Opnieuw voorstellen

Rivfader
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 feb 2024, 00:11

Re: Opnieuw voorstellen

Bericht door Rivfader » 07 feb 2024, 19:54

David schreef: 07 feb 2024, 18:32 Welkom! MA is top en ben benieuwd welke soorten je wilt gaan houden. Wat zijn de afmetingen van je bak?

De bak is 424-130-85(78wh), ik ben nog niet helemaal uit over de soorten… wat ik sowieso wil:
Salvini
Octo’s

Wat ik mooi vind:
T. Passionis
A. Nanoluteus/nigrofasciatus
V. Melanura
En nog zo veel meer!

Ik denk wel dat de bezetting uit kleinere soorten gaat bestaan, of wellicht een grote zwerm kleine soorten aangevuld met een koppel dovii… er staat nog veel open! Ook de inrichting gaat daarin bepalen.
Dandy
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 mei 2017, 16:11

Re: Opnieuw voorstellen

Bericht door Dandy » 07 feb 2024, 23:10

Jammer dat de verkoop niet is doorgegaan. Je hebt een een hele mooie maat bak, waar je een hoop kanten mee op kan gaan, zeker als je voor wat kleinere soorten gaat.
Bas Pels
Erelid
Berichten: 4932
Lid geworden op: 23 apr 2015, 21:01
Locatie: Nijmegen

Re: Opnieuw voorstellen

Bericht door Bas Pels » 08 feb 2024, 08:40

Een koppel dovii met een heleboel kleinere soorten zal dan letterlijk zwemmen in het voer. Er zijn mensen die zebra's kweken als voer voor hun dovii.
Rivfader
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 feb 2024, 00:11

Re: Opnieuw voorstellen

Bericht door Rivfader » 08 feb 2024, 09:46

Precies, dat is dan iets wat ik voor lief moet nemen. Ik denk wel dat het heel gaaf kan zijn, 100 nigro’s en een koppel.

Maar de kans is groter dat het een flinke verzameling aan kleiner spul gaat worden. Ik mis juist een beetje de rust en eenvoud in de bak. Ik moet nu wekelijk 3500 liter verversen, 500, gram mosselen voeren, inrichting en bijvis kan niet.

Dus een bak met kleurtjes, veel interactie en verschillende nesten naast elkaar in dezelfde bak lijkt me heerlijk om naar te kijken
Gebruikersavatar
David
Berichten: 1224
Lid geworden op: 27 apr 2015, 19:55
Locatie: Leeuwarden

Re: Opnieuw voorstellen

Bericht door David » 08 feb 2024, 18:41

Wow wat een maten! Ik heb best een serieuze bak maar das maar een klein bakje vergeleken met die van jou.
300x80x80 Midden Amerika viewtopic.php?f=45&t=3245
Gebruikersavatar
River
Erelid
Berichten: 477
Lid geworden op: 25 apr 2015, 20:16
Locatie: Arnhem

Re: Opnieuw voorstellen

Bericht door River » 08 feb 2024, 20:47

Welkom terug Rifvader. Goed plan om kleinere soorten te gaan houden. Juist dan komen de maten van je bak pas echt goed tot zijn recht. Ik heb ook nooit goed begrepen waarom in grote bakken, als bijna vanzelfsprekend, ook meteen grote vissen gehouden worden. Als je een vier X zo grote vis in een vier X zo grote bak houd blijft (in de perceptie) alles hetzelfde 😉
Bas Pels
Erelid
Berichten: 4932
Lid geworden op: 23 apr 2015, 21:01
Locatie: Nijmegen

Re: Opnieuw voorstellen

Bericht door Bas Pels » 09 feb 2024, 08:36

Er zijn inderdaad twee redenen om voor een grotere bak te gaan.

Omdat je dan grotere vissen kunt houden - die ene die je zo graag had - of omdat je dan meer vissen kunt houden.

Zelf vind ik het niet verkeerd om, als je vissen van 40 cm wilt houden, te zorgen voor een voldoende grote bak. Dat wordt anders als je gaat beweren dat ze ook wel met iets kleiner toe kunnen. Maar, daar gaat het deze keer niet over. :)
Rivfader
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 feb 2024, 00:11

Re: Opnieuw voorstellen

Bericht door Rivfader » 09 feb 2024, 11:27

Bij mij is deze bak simpelzat gekomen om inderdaad die droomvis te hebben, maar doordat het een droomvis was deed het gebrek aan ruimte ook gewoon pijn. Daardoor naar de roggen gegaan en weer komt de ruimte om de hoek kijken.

Vissen zijn voor mij al sinds ik kind ben een dingetje, maar hoe ouder ik word hoe meer ik ga inzien dat ruimte een doorslaggevend ding is. En ook, de ideale plaatjes die je in je hoofd soms kan maken, wijken vaak erg af van de realiteit.

Ik zal binnenkort nog eens een topicje open gooien om over bestand verder te brainstormen hier :D
Gebruikersavatar
stevens jurgen
Berichten: 1654
Lid geworden op: 06 jun 2015, 22:01

Re: Opnieuw voorstellen

Bericht door stevens jurgen » 09 feb 2024, 13:55

Welkom terug.
Met jouw maat bak zal het zeker een mooi midder bestand worden.

Jan fioole heeft ook een super grote bak dat is altijd weer leuk als je daar filmpjes van ziet
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 17 gasten