VKC is aanwezig op de NCD

Gebruikersavatar
JohnLu
Erelid
Berichten: 2225
Lid geworden op: 23 apr 2015, 21:38
Locatie: Haulerwijk (Frl)
Contacteer:

Re: VKC is aanwezig op de NCD

Bericht door JohnLu » 07 mar 2016, 11:01

Het zal duidelijk zijn dat vrijwel elk menselijk handelen invloed heeft op de flora en fauna van onze wereld. Onze voortplantings- en expansiedrift en de daarbij horende onteigening, vernietiging van natuur en onttrekken van grondstoffen ten behoeve van onze "behoeftes" zijn desastreus. Ook het houden van huisdieren, in dit geval aquariumvissen zijn van invloed. Dit is marginaal, maar mag benoemd worden. De invloed van wegvangen van vissen uit hun herkomstgebied is over het algemeen te verwaarlozen (er zijn dus uitzonderingen) als dit afgezet wordt tegen de gevolgen van verdwijnen van habitat en de (industriële) vervuiling.

Maar toch hebben we als aquariaan hier wel een rol in. Soorten die onder druk (komen te) staan en/of uberhaupt niet geschikt zijn als aquariumvis zouden we links moeten laten liggen. Helaas worden door velen bepaalde soorten als statussymbool gezien. Dit geld zeker voor nieuw ontdekte soorten.

De invloed van de hobby op de natuur zelf is dan misschien in het grote plaatje niet zo heel groot als vaak gedacht, toch is het afgezet tegen de individuele vis wel groot. Zoals terecht door Ersin aangegeven. Veel vissen overleven de reis niet, maar vooral verkeerd houden, huisvesten van de vissen zorgt voor een groot deel voor het vroegtijdig overlijden van deze vissen.

Ook worden vissen, in vergelijking met bijv. knaagdieren, tropische vogels, etc. als "minderwaardig" beschouwd over het algemeen. Voorlichting schiet vaak tekort, maar ook de interesse om informatie te verzamelen over het verantwoord houden van vissen is nihil.

Verantwoordelijkheid begint altijd bij jezelf.
https://www.youtube.com/user/JohnluFrl
facebook.com/Aquariumroom/
woody
Berichten: 297
Lid geworden op: 24 apr 2015, 18:26

Re: VKC is aanwezig op de NCD

Bericht door woody » 07 mar 2016, 11:40

Mee eens.
Bruce
Berichten: 1841
Lid geworden op: 14 mei 2015, 23:07

Re: VKC is aanwezig op de NCD

Bericht door Bruce » 07 mar 2016, 12:11

Wat ik vooral zonde vin is dat er zoveel met vis word rond gesmeten, hoeveel mensen kunnen zeggen dat ze hun vis al langer dan 5 of 6 jaar hebben ?

Vissen van een import waar ik zelf altijd voor in sta hebben we nog nooit een groot aantal aan dode gehad. Als ik mijn laatste 5 zendingen bekijk zijn er maar 8 visjes van dood, en we spreken over een totaal van om en rond de 1800 vis die met die 5 zendingen zijn meegekomen. Verder erna zijn er ook nooit van dood gegaan.

Als we ook nog maar alleen kijken hoeveel vis er in de hobby is verdwenen de laatste jaren is het om mee te huilen, van de vis die meegekomen zijn van zendingen paar jaar terug zijn een enorm klein aantal nog maar van in omloop.

Nog maar een voorbeeld van 1 soort die gewoon volledig is verdwenen in de hobby. Paar jaar terug moest iedereen macrcanthus hebben , waar in godsnaam zijn ze nu nog te vinden ! Ik heb nog 1 man en 2 vrouw en je zou haast bang worden om deze weg te doen omdat ze gewoon ook verloren zouden gaan.

Ik merk in de hobby dat er gewoon veel een trend word gevolgd, de ene ziet deze van bij de andere zwemmen en de andere moet deze dan ook hebben.

Er moet dringend aan de alarm bel getrokken worden want veel te veel soorten zijn verloren aan het gaan ! Zowel in de natuur als in de hobby !!!
Gebruikersavatar
rob rensen
Berichten: 1856
Lid geworden op: 06 jun 2015, 16:01
Locatie: Deventer

Re: VKC is aanwezig op de NCD

Bericht door rob rensen » 07 mar 2016, 12:35

De serieuze hobbyist zal proberen te kweken met kwetsbare soorten en zo deze soort te verspreiden. Hiermee beperk je (het zij op beperkte schaal) het wegvangen van dieren uit t wild.
Je ziet dat bv heel veel bij de plakkers, zijn genoeg hobbykwekers die ervoor zorgen dat er de nodige nakweek op de markt komt......bv de L046 en diverse andere hypancistrus soorten etc.
Bruce
Berichten: 1841
Lid geworden op: 14 mei 2015, 23:07

Re: VKC is aanwezig op de NCD

Bericht door Bruce » 07 mar 2016, 12:44

Heb je helemaal gelijk in Rob !

Al merk ik in de Midder wereld dat veel bij americanen hun ego parte speelt, hoeveel er zijn die gewoon willen kunnen zeggen ik heb wildvang en ze dan in een veel te kleine bak zetten en er totaal niet meer kweken vin ik enorm zonde.

ik heb al meerder malen wildvang vis laten overkomen ( pame , carpintis , melanurus, enz...). Het is mijn doel om deze vissen te kweken en hier in de hobby te brengen. En ik merk dat ik daar enorm veel waardering voor krijg. Maar wat je dan ziet hoeveel er van die opkweek gewoon verloren gaat binnen het jaar kan je er gewoon mee huilen en stel je jezelf echt de vraag voor wie doe ik het nog !
Gebruikersavatar
rob rensen
Berichten: 1856
Lid geworden op: 06 jun 2015, 16:01
Locatie: Deventer

Re: VKC is aanwezig op de NCD

Bericht door rob rensen » 07 mar 2016, 13:04

Je kan t niet altijd voorkomen hoe mensen omgaan met je nakweek, vantevoren informeren waar ze terecht komen kan soms schelen. En als er dan vis verloren gaat is dat heel jammer maar dan beter nakweek dan wildvang die verloren gaat.
Bruce
Berichten: 1841
Lid geworden op: 14 mei 2015, 23:07

Re: VKC is aanwezig op de NCD

Bericht door Bruce » 07 mar 2016, 13:09

Ik breng mijn opkweek altijd naar de persoon zelf, aan huis geleverd. Maar wat ze achter de rug doen weet je nooit !

De wildvang dieren zullen hier tot hun dood blijven. Zo is onze oudste vis een uffermani dame van 9 jaar oud die hier als 2cm visje is aangekomen, en ze kweekt nog steeds.
Gebruikersavatar
Nelis
Berichten: 4372
Lid geworden op: 24 apr 2015, 13:53
Locatie: Venhuizen

Re: VKC is aanwezig op de NCD

Bericht door Nelis » 07 mar 2016, 16:02

rob rensen schreef:De serieuze hobbyist zal proberen te kweken met kwetsbare soorten en zo deze soort te verspreiden. Hiermee beperk je (het zij op beperkte schaal) het wegvangen van dieren uit t wild.
Dat is waar , maar hoeveel mensen vinden F1 te min, en moeten met alle geweld wildvang hebben?
Dat zijn er ook ontelbare!
Vaak al alleen om er WF voor te kunnen zetten...
Mietjes worden geboren,
Mannen worden gemaakt.
Gebruikersavatar
rob rensen
Berichten: 1856
Lid geworden op: 06 jun 2015, 16:01
Locatie: Deventer

Re: VKC is aanwezig op de NCD

Bericht door rob rensen » 07 mar 2016, 16:06

Voor mij maakt het niet zoveel uit F1/WV.....vaak is nakweek iets minder gevoeliger dan soms kwetsbare wv soorten. Je zou bv de F1 satans wat makkelijker kunnen laten wennen aan iets 'minder' water.
Helaas zijn van veel soorten slechts uitsluitend WV te krijgen....mijn L024's bv.......is al wel eens mee gekweekt maar niet op grote schaal.
Gebruikersavatar
Nelis
Berichten: 4372
Lid geworden op: 24 apr 2015, 13:53
Locatie: Venhuizen

Re: VKC is aanwezig op de NCD

Bericht door Nelis » 07 mar 2016, 16:18

Plakkers, oke, dat begrijp ik.
Maar ik doel meer op cichliden.
Mietjes worden geboren,
Mannen worden gemaakt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten