Stoppen of doorgaan?

Vragen, voorstellen of opmerkingen over de website en het forum kan je hier kwijt.
Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 1715
Lid geworden op: 06 mei 2015, 16:14

Re: Stoppen of doorgaan?

Bericht door Harrie » 26 sep 2023, 10:46

Ik vind het er toch wel mooi uitzien.
Gebruikersavatar
River
Erelid
Berichten: 477
Lid geworden op: 25 apr 2015, 20:16
Locatie: Arnhem

Re: Stoppen of doorgaan?

Bericht door River » 26 sep 2023, 22:32

Het werd later nog véél erger Harrie, maar daar heb ik geen foto's van.
Heb uiteindelijk alles leeg moeten halen. Planten weggegooid, stenen geschrobt en nieuwe bodem erin.
Mogelijk nml. dat die laatste ook een bijdrage heeft geleverd aan de problemen.

Had nml brekerszand van de Gamma gebruikt. Ik dacht "lekker goedkoop". Brekerszand kost 2,50 per 25 kg, aquariumzand 25,
maar achteraf misschien toch niet zo'n goed idee.
Brekerszand heeft verschillende diameters, maar d'r kan natuurlijk vanalles inzitten. wordt gebruikt om bestrating vast te zetten,
dus 'n beetje PFAS is dan geen probleem;) Ik verdenk dit zand ook van al die kalkafzettingen in m'n bak.
Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 1715
Lid geworden op: 06 mei 2015, 16:14

Re: Stoppen of doorgaan?

Bericht door Harrie » 26 sep 2023, 23:03

Oh, ik gebruik ook al jaren dit soort goedkope 25 kg zakken van de Praxis. Nooit iets van gemerkt. Weet trouwens ook niet of dat brekerszand was.
Bas Pels
Erelid
Berichten: 4932
Lid geworden op: 23 apr 2015, 21:01
Locatie: Nijmegen

Re: Stoppen of doorgaan?

Bericht door Bas Pels » 27 sep 2023, 08:30

Het is lang geleden, maar ik heb de stratenmaker in 2004 een kuub zand laten bezorgen. Was dus stratenmakerszand, en het was vooral rijk aan klei.

Dat is er inmiddels wel uit, maar verder heb ik er nooit problemen mee gehad. Wat PFAS betreft, voor zover ik weet, wordt dat ook niet in deze omgeving geloosd.
Gebruikersavatar
River
Erelid
Berichten: 477
Lid geworden op: 25 apr 2015, 20:16
Locatie: Arnhem

Re: Stoppen of doorgaan?

Bericht door River » 27 sep 2023, 20:21

Als er meerdere variabelen zijn is het altijd lastig te achterhalen waar precies de oorzaak ligt. De positieven ervaringen van Harrie en Bas met betrekking tot brekerszand neigen mij er nu toe de lage temperatuur toch als enige oorzaak van de veralging te beschouwen.

Iets anders wat mij afgelopen winter nog opviel was dat de filters niet functioneerden bij lage temperaturen. Uit precies dezelfde bak die op 25 graden gehouden werd kon er na ’n maand flink wat vuil uit de sponzen worden gespoeld. De filtersponzen uit de koude bak daarentegen bleven keer op keer brandschoon, alsof er geen bacteriecultuur in wilde groeien.
Bas Pels
Erelid
Berichten: 4932
Lid geworden op: 23 apr 2015, 21:01
Locatie: Nijmegen

Re: Stoppen of doorgaan?

Bericht door Bas Pels » 28 sep 2023, 08:35

Zelf heb ik bij mijn koudwatervissen het idee dat als het kouder wordt, dat ze minder voedsel nodig hebben. Ik voer in elk geval minder.

Zou den ze inderdaad minder nodig hebben, dan vervuilen ze ook minder, en ja, dat zou die niet vervuilde sponzen verklaren.

Bedenk, als het 3 graden Celcius warmer wordt, dan heeft een koudbloedig wezen het dubbele aan energie. Of het dubbele nodig, net hoe je kijken wilt. Van 25 naar 10 is 15 C verschil, oftewel 2 tot de macht 5 meer activiteit. Dat is 32 maal zoveel. Dat is echt aanzienlijk.
Gebruikersavatar
River
Erelid
Berichten: 477
Lid geworden op: 25 apr 2015, 20:16
Locatie: Arnhem

Re: Stoppen of doorgaan?

Bericht door River » 28 sep 2023, 17:48

Ik voer ook minder bij die lage temperaturen. Denk dat het ook uitmaakt wat voor vissen je houd. Inheemse hoef je wellicht helemaal niet meer te voeren, die gaan in ’n soort van winterrust. Maar die hooglandtandkarpertjes blijven nog lang actief, is mijn ervaring. Kregen bij 19 graden nog jongen :)
Bas Pels
Erelid
Berichten: 4932
Lid geworden op: 23 apr 2015, 21:01
Locatie: Nijmegen

Re: Stoppen of doorgaan?

Bericht door Bas Pels » 29 sep 2023, 08:29

Hangt ok van het soort af. Girardinichthys is bijvoorbeeld het meest koudeminnende geslacht, en die hebben bij 19 C zomer. Een gebruikelijker soort als Ameca splendens zit dan in voor- of najaarstemperaturen.

In Uruguay is, bijvoorbeeld, de gemiddelde temp over het gehele jaar 16 C. Dan is 19 C dus gewoon nog zomer.
Gebruikersavatar
minipol
Erelid
Berichten: 4394
Lid geworden op: 23 apr 2015, 20:30
Locatie: Izegem, België
Contacteer:

Re: Stoppen of doorgaan?

Bericht door minipol » 14 okt 2023, 18:39

Mijn groot aquarium is een Azië bak geworden. Was na de energie pieken m'n goudvissen maar in de zomer werd dat toch te warm voor ze.
Is wel leuk maar t zijn geen cichliden idd. Ik ga nog wel een ander warmer bakje zetten maar t zal dan wel max een 100x60cm bak worden en dat zou moeten meevallen.
The greatest accomplishment is not in never falling, but in rising again after you fall. (Vince Lombardi)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten