ruimtebehoefte

Plaats reactie
Bas Pels

ruimtebehoefte

Bericht door Bas Pels » 30 jun 2020, 20:46

In het topic over een eventuele import schreef Meksjoef:

Ben namelijk zelf van mening dat een rheofiel veel meer ruimte nodig hebt dan een pescivoor :)
Ik denk niet dat ik het hiermee eens ben.

Rheofiele dieren zijn dieren die veel ruimte nodig hebben. Omdat hun water erg schoon moet zijn, maar vaak zijn ze onderling ook nogal agressief. Snelstromend water is namelijk vaak nogal arm. Van Amerikaanse soorten heb ik er nooit over gehoord, maar Afrikaanse rheofiele cichliden schijnen een voedselterritorium te hebben.

Piscivore vissen, roofdieren dus, hebben ook vaak ene voedsel territorium. Een dovii, een umbriferium hebben iets van 100 meter in de natuur nodig. In die 100 m kan dan wel bijvoorbeeld Parachromis ultifasciatus (voorheen loisellei) leven, maar de top predator heeft wel degelijk een territorium.

En dan wordt het voor de beide soorten grofweg hetzelfde, waarbij voor de piscivoor de hoeveelheid voedsel mogelijk minder is.

Terzijde, praat je over beani, haitiensis, dat zijn dieren die in de natuur een eiwitrijke voeding hebben, maar in het aquarium gevoelig zijn voor bloat. Waardoor het aan te bevelen is ze niet te eiwitrijk te voeden. Deze soorten schijnen ook erg onverdraagzaam te zijn.
Meksjoef

Re: ruimtebehoefte

Bericht door Meksjoef » 30 jun 2020, 20:54

Je zou een punt kunnen hebben Bas m.b.t. de voedselterritortia.

Zuiver water kun je net als dieet (veel dierlijk voedsel bijv) opvangen met techniek. Even in het midden gelaten het gedrag etc.

Wat betreft je dovii voorbeeld, dit zal denk ik meer te maken hebben met het prooi aanbod en of er jongen in het spel zijn. Heb deze dieren in het wild gezien in Costa Rica en daar leefden ze met veel soortgenoten naast elkaar. Als men uitgaat van een territorium i.v.m. agressie / voedsel zouden deze elkaar niet tolereren. (Wellicht niet helemaal de natuur, maar wel in Costa Rica https://www.youtube.com/watch?v=wdSu63WW80M )

Ga je kijken naar zwemgedrag is dit ook weer een dingetje. Veelal zijn de piscivoren minder zwemlustig dan een rheofiel en redeneerde ik vanuit dat oogpunt.

Als ik Dandy zijn post juist begrijp, wou hij enkel een koppel houden en thats it.
Je hoeft dan al minder rekening te houden met je voedselterritoria en dus enkel met agressie, zwemgedrag en voeding (vervuiling).

één ding is zeker, hoe meer ruimte des te beter :-)
Dandy

Bericht door Dandy » 30 jun 2020, 22:11

Ik denk dat ook de waterkwaliteit ongeacht wat voor type vis het is we niet moeten onderschatten. In het wild natuurlijk erg stabiel en vers, maar in onze bakken niet of nauwlijks te evenaren. Maar daarbij geld natruurlijk wel, hoe meer liters, des te stabieler en makkelijker het water goed te houden.
Bas Pels

Bericht door Bas Pels » 01 jul 2020, 08:08

@ stabiel in het wild - pas op. De rivieren in MA zijn kort, en de regen die hoog in de bergen valt, vaak zonder gletsjers, is in een week of minder in zee gestroomd.

Daarom is schoon water voor midders ook zo belangrijk: in de natuurlijke situatie is er geen tijd om het water te vervuilen. Dat lukt mensen nu wel, maar laten we het daar niet over hebben - daar zijn de vissen echt niet aan aangepast.
minipol
Contacteer:

Bericht door minipol » 01 jul 2020, 13:25

Over de stelling "Ben namelijk zelf van mening dat een rheofiel veel meer ruimte nodig hebt dan een pescivoor".

Je kan door stroming uiteraard zorgen dat de vissen meer inspanning moeten leveren om de lengte van de bak te zwemmen.
Dat "vergroot" ook je bak. Daarnaast hebben ze het uiteraard gewoon nodig maar dan nog, stroming in onze bak en stroming in een rivier zijn ook weer danig verschillend. Ik denk dat als je echt veel stroming op een bak zou zetten, je de vissen niet de ganse dag over de ganse lengte van een voldoende grote bak zou zien zwemmen maar eerder "surfen" in de stroming.

Dit zorgt ervoor dat ze wel moeten blijven bewegen en zo hun energie nodig hebben om ter plaatse te blijven of te bewegen zonder die energie die ze hebben te kunnen omzetten in het irritant doen. Maar dan kom je toch wel best met een aantal powerheads aanzetten.
Een aantal omdat je dan door de volledige bak een meer gelijkwaardige stroming kan opzetten i.p.v. 1 krachtige.

Ik heb dit wel eens in een kleinere bak (150cm) gedaan bij L nummers en de ancistrus zie je dan net zo in de stroming hangen.
Als ze dan eventjes lossen om naar een andere steen te gaan zie je ze direct naar achter drijven en moeten ze echt wel hun best doen om vooruit te komen. Lost veel agressie op. Wel zou ik dan een aantal powerheads in de avond uitschakelen met timer zodat ze toch kunnen rusten 's nachts doorheen de bak anders maak je weer kans op agressie voor die paar plaatsen waar er dan minder stroming is.
The greatest accomplishment is not in never falling, but in rising again after you fall. (Vince Lombardi)
Meksjoef

Bericht door Meksjoef » 01 jul 2020, 13:34

Bas Pels schreef:
01 jul 2020, 08:08
@ stabiel in het wild - pas op. De rivieren in MA zijn kort, en de regen die hoog in de bergen valt, vaak zonder gletsjers, is in een week of minder in zee gestroomd.

Daarom is schoon water voor midders ook zo belangrijk: in de natuurlijke situatie is er geen tijd om het water te vervuilen. Dat lukt mensen nu wel, maar laten we het daar niet over hebben - daar zijn de vissen echt niet aan aangepast.
Klopt wellicht, maar dit staat toch los van de stelling?

Ik ben van mening dat een rheofiel over het algemeen meer ruimte nodig heeft dan een piscivoor, gebaseerd op zijn zwemgedrag en bouw.

Nu gaat dit natuurlijk niet voor alle vissen op (neem een zwaardvis), maar zijn de meeste piscivoren juist geen hinderlaagjagers?
Bas Pels

Bericht door Bas Pels » 01 jul 2020, 14:02

@ Bene, dat werkt inderdaad. Daarnaast heb ik het idee dat stroming meer doet. Bijvoorbeeld houdt het de dieren actief, ze hebben hun energie nodig om te zwemmen en hebben dan minder tijd om elkaar te vervelen. Daarnaast, wellicht helpt het zwemmen ze ook met het transport in de darmen. Bij mensen wekt even lopen bijvoorbeeld ook de stoelgang op.

@ Wisse Parachromis is inderdaad een hindernisjager. Maar Petenia niet. Cichla dacht ik ook niet, al is dat een zuider.
Dandy

Bericht door Dandy » 01 jul 2020, 15:25

Stroming werkt inderdaad erg goed, er is echt minder agressie onderling heb ik ondervonden wanneer er hier flinke stroming stond bij de siquia's. Ook bij sacrimontis en tinanti had dit eenzelfde effect.
Plaats reactie

Terug naar “Artikelen, biotopen en overige informatie”