Terug van weggeweest

Dandy
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 mei 2017, 16:11

Terug van weggeweest

Bericht door Dandy » 02 mei 2017, 17:01

Hallo oude mede forumgenoten! En hallo voor de mensen die mij niet kennen.

Mijn naam is Dandy, 28 jaar en ik heb sinds heel wat jaren eindelijk weer eens een aquarium, gisteren via marktplaats bij iemand opgehaald. Helaas doordat ik momenteel in een studentenhuis woon is de ruimte beperkt. Gelukkig duurt dat niet heel lang, waarschijnlijk ga ik volgend jaar samenwonen en dan is er meer ruimte.

Voor nu zijn de bak maten 120x45x65 (55 waterhoogte) 300 liter dus, met een externe filter van 1000L/uur.
Ik ben er nog niet over uit welk visbestand hier goed bij past en of dat MA, ZA of WA gaat worden. Voor MA zit ik te denken aan een groepje T. Pasiones. Verder zijn de soorten die ik interessant vind te groot voor deze maat, misschien een combi met Crypto's, en nog een soortje. Octofasciatus zal ook wel meer ruimte nodig hebben vrees ik en dan word het maar 1 koppel, en het is denk ik toch leuker om 2 koppels of een groepje te hebben. Voor ZA ben ik er nog niet over uit, er zaten 6 discussen in wat ik opzich ook heel mooi vind. Maar ik weet niet of dat ze dan te krap zitten? Dwergjes en laetacara etc heb ik niet zo veel mee. Betreft WA kom ik uit op een groepje Pelvicachromis of iets dergelijks. Ik weet het nog niet, hoop wel zo snel mogelijk te kunnen beslissen want dan kan ik aan de slag met de inrichting.

Hoe doen jullie dat overigens met zware stenen, is het handig hiervoor wat tegeltjes op de bodem te plakken? Ook zit ik te twijfelen over de achterwand, of gewoon met schoolbordenverf meende ik, de achterkant verven, of doorzichtig laten...

En betreft zand, wat was ook alweer scherp en afgerond, brekerzand, speelzand etc.. Ben namelijk niet van plan dit bij een aquariumwinkel te gaan kopen.

Ik ben benieuwd of er iemand is met een goed idee betreft visbestand!

Groet,

Dandy
Bas Pels
Erelid
Berichten: 4932
Lid geworden op: 23 apr 2015, 21:01
Locatie: Nijmegen

Re: Terug van weggeweest

Bericht door Bas Pels » 02 mei 2017, 17:31

Eerst wat technische zaken, schoolbordenverf is, meestal, geen spul voor IN de bak - maar ik heb zelf bijna al mijn bakken aan de buitenkant zwart geverfd. Dat kan met hoogglas, of een andere verf, het resultaat maakt nagenoeg niets uit: de glans wordt namelijk bepaald door het glas. Een niet glanzende verf sluit net zo strak aan op het glas, maar is aan de buitenkant, die we niet zien, ruw

Zand heb ik van de stratenmaker, dat was effe troebel, maar nu al heel erg lang niet meer.

Zelf gebruik ik tempex op de bodem, en daar goedkope tegeltjes overheen, voordat ik zand stort. Dit inderdaad om de bodem te beschermen

6 discussen is te veel, je bak is 300 liter, bruto. Naar aftrek van glas en zand kom je op 80 % dus 240 liter. En een discus heeft ongeveer 50 l nodig.

Thorretjes doen het goed in een soortbak, maar 2 soorten Cryptoheros/Amatitlania/Herotilapis/Panamia is ook mogelijk (schrik niet van de namen, er zijn vorig jaar 12 geslachten bijgekomen, maar de vissen zijn nog hetzelfde) R octofasciatus zou ik niet doen. Ik had zelf hele tamme dieren, die konden nog in een 80 * 40, maar meestal zijn ze minder rustig. En ze worden 20 cm.

Wat bevolking betreft, jij moet het mooi vinden, dus zou het jouw idee moeten wezen, denk ik
Ik heb Cribroheros rostratus. Ik ben gelukkig
Gebruikersavatar
Meksjoef
Erelid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 23 apr 2015, 20:38
Locatie: Eindhoven

Re: Terug van weggeweest

Bericht door Meksjoef » 02 mei 2017, 17:35

Welkom terug!
Gebruikersavatar
tanganyikafreak
Erelid
Berichten: 2310
Lid geworden op: 25 apr 2015, 10:08
Locatie: Breda

Re: Terug van weggeweest

Bericht door tanganyikafreak » 02 mei 2017, 17:40

Welkom Dandy :D
Dandy
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 mei 2017, 16:11

Re: Terug van weggeweest

Bericht door Dandy » 02 mei 2017, 17:59

Dankjewel allemaal :D

@Bas: Even copy paste gedaan, ''Is een discussie die al 30 jaar stand houdt. Zelf heb ik de beste ervaringen met 3 discus per 100 liter.
Andere hebben dan weer betere ervaringen met 1 discus per 100 liter'' Aldus de moderator van discusclubholland. Het blijft lastig met bepalen of het wel/niet genoeg is. Maar ik snap je punt, hoe meer ruimte hoe beter natuurlijk, en ergens moet een grens zijn, jammer dan zit ik net te krap.

Betreft de verf, ik doelde op de buitenkant uiteraard. Ervaar je nog veel spiegeling van de ruiten? Zit namelijk ook een opmaat gesneden poster bij die ook zwart is, als het verschil heel klein is kies ik daar wellicht voor, ik zal het straks een uitproberen. Met tempex kan natuurlijk ook daar had ik niet meteen aan gedacht, maar mocht het ZA worden dan zullen er weinig stenen in komen, en anders is dat een optie. zakt er geen zand onder het tempex? Ik ben ook wel benieuwd of het zand effect heeft op de ph waarde, zo had ik gelezen op cichlidenkwekers dat rivierzand of filterzand niet de hardheid beïnvloed, maar of dat klopt weet ik niet..

Panamia kende ik nog niet, ik zal het even opzoeken, bedankt ieder geval voor de suggesties!
Gebruikersavatar
scalare1973
Berichten: 1863
Lid geworden op: 08 mei 2015, 20:03
Locatie: Goes
Contacteer:

Re: Terug van weggeweest

Bericht door scalare1973 » 02 mei 2017, 19:01

Welkom op het terug forum.
Met de panamia word de panamia panamense bedoeld.
Een mooi visje voorheen bekend als cryptoheros panamense.
Is ook mogelijk voor je bak.
1/2 soorten amatilania/ cryptoheros.
Had zelf de combi nanoluteus en myrnae.
Werd wel gewaarschuwd voor kruisings gevaar maar daar heb ik geen last van.
Aan nanoluteus kan ik je niet helpen (zitten wel bij tillman) wel aan jonge koppels myrnae mocht je interesse hebben.
Gebruikersavatar
minipol
Erelid
Berichten: 4394
Lid geworden op: 23 apr 2015, 20:30
Locatie: Izegem, België
Contacteer:

Re: Terug van weggeweest

Bericht door minipol » 02 mei 2017, 20:02

Welkom terug op het forum
The greatest accomplishment is not in never falling, but in rising again after you fall. (Vince Lombardi)
Gebruikersavatar
PlukB
Berichten: 886
Lid geworden op: 24 apr 2015, 13:43

Re: Terug van weggeweest

Bericht door PlukB » 02 mei 2017, 20:10

Welkom terug!
Zijn de adviezen mbt een groepje of meerdere koppels Midders niet wat optimistisch voor deze bak?
Met een goede inrichting lukt het misschien, maar dan zwemmen de vissen weinig meer gok ik..
Ik zou voor 1 koppel gaan of je nu voor Midders of voor WA kiest. Discussen daar weet ik niets van.
Bas Pels
Erelid
Berichten: 4932
Lid geworden op: 23 apr 2015, 21:01
Locatie: Nijmegen

Re: Terug van weggeweest

Bericht door Bas Pels » 02 mei 2017, 20:30

Zelf stoor ik mij niet aan de spiegeling - die er moet zijn, maar die ik niet zie. Mijn smalste baken zijn 50 cm van voor naar achter, dus niet extreem diep. En ok dat vind ik diep genoeg voor verf. Een poster - of een zwart stuk papier - is natuurlijk ook een optie. Voordeel is dat je die makkelijker weghaalt, nadeel is, vrees ik, dat het niet overal perfect aan zal sluiten. Dan krijg je mogelijk weerkaatsingen en gekke kleuren.

Wat zand en tempex betreft - ja er zakt iets zand door, maar niet echt veel. Zou je ooit het tempex verwijderen, dan moet je gewoon de gehele bak leemaken om alles terug te stoppen. Omdat het tempex drijft. En na 5 jaar onderwater ook erg bros wordt

Wat betreft zand en pH, hardheid - zand is eigenlijk een verzamelnaam voor grind dat te fijn is om nog grind te heten. Dat kan van kalksteen komen, van koraal (koraalzand) maar kan ook chemisch gewoon helemaal niets doen.

Koraalzand maakt je pH hoog en het water hard, maar er zijn ook zandsoorten die dat niet doen.

Je weet wellicht dat je stenen kunt controleren op kalk, door er zuur op te doen. Bruist het, dan zit er kalk in. Welnu, dat kan je ook met zand doen.

Strikt genomen test je dan op carbonaten, maar stenen die carbonaten bevatten krikken je pH erg op, en als de steen calcium bevat, dan is het als calciumcarbonaat. Dus heel erg strikt - je kan de test wel gebruiken om te zien of stenen veilig zijn, niet om kalksteen te determineren.
Ik heb Cribroheros rostratus. Ik ben gelukkig
Gebruikersavatar
edwins
Berichten: 2920
Lid geworden op: 03 mei 2015, 11:59
Locatie: Bij Borger (Drenthe)

Re: Terug van weggeweest

Bericht door edwins » 02 mei 2017, 22:11

Welkom terug.

Ik gebruik goedkope achterwandjes om stenen op te plaatsen. Tempex kan ook, als je er maar voor zorgt dat het tempex niet onder de stenen uitsteekt, dan kunnen de vissen er bijkomen met kans op tempex bolletjes aan het wateroppervlak.

Zand haal ik bij de Gamma. 25 kg metselzand kost 2 euro of zoiets, met deze bak heb je aan 2 of 3 zakken waarschijnlijk al genoeg.

Op basis van mijn ervaring met Thorichthys in een 300 liter bak, zou ik ze in deze bak niet adviseren. Misschien dat het lukt met 1 of 2 heel stabiele koppels, maar meestal ziet de man een niet paarlustige dame als indringer en dan is er in een bak van dit formaat te weinig ruimte om een goed heenkomen te zoeken. Ik zou zelf sowieso geen Midden-Amerikanen in dit formaat bak willen houden.

Ik zou in deze bak voor een kleine en rustige cichlide kiezen. West-Afrika heb ik geen ervaring mee, maar Zuid-Amerika biedt naast Laetacara, Nannacara, Apistogramma, Mikrogeophagus, Crenicara e.a. Iets groter is er Cleithracara.

Met een groepje van één cichlidesoort, een schooltje karperzalmpjes erbij, en eventueel meervalletjes (Corydoras, Ancistrus) zijn er veel mogelijkheden om een mooi en boeiend bestand samen te stellen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten