Voorstellen

Plaats reactie
xmen013

Voorstellen

Bericht door xmen013 » 11 mei 2017, 11:23

Voorstellen.
Het is een beetje het bekende verhaal en voor de meeste van u ongetwijfeld herkenbaar, als 7 jarige begonnen met een eerste kleine bak. Hier had ik wat stekelbaarsjes en insecten/larven uit de sloot gevist met wat kroos en een waterplantje.

Inmiddels 50 jaar verder en met tussenpozen toch iedere keer een aquarium(s) in huis gehad. Het blijft trekken en machtig interessant om vissen bij wat kunstlicht in een glazen huis te zien leven.
Allerlei visjes gehad, biotopen etc. om uiteindelijk toch in zuid Amerika terecht te belanden en de wonderbaarlijke wereld van cichliden ontdekt.

Inmiddels een goed ingedraaide Juwel Rio 400 ( 8 weken) met een wat kleinere bak als back up. Had wel wat groter gewild maar de ruimte ontbreekt me.
De inrichting bestaat uit wat hout en harde planten met een dikke laag filterzand. Geen interne verwarming om reden dat het in huis altijd behaaglijk is met 20/21 °C. en zomers de temperatuur altijd (meestal) oploopt. Beperkt je wel wat in de keuze van de soort, maar blijft natuurlijk enorm veel over.
Vissen worden vaak (constant) te warm gehouden en als je je bedenkt dat schommelingen van 12 tot 36 °C. niet ongewoon zijn in grootte delen van Zuid Amerika begrijp je misschien mijn keuze voor geen interne kachel. (Overigens zit deze wel in de filter van de Rio en kan ik hem wel gebruiken)

Zelf heb ik een nieuwe kap voor de Rio gemaakt en led verlichting hierin aangebracht wat wordt aangestuurd door de bekende TC420. Simpel te doen en in te stellen naar iedere behoefte.

Inmiddels aanbeland bij de vissen…………..GEEN, de bak is nog leeg. Heel wat gegoogeld en gelezen en filmpjes gekeken en omdat een mens altijd moet kiezen ben ik bijzonder gecharmeerd geraakt van de Geophagus soorten. Ben er nog niet uit welke soort maar denk dat een klein groepje (5 ?) bijzonder mooi zou zijn.

Wie oh wie heeft/kweekt met deze mooie soorten en kan mij helpen aan een leuk groepje van deze vissen. Suggesties en/of op en aanmerkingen zijn natuurlijk altijd welkom.

Met vriendelijke groet, Theo :fish:
Bas Pels
Erelid

Re: Voorstellen

Bericht door Bas Pels » 11 mei 2017, 12:08

Welkom, Theo

Wanneer je een bak niet extreem fel verlicht, zijn de grootste energiekosten voor een bak vaak de verwarmingskosten. MAAR, indien je vissen uit Amazonië wilt houden, dan is het daar warm. Erg warm.

De wouden van het Guyana plateau zijn wat hoger gelegen, zit je op 24 C, en ook het Peruaanse regenwoud zal iets koeler zijn en mogelijk op die temp uitkomen - maar veel koeler kan je niet gaan met regenwoud vissen.

Toch, zuiderlijker Brazilië is wel een optie. De kustwouden bijvoorbeeld, waar de Geophagus brasiliensis groep gevonden wordt - maar ook Hasemania en de rode en zwarte rio. En meer.

Wat een optie zou kunnen zijn is het volgende: De filters in RTio-bakken zijn altijd klein, en hebben een geringe capaciteit. Je zou er een groter filter in kunnen maken, met een mechanisch pompje in dat filter. Elke watt die die pomp trekt, verhoogt de watertemp. Als ik het goed heb, is die Rio 400 150 * 50 * 60 hoog - en dan heb je ongeveer 12 watt nodig om de temp 1 graad boen kamertemp te houden.
Ik heb Cribroheros rostratus. Ik ben gelukkig
tanganyikafreak
Erelid

Bericht door tanganyikafreak » 11 mei 2017, 12:31

Welkom Theo:D
Gekkehenkie
Contacteer:

Bericht door Gekkehenkie » 11 mei 2017, 16:39

Welkom.
JohnLu
Erelid
Contacteer:

Bericht door JohnLu » 11 mei 2017, 20:03

Welkom op het forum!
https://www.youtube.com/user/JohnluFrl
facebook.com/Aquariumroom/
Coyote

Bericht door Coyote » 11 mei 2017, 20:16

Welkom Theo
Eén gek kan meer vragen dan 10 geleerden kunnen beantwoorden

300x80x80 (68wh) MA
edwins

Bericht door edwins » 12 mei 2017, 15:30

Welkom!
scalare1973
Contacteer:

Bericht door scalare1973 » 12 mei 2017, 21:12

Welkom op het forum
minipol
Erelid
Contacteer:

Bericht door minipol » 12 mei 2017, 21:25

Welkom op het forum
The greatest accomplishment is not in never falling, but in rising again after you fall. (Vince Lombardi)
Ludger

Bericht door Ludger » 13 mei 2017, 12:47

Welkom!
Voordelig kwaliteitsvoer; makkelijk betalen met iDEAL, PayPal en overboeking.

Afbeelding
Plaats reactie