Kleine cichlide voor bij L nummers

Plaats reactie
minipol
Contacteer:

Kleine cichlide voor bij L nummers

Bericht door minipol » 29 jun 2020, 17:08

M'n zoon heeft nu een 1m bak en is vooral liefhebber van L nummers.
Deze bak staat nu op isomo/tempex op de grond. Voor de winter wil ik daar echter een deftige bak zetten die ik beter kan isoleren.
Gezien de garage afloopt naar 2 afvoeren, zal ik dus waarschijnlijk wat moeten metselen of knutselen om de bak pas te plaatsen.
Ik ben al eens aan het polsen hoe ik dat kan doen want op dat vlak haat ik de hobby (het knutselgedeelte).

Nu, als dat doorgaat zou dat een bak van 150cm tot max 200 cm zijn. Gezien m'n zoon dan voornamelijk z'n L nummers zal houden,
heb ik hem kunnen overtuigen om dan ook maar gelijk alles zuid te maken en tevens voor mildere cichliden te kiezen die goed passen bij L nummers. Een zalmpje kan er uiteraard ook in moest hij dat willen.

Bij het ophalen van L nummers die hij had gekocht zag hij in 1 van de bakken nog een overgebleven Biotodoma cupido (denk ik). Waarom iemand dan nog 1 exemplaar laat zitten is mij een raadsel. Enfin, het visje ziet er goed uit, en lijkt me een goede keuze naar rustige bewoner.
Het zou handig zijn als we de correcte variant weten om te peilen hoe gemakkelijk die te vinden zijn indien hij voor deze soort zou kiezen.

Afbeelding

Daarnaast hebben we nog andere kleine Zuid Amerika cichliden zitten bekijken.
Het liefst een soort die in groep/groepje kan en niet te groot wordt. Een koppel kan uiteraard ook.
De bak zal ingericht zijn zoals nu: geen fel licht, amazone zwaard planten, veel takken, catapa bladeren, wat stenen en holen voor de L nummers. Geen overdreven stroming. Water is rond de ph 7, temperatuur zal wat schommelen tussen de 25-26C.
Gezien de bak in de garage zal staan is er bijna geen verloop voor de bak.
Apistogramma is ook een mogelijkheid maar dan zou dat vb. combineerbaar moeten zijn met vb. die cupido.
Alle advies of voorstellen zijn welkom.

Ik heb eens gezocht en volgende kleinere cichliden gevonden:

Apistogramma
Biotodoma wavrini
Biotodoma cupido
Biotoecus opercularis
Bujurquina oenolaemus
Cleithracara maroni
Dicrossus filamentosus
Dicrossus maculatus
Geophagus steindachneri (mss te fel)
Laetacara dorsigera
Mikrogeophagus altispinosa
Mikrogeophagus ramirezi
Nannacara adoketa
Nannacara anomala
Tahuantinsuyoa macantzatza
Teleocichla

Ter info, ik heb 6 F0 Ancistrus cirrhosus gekocht om m'n bestaande bloedlijn aan te vullen. Ze lijken sprekend op de exemplaren de we nu nog hebben.
Van onze bloedlijn zitten we ondertussen al aan generatie 5 dus vers bloed was welkom. Dat het patroon en kleur etc hetzelfde is van de wildvang en onze exemplaren is een bevestiging dat die bloedlijn zuiver was zoals ik altijd had gezegd, Nice!

Er is ondertussen een trio naar een kameraad van m'n zoon en die blijven goed kweken. Er zijn ondertussen van die zuivere bloedlijn al een hoop exemplaren richting Frankrijk. :up:
The greatest accomplishment is not in never falling, but in rising again after you fall. (Vince Lombardi)
Nelis

Re: Kleine cichlide voor bij L nummers

Bericht door Nelis » 29 jun 2020, 18:22

Steindachneri raad ik je af!
Die mannen zijn altijd hitsig.
Als de vrouw niet bereidt is achtervolgt hij haar tot ze geen staart meer overheeft. Heel zielig.
Misschien met een trio of 5 vrouwen, dat weet ik niet..
Mar denk dat je bak te klein daar voor is.
Lijkt me ook dat je zoon niet zit te wachten op 5 kleurloze vissen waarvan 1 een rood voorhoofd heeft...
Mietjes worden geboren,
Mannen worden gemaakt.
Meksjoef

Bericht door Meksjoef » 29 jun 2020, 18:35

De altispinoza is een interessante cichlide die goed in groepen te houden zijn en een leuk gedrag laten zien. Schijnt :)
Geen primaire kennis dus ik lul tweedehands ;)
Nelis

Bericht door Nelis » 29 jun 2020, 19:20

Ghehehe :-)
Mietjes worden geboren,
Mannen worden gemaakt.
minipol
Contacteer:

Bericht door minipol » 03 jul 2020, 21:52

Thanks voor de info. altispinosa vindt hij wel leuk. De foto is trouwens een Biotodoma cupido nanay.
Lukken die ook in een groepje of beter in een koppel?

Mbt bak, ik denk dat ik in de garage wel nog een plaats heb waar ik een 2m kwijt kan. Dus min.150cm max 2m.
The greatest accomplishment is not in never falling, but in rising again after you fall. (Vince Lombardi)
Meksjoef

Bericht door Meksjoef » 03 jul 2020, 23:08

Gert Blank heeft cupido's altijd in groepen gehouden en in de meeste gevallen gecombineerd met leopoldi (maanvissen) en andere bijvis als meervallen en zalmpjes.
Zie zijn Flickr account of topic ;-) Lijkt mij een prima combi en een lekker mild visje :)

https://www.hetncf.nl/forum/viewtopic.php?f=18&t=372

Afbeelding2m Tank totalview by Gert Blank, on Flickr

Afbeelding2m Biotope tank by Gert Blank, on Flickr
Bas Pels

Bericht door Bas Pels » 04 jul 2020, 09:02

Biotodoma moet echt in groepen. In boeken staat per koppel houden, maar dat komt omdat die van elkaar zij overgeschreven, en de basis dateert dus uit de jaren 50 van de vorige eeuw.

Toen dacht men dat alle cichliden moordzuchtige monsters zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Fotoalbums Zuid Amerika”