De techniek is bij jullie wel in goede handen, dat is wel duidelijk en wat betreft de technische vragen zijn er ook al enige antwoorden gegeven. Ik zou het hier even over de inrichting willen hebben, want daar valt mijns inziens nog wel het een en ander aan te verbeteren. Het geheel komt 'n beetje onnatuurlijk over, niet bepaald een afspiegeling van de Amazone, zal ik maar zeggen en dat is toch wat je zou willen met zo'n bak.Wij hebben enkele vragen.
Wij zijn opzoek naar een licht schema voor Zuid-Amerikaanse cichlide
Hoeveel stroming hebben ze nodig.
Watvoor voer gebruiken jullie ( voor de gene die ook Zuid-Amerikaanse cichlide hebben)
En welke soorten houden jullie bij elkaar
En natuurlijk staan we open voor kritiek
Om te beginnen is de bodem wat mij betreft veel te licht en te eenvormig van structuur. Je zou er verschillende diameters (liefst donker) grint doorheen kunnen mengen. Er mogen ook gerust 'n paar handen vol ingewaterd beukenblad (uit 't bos) de bak in. Hiervoor zal dan wel die enorme populatie Corydorassen gedecimeerd moeten worden, anders zweeft te boel permanent door de bak. Hiervoor in de plaats zou je dan wat meer alg-etende soorten als Farlowella, Rineloricaria, in kunnen zetten.
De ceramische houtstronken zou ik vervangen door echt hout en dan veel meer en niet zo netjes allemaal even ver van elkaar gepositioneerd. Die Amazonezwaardplant gaat het moeilijk krijgen zonder CO2 en die plastic mand, mag natuurlijk niet zichtbaar zijn. Verder zie ik 'n soort van bloembak voor de gehele lengte van de achterwand. Ik zou bijna zeggen.., het enige dat eraan ontbreekt zijn de Afrikaantjes

Het cichliden-bestand vind ik met 32 stuks te veel. Het zijn gelukkig niet de agressiefste soorten, maar je wilt natuurlijk ook 'n beetje natuurlijk gedrag en niet 'n zwerm zombies die de hele dag apathisch langs elkaar heen zwemmen. Al met al mag het allemaal wel wat spannender en minder overzichtelijk.
Nou, ik hoop dat jullie niet te veel geschrokken zijn van de kritiek, want ik heb enkel de beste bedoelingen en ik hoop dat jullie er wat mee kunnen.