Algemene Ledenvergadering zaterdag 29 februari

Mededelingen en informatie vanuit de NVC organisatie.
Forumregels
Forumregels

De NVC (Nederlandse Vereniging van Cichlidenliefhebbers) heeft op ons forum een eigen subforum waar door de NVC organisatie mededelingen over haar activiteiten en publicaties worden gedaan. U kunt hierover op dit forum discussiëren, mits dit over zaken gaan die met cichliden te maken hebben. Bijvoorbeeld over geplaatste artikelen in het NVC magazine "Cichlidae".

Voor vragen, opmerkingen en discussies m.b.t. verenigingszaken verwijzen wij u graag door naar hun contactpersonen via; http://www.nvcweb.nl/nvc/Contactpersonen. Alles dat in dit subforum door de NVC geschreven is zowel hun eigendom als verantwoordelijkheid.

Het Nederlandse Cichliden Forum en de NVC zijn enkel verbonden door vriendschap en acteren dus 100% onafhankelijk van elkaar.

Ter bevordering van onze hobby zullen wij daar waar mogelijk en/of gewenst samenwerken.
Gebruikersavatar
-Rob-
Berichten: 459
Lid geworden op: 25 apr 2015, 01:22
Locatie: --

Re: Algemene Ledenvergadering zaterdag 29 februari

Bericht door -Rob- » 10 mar 2020, 22:26

Ik ben blij dat de NVC vooralsnog blijft bestaan.
Met meer dan 400 leden liggen er mogelijkheden voor de toekomst.

Op azijnpissers, zoals koffieleut, zit de NVC waarschijnlijk niet te wachten. Zwijgen en lekker wegblijven.
Gebruikersavatar
Koffiedrinker
Berichten: 532
Lid geworden op: 04 jan 2019, 22:27

Re: Algemene Ledenvergadering zaterdag 29 februari

Bericht door Koffiedrinker » 10 mar 2020, 22:55

Hoezo ben ik een azijnpisser ?
Omdat ik vraag of het een idee is of de website opgeschoond kan worden of Cichlidae gemoderniseerd ??
Wil de NVC dan alleen maar Ja knikkers ??

Ik heb vele jaren rondgelopen bij de NVC en een foto waarop ik sta is jaren lang gebruikt door de NVC op flyers.
En ook bij Dirk op zolder waar alle spullen van de NVC lagen opgeslagen heb ik tig keer geholpen met op en neer sjouwen en nog wel meer.
Ik weet echt wel waarover ik het heb als het om de NVC gaat.

Maar als de NVC wil dat ik wegblijf, ook goed.
Gebruikersavatar
johan verheesen
Berichten: 185
Lid geworden op: 25 apr 2015, 00:27
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Algemene Ledenvergadering zaterdag 29 februari

Bericht door johan verheesen » 10 mar 2020, 23:39

Ik ben dit topic gestart om nog een laatste oproep te doen tbv de ledenvergadering. Ondertussen is het behoorlijk off topic wat mij betreft en mag er van mij wel een slotje op. Ik wil ook nog even wijzen op de forumregels die voor dit subforum gelden. Natuurlijk ben ik geen moderator en laat ik het aan hen hoe ze hiermee omgaan.
NVCweb.nl
Gebruikersavatar
Rick_Meijdam
Berichten: 62
Lid geworden op: 29 apr 2015, 15:50

