Even voorstellen

Gebruikersavatar
Michaelj15
Berichten: 101
Lid geworden op: 25 dec 2019, 14:32

Even voorstellen

Bericht door Michaelj15 » 25 dec 2019, 15:40

Goedendag,

Even voorstellen:
Ik ben Michael Janssen, 28 jaar en woonachtig in de buurt van Heerlen.
Diverse jaren geleden actief geweest met verschillende aquaria.
Ben begonnen met een Juwel van circa 200 liter en hierna nog een kleine Nanobak gehad voor aquascaping.

Wegens een verbouwing en diverse problemen met de bakken een aantal jaren niet meer bezig geweest met aquariums.
Aangezien de rust en het kijkplezier toch voelbaar is, wil ik dan ook de draad weer gaan oppakken.
Doordat de Cichliden mij sterk aantrekken, ben ik dan ook van plan om mij hierop te focussen en info te verzamelen.
Hoop dat ik na diverse onderwerpen hier een goed beeld ga krijgen hoe ik dit moet aanpakken, met wellicht nog wat persoonlijk advies :duim:
Zelf geef ik de voorkeur aan een bak van circa 500 a 600 liter met wellicht een soort als Labidochromis Caeruleus, maar dat is tot dusver ook het enige wat ongeveer gepland staat ;)
Tips, tricks of voorbeelden zijn dan ook van harte welkom, aangezien ik op dit gebied 0 ervaring heb.

Groet Michael
Gebruikersavatar
JohnLu
Erelid
Berichten: 2225
Lid geworden op: 23 apr 2015, 21:38
Locatie: Haulerwijk (Frl)
Contacteer:

Re: Even voorstellen

Bericht door JohnLu » 25 dec 2019, 16:19

Welkom op het forum!
https://www.youtube.com/user/JohnluFrl
facebook.com/Aquariumroom/
Gebruikersavatar
edwins
Berichten: 2920
Lid geworden op: 03 mei 2015, 11:59
Locatie: Bij Borger (Drenthe)

Re: Even voorstellen

Bericht door edwins » 25 dec 2019, 16:25

Welkom!
Gebruikersavatar
AfraJalo
Berichten: 577
Lid geworden op: 31 okt 2019, 18:02
Locatie: Spijkenisse

Re: Even voorstellen

Bericht door AfraJalo » 25 dec 2019, 17:02

Welkom, leuk weer een Malawi liefhebber erbij.
Trofis Colisa 1800, 180*60*60, Malawi cichliden.
Gebruikersavatar
tanganyikafreak
Erelid
Berichten: 2310
Lid geworden op: 25 apr 2015, 10:08
Locatie: Breda

Re: Even voorstellen

Bericht door tanganyikafreak » 25 dec 2019, 21:18

Welkom :D
Gebruikersavatar
Slavi
Berichten: 511
Lid geworden op: 26 apr 2015, 10:43
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Even voorstellen

Bericht door Slavi » 25 dec 2019, 21:37

Welkom!
gerrit 1967
Berichten: 405
Lid geworden op: 25 sep 2015, 07:51
Locatie: 't Harde

Re: Even voorstellen

Bericht door gerrit 1967 » 25 dec 2019, 23:54

Welkom

Verstuurd vanaf mijn RNE-L21 met Tapatalk

Bakmaat 255 × 85 × 85.
hmolendijk
Berichten: 418
Lid geworden op: 19 feb 2016, 11:32

Re: Even voorstellen

Bericht door hmolendijk » 26 dec 2019, 08:36

welkom op het forum

Als ik jou was en als je de ruimte er voor hebt zou je minimaal voor 1.5 mtr kant lengte kunnen gaan heb je iets meer mogelijkheden voor, vrijzwemmers mocht je dat in de toekomst zou willen. Bij voorbeeld 1.5 x 60 x70 (wh 60 ).En als het eventueel kan een zo'n groot mogelijke bak want net als bij de meeste aquarium houders gaan ze later toch een groter aquarium nemen.
Gebruikersavatar
JohnLu
Erelid
Berichten: 2225
Lid geworden op: 23 apr 2015, 21:38
Locatie: Haulerwijk (Frl)
Contacteer:

Re: Even voorstellen

Bericht door JohnLu » 26 dec 2019, 08:53

De keuze m.b.t. welke vissen, en in ons geval cichliden als (hoofd)soort, heeft veelal te maken met persoonlijke smaak. Uitgangspunten kunnen dan zijn; uiterlijke kenmerken, gedrag, voeding, etc. Ook kan het herkomstgebied leidend zijn of van bepaalde kenmerken van die omgeving.

Doel is uiteindelijk om tot een bestand te komen wat volledig in balans is en waarvan het aquarium en de techniek voldoet aan de minimale eisen. De meeste liefhebbers hier streven ernaar om soorten samen te houden die min of meer uit dezelfde biotopen komen. Een goede reden daarvoor is, dat de inrichting in de beperkte ruimte dat een aquarium is, voor alle vissen in de bak voldoet.

Jij nam de L caeruleus als voorbeeld. De Labidochromis groep bestaat uit leden die zich met plantaardig materiaal voeden en uit leden die zich voornamelijk met kleine kreeftachtigen en insectenlarven voeden. Nu behoort L cauruleus tot de laatste en dat is dus iets om nadrukkelijk rekening mee te houden bij het kijken naar geschikte bakgenoten.

Hieronder een filmpje uit het herkomstgebied van deze soort. Waar deze soort voorkomt (in welke type biotoop) zegt ons natuurlijk veel over hoe we onze bak het beste kunnen inrichten. Let wel dat, hoewel de grote meren redelijk stabiel zijn qua omstandigheden, de situatie erg afhankelijk kan zijn van het seizoen. Dus veel vissen zwemmen niet het hele jaar door in een zelfde soort omgeving.

https://www.youtube.com/user/JohnluFrl
facebook.com/Aquariumroom/
Gebruikersavatar
Michaelj15
Berichten: 101
Lid geworden op: 25 dec 2019, 14:32

Re: Even voorstellen

Bericht door Michaelj15 » 26 dec 2019, 09:36

hmolendijk schreef: 26 dec 2019, 08:36 welkom op het forum

Als ik jou was en als je de ruimte er voor hebt zou je minimaal voor 1.5 mtr kant lengte kunnen gaan heb je iets meer mogelijkheden voor, vrijzwemmers mocht je dat in de toekomst zou willen. Bij voorbeeld 1.5 x 60 x70 (wh 60 ).En als het eventueel kan een zo'n groot mogelijke bak want net als bij de meeste aquarium houders gaan ze later toch een groter aquarium nemen.
Dat is geen enkel probleem. Zelf was ik aan het denken om een 2 meter lengte te pakken (max wat lukt in de ruimte). Dit staat mooi op een vrije muur.
Enkel de diepte en hoogte was ik nog aan het twijfelen, maar die stelde je al voor ;)
Lijkt me alleen hoe hoger, hoe moeilijker je eventueel iets in de bak kunt doen of zie ik dat verkeerd?


JohnLu schreef: 26 dec 2019, 08:53 De keuze m.b.t. welke vissen, en in ons geval cichliden als (hoofd)soort, heeft veelal te maken met persoonlijke smaak. Uitgangspunten kunnen dan zijn; uiterlijke kenmerken, gedrag, voeding, etc. Ook kan het herkomstgebied leidend zijn of van bepaalde kenmerken van die omgeving.

Doel is uiteindelijk om tot een bestand te komen wat volledig in balans is en waarvan het aquarium en de techniek voldoet aan de minimale eisen. De meeste liefhebbers hier streven ernaar om soorten samen te houden die min of meer uit dezelfde biotopen komen. Een goede reden daarvoor is, dat de inrichting in de beperkte ruimte dat een aquarium is, voor alle vissen in de bak voldoet.

Jij nam de L caeruleus als voorbeeld. De Labidochromis groep bestaat uit leden die zich met plantaardig materiaal voeden en uit leden die zich voornamelijk met kleine kreeftachtigen en insectenlarven voeden. Nu behoort L cauruleus tot de laatste en dat is dus iets om nadrukkelijk rekening mee te houden bij het kijken naar geschikte bakgenoten.

Hieronder een filmpje uit het herkomstgebied van deze soort. Waar deze soort voorkomt (in welke type biotoop) zegt ons natuurlijk veel over hoe we onze bak het beste kunnen inrichten. Let wel dat, hoewel de grote meren redelijk stabiel zijn qua omstandigheden, de situatie erg afhankelijk kan zijn van het seizoen. Dus veel vissen zwemmen niet het hele jaar door in een zelfde soort omgeving.
Helemaal mee eens. Persoonlijk wil ik ook geen wildwest in de bak. Onderstaande enkele punten die mij aantrekken of waar ik zelf naar wil sturen:
- Cichliden :P Met name de rustige soorten met mooie kleuren, herkomst gebied heb ik niet echt een voorkeur.
- Een inrichting zoals onderstaande ongeveer. Een bak met stenen, maar wellicht wel een beetje groen. Las dat dit bij veel soorten niet mogelijk was, maar misschien 1 of 2 vallisneria of iets dergelijks?
- Wellicht een soort in het vissenbestand die een school vormt? Zelf kon ik hier bij Cichliden niet veel van vinden?
- Vissenbestand afgestemd op de voeding en huidige waterwaardes uit de kraan. Ben zelf gewend bij de vorige bakken om diepvriesvoer te gebruiken. Waterwaardes ontvangen jullie zodra testsetje binnen is.
- Aangezien ik vele problemen heb gehad met de vorige bakken, wil ik liever geen regenwater, osmosewater en co2 toe passen. Weet niet of dit mogelijk is? Las op het forum dat er veel gebruik maken van regenwater? Ligt denk ik ook aan het bestand lijkt me.

Hoop dat bovenstaande jullie een idee geeft naar mijn smaken?
Vind het overigens ook geen probleem als iemand een goed draaiende bak heeft, om deze nagenoeg na te maken.
Belangrijkste van alles vind ik dat er straks een bak dient komen te staan die in balans is en waar ik met plezier naar kan kijken en onderhouden.
Zou zeggen gooi de ideeën maar op en ik geef wel een aan wat ik er van vind ;)

https://www.google.com/url?sa=i&url=htt ... AdAAAAABAD
https://www.google.com/url?sa=i&url=htt ... AdAAAAABAL
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten