Algemene Ledenvergadering zaterdag 29 februari

Mededelingen en informatie vanuit de NVC organisatie.
Forumregels
Forumregels

De NVC (Nederlandse Vereniging van Cichlidenliefhebbers) heeft op ons forum een eigen subforum waar door de NVC organisatie mededelingen over haar activiteiten en publicaties worden gedaan. U kunt hierover op dit forum discussiëren, mits dit over zaken gaan die met cichliden te maken hebben. Bijvoorbeeld over geplaatste artikelen in het NVC magazine "Cichlidae".

Voor vragen, opmerkingen en discussies m.b.t. verenigingszaken verwijzen wij u graag door naar hun contactpersonen via; http://www.nvcweb.nl/nvc/Contactpersonen. Alles dat in dit subforum door de NVC geschreven is zowel hun eigendom als verantwoordelijkheid.

Het Nederlandse Cichliden Forum en de NVC zijn enkel verbonden door vriendschap en acteren dus 100% onafhankelijk van elkaar.

Ter bevordering van onze hobby zullen wij daar waar mogelijk en/of gewenst samenwerken.
VKC2012
Berichten: 1064
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:28

Re: Algemene Ledenvergadering zaterdag 29 februari

Bericht door VKC2012 » 02 mar 2020, 22:38

Denk dat nieuwe bestuur, door menig Cichliden liefhebber wordt gewaardeerd.
Ook wij, als verkoper van Cichliden, gaan weer nadenken, in combinatie met NVC, hoe we, ook jongeren kunnen enthousiasmeren.
malawinoord
Berichten: 51
Lid geworden op: 08 jan 2018, 17:04

Re: Algemene Ledenvergadering zaterdag 29 februari

Bericht door malawinoord » 03 mar 2020, 09:48

Bas Pels schreef: 02 mar 2020, 14:42
malawinoord schreef: 02 mar 2020, 11:08
Alex Becker schreef: 02 mar 2020, 08:15 En nu weer vooruit! ik ben benieuwd waar ze mee gaan komen
ja tot zover hebben ze niets laten zien, behalve een soort van begroting gebaseerd op niets
Op zich ben ik van nature nogal kritisch. Alleen, zou het niet handig zijn om eerst een half jaar te kijken wat er gebeurt, voordat je echt met je kritische grondhouding naar buiten komt?
Dat is idd waar maar ik baseer me op het vodje dat ze hebben laten zien op de ALV, ik snap nu dat ze dit niet eerder met ALLE leden wilden delen, dit had geen een mens goedgekeurd laat staan ervoor gestemd
Ik begrijp dat het nieuwe NVC bestuur niet echt medewerking heeft gehad van het vorige (is dat anders, corrigeer mij dan) en ik weet ook dat die boekhouding best complex is, ik was in de jaren negentig een aantal keren lid van de kascontrolecommissie.
Het vorige bestuur heeft alle medewerking verleent aan het nieuwe bestuur en zelfs een voorstel gedaan om samen te komen om dingen op te lossen en eventueel een plan voor overdracht te maken 2 leden van het nieuwe bestuur zijn op komen dagen en die hadden een houding van "ja dat is jouw mening, tja het is nu eenmaal zo, nee we gaan onze plannen niet openbaar maken en we hoeven ook de gegevens niet in te zien we maken zelf ons plan wel." 2 leden wouden niet met ons praten en 1 was er ziek op de dag van de bijeenkomst, dus dat ze nu zeggen dat het oude bestuur geen medewerking verleenden vind ik niet echt pas hebben

Dan kost het tijd om dingen op orde te krijgen.


modbreak - je had geschreven voor het einde quote teken, waardoor de structuur van je bericht onduidelijk is. Dat heb ik aangepast, de tekst is uiteraard ongewijzigd gebleven. Bas
malawinoord
Berichten: 51
Lid geworden op: 08 jan 2018, 17:04

Re: Algemene Ledenvergadering zaterdag 29 februari

Bericht door malawinoord » 03 mar 2020, 10:03

River schreef: 02 mar 2020, 17:46 Het was m'n eerste ledenvergadering. Best wel spannend.., ook omdat er nogal wat vanaf hing. Het heikele onderwerp, doorgaan of stoppen werd voor het laatst bewaard. Hierdoor zaten de leden na 'n tijdje behoorlijk op hete kolen. Maar de emoties bleven gelukkig binnen de perken alhoewel het er af en toe best wel stevig aan toe ging. Zelf heb ik niet zoveel gezegd, alleen in kleinere kring. Ben niet zo'n spreker in het openbaar. Er waren anderen die daar veel beter in waren en zo werden er zeer zinnige onderwerpen aangesneden. Zoals, hoe kunnen we méér inkomsten genereren, hoe kunnen we méér jongeren interesseren en hoe gaan we de gigantische kosten van het blad Cichlidae in de hand houden.
Misschien als je vaker was geweest dan wist je al een aantal jaren hoe de vlag er voor stond, en idd er zijn goeie dingen geopperd en ik hoop dat het doorgang kan vinden, maar je doet het nu lijken alsof het oude bestuur niets heeft gedaan om de daling te stoppen, als je de grafieken zag dan zag je ook dat onder het vorige bestuur de daling in de de ledenafgang behoorlijk is afgenomen tevens werden de uitgaven behoorlijk binnen de perken gehouden, maar de nieuwe leden aanhalen is nogal een uitdaging en het vorige bestuur heeft gekozen om niet aan de kwaliteit van cichlidae te gaan morrelen en het vorige bestuur is van mening dat je niet een contributieverhoging aan kan kondigen en vervolgens het blad in plaats van 6x 4x per jaar uit te gaan brengen en bovendien ipv 3 bijeenkomsten er nog maar 1 te doen. Dat kost je leden en als je dat doorrekend dan gaat de club nog meer uitdunnen dan het nu al deed. maar we zullen zien wat dit bestuur er van bakt, ik zou zeggen eerst maar eens een realistische begroting maken en een deugdelijk plan ipv die losse flodders die ze lieten zien op de ALV( in plaats van aan ALLE leden)
Dat de vereniging toekomstperspectief heeft met bijna 500 betalende leden, dáár was de overgrote meerderheid het mee eens. Ter vergelijk, Poecilia (vereniging levendbarenden) heeft er nog geen 100 en die draaien prima. Houden volgens mij aan het eind van het jaar zelfs geld over. Want dit moet voor alle duidelijkheid ook even worden gezegd. De NVC kampt met een financieel probleem, niet met een gebrek aan belangstelling. Het oude bestuur werd bedankt door Ernst van Genne, onze nieuwe voorzitter. Want eerlijk is eerlijk, ook zij hebben hun taak naar beste eer en geweten uitgevoerd. We zijn allemaal Cichlidenliefhebbers en dat verbindt ons.
De club heeft 500 leden maar er zijn er maar 469 betalende leden, daar zit nog wel wat verschil in, is idd een hoop leden maar het is wel het keerpunt die afgesproken was( zie toekomstvisie 2017) dat is de reden dat het vorige bestuur besloten( en wat later bleek volgens de lezing van John de Lange) ook nog verplicht was, en ik hoop dat Ernst van Genne dit keer wel van plan is zijn termijn vol te maken en niet weer bij elke crisis weg te lopen want dan is er weinig kans dat het goed blijft gaan. Maar ik geef hem het voordeel van de twijfel, alhoewel ik wel weet dat er tenminste 3 in het bestuur zitten die nu niet echt de beste vrienden zijn en ik niet snap dat die nog met elkaar kunnen besturen maar dat is mijn mening
Toen was het tijd voor de stoelendans en de nieuwe bestuursleden traden naar voren. Maar liefst een zestallig bestuur en niet de minste. Zij gaan zich in de toekomst ongetwijfeld aan u voorstellen en dat geldt ook voor de plannen die op tafel liggen. Het nieuwe bestuur stelde zich zeer ontvankelijk op. Laat maar komen die ideeën. Want één ding staat als een paal boven water. Een vereniging draait op zijn actieve leden. Dus bij deze wil ik iedereen nog maar eens oproepen mee te denken en mee te werken aan onze prachtige vereniging. met name de liefhebbers onder de 50;) die hebben vast nog wel 'n paar ideeën voor ons oude knarren.
modbreak - ook hier heb ik even een quote teken verplaatst. Bas
Gebruikersavatar
River
Erelid
Berichten: 476
Lid geworden op: 25 apr 2015, 20:16
Locatie: Arnhem

Re: Algemene Ledenvergadering zaterdag 29 februari

Bericht door River » 03 mar 2020, 18:27

Voor diegenen die even niet snappen waar al deze frustratie opeens vandaan komt,
Malawinoord was onze secretaris (één van de vijf die vóór beëindiging stemde).

Malawinoord, bedankt voor je inzet, en dat meen ik. Er valt ook nergens in mijn tekst te lezen dat jullie niks gedaan hebben,
integendeel, maar één ding weet ik heel zeker.

Zolang er Cichlidenliefhebbers rondlopen in Nederland heeft de NVC toekomst, in welke vorm dan ook.
malawinoord
Berichten: 51
Lid geworden op: 08 jan 2018, 17:04

Re: Algemene Ledenvergadering zaterdag 29 februari

Bericht door malawinoord » 03 mar 2020, 19:37

River schreef: 03 mar 2020, 18:27 Voor diegenen die even niet snappen waar al deze frustratie opeens vandaan komt,
Malawinoord was onze secretaris (één van de vijf die vóór beëindiging stemde).
Als je iets recht wil zetten doe het dan wel goed, ik was penningmeester voor 6 jaar en ik was idd voor beiindiging omdat ik geloof in het kwaliteit van de club en het blad, en het zonde vindt als deze mooie club terugzakt.Maar vooral was ik tegen omdat ik wel diverse scenarios nagekeken heb en doorgerekend heb,
Malawinoord, bedankt voor je inzet, en dat meen ik. Er valt ook nergens in mijn tekst te lezen dat jullie niks gedaan hebben,
integendeel, maar één ding weet ik heel zeker.

Zolang er Cichlidenliefhebbers rondlopen in Nederland heeft de NVC toekomst, in welke vorm dan ook.
Met deze laatste zin ben ik het ook wel eens, en ik hoop oprecht dat het ook een mooie toekomst tegemoet gaat, alleen ben ik gezien de omstandigheden daar heel erg sceptisch over( en volgens mij mag dat nog steeds in Nederland) :)
Alex Becker
Berichten: 233
Lid geworden op: 01 okt 2015, 22:27

Re: Algemene Ledenvergadering zaterdag 29 februari

Bericht door Alex Becker » 03 mar 2020, 23:23

Mooi afgerond
Gebruikersavatar
River
Erelid
Berichten: 476
Lid geworden op: 25 apr 2015, 20:16
Locatie: Arnhem

Re: Algemene Ledenvergadering zaterdag 29 februari

Bericht door River » 04 mar 2020, 18:43

Als je iets recht wil zetten doe het dan wel goed
Excuus, penningmeester natuurlijk :smile:
Gebruikersavatar
Koffiedrinker
Berichten: 532
Lid geworden op: 04 jan 2019, 22:27

Re: Algemene Ledenvergadering zaterdag 29 februari

Bericht door Koffiedrinker » 07 mar 2020, 20:34

Ik ben vele jaren lid geweest van de NVC, vanaf de jaren 90 tot 2010, maar ik verdroeg het gewoon niet meer.
Er liepen zoveel enge types rond die zo vol van zichzelf waren, de kwalificatie 'narcist' was nog zwak uitgedrukt voor hen.
Zowel in het bestuur maar ook de uitgenodigde sprekers. Ik had er bijna altijd het gevoel "mag ik even een teiltje".
Als dat inmiddels verbeterd is, word ik misschien wel weer lid.

Wat me ook opvalt is dat de site van de NVC verwaarloosd is en dat is zonde en niet nodig lijkt me.
Klik bijvoorbeeld in de navigatie balk eens op Malawi, en klik in het menu van Malawi op 'Video'.
De vele video's die dan verschijnen zijn al weet ik niet hoelang verwijderd van YouTube.
Van de 2 pagina's met Malawi video's, werkt notabene maar 1 video. Lekker leuk voor de bezoekers van de site (maar niet heus).
Er zou eens iemand een avondje met de stofkam door de NVC site moeten gaan om deze weer fris te maken.

En nu ik toch bezig ben … ik heb hier een halve boekenkast vol staan met oude Cichlidae, het club magazine van de NVC.
Dit magazine is minimaal sinds eind jaren 90 niet meer veranderd in layout, vorm en stijl.
Het blad ziet er nu nog precies zo uit als 20 jaar geleden.
Als ik niet kan slapen, pak ik 2 van die oude Cichlidae boekjes om door te bladeren en na 5 minuten ben ik in een diepe slaap.
De eerste 2 jaar dat ik lid was, was het een interessant magazine, maar als je langer lid was werd het op den duur echt dodelijk saai en de laatste jaren keek ik ze niet eens meer in en bleven ze in de folie waarin ze verzonden werden.
Waarom vernieuwt de NVC de opzet niet een keer ? Zou toch wel eens tijd worden zou ik zeggen.
Het blad Aquarium van de NBAT heeft ook meerdere keren zo'n vernieuwingsslag gemaakt en is ook weer fris en interessant en van deze tijd.
Bas Pels
Erelid
Berichten: 4913
Lid geworden op: 23 apr 2015, 21:01
Locatie: Nijmegen

Re: Algemene Ledenvergadering zaterdag 29 februari

Bericht door Bas Pels » 08 mar 2020, 09:20

Wanneer iemand Het Aquarium als voorbeeld noemt van hoe het zou moeten - Het spijt me maar Het Aquarium is nu precies en blad dat ooit verschrikkelijk goed was, maar helemaal in elkaar is gedonderd. En ik heb van 1950 tot 2010 ongeveer op de plank staan.

Het zou best kunnen dat je gelijk hebt, al zie ik dat anders - ik vind opmaak volstrekt onbelangrijk, maar zou liever zien dat de artikelen door de leden zijn geschreven, in plaats van gelikte stukken van buitenlanders, waardoor het blad geen verenigingsblad meer is.
Ik heb Cribroheros rostratus. Ik ben gelukkig
Gebruikersavatar
Koffiedrinker
Berichten: 532
Lid geworden op: 04 jan 2019, 22:27

Re: Algemene Ledenvergadering zaterdag 29 februari

Bericht door Koffiedrinker » 08 mar 2020, 11:40

Ik vind het aquarium wel lekker fris ogen, en met veel gevarieerde onderwerpen met veel aansprekende foto's.
Zie hier een inkijk exemplaar waar je door heen kunt bladeren:

https://nbat.nl/het_aquarium_inkijkexemplaar/index.html
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast