man en vrouw geel
Metriaclima estherae, mannen blauw met zwarte strepen of de variant zalm roze en vrouwen altijd oranje
Chindongo demasoni, mannen en vrouwen blauw met zwarte strepen

je kan ook kiezen voor non-Mbuna’s zoals verschillende Aulonocara soorten. Die worden ook niet groot, de mannen zijn prachtig gekleurd maar de vrouwen zijn saai bruin of grijs.
Trofis Colisa 1800, 180*60*60, Malawi cichliden.
Dandy

Bericht door Dandy » 01 aug 2020, 15:17

Als het 3 man 6 vrouw is indd 1 soort. Maar meerdere soorten en dan 1 man 2 vrouw zou ook kunnen? Ik wil ook niet teveel vis in de bak, maar ook niet te weinig ivm agressie. Vind het lastig te bepalen wat dan een goed aantal mbuna's is.

Worden aulonacara's niet te groot? Dacht dat die 15 cm of groter werden.. en de verhouding van aulonacara is waarschijnlijk ook 1 man op 2/3 vrouwen?

Edit: wat bedoel je precies met of ik ook gekleurde vrouwen wil, wat heeft de verhouding daar mee te maken?
Laatst gewijzigd door Dandy op 01 aug 2020, 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Scato89
Contacteer:

Bericht door Scato89 » 01 aug 2020, 15:25

AfraJalo schreef:
01 aug 2020, 14:40
je kan ook kiezen voor non-Mbuna’s zoals verschillende Aulonocara soorten. Die worden ook niet groot, de mannen zijn prachtig gekleurd maar de vrouwen zijn saai bruin of grijs.
Hier een linkje van Aquainfo over de aulonocara,

https://www.aquainfo.nl/categorie/zoetw ... ulonocara/

Sommige soorten kunnen wel (te) groot worden, maar de kandeensis, Maylandi of ethelwynnae (er zijn er nog wel meer) zou ik wel durven, als speciaal aquarium.

2 mannen is inderdaad niet aan te raden, de Alpha zou Waarschijnelijk de Beta man continu opjagen tot de dood erop volgt.
Mijn Filmpjes
Groeten Scato
Scato89
Contacteer:

Bericht door Scato89 » 01 aug 2020, 15:34

Dandy schreef:
01 aug 2020, 15:17
Als het 3 man 6 vrouw is indd 1 soort. Maar meerdere soorten en dan 1 man 2 vrouw zou ook kunnen? Ik wil ook niet teveel vis in de bak, maar ook niet te weinig ivm agressie. Vind het lastig te bepalen wat dan een goed aantal mbuna's is.

Worden aulonacara's niet te groot? Dacht dat die 15 cm of groter werden.. en de verhouding van aulonacara is waarschijnlijk ook 1 man op 2/3 vrouwen?

Edit: wat bedoel je precies met of ik ook gekleurde vrouwen wil, wat heeft de verhouding daar mee te maken?
Met speciaal aulonocara aquarium kun je Waarschijnelijk ook wel 3m op 3/4 vrouwen houden.

Mbuna's mannetjes en vrouwtjes worden over het algemeen mooi gekleurd, bijv Saulosi man Blauw met zwarte strepen en de vrouwtjes knal geel.

Bij Aulonocaras word de man mooi gekleurd en de vrouwen blijven grijs/bruin. Dus niet erg spectaculair.
Mijn Filmpjes
Groeten Scato
AfraJalo

Bericht door AfraJalo » 01 aug 2020, 15:41

Voor verdeling agressie moet je minimaal 15 vissen hebben.

Of de vrouwen gekleurd zijn maakt niet uit voor de verhouding, maar ik heb soorten aangegeven waarvan de vrouwen ook mooi zijn.

Veel Aulonocara soorten worden niet groter dan zo’n 12 cm, Scato gaf al voorbeelden. De varianten van A. Stuartgranti, zoals usisya of ngara, worden ook zo groot.
Trofis Colisa 1800, 180*60*60, Malawi cichliden.
Dandy

Bericht door Dandy » 01 aug 2020, 15:46

Oke dus sommige zitten rond het formaat wat ik maximaal zou willen.
Het gebied waar ze zitten spreekt me wel aan, overloop van rots naar zand. Wat meer vrije zwemruimte houd ik wel van.

Aah zo: het ging daar over aulonocara, dat had ik niet door.

Ik denk dat een groep aolonocara beter tot zn recht komt vanaf 160x60 oid, ook omdat ze zwemruimte waarderen/nodig hebben. Ik vind ze verder heel mooi hoor, maar 120 vind ik te krap voor 15 vissen van 12 cm.
Scato89
Contacteer:

Bericht door Scato89 » 01 aug 2020, 19:45

Ik denk dat Afrajalo met Mbunas bedoelde dat je beste 15 stuks kan nemen, meeste Aulonocara soorten zijn rustigere soorten waarvan je met 3m 3/4v al prima uit de voeten kan :duim:
Mijn Filmpjes
Groeten Scato
Dandy

Bericht door Dandy » 01 aug 2020, 21:45

Aah oke, dat zijn betere aantallen inderdaad voor aulonocara in dit formaat bak. Dan ga ik nog even naar aulonocara soorten kijken.
minipol
Contacteer:

Bericht door minipol » 01 aug 2020, 23:46

Je moet aulonocara ook niet onderschatten. In m'n huidige Malawi bak waar ook mbuna inzitten was een aulonocara man duidelijk de baas. Dus goed bekijken welke soort je neemt
The greatest accomplishment is not in never falling, but in rising again after you fall. (Vince Lombardi)
Plaats reactie

Terug naar “Fotoalbums Malawi”