Voorstellen met foto's aqua terrarium

bertD

Re: Voorstellen met foto's aqua terrarium

Bericht door bertD » 10 dec 2016, 20:29

Zitten er nog steeds Paersei in overvloed in Duitsland? Misschien is dit ook een optie, en niet erg pittig.
“To be is to do”—Socrates. “To do is to be”—Jean-Paul Sartre. “Do be do be do”—Frank Sinatra

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
JohnWu
Erelid

Bericht door JohnWu » 10 dec 2016, 20:31

EJA0000 schreef:
Met betrekking tot de Retroculus wekt cichlidenkwekers een andere indruk mbt het sociale gedrag. (http://www.cichlidenkwekers.nl/retroculus-lapidifer/) Vandaar dat het maar weer eens blijkt dat het handig is om gedachte te delen op een forum.

Thanks,

EJA
Ik heb Retroculus gehouden. Het is best een pittige soort en is inderdaad niet altijd even vriendelijke tegen soort genoten.
De stroming + veel zuurstof is een must voor deze soort. is een bak van 180x80x45 te klein om dit in een leuke groep te houden.

Ik zag ook dat je keek naar zoetwater roggen. De enige soort die misschien zou passen is de Potamotrygon Scobina, maar ook deze zal denk ik te groot worden, lees in ongeveer 2-3 jaar. In de dierentuinen zie je vaak dat krokodillen soorten met roggen gehouden worden, maar dan zijn het vaak de grote soorten roggen zoals bijv. Motoro, Henlei, Leopoldi, Boesemani.
bertD

Bericht door bertD » 10 dec 2016, 20:40

Is het niet zo dat er gezocht word voor een 380cm 3000liter? "Dit volgende aqua terrarium wordt 380cm lang en ik schat ongeveer 3000 liter water."
Maar dan wel rekening houden met.... "Een aanzienlijk deel krijgt verschillende (on)dieptes wat redelijk wat invloed gaat krijgen op het aantal liters."
“To be is to do”—Socrates. “To do is to be”—Jean-Paul Sartre. “Do be do be do”—Frank Sinatra

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
tanganyikafreak
Erelid

Bericht door tanganyikafreak » 15 dec 2016, 17:47

Welkom Eja :D
EJA0000

Bericht door EJA0000 » 15 dec 2016, 22:52

Dank je tanganyikafreak!

Aantal verschillende onderwerpen gingen al een beetje heen en weer in het voorstel rondje.
Ik zal van het weekend wederom mijn water waarden meten. Ik heb hier nog wel wat vragen over dus maak ik binnenkort hier een nieuw topic voor aan.

Afgelopen weekend bij twee aquarium zaken eens gaan kijken en een hoop nagedacht. Tevens marktplaats bekeken van wat er wordt aangeboden. Ondanks dat het met de guppen goed ging ben ik er eigenlijk nog niet heel gerust op.

Plan:
1. Eerst goed inzicht in water waardes.
2. Dan een grotere goedkope pleco via marktplaats kopen om te kijken hoe ze hier op reageren. Die gaat het zeker redden maar hopelijk geeft dit inzicht hoe ze op een grotere vis reageren. Een pleco gaat ze gegarandeerd ook een keer aftasten. Afhankelijk van hoe dit verloopt kijk ik verder mbt Cichlides. In de tussen tijd rustig gaan nadenken welke soort het mogelijk gaat worden.
Bas Pels
Erelid

Bericht door Bas Pels » 16 dec 2016, 08:34

een gibby moet te scoren zijn
Ik heb Cribroheros rostratus. Ik ben gelukkig
Danovic

Bericht door Danovic » 03 jan 2017, 16:03

beminus schreef:Is het niet zo dat er gezocht word voor een 380cm 3000liter? "Dit volgende aqua terrarium wordt 380cm lang en ik schat ongeveer 3000 liter water."
Maar dan wel rekening houden met.... "Een aanzienlijk deel krijgt verschillende (on)dieptes wat redelijk wat invloed gaat krijgen op het aantal liters."
Dit wordt moeilijk vrees ik ...
ikzelf heb 450x96x74 = 3196L
Trek daar het volumeverlies van de inrichting af en tel er het water van mijn gesloten circuit bij en ik zit rond de 3070L
én da's zonder ondieptes en een waterpartij van 74cm hoog.