Re: Algemene Ledenvergadering zaterdag 29 februari

Bericht door Rick_Meijdam » 10 mar 2020, 23:40

Bas Pels schreef:Ik begrijp dat het nieuwe NVC bestuur niet echt medewerking heeft gehad van het vorige (is dat anders, corrigeer mij dan)
Dat is inderdaad anders, het tegendeel is zelfs waar. Het afgetreden bestuur heeft al haar medewerking gegeven en heeft zelfs pro-actief geprobeerd om de kandidaten te informeren en een podium te bieden. Dat het nieuwe bestuur om haar moverende redenen daar amper tot geen gebruik van heeft gemaakt kan het afgetreden bestuur niet verweten worden.
River schreef:Dat de vereniging toekomstperspectief heeft (..) dáár was de overgrote meerderheid het mee eens.
Klopt, maar laten we wel wezen, de zaal bestond voornamelijk uit oud-gedienden (die op basis van een nostalgisch gevoel de NVC, logischerwijs, niet ontbonden wilde zien worden. Zij stemde op gevoel, uit het hart) en medestanders van de kandidaat-bestuursleden (die, wederom logischerwijs, toch een tikkeltje gekleurd waren in hun opvattingen). Na afloop werd ik aangesproken door een lid, iemand die als 1 van de 31 vooraf had mee getekend voor behoud, maar na 'ons' betoog toch voor ontbinding stemde. Simpelweg omdat hij inzag dat dit rationeel de beste optie was.

Maar, onderaan de streep heeft de ALV altijd gelijk. Zo simpel is het dan ook wel weer, en ik ben de eerste die dat zal accepteren.
River schreef:Dus bij deze wil ik iedereen nog maar eens oproepen mee te denken en mee te werken aan onze prachtige vereniging. met name de liefhebbers onder de 50;) die hebben vast nog wel 'n paar ideeën voor ons oude knarren.
Nu, het jongste bestuur ooit, twee 40'ers en een 20'er als voorzitter, hadden wel een idee. Maar daar was het huidige, één van de oudste besturen ooit, volgens mij niet zo'n voorstander van.
River schreef:Zolang er Cichlidenliefhebbers rondlopen in Nederland heeft de NVC toekomst, in welke vorm dan ook.
Klopt! Maar de echte vraag is of je dat ook moet willen. Daar ging de ALV, denk ik, in essentie ook over. Of had zij in ieder geval over moeten gaan. En wel dus, want dat was de uitslag. Zo gezegd doet het me enigszins denken aan MalawiFreaks, een groots forum dat een prachtig decennium kende, maar de laatste jaren geen schim meer was van haar vroegere zelf. De eigenaresse trok de stekker er wat voortijdig uit; niet verder wegkwijnen maar waardig eindigen. Best herkenbaar.

Overigens was ik, na 8 jaar trouwe dienst, al een paar jaar weg bij MF en had ik niets te maken met diens einde (mocht daar verwarring over bestaan).
Koffiedrinker schreef:Dit magazine is minimaal sinds eind jaren 90 niet meer veranderd in layout, vorm en stijl. Het blad ziet er nu nog precies zo uit als 20 jaar geleden.
Dat is zeker niet het geval. Zo is het formaat naar A4 gewijzigd, om maar eens iets te noemen. Overigens was dat in de eerste plaats een grote bezuinigingsmaatregel, want iets minder pagina's op A4 formaat was aanzienlijk goedkoper dan het wat onhandige 'net iets groter dan A5 formaat' voorheen. Alle lof daarvoor gaat overigens naar de voormalig penningmeester, die lang is bezig geweest om daarvoor alle neuzen dezelfde richting op te krijgen.
BJ1234 schreef:een standje op vivarium en het ledenaantal moet kunnen verdubbelen.
Dat zou je inderdaad zeggen maar helaas is dat niet zo. De Vivariumbeurzen die de NVC heeft gedraaid hebben relatief weinig opgeleverd (soms leverde een paar uurtjes eigen bijeenkomst in Odijk meer leden op dan een heel weekend Vivarium) en erger nog, vooral veel geld gekost. Het is een prachtig podium, dat zal ik niet ontkennen, maar het kost ook een flinke duit.
janvangastel schreef:Het is vrij gebruikelijk dat voormalige bestuursleden hun beleid verdedigen en op zich is dat niet slecht. Feit is echter wel, dit beleid er (bijna) toe leidde dat de zaak werd opgeheven door het oude bestuur dus kennelijk sloeg dit beleid toch niet zo goed aan.
Dat de NVC überhaupt nog bestaat is te danken aan het beleid van het afgetreden bestuur. Wij hebben de ledenaantallen/inkomsten/banksaldo weliswaar niet kunnen doen toenemen (maar doe dat maar eens) maar wij hebben de daling dankzij het treffen van grote en ingrijpende maatregelen wel flink kunnen afvlakken. Had mijn voorganger een jaar langer gezeten en zijn beleid ongewijzigd voortgezet dan was de vereniging failliet gegaan (zie ook de zorgelijke ingezonden brief van de ere-leden). Overigens is de beste man nu (opnieuw) voorzitter, ironisch genoeg om de financiële problemen 'op te lossen'.
maronii schreef:ik heb waardering voor een ieder die probeert, de nvc of dit forum in stand te houden. maar we zijn ben ik bang een uitstervend ras. we gaan het verliezen van facebook/instagram en alle andere vluchtige media die er nog komen ben ik bang.
Hoe jammer dat ook is, te meer omdat ik meer zie in 'het oude' dan in 'het nieuwe', heb je volkomen gelijk.

---

Tot slot, nog iets algemeens over Cichlidae dan. Allereerst, er staan weinig tot geen wetenschappelijke artikelen in Cichlidae. Hoogstens zeer populair wetenschappelijk (bv. CidW) of met wat jargon (op NVCweb is daarvoor Cichlipedia in het leven geroepen). Ik heb als alumni veel wetenschappelijke teksten gelezen en geloof me, dat is wezenlijk anders. Verder zijn alle soorten cichliden artikelen van harte welkom. Het 'probleem' is dat Cichlidae teert op een selectief aantal, deels buitenlandse, auteurs. We mogen HEEL BLIJ zijn dat zij voor Cichlidae willen schrijven, zonder hen hadden we immers niets. Maar naar stukken van normale Nederlandse hobbyisten is altijd vraag. Liefhebbers ervaringen zijn altijd goed! Zij krijgen van de redactie zelfs voorrang betreft publicatie. Helaas ontbreekt het echter vaak aan dergelijke auteurs/artikelen, en de NVC kan niet publiceren dat zij niet heeft of ontvangt. Dus wil men hier verandering in zien, klim in de pen en stuur in. De vereniging zal u dankbaar zijn.
malawinoord
Berichten: 51
Lid geworden op: 08 jan 2018, 17:04

Re: Algemene Ledenvergadering zaterdag 29 februari

Bericht door malawinoord » 11 mar 2020, 07:55

[/quote]
River schreef: 10 mar 2020, 13:19
En daarmee komen we op de vraag wat de taak van de NVC is.
Onze voorzitter kan nu even niet reageren want die zit moment tot z'n knieën in de modder van het
Amazonegebied, precies wat je van een voorzitter van Cichlidenliefhebbers mag verwachten :smile:

In de eerste plaats zijn wij allemaal liefhebbers van Cichliden, ieder op zijn eigen terrein en op z'n eigen manier. Toch is het altijd leuk om mede-cichlidioten te ontmoeten om informatie te delen en te ontvangen. Daar is de vereniging voor. In de statuten van de NVC staat:

1. Het doel van de vereniging is de aquaristische en wetenschappelijke kennis betreffende de vissen van de familie Cichlidae aan te vullen en te verbreiden.

2. De vereniging tracht dit doel, eventueel in samenwerking met andere soortgelijke en aanverwante verenigingen en/of organisaties, te bereiken door:
het regelmatig houden van bijeenkomsten;
het bevorderen van het contact tussen de leden;
het uitgeven van een verenigingsperiodiek;
het onderhouden van een verenigingswebsite;
het geven of doen geven van voorlichting en/of instructie in de meest uitgebreide zin;
het aanwenden van alle haar ten dienste staande wettige middelen welke de verwezenlijking van de doelstelling van de vereniging bevorderen.

En hier is de laatste jaren iets scheef gegroeid. Het doel is niet meer het informeren van leden over de laatste aquaristische en wetenschappelijke kennis, met de middelen die daarvoor aanwezig zijn,

nee.., het doel is geworden, de instandhouding van een cichliden-tijdschrift in de oplage en kwaliteit die wij sinds jaar en dag gewend zijn, ongeacht de inkomsten en/of ledenaantallen.

En dit is in mijn ogen de molensteen voor de NVC. We zijn van een vereniging in een uitgeverij veranderd.
Ik zou er geen enkel probleem mee hebben om een verenigingsblad te ontvangen in A4-formaat zoals bij Poecilia. Het gaat mij om de inhoud niet om hoe glossy het blad is. Gedeeltelijk digitaliseren is ook een mogelijkheid. Maar als de meerderheid van de leden de huidige kwaliteit wil behouden zal het abonnementsgeld omhoog moeten. Zo simpel is dat.


Hoe dan ook, één ding staat vast, de uitgaven zullen op de inkomsten afgestemd moeten gaan worden.
Laatste keer dat ik keek was het blad al op A4, en je zegt als de meerderheid van de leden een mooi blad wil zal het lidgeld omhoog gaan, dan zul je dit wel aan ALLE leden moeten vragen en niet aan de paar leden die op de ALV komen, maar in jouw ogen zijn dat ook de enige leden en zijn de rest abonnees welke volgens jouw eigen woorden niet nodig zijn voor de club, wel ik heb een nieuwtje voor je, als alle " abonnees" morgen opzeggen hou je echt nog maar een paar leden over en kun je idd zelf weer met een printertje thuis gaan zitten, er vanuit gaande dat je dan nog een redactie hebt die het blad willen maken.
Verder heb je het over het ontmoeten van andere cichlidioten maar bij de meeste bijeenkomsten kan ik me niet herinneren dat jij er was, zelfs op de ALV kwam jij nooit totdat bepaalde mensen een aantal stuks klapte nodig hadden
malawinoord
Berichten: 51
Lid geworden op: 08 jan 2018, 17:04

Re: Algemene Ledenvergadering zaterdag 29 februari

Bericht door malawinoord » 11 mar 2020, 08:02

Koffiedrinker schreef: 10 mar 2020, 22:55 Hoezo ben ik een azijnpisser ?
Omdat ik vraag of het een idee is of de website opgeschoond kan worden of Cichlidae gemoderniseerd ??
Wil de NVC dan alleen maar Ja knikkers ??

Ik heb vele jaren rondgelopen bij de NVC en een foto waarop ik sta is jaren lang gebruikt door de NVC op flyers.
En ook bij Dirk op zolder waar alle spullen van de NVC lagen opgeslagen heb ik tig keer geholpen met op en neer sjouwen en nog wel meer.
Ik weet echt wel waarover ik het heb als het om de NVC gaat.

Maar als de NVC wil dat ik wegblijf, ook goed.
Het nieuwe bestuur wil alleen jaknikker en klapvee, en wat betreft de website, dat ding is idd een wangedrocht dat heb ik als bestuurslid ook al tig keer gezegd, maar de webcoordinator vindt hem geweldig en weigert om aanpassingen te doen, zelfs het forum opnieuw opstarten was hij op tegen
malawinoord
Berichten: 51
Lid geworden op: 08 jan 2018, 17:04

Re: Algemene Ledenvergadering zaterdag 29 februari

Bericht door malawinoord » 11 mar 2020, 08:02

-Rob- schreef: 10 mar 2020, 22:26 Ik ben blij dat de NVC vooralsnog blijft bestaan.
Met meer dan 400 leden liggen er mogelijkheden voor de toekomst.

Op azijnpissers, zoals koffieleut, zit de NVC waarschijnlijk niet te wachten. Zwijgen en lekker wegblijven.
Dit is de manier om nieuwe leden te werven rob,
malawinoord
Berichten: 51
Lid geworden op: 08 jan 2018, 17:04

Re: Algemene Ledenvergadering zaterdag 29 februari

Bericht door malawinoord » 11 mar 2020, 08:04

johan verheesen schreef: 10 mar 2020, 23:39 Ik ben dit topic gestart om nog een laatste oproep te doen tbv de ledenvergadering. Ondertussen is het behoorlijk off topic wat mij betreft en mag er van mij wel een slotje op. Ik wil ook nog even wijzen op de forumregels die voor dit subforum gelden. Natuurlijk ben ik geen moderator en laat ik het aan hen hoe ze hiermee omgaan.
Tuurlijk wil je dit op slot zetten, negatieve geluiden hoor jij hu eenmaal niet graag
Gebruikersavatar
JohnLu
Erelid
Berichten: 2225
Lid geworden op: 23 apr 2015, 21:38
Locatie: Haulerwijk (Frl)
Contacteer:

Re: Algemene Ledenvergadering zaterdag 29 februari

Bericht door JohnLu » 11 mar 2020, 08:14

Goedemorgen allen,

Op dit forum is het gebruikelijk dat topics off-topic gaan. Daar willen we ook geen verandering in aan brengen, ook al schuurt het soms aan tegen wat we hier op het forum wenselijk vinden.

Nu is het zo dat in dit geval het topic in het NVC subforum staat en daar gelden andere regels dan voor reguliere topics.
Tot vandaag was er geen specifieke moderator voor het NVC deel. Dat zal ik vanaf vandaag gaan verzorgen.

Ik denk dat iedereen inmiddels zijn zegje gedaan heeft over de voortzetting van de NVC, we zullen dit topic dan ook spoedig sluiten.

Tot zover mijn rol als NCF moderator.

Dan als liefhebber wil ik het volgende nog even kwijt.

Ik ben één van de mede (her)oprichters van hetncf. Wij vonden destijds, nadat het oude forum zonder aankondiging van de één op de andere dag uit de lucht was gehaald, dat er nog steeds behoefte was aan een "ouderwets" forum. Zelfs met de opkomst van de sociale media (waar ik zelf zeer actief ben) geloof ik nog steeds in de kracht van een forum. Zal het ooit zo groot worden als vroeger? Waarschijnlijk niet, maar ik denk niet dat dit een doel op zichzelf moet zijn. Op social media groepen betekent groter vrijwel altijd een grote afname in kwaliteit.

Ook ben ik al jarenlang (actief) lid van de NVC. De toekomst van de vereniging gaat me dan ook aan het hart. Als ik niet had geloofd in een toekomst voor de NVC had ik de voortzetting van de vereniging niet ondersteund. Maar ik zie wel degelijk een mooie toekomst. Om mijn steun kracht bij te zetten heb ik besloten om de ledenadministratie te gaan verzorgen.

Dit wil natuurlijk niet zeggen dat ik geen waardering heb voor het werk en de tijd die het afgetreden bestuur in de vereniging heeft gestoken. Iedereen die iets actiefs voor een groter belang doet moet men koesteren.

Binnen een vereniging en op een forum zitten mensen met meningen, ideeën en overtuiging die soms lijnrecht tegenover elkaar staan. De mate van respect die we op kunnen brengen voor de mening van de ander en de toon die we gebruiken om onze mening te duiden bepaald de mogelijkheid tot een volwassen discussie.

In een tijd waar juist tegenstellingen zo enorm worden belicht en waar nuance lijkt te zijn verdwenen zou het ons allen sieren om te bedenken waarom we als cichlidioten elkaar treffen op een vereniging, een forum of social media.

Dat is namelijk ons gezamelijke liefde voor deze prachtige vissenfamilie.
https://www.youtube.com/user/JohnluFrl
facebook.com/Aquariumroom/
Bas Pels
Erelid
Berichten: 4913
Lid geworden op: 23 apr 2015, 21:01
Locatie: Nijmegen

Re: Algemene Ledenvergadering zaterdag 29 februari

Bericht door Bas Pels » 11 mar 2020, 08:22

Ik weet niet meer 100 % zeker wie het ooit tegen mij zei, maar de boodschap, als cichlidenliefhebbers moeten we oppassen niet teveel op onze vissen te lijken, die is wel blijven hangen.

Onze vissen zijn meestal bullebakken. Iets aan dat bullebakken trekt ons aan, anders hadden we wel andere vissen. Maar het betekent niet dat we zelf bullenbakken moeten, mogen zijn.

Uiteraard merk je dat vooral in onze vereniging.
Ik heb Cribroheros rostratus. Ik ben gelukkig
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten