Het is een beetje het bekende verhaal en voor de meeste van u ongetwijfeld herkenbaar, als 7 jarige begonnen met een eerste kleine bak. Hier had ik wat stekelbaarsjes en insecten/larven uit de sloot gevist met wat kroos en een waterplantje.
Inmiddels 50 jaar verder en met tussenpozen toch iedere keer een aquarium(s) in huis gehad. Het blijft trekken en machtig interessant om vissen bij wat kunstlicht in een glazen huis te zien leven.
Allerlei visjes gehad, biotopen etc. om uiteindelijk toch in zuid Amerika terecht te belanden en de wonderbaarlijke wereld van cichliden ontdekt.
Inmiddels een goed ingedraaide Juwel Rio 400 ( 8 weken) met een wat kleinere bak als back up. Had wel wat groter gewild maar de ruimte ontbreekt me.
De inrichting bestaat uit wat hout en harde planten met een dikke laag filterzand. Geen interne verwarming om reden dat het in huis altijd behaaglijk is met 20/21 °C. en zomers de temperatuur altijd (meestal) oploopt. Beperkt je wel wat in de keuze van de soort, maar blijft natuurlijk enorm veel over.
Vissen worden vaak (constant) te warm gehouden en als je je bedenkt dat schommelingen van 12 tot 36 °C. niet ongewoon zijn in grootte delen van Zuid Amerika begrijp je misschien mijn keuze voor geen interne kachel. (Overigens zit deze wel in de filter van de Rio en kan ik hem wel gebruiken)
Zelf heb ik een nieuwe kap voor de Rio gemaakt en led verlichting hierin aangebracht wat wordt aangestuurd door de bekende TC420. Simpel te doen en in te stellen naar iedere behoefte.
Inmiddels aanbeland bij de vissen…………..GEEN, de bak is nog leeg. Heel wat gegoogeld en gelezen en filmpjes gekeken en omdat een mens altijd moet kiezen ben ik bijzonder gecharmeerd geraakt van de Geophagus soorten. Ben er nog niet uit welke soort maar denk dat een klein groepje (5 ?) bijzonder mooi zou zijn.
Wie oh wie heeft/kweekt met deze mooie soorten en kan mij helpen aan een leuk groepje van deze vissen. Suggesties en/of op en aanmerkingen zijn natuurlijk altijd welkom.
Met vriendelijke groet, Theo