Om 3000L voor je krokjes te halen ga je ofwel heel diep of heel hoog moeten gaan met je waterpartij :)
450x96x74 Madagascar - 120x80x40 Africa - 120x80x60 ZA
Bas Pels
Erelid

Bericht door Bas Pels » 03 jan 2017, 16:51

Ik las het als een 3000 literbak, die vervolgens niet echt gevuld wordt....

Maar misschien las ik het wel verkeerd. Ik weet het niet
EJA0000

Bericht door EJA0000 » 04 jan 2017, 12:23

Het plan moet nog nader worden uitgewerkt en hangt van een hoop verschillende factoren af. De ondieptes en rotsen kunnen idd een hoop liters gaan kosten en mogelijk meer dan ik zou willen.

De 380 cm lengte heb ik maximaal ter beschikking in de woonkamer zonder last te krijgen van een deur. De breedte wordt in het midden van het terrarium maximaal 150 cm en aan de zijkanten wil ik de breedte minimaal 80 cm hebben. Ik overweeg dit omdat het anders de woonkamer wel erg benauwd. Ik kom dan aan een oppervlakte van 43700 cm2

Maximale diepte ben ik nog niet over uit of dit 100 of 80 cm wordt. Bij een maximale diepte van 100 cm is er 30% speling mbt de inhoud om rond de 3000 liter te komen. Als dit 80 cm wordt zou uitgaande van de buiten maten de maximale inhoud 3496 liter worden. Binnen maten wordt dan idd al weer net een stukje minder en met 1 of 2 ondiepere stukken ga je dan zeker onder de 3000 liter komen.

3000 liter is geen doel maar was/is een inschatting van de grote om een gevoel van grote te krijgen. De buiten afmetingen zeggen in dit geval minder dan een aantal liters.

Mbt vissen is het snel gegaan in december via marktplaats. Op sommige dagen werden er maar liefst 500 advertenties geplaatst met vissen die werden aangeboden! Pleco’s in overvloed maar de meeste zijn wel weer snel weg. Gemiddeld ligt de prijs van een grote standaard pleco op 15 euro maar varieert meestal van gratis tot 25 euro. Dit geld dus niet voor bijzondere L nummers. Zodra je een laag bod doet krijg je al snel een direct antwoord dat je vissen kan komen ophalen.

Uiteindelijk een Acanthicus Adonis opgehaald van 18 cm (SL) die iemand in een 80 cm juwel hoekbakje had zitten. Deze terroriseerde de rest van zijn verzameling L nummers. Was eerst bang dat deze erg groot zouden worden maar eigenlijk lees je overal terug dat ze in een aquarium qua lengte niet veel afwijken tov andere grote pleco soorten.
De soort was niet bekend bij de vorige eigenaar maar ik ben vrij zeker en de kans is het grootst dat het een Acanthicus Adonis is.

Foto van de pleco in de emmer na aankomst thuis met vies water van de vorige eigenaar.

Foto van de pleco in een plastic bakje bij het overzetten van de emmer naar het terrarium.

De kaaimannen hebben hem de eerste dag van vlak bij bekeken maar hem verder volledig met rust gelaten. Nu kijken ze er niet eens meer naar om. Heb deze sinds 19 december. Kreeg deze pleco niet aan het eten. Algen heb ik niet, gekookte broccoli of komkommer, wat anderen soms bijvoeren, eet hij niet en met algeneter wafels doet hij ook niets. Mogelijk eet hij het kienhout maar dit is wel vooraf helemaal schoongemaakt met een harde borstel, etc dus heeft geen zachte rotte plekken. Ik hoor hem ook niet schrapen. Hij gaat de wanden niet echt af en ook de bodem niet. Verplaatst zich voornamelijk over en van het ene naar een ander stuk kienhout. Gelukkig ben ik er sinds een paar dagen achter gekomen dat hij wel levende rode muggenlarven eet.

Bij de vorige eigenaar was deze vis de hele dag actief. Bij mij zit deze de gehele dag weg gestopt ergens op of onder een stuk kienhout. Als het licht in het terrarium ’s avonds uit is zwemt deze maar zeer minimaal. Wat hij verder ’s nachts doet weet ik niet.

Enige waarom ik me nog geen grote zorgen maak is omdat hij er nog goed uitziet, zeer alert is en regelmatig nog zijn vinnen mooi uitzet.

Wederom weer op marktplaats kon ik voor een appel en een ei drie Cichla Monoculus ophalen. Wellicht niet de beste soort maar de verleiding was te groot. Helaas waren ze bij aankomst veel kleiner dan gedacht. Namelijk 7-8 cm wat nog steeds een prima snack maat is. Ze waren in de tijd dat de vorige eigenaar ze had in een bak van over de twee meter in een paar maanden tijd maar zeer minimaal gegroeid. Hij had ze gekocht rond de 6-8 cm. Ze zagen en zien er wel gezond uit.
Het waren volgens hem zeer lastige eters. Een uitgebreid assortiment met droog voer kreeg ik er nog bij (Gedroogde maden, gedroogde muggelarven, diepvries muggelarven, etc…).
Lastige eters zijn het idd! Had ik niet verwacht enige wat ze eten is diepgevroren of levende rode muggenlarven. Levende made, stukjes vis (voorn) of mossels eten ze ook niet. Gedroogde insecten mix van hoge kwaliteit, cichlide korrels, etc. laten ze allemaal liggen.

Vissen net na het ophalen.

Vissen net na het ophalen

Met ze bedoel ik nu helaas nog maar twee van de drie!

Ik heb ze in de bak gezet en nauwlettend in de gaten gehouden of de kaaimannen aandacht aan de visjes bestede. De eerste nacht hebben ze de vissen wel bekeken maar heb ik niets bedreigends gezien. De dagen en avonden daarna kregen de vissen op het oog geen aandacht en kregen het goed naar hun zin in de bak. Echter de vierde avond hoorde ik ineens een geluid waardoor ik wist dat het mis was. Een van de kaaimannen had een Cichla in zijn bek. Toen ik hem oppakte liet hij de vis gelijk los. Ik heb het visje snel in een kunststof bakje met water gezet en deze leek van buiten vrij onbeschadigd en zwom geschrokken maar ogenschijnlijk prima rond. Paar minuten later dreef deze toch ineens zonder te ademen. Waarschijnlijk inwendig letsel, shock of combinatie. Iets wat ik uiteraard mezelf moet aanrekenen.

De andere twee er gelijk uitgevangen en deze zitten nu in een bak van 115 cm lang die ik nog had. Ipc wil ik deze groter laten groeien en het nog een keer proberen als ze minimaal 15 cm+ zijn. Op internet staat overal dat ze super snel kunnen groeien maar ik heb zo mijn bedenkingen of dit gaat gebeuren. Snelle groei bij vissen krijg je volgens mij alleen voor elkaar als ze echt veel voer naar binnen gaan schrokken. Met wat monotoon rode muggenlarven gaat dat niet lukken. Echter ik heb ze nog maar zeer kort dus wellicht gaat dit de komende paar weken nog veranderen.

Voorlopig even geen andere vissen meer voor mij.

Ga nog wel de stroming verhogen in de bak. Eerst testen met een goedkoop AliExpress blowertje of het principe iets is voor mijn bak. Kost slechts twee tientjes inclusief verzendkosten dus als het niets wordt geen tranen. De bestelling is al geplaatst dus nu maar hopen dat de post er niet al te lang over gaat doen. Ik zal mijn ervaring delen mbt dit product.
Bas Pels
Erelid

Bericht door Bas Pels » 04 jan 2017, 14:23

Wat Cichla betreft, dit zijn roofvissen, die dus de beweging van hun prooi nodig hebben. Ja, ze kunnen wennen aan dode prooi, en op termijn mogelijk zelfs droogvoer, maar in het begin hebben ze levende prooi nodig. Insecten, visjes, dat soort werk

Ik lees dat ze slecht gegroeid zijn, en dan zou ik proberen se de komende tijd zo veel mogelijk te voeren. Een zekere groeiachterstand kunnen vissen goed maken, is het teveel, dan wordt het nooit meer de normale lengte

Alleen, deze vis wordt 60 cm of meer lang, en dan vind ik een 4 meter bak te klein. Smaken verschillen, maar ik denk niet dat ik je kan aanbevelen deze vissen te houden
Plaats reactie