Terug bij Malawi

R-v-E
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 jan 2020, 20:47

Terug bij Malawi

Bericht door R-v-E » 02 jan 2020, 21:51

Hallo allemaal.

Jaren geleden had ik een 400L Malawi bak. Na een tijdje zonder aquarium ben ik 7 jaar geleden begonnen met het zeewater avontuur.
Op dit moment heb ik een zeewater bak van 120x70x60 (60 waterhoogte).
De bak draait echt super. Ik heb voor een zeebak relatief weinig onderhoud. Ik werk volgens de DSR methode en dat betekend geen waterwissels. Dat is heerlijk. Geen gezeul met jerrycans en geen gedoe met zout water aanmaken.
Maar toch....
Door tijdgebrek en de redelijk hoge kosten heb ik besloten om te stoppen met zeewater en de bak om te bouwen naar een Malawi bak.

Zo staat de zeebak er nu bij:
Afbeelding

De bak is zoals gezegd 120x70x60 met een waterhoogte van 60cm
In het midden zit een overloop met daarin een 32mm afvoer en een aparte noodoverloop. Daarnaast zit er nog een opvoer.
De sump is 80x50x50 met een waterhoogte van 22cm.

Als ik de bak ga ombouwen dan heb ik een paar harde eisen.
Allereerst het onderhoud. Een zeebak vereist relatief veel onderhoud. Nu had ik het niet heel moeilijk maar het onderhoud moet echt minimaal zijn.
Het tweede punt is het geluid. Er draaien nu 3 pompen variërend van 1000 l/h tot 4500 l/h. Daarnaast nog wat stromingspompen van 17.000 l/h per stuk en in de zomer komt er nog het geluid van de koeling bij.
Dat gezoem en gebrom wil ik dus niet meer.

Er zijn een aantal dingen waar ik nog over twijfel:
  • Gebruik maken van de bestaande sump. Deze aanpassen door het opnieuw indelen van de vakken. Een 300w Titanium verwarming is al aanwezig. Even als een 4500l/h opvoerpomp. Deze pomp kan ik blijven gebruiken. Het is een Royal Exclusive RD4500. Dit merk is in de zeewaterhobby de koning van de pompen. Een gemiddeld pompje zit al gouw op de €500,-. Ondanks dat het een grote pomp is, is deze als die ingedraaid is redelijk stil.

    Het nadeel van een bioloog is het onderhoud. Met druipende matten en watten door de woonkamer om ze uit te spoelen. En het neemt ruimte in beslag.
  • Optie 2 is de sump / bioloog eruit en 2 of 3 potfilters op de bestaande overloop en de uitvoer op de bestaande opvoer pijp.
    Voordeel voor mij is de ruimte en het onderhoud. Je sluit het potfilter af en loopt met de pot en al zo naar de keuken voor het reinigen van de filters.
    Voordeel 2 is dat als je het reinigen om en om doet je de bacterie cultuur niet direct om zeep helpt.

    Nadeel is de aanschaf van 2 nieuwe filters en je moet goed opletten of er genoeg zuurstof in de bak komt. En iets meer werk.

    Als extra met deze optie kan ik de overloop eruit slopen, een glasplaat over de bestaande gaten lijmen en gebruik maken van losse aanzuig buizen en korfjes.
Ik neig naar optie 2. Al dan niet met het verwijderen van de overloop.
Dat is veel makkelijker met een achterwand (ik wil een RockZolid achterwand en stenen.

Ik wil ook gebruik maken van automatische verversing. Ik ga een waterleiding en riolering aanleggen naar de trapkast naast het aquarium. Door een druppelaar wil ik, afhankelijk van wat er nodig is, ongeveer 10 tot 20 liter per dag verversen.
Als ik de overloop ruimte laat zitten dan kan ik de noodoverloop gebruiken voor afvoer van water.

Ow jah: ik heb nu een Profilux 3.1 Aquarium computer. Deze regelt nu temperatuur, PH, waterniveau, doseringen, sturingen van pompen, noodscenario's etc etc etc. Deze zal ik ook inzetten voor de Malawi bak.
De Profilux zal met 2 sensoren ook het waterniveau en dus het waterverversen in de de gaten houden. Inclusief overloopbeveiliging.

Pfoe.... Door tijdgebrek stoppen met zeewater maar ondertussen wel een hoop ideeën voor de Malawi bak.....

Tips, Tricks, links naar topics die interessant zijn, zijn allemaal welkom.
Ik weet nog een hoop van mijn oude malawibak maar dat is inmiddels ook al meer dan 10 jaar geleden dus ik moet weer wat bij leren.

Groeten,

Remko.
Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 1715
Lid geworden op: 06 mei 2015, 16:14

Re: Terug bij Malawi

Bericht door Harrie » 03 jan 2020, 00:18

Houd het simpel. De bak is niet groot, dus een potfilter zal goed werken. Ook lijkt me vanwege de afmetingen een automatische waterverversing overbodig.
Gebruikersavatar
edwins
Berichten: 2920
Lid geworden op: 03 mei 2015, 11:59
Locatie: Bij Borger (Drenthe)

Re: Terug bij Malawi

Bericht door edwins » 03 jan 2020, 00:40

Welkom!

Ben op het gebied van zeewater een absolute leek, maar dit ziet er tiptop verzorgd uit.

Ook Malawi is niet mijn ding, maar met deze bakmaat zullen de mogelijkheden denk ik wel wat beperkt zijn. Heb je al een idee welke soort(en) je wilt gaan houden?
Gebruikersavatar
PlukB
Berichten: 886
Lid geworden op: 24 apr 2015, 13:43

Re: Terug bij Malawi

Bericht door PlukB » 03 jan 2020, 08:12

Welkom. Mooie bak heb je staan. De bewerkelijkheid van het houden van zeeaquaria houdt mij ook tegen.

Ik zou je sump in gebruik houden. Als je dan onderhoud wil plegen, kieper je een deel van de inhoud in een emmer en breng je de emmer naar de gootsteen. Dan heb je hetzelfde effect als wanneer je een potfilter erheen draagt.
Verder lijkt me een 500 liter bak goed met een tuinslang te verversen.

Qua viskeuze kom je snel uit op mbuna. Daar kun je veel kanten mee op. Ook zonder achterwand kun je een mooie scape maken, bijvoorbeeld door gebruik te maken van modules. Je zou ook wat keizerbaarzen kunnen houden. In de richting van Aulonocara of Lethrinops. Persoonlijk zou ik wat groepen mbuna kiezen en de bak goed bevolken.
Bas Pels
Erelid
Berichten: 4932
Lid geworden op: 23 apr 2015, 21:01
Locatie: Nijmegen

Re: Terug bij Malawi

Bericht door Bas Pels » 03 jan 2020, 08:34

Van zeebakken weet ik maar een ding - dat het niet mijn ding is.

Wat je plannen betreft, na jaren Midders te houden ben ik wel ongeveer helemaal klaar met potfilters. Ik ben overgegaan naar binnenfilters, en vind dat erg veel fijner, maar dat is mijn mening. Ik denk dat ik in jouw geval de bioloog in stand zou houden, en dus voor optie 1 zou kiezen.
Ik heb Cribroheros rostratus. Ik ben gelukkig
Alex Becker
Berichten: 233
Lid geworden op: 01 okt 2015, 22:27

Re: Terug bij Malawi

Bericht door Alex Becker » 03 jan 2020, 09:20

Ik zou goed nadenken over automatische waterverversing. Qua filter ben ik net overgestapt van intern, Wat zeker heel veel voordeel bied, naar bioloog.
Automatische waterverversing kost relatief veel water. Ik ben in het bezit van een rioolaansluiting en bevalt goed snel water eruit en met toevoerende waterleiding
G met thermokraan erin. Handmatig wel te verstaan.

Ik zou je bioloog handhaven, zonde van AL je kennis en in mijn beleving vergt een bioloog voor zoetwater minder techniek dan zoutwater en zal het verschonen etc vast minder zijn dan bij zeewater.

Als laatste denk goed na waar je de riool aansluiting plaatst, dit in kader van eventuele toekomstplannen. Ik kan het weten zojuist een grotere bak geplaatst😀😀
R-v-E
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 jan 2020, 20:47

Re: Terug bij Malawi

Bericht door R-v-E » 03 jan 2020, 10:34

Allen bedankt voor de reacties.

Ik denk nog even goed na over de bioloog.
Het liefst wil ik eigenlijk heel die overloop kamer weg hebben voor meer zwemruimte en een betere gelegenheid voor een achterwand. Maar hier moet ik dus nog eens goed naar kijken.

Wat betreft automatische waterwissels met een druppelaar:
Water is niet duur. Gemiddeld €1,20 per 1000 liter. Als ik per dag Max 20 liter ververs dan kost mij dat:
20x366 (schrikkeljaar) / 1000 x €1,20 = €8,75 per jaar voor water verversing.
(ik geloof dat water bij Oasen zelfs maar €1,16 per kuub kost)

De aansluiting voor water en riool komen in de trapkast naast het aquarium.
Daar staat nu al een deel van de techniek van de zeebak. Met een gat in de muur zit ik direct in de kast onder de bak.

qua viskeuze ben ik er ook nog niet uit. Ik weet dat ik wat beperkt ben. Ik wil natuurlijk wel zo veel mogelijk kleur. Dat ben ik immers gewend van de zeebak.
Hier moet ik nog een ei over leggen.

Deze maand eerst de zee bak leeg. Dan gaan we stap voor stap verder kijken.

Groeten,

Remko
R-v-E
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 jan 2020, 20:47

Re: Terug bij Malawi

Bericht door R-v-E » 03 jan 2020, 10:38

Harrie schreef: 03 jan 2020, 00:18 Houd het simpel. De bak is niet groot, dus een potfilter zal goed werken. Ook lijkt me vanwege de afmetingen een automatische waterverversing overbodig.
Het is zeker overbodig. Het is goed te doen met een tuinslang e.d. Dat kost niet heel veel tijd.
Toch moet het verversen wekelijk gebeuren en het kan voorkomen dat ik een drukke maand heb op het werk en ik dan 14 dagen achterelkaar moet werken en dus geen tijd heb voor dit kleine klusje.

Het voeren kan de Bazin thuis wel doen. Verversen niet.

Die potfilters trekken me enorm vanwege boven genoemde reden.
Maar een bioloog heeft ook voordelen :?
Gebruikersavatar
tanganyikafreak
Erelid
Berichten: 2310
Lid geworden op: 25 apr 2015, 10:08
Locatie: Breda

Re: Terug bij Malawi

Bericht door tanganyikafreak » 03 jan 2020, 11:13

Welkom Remko :D
Gebruikersavatar
Waterkip
Berichten: 339
Lid geworden op: 27 apr 2015, 20:14
Locatie: Barneveld

Re: Terug bij Malawi

Bericht door Waterkip » 04 jan 2020, 11:25

Welkom hier Remko, en leuke discussie over het nut van automatisch verversen. Heb zelf een bak van 750 liter met automatische verversing. Keukenkraan met wasbak is 3 meter verderop maar ik zou nooit meer zonder willen.
Heerlijk, elke dag een plonsje vers water in de bak zonder moeite.
Dus ik snap Remko wel. Als het kan, gewoon doen!
Over potfilter, bioloog en intern filter maakt het niet veel uit. Alle drie hebben voor en nadelen. Zelf gebruik ik nu een intern filter. Hiervoor had ik een bioloog. En daarvoor potfilters. Kies wat je zelf het handigst vind.
Je noemde het geluid als punt van aandacht. Hou daar dan rekening mee met je filter.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten