VKC is aanwezig op de NCD

Danovic
Berichten: 1085
Lid geworden op: 26 apr 2015, 09:24
Locatie: Kortrijk BE

Re: VKC is aanwezig op de NCD

Bericht door Danovic » 07 mar 2016, 16:22

rob rensen schreef:Voor mij maakt het niet zoveel uit F1/WV.....vaak is nakweek iets minder gevoeliger dan soms kwetsbare wv soorten. Je zou bv de F1 satans wat makkelijker kunnen laten wennen aan iets 'minder' water.
Helaas zijn van veel soorten slechts uitsluitend WV te krijgen....mijn L024's bv.......is al wel eens mee gekweekt maar niet op grote schaal.
Ik volg je helemaal, ik verkies zelfs F1 boven Wildvang, 2 redenen
1ste minder kutparasieten die je niet onder controle krijgt (bij WV's heb ik altijd al iets aan de hand gehad door parasieten, zij het voor de vissen zelf, zij het voor hun bakgenoten)

2de ze zijn 'aquariumharder'; hebben de schuwheid niet van de ouders, zijn over generaties heen iets minder gevoelig voor waterwaarden (het verschil tussen wv en F1 is zeker al merkbaar op dit gebied; maar ik spreek dan ook niet over gigantische verschillen in PH etc) gaan niet onmiddelijk om bij wat meer stress

En de laatste tijd heb ik eigenlijk ook teveel last van schuldgevoel, no shit, echt, mijn Kilesa's waren de laatste WV ever.
Ik doe het niet meer (uitgezonderd als het do or die is cfr. Lake Victoria)
450x96x74 Madagascar - 120x80x40 Africa - 120x80x60 ZA
Gebruikersavatar
rob rensen
Berichten: 1856
Lid geworden op: 06 jun 2015, 16:01
Locatie: Deventer

Re: VKC is aanwezig op de NCD

Bericht door rob rensen » 07 mar 2016, 16:30

Wat voor plakkers geld gaat ook wel op voor cichliden.....kijk bv naar Satanoperca Daemon.....tot nu toe nauwelijks mee gekweekt. Zo zijn er legio soorten waarmee niet tot nauwelijks mee gekweekt wordt.
Heb een paar jaar geleden de wv Guianacara Dacrya gehad, kostte me werkelijk een hele hap geld zo'n groep van 12......gelukkig goed mee kunnen kweken en de nodige nakweek in omloop kunnen brengen.

Denk dat als je speciale soorten hebt het een mooi streven is om te werken naar een succesvolle kweek
Bruce
Berichten: 1841
Lid geworden op: 14 mei 2015, 23:07

Re: VKC is aanwezig op de NCD

Bericht door Bruce » 07 mar 2016, 16:35

Ik heb hier enkele wildvang soorten zitten en ik merk er persoonlijk niets moeilijker of makkelijker aan. Ik heb er nog nooit iets mee voor gehad.

Ik ga niet kijken voor wildvang, maar de soorten die ik wildvang zitten heb is enkel omdat de variant nog niet of niet meer in de hobby is. Verder ga ik niet over F2 want mijn doel is wel zuivere soorten in stand houden en dat doe je met goede bloedlijnen.

In mijn contacten in Duitsland, Frankrijk, polen, Engeland kijken we ook om dieren te wisselen die van de zelfde vangplaats zijn maar van een andere bloedlijn komen. Zo krijg je terug een gezonde lijn en crearen we zelf onze vernieuwing van bloedlijnen.
Bas Pels
Erelid
Berichten: 4932
Lid geworden op: 23 apr 2015, 21:01
Locatie: Nijmegen

Re: VKC is aanwezig op de NCD

Bericht door Bas Pels » 07 mar 2016, 20:28

Ik zie dat er een groot verschil is tussen MA en zuiders

MA is eigenlijk heel eenvoudig, er is geen wildvang te vinden, tenzij je ernaar toe gaat, of mensen kent. En wat er meegenomen wordt is als regel een nest kleine jonge vissen

Zuiders komen veel groter naar Europa, en wildvang is weliswaar duurder, maar beschikbaar

Gevolg: F1 aan zuiders is maar mondjesmaat beschikbaar, en eigenlijk beter dan F1 midders, want wildvang midders zijn bijna altijd broer en zus, terwijl de zuiders, die op 5 cm of meer geïmporteerd zijn, dat als regel niet zijn.

Kortom, F1, en zelfs F2 of F3 is alleszins prima. Vaak zijn ze mooier, want ze hebben de moeilijke periode na het vangen tot aankomst niet meegemaakt en in onze bakken zitten minder parasieten en roofvissen.

Dus ja, eigenlijk heb ik liever F1, 2 of 3 in plaats van wildvang. Tenzij ik ergens mee zou willen kweken, dat is een ander verhaal.
Ik heb Cribroheros rostratus. Ik ben gelukkig
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten