Aantal mooie soorten cichliden

Forumregels
Forumregels voor een aanbieding in het topic "Aangeboden en gezocht"

Het is niet toegestaan om als eerste post een topic te starten in de fora van Aangeboden & Gezocht. U dient zich eerst voor te stellen en deel te nemen aan het forum. Als u zich hieraan niet houdt, zal uw topic verwijderd worden.
Ons forum is niet in eerste plaats een marktplaats.


Het forum is niet aansprakelijk voor geschillen tussen beide partijen en dienen onderling zelf te worden opgelost.

Het Beheer
Gebruikersavatar
scalare1973
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 mei 2015, 20:03
Locatie: Goes
Contacteer:

Re: Aantal mooie soorten cichliden

Bericht door scalare1973 » 20 apr 2020, 09:39

brian schreef:Bij mn kweekgroep microp had ik ook zwaardragers maar ik merk dat die niet zo goed gedijen hier als de poecillia groep.
Ik had het idee dat de poecillia ook wat sneller zwemgedrag hebben.
Maar dat kan te maken hebben met een persoonlijke ervaring.
Klopt mijn ervaring ook, de poechilia salvatoris is ook een veel actievere zwemmer.
Bas Pels
Erelid
Berichten: 4934
Lid geworden op: 23 apr 2015, 21:01
Locatie: Nijmegen

Re: Aantal mooie soorten cichliden

Bericht door Bas Pels » 20 apr 2020, 11:37

Mijn ervaring is dat jonge zwaarddragers omlaag gaan - waar je niet moet zij in een cichlidenbak - en Poecilia's juist omhoog. Veilig. Zeker als er een school van 100 volwassen en halfwas soortgenoten onder je zit.

Daarmee is een groep Poecilia dus veel makkelijker in stand te houden in een cichlidenbak. Persoonlijk vind ik de zwaardjes wel veel mooier.
Ik heb Cribroheros rostratus. Ik ben gelukkig
Gebruikersavatar
stevens jurgen
Berichten: 1656
Lid geworden op: 06 jun 2015, 22:01

Re: Aantal mooie soorten cichliden

Bericht door stevens jurgen » 20 apr 2020, 12:40

Ja de zwaardjes heb ik nu en kan toch niet naar Nederland komen om andere vissen te komen halen.
Dus zal de toekomst het uitwijzen .
Dus als de zwaardjes niet lukken zal ik na corona tijden eens proberen aan salvatoris te geraken.
Het word afwachten bij mijn vorig spotted koppel verdwenen zwaardjes na de lichtuitval als snack :-q
Bas Pels
Erelid
Berichten: 4934
Lid geworden op: 23 apr 2015, 21:01
Locatie: Nijmegen

Re: Aantal mooie soorten cichliden

Bericht door Bas Pels » 20 apr 2020, 13:41

Ik vrees dat je met Vieja's van 25, 30 cm inderdaad zowel zwaardjes als Poecilia als snack moet zien.
Ik heb Cribroheros rostratus. Ik ben gelukkig
Gebruikersavatar
scalare1973
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 mei 2015, 20:03
Locatie: Goes
Contacteer:

Re: Aantal mooie soorten cichliden

Bericht door scalare1973 » 20 apr 2020, 14:09

Bas Pels schreef:Ik vrees dat je met Vieja's van 25, 30 cm inderdaad zowel zwaardjes als Poecilia als snack moet zien.
Die kans bestaat inderdaad.
Al moet ik zeggen heb dit maar 1 maal gezien bij mijn micropthtalmus daar van zwom de kleinste dame met een astyanax in haar bek Afbeeldingmijn ufermanni en bifasciata hebben/hadden zich nooit vergrepen aan levendbarenden of zalmen.
De motaguensis en grammodes daar in tegen wel die hebben het groepje astyanax zalmpjes toen verorberd maar goed dat is te verwachten.
Bas Pels
Erelid
Berichten: 4934
Lid geworden op: 23 apr 2015, 21:01
Locatie: Nijmegen

Re: Aantal mooie soorten cichliden

Bericht door Bas Pels » 20 apr 2020, 14:47

Er zit inderdaad een verschil tussen istlanum en motaguensae - roofvissen - en uffermanni en bifi - alleseters met zo'n eetlust dat ze "zelfs" planten eten.

Ik had in januari 1 vrouwelijke P fridrichsthalli Panamese variant, gekocht, en in een bak gezet met Rasbora borapetensis. De dama was slechts tweemaal zo lang als de Rasbora's, maar ze heeft ze wel allemaal opgevreten: toen ik mij realiseerde dat het aantal Rasbora's wat weinig was, waren er nog maar 3 over. Komt door de vieze voorruit - doordat er Schistura (fam Cobitidae) in de bak zitten, overleven slakken niet. En dus is de voorruit ernstig bealgd.
Ik heb Cribroheros rostratus. Ik ben gelukkig
nassa
Berichten: 245
Lid geworden op: 29 apr 2015, 17:51
Locatie: drongen city

Re: Aantal mooie soorten cichliden

Bericht door nassa » 20 apr 2020, 15:05

grammodes heb ik nooit ervaren dat ze astyanax hebben opgegeten , had indertijd een groep van 12 via de zending van rapps (op het oud forum nog ) misschien door de grote en diepte van de bak dat ze overleefden
Gebruikersavatar
scalare1973
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 mei 2015, 20:03
Locatie: Goes
Contacteer:

Re: Aantal mooie soorten cichliden

Bericht door scalare1973 » 20 apr 2020, 17:17

nassa schreef:grammodes heb ik nooit ervaren dat ze astyanax hebben opgegeten , had indertijd een groep van 12 via de zending van rapps (op het oud forum nog ) misschien door de grote en diepte van de bak dat ze overleefden
Ze doen het wel degelijk ook in een grote bak af en toe zag ik een restant van een staart.
Gebruikersavatar
minipol
Erelid
Berichten: 4400
Lid geworden op: 23 apr 2015, 20:30
Locatie: Izegem, België
Contacteer:

Re: Aantal mooie soorten cichliden

Bericht door minipol » 20 apr 2020, 21:33

Mbt zwaardragers of poecilia, wat kan helpen is nacht verlichting. Ik heb dat op m'n beide bakken. Komt overeen met het licht van een volle maan.
The greatest accomplishment is not in never falling, but in rising again after you fall. (Vince Lombardi)
brian
Berichten: 1715
Lid geworden op: 05 mei 2015, 14:35

Re: Aantal mooie soorten cichliden

Bericht door brian » 21 apr 2020, 09:00

Met pearsei een soort gelijke ervaring, als baklicht aan was lieten ze de school zalmen met rust , baklicht uit dan laat de kamerverlichting de schubben schitteren waardoor de pearsei werden getriggerd en de zalmen opvraten.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten