Waar plaats ik een vraag om hulp ?

Vragen, voorstellen of opmerkingen over de website en het forum kan je hier kwijt.
boer679
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 feb 2016, 20:53

Waar plaats ik een vraag om hulp ?

Bericht door boer679 » 03 feb 2016, 21:38

Heb ik mij net voorgesteld en al direct een vraag: Wie kan mij helpen? Ik heb een dringende hulp vraag betreffende een koppel Vieja synspilla. de laatst genoemde hebben jongen, nu ruim een week rondzwemmend in het aquarium en dat geeft veel problemen voor het overige visbestand :sharkeat:
Gebruikersavatar
bertD
Berichten: 3214
Lid geworden op: 24 apr 2015, 17:42
Locatie: Tielt (Kanegem)

Re: Waar plaats ik een vraag om hulp ?

Bericht door bertD » 03 feb 2016, 22:18

Kan verschillende oorzaken hebben.
Dit kan aan inrichting liggen maar kan ook aan een minder goed werkende combinatie van soorten liggen.
Daarvoor zijn dus wat meer gegevens nodig betreft je bak.
Wat zijn de maten van de bak? L X B X H
Welke soorten heb je en hoeveel?
eventueel een totaalfoto van de inrichting.
“To be is to do”—Socrates. “To do is to be”—Jean-Paul Sartre. “Do be do be do”—Frank Sinatra


AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
boer679
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 feb 2016, 20:53

Re: Waar plaats ik een vraag om hulp ?

Bericht door boer679 » 03 feb 2016, 23:43

Ik denk zelf dat het ligt aan de soort. Mijn bak is 200x50x50
Tijdens een vakantie van mij heeft er een vis sterfte voorgedaan na waterverversing waardoor er nog maar 2 vissen over waren. Een pleco (ong 30 cm groot) en een blauwe acara (man). Nu ongeveer 4 weken geleden 3 nieuwe vissen erbij gedaan, deze 3 zaten al samen in een aquarium dus ik dacht: dat gaat dus goed samen! Het gaat om een pauwoog (ong 35cm ) en een koppel synspilla man ong 30cm en vrouw iets kleiner. In mijn aquarium ging het ongeveer 5 dagen goed waarna het koppel druk de bak ging verbouwen met enorme grind hopen op meerdere plekken. Toen begon ook het "wegpesten" van de pauwoog, pleco en acara door bijten. Man en vrouw synspilla vormen hier een sterk koppel. Na een week begon het afzetten van de eitjes en nu zwemmen er sinds 1 week ong 30-50 babies . Nu die vrij rondzwemmen in bijzijn van beide ouders zijn de 3 "in de wegzwemmers" verdreven naar een klein hoekje en mogen daar niet meer uit. Een onhoudbare situatie waarin ik niet weet wat ik het best hier aan kan doen. een scheidingswand lukt niet, heb ik geprobeerd maar daar komen ze uiteindelijk toch doorheen. Het beste is om een vissoort weg te doen denk ik of het moet liggen aan de inrichting? Ivm mijn vorig visbestand (discus) heb ik een (3D) boomstam achterwand en links en recht een grotsteen en in het midden een open zwemruimte; misschien te weinig schuilplaatsen of rotsen waardoor ze agressief zijn? Als dat niet het geval is welke kan ik dan het beste wegdoen, mijn gevoel zegt het koppel met de babies maar kunnen die nu al verplaats worden naar een nieuwe eigenaar?
Gebruikersavatar
bertD
Berichten: 3214
Lid geworden op: 24 apr 2015, 17:42
Locatie: Tielt (Kanegem)

Re: Waar plaats ik een vraag om hulp ?

Bericht door bertD » 04 feb 2016, 00:01

De pauwogen horen in een grotere bak aangezien de soort 40cm kan worden.
Dus die zou ik toch skippen.
Je bak is niet echt diep, je kan je hopelijk wel voorstellen dat de pauwen zich niet comfortabel zullen kunnen draaien met die diepte van 50.
De synspillum hoord eigenlijk ook wat ruimer ook vanwege de diepte van je bak.
Als ik in uw plaats was ik beide skippen ;-) maar jij beslist.
En dan eventueel een topic starten over wat de opties eventueel zijn voor je bak.
Diepte speelt dus ook een rol en niet alleen lengte.
Ook in liters kom je niet aan veel om grotere soorten die dus meer vervuilen in te houden.
Daarmee kan je dus ook in problemen komen met sterfte als gevolg.
Dat je synspillum de gehele bakmaat als territorium innemen is eigenlijk niet abnormaal maar ook de pauwen zouden dit doen wanneer ze jongen hebben.
“To be is to do”—Socrates. “To do is to be”—Jean-Paul Sartre. “Do be do be do”—Frank Sinatra


AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Keyser
Berichten: 1710
Lid geworden op: 24 apr 2015, 14:26

Re: Waar plaats ik een vraag om hulp ?

Bericht door Keyser » 04 feb 2016, 00:17

Helemaal eens met beminus
boer679
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 feb 2016, 20:53

Re: Waar plaats ik een vraag om hulp ?

Bericht door boer679 » 04 feb 2016, 00:33

Bedankt, beide voor jullie advies. Ik was er zelf ook al een beetje bang voor. Aangezien de Synspilla zich (op dit moment) nog goed voelen en druk met de broedzorg bezig zijn zal het nu de pauwoog worden, ik zal die wegdoen zodat die een betere plek krijgt. Hopelijk wordt het dan voor wat overblijft wat rustiger
Bas Pels
Erelid
Berichten: 4913
Lid geworden op: 23 apr 2015, 21:01
Locatie: Nijmegen

Re: Waar plaats ik een vraag om hulp ?

Bericht door Bas Pels » 04 feb 2016, 08:48

De bak is maar net groot genoeg voor een koppel synspilum met jongen, en doordat er in elk geval te weinig tegengas gegeven wordt, eisen ze de gehele bak op.

Had je een tweede koppel in de bak, dan zou het probleem kleiner zijn, maar nu vissen toevoegen - dat werkt niet, die vissen krijgen klop en doen daarna niets meer terug.

Het verwijderen van de pauwoog is voor de pauwoog goed, maar de blauwe acara - ook een Zuider, die beter in een andere bak zit - krijgt nu in zijn eentje de volle laag. Ik denk dat de problemen voor de pleco kleiner zijn, en anders geef je die een schuilplaats in een PVC buis (doorsnede zou de breedte van de vis bij de borstvinnen * 1,5 moeten zijn, ongeveer.

Het grote probleem is, zou je nu de blauwe acara weghalen, dan zit het koppel zonder vijanden, en ze hebben nogal wat agressie in het lijf. Die kunnen ze dan niet meer kwijt, en uiteindelijk gaan ze aan elkaar beginnen. En dan is de vrouw de zwakste partner, en het haasje.

Daarnaast zijn jongen van de sysnspilum enerzijds niet echt makkelijk te verkopen en anderzijds nogal onaardig: ze zullen proberen huidsecreet van de ouders te eten. Dat begint bij ongeveer 1,5 cm lengte Prima, maar als er heel erg veel jongen zijn, is dat beetje huidsecreet onvoldoende. En dan gaan ze de huid zelf eten.

Ik heb grote cichliden gezien die levend door hun jongen opgevreten zijn.

Mijn advies: haal een net door de school jongen, en wat daar inzit doe je weg. En morgen nog een keer. En zo verder

Op die manier breng je de school jongen op een natuurlijke manier in aantal terug - dus geen ellende tussen de partners - en voorkom je dat ze de ouders kaalvreten.

Uiteindelijk zal je iets van 20 jongen overhouden die zich niet echt met een net laten verrassen en dat is een aantal dat de ouders aan kunnen. En die misschien nog te verkopen zijn
Ik heb Cribroheros rostratus. Ik ben gelukkig
boer679
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 feb 2016, 20:53

Re: Waar plaats ik een vraag om hulp ?

Bericht door boer679 » 07 feb 2016, 11:44

Hallo Bas, de moed zinkt mij aardig in de schoenen als ik je verhaal zo lees.... Mijn idee was uiteindelijk om de synspilla weg te doen eventueel tezamen met de jongen. Het is net wat je schrijft dat wanneer ik 1 van de andere 3 weg zou doen het probleem voor de overblijvers alleen maar groter wordt en hoe leuk ik het ook vindt om die kleine visjes te zien opgroeien het niet voor herhaling vatbaar is, want waar moet je heen met al die kleintjes?
Bas Pels
Erelid
Berichten: 4913
Lid geworden op: 23 apr 2015, 21:01
Locatie: Nijmegen

Re: Waar plaats ik een vraag om hulp ?

Bericht door Bas Pels » 07 feb 2016, 14:07

Daarom schreef ik dit ook uit - kweken met vissen uit de synspilum-groep is lastig - om de redenen die ik opgaf. Enerzijds wil je de boel niet verstoren - dat geeft oorlog, maar anderzijds moet je verstoren, anders wordende ouderdieren levend opgevreten. En dan zit je nog met de verkoop van de jongen

Wat het beste zou zijn - maar daar heb je nu niets aan - is dat je de bak herbevolkt met soorten die, ongeveer, niet groter worden dan ca 20 cm. De Vieja hetrospilum heeft een zelfde lichaamsvorm, V hartwegi, veel slanker, zou ook kunnen. Dan heb je, bijvoorbeeld, keuze uit de Jack Dempsey, salvini (kunnen heel erg agressief zijn) Parachromis loissellei of P friedrichsthalli, Thorichthys (houd je het best in een soortbak) of Cryptoheros danwel Archocentrus. Astatheros soorten zijn ook erg geschikt

een koppel of 3, 4 zou prima kunnen - bijvoorbeeld

een koppel V hartwegi of V heterospilum, Astatheros robvertsoni (ideaal als groepje van 6 )P fridrichsthalli en Cryptroheros cutteri of spilurum. Deze soorten komen allemaal uit zuid Mexico

maar daar heb je nu niets aan.

Ik denk dat ik dat jongen in een paar dagen tijd uit zou vangen, en dan ook allemaal.
Ik heb Cribroheros rostratus. Ik ben gelukkig
boer679
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 feb 2016, 20:53

Re: Waar plaats ik een vraag om hulp ?

Bericht door boer679 » 07 feb 2016, 21:46

Hoi Bas, ik heb een cichliden kweker aangeschreven om te kijken of hij mijn synspila over wil nemen en hem ook een foto gestuurd. Volgens hem zijn het geen synspila maar Vieja bifasciata!! Nu heb je mij heel veel info gegeven over de synspila maar als het klopt dat dit bifasciata's zijn zijn de adviezen en informatie als hierboven gegeven dan wel hetzelfde?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast