Algemene Ledenvergadering zaterdag 29 februari

Mededelingen en informatie vanuit de NVC organisatie.
Forumregels
Forumregels

De NVC (Nederlandse Vereniging van Cichlidenliefhebbers) heeft op ons forum een eigen subforum waar door de NVC organisatie mededelingen over haar activiteiten en publicaties worden gedaan. U kunt hierover op dit forum discussiëren, mits dit over zaken gaan die met cichliden te maken hebben. Bijvoorbeeld over geplaatste artikelen in het NVC magazine "Cichlidae".

Voor vragen, opmerkingen en discussies m.b.t. verenigingszaken verwijzen wij u graag door naar hun contactpersonen via; http://www.nvcweb.nl/nvc/Contactpersonen. Alles dat in dit subforum door de NVC geschreven is zowel hun eigendom als verantwoordelijkheid.

Het Nederlandse Cichliden Forum en de NVC zijn enkel verbonden door vriendschap en acteren dus 100% onafhankelijk van elkaar.

Ter bevordering van onze hobby zullen wij daar waar mogelijk en/of gewenst samenwerken.
Bas Pels
Erelid
Berichten: 4913
Lid geworden op: 23 apr 2015, 21:01
Locatie: Nijmegen

Re: Algemene Ledenvergadering zaterdag 29 februari

Bericht door Bas Pels » 10 mar 2020, 11:16

En daarmee komen we op de vraag wat de taak van de NVC is.

In mijn ogen is dat het uitgeven van hun blad, maar ook domweg het feit dat ze bestaan, en daarmee de leden de gelegenheid geven bij elkaar te komen.

Cichliden houden kan je niet goed in je eentje, je hebt namelijk het uitwisselen van nakweek en kweekdieren nodig. Uit Midden Amerika, West Afrika en Madagaskar komt (nagenoeg) geen export, en dus moeten we doodzuinig zijn op wat we hebben. Maar ik denk dat zuinig zijn op wat er is ook voor de andere gebieden geldt.

Voor veel andere aquariumliefhebbers is de standaard import uit Singapore prima, voor ons duidelijk niet. Daarom hebben we elkaar nodig, en dan is de vraag wat we hebben.

We hebben de NVC, dit forum en mogelijk is er nog een Tanganjica forum, dat weet ik niet. Zouden we dan de NVC gaan missen, dan is voor heel veel gebieden dit forum de enige ontmoetingsmogelijkheid in het Nederlandse taalgebied. Ik vind dat eng.

En daarom zeg ik, hoe de NVC ook wordt, of gaat zijn, blijf alsjeblieft hoe dan ook doorgaan.
Ik heb Cribroheros rostratus. Ik ben gelukkig
Gebruikersavatar
River
Erelid
Berichten: 476
Lid geworden op: 25 apr 2015, 20:16
Locatie: Arnhem

Re: Algemene Ledenvergadering zaterdag 29 februari

Bericht door River » 10 mar 2020, 13:19

En daarmee komen we op de vraag wat de taak van de NVC is.
Onze voorzitter kan nu even niet reageren want die zit moment tot z'n knieën in de modder van het
Amazonegebied, precies wat je van een voorzitter van Cichlidenliefhebbers mag verwachten :smile:

In de eerste plaats zijn wij allemaal liefhebbers van Cichliden, ieder op zijn eigen terrein en op z'n eigen manier. Toch is het altijd leuk om mede-cichlidioten te ontmoeten om informatie te delen en te ontvangen. Daar is de vereniging voor. In de statuten van de NVC staat:

1. Het doel van de vereniging is de aquaristische en wetenschappelijke kennis betreffende de vissen van de familie Cichlidae aan te vullen en te verbreiden.

2. De vereniging tracht dit doel, eventueel in samenwerking met andere soortgelijke en aanverwante verenigingen en/of organisaties, te bereiken door:
het regelmatig houden van bijeenkomsten;
het bevorderen van het contact tussen de leden;
het uitgeven van een verenigingsperiodiek;
het onderhouden van een verenigingswebsite;
het geven of doen geven van voorlichting en/of instructie in de meest uitgebreide zin;
het aanwenden van alle haar ten dienste staande wettige middelen welke de verwezenlijking van de doelstelling van de vereniging bevorderen.

En hier is de laatste jaren iets scheef gegroeid. Het doel is niet meer het informeren van leden over de laatste aquaristische en wetenschappelijke kennis, met de middelen die daarvoor aanwezig zijn,

nee.., het doel is geworden, de instandhouding van een cichliden-tijdschrift in de oplage en kwaliteit die wij sinds jaar en dag gewend zijn, ongeacht de inkomsten en/of ledenaantallen.

En dit is in mijn ogen de molensteen voor de NVC. We zijn van een vereniging in een uitgeverij veranderd.

Ik zou er geen enkel probleem mee hebben om een verenigingsblad te ontvangen in A4-formaat zoals bij Poecilia. Het gaat mij om de inhoud niet om hoe glossy het blad is. Gedeeltelijk digitaliseren is ook een mogelijkheid. Maar als de meerderheid van de leden de huidige kwaliteit wil behouden zal het abonnementsgeld omhoog moeten. Zo simpel is dat.

Hoe dan ook, één ding staat vast, de uitgaven zullen op de inkomsten afgestemd moeten gaan worden.
Bas Pels
Erelid
Berichten: 4913
Lid geworden op: 23 apr 2015, 21:01
Locatie: Nijmegen

Re: Algemene Ledenvergadering zaterdag 29 februari

Bericht door Bas Pels » 10 mar 2020, 13:33

Ik dacht, je neemt het woord ´taak´ en vervangt het door ´doel´. dan volgen de statuten....

Ik vreesde dus een nogal taai verhaal, maar vervolgens maak je het toch nog lekker concreet. Dank
Ik heb Cribroheros rostratus. Ik ben gelukkig
Gebruikersavatar
johan verheesen
Berichten: 185
Lid geworden op: 25 apr 2015, 00:27
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Algemene Ledenvergadering zaterdag 29 februari

Bericht door johan verheesen » 10 mar 2020, 15:33

Koffiedrinker schreef: 07 mar 2020, 20:34 Wat me ook opvalt is dat de site van de NVC verwaarloosd is en dat is zonde en niet nodig lijkt me.
Klik bijvoorbeeld in de navigatie balk eens op Malawi, en klik in het menu van Malawi op 'Video'.
De vele video's die dan verschijnen zijn al weet ik niet hoelang verwijderd van YouTube.
Van de 2 pagina's met Malawi video's, werkt notabene maar 1 video. Lekker leuk voor de bezoekers van de site (maar niet heus).
Er zou eens iemand een avondje met de stofkam door de NVC site moeten gaan om deze weer fris te maken.
Tot voor kort ( 2maanden terug) stonden al deze video's er nog op. Degene die het youtube kanaal beheerde heeft er de stekker uitgetrokken, waardoor alles verloren is. Erg spijtig, want met name op het Malawi deel stonden unieke video's op die nog niet eerder verschenen waren. Dit zal weer terugkomen, maar het vergt nu eenmaal tijd om dit weer op te tuigen.
NVCweb.nl
maronii
Berichten: 1312
Lid geworden op: 29 apr 2015, 22:05
Locatie: woerden

Re: Algemene Ledenvergadering zaterdag 29 februari

Bericht door maronii » 10 mar 2020, 16:27

ik heb waardering voor een ieder die probeert, de nvc of dit forum in stand te houden. maar we zijn ben ik bang een uitstervend ras. we gaan het verliezen van facebook/instagram en alle andere vluchtige media die er nog komen ben ik bang.
Gebruikersavatar
Koffiedrinker
Berichten: 532
Lid geworden op: 04 jan 2019, 22:27

Re: Algemene Ledenvergadering zaterdag 29 februari

Bericht door Koffiedrinker » 10 mar 2020, 17:14

maronii schreef: 10 mar 2020, 16:27 ik heb waardering voor een ieder die probeert, de nvc of dit forum in stand te houden. maar we zijn ben ik bang een uitstervend ras. we gaan het verliezen van facebook/instagram en alle andere vluchtige media die er nog komen ben ik bang.
Daarom juist ook mijn vraag om het uploaden van foto's weer aan te zetten ! zie hier:
https://www.hetncf.nl/forum/viewtopic.p ... 825#p62800

Verder vind ik het forum veel belangrijker dan de NVC.
Ik zie dan ook liever dat het forum weer helemaal opbloeit dan de NVC.

Bijna alles wat er bij de NVC gebeurd, kan ook op het forum.
Een reisverslag naar Colombia of de Amazone, kan ook op het forum gepost worden met aansprekende foto's.
Beschrijvingen van vis, kan ook op het forum en met een mooie index, zodat het allemaal vlot is terug te vinden en het er net uitziet.
En een bijeenkomst kan ook vanuit het forum georganiseerd worden.
Het forum is gratis en laagdrempelig, geen contributie, geen bobo's en pipo's die zichzelf o zo belangrijk vinden, ook de niet 'wetenschappers' kunnen lekker meeschrijven en meedoen.

Kortom, laten we liever in het forum investeren.

Marco
Dandy
Berichten: 857
Lid geworden op: 02 mei 2017, 16:11

Re: Algemene Ledenvergadering zaterdag 29 februari

Bericht door Dandy » 10 mar 2020, 19:51

Forum heeft mijn inziens ook veel meer waarde. Het oude forum waar michael beheerder van was liep toen erg goed. Voor mijn beleving waren er toen veeeeel meer actieve leden dan vandaag de dag. De hobby sterft ook wel een beetje uit voor mijn gevoel maar ik hoop dat het weer mag worden als toen, met of zonder nvc.
VKC2012
Berichten: 1064
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:28

Re: Algemene Ledenvergadering zaterdag 29 februari

Bericht door VKC2012 » 10 mar 2020, 20:12

Dandy schreef: 10 mar 2020, 19:51 Forum heeft mijn inziens ook veel meer waarde. Het oude forum waar michael beheerder van was liep toen erg goed. Voor mijn beleving waren er toen veeeeel meer actieve leden dan vandaag de dag. De hobby sterft ook wel een beetje uit voor mijn gevoel maar ik hoop dat het weer mag worden als toen, met of zonder nvc.
Forum had toen inderdaad veel meer waarde, zijn, later, heel veel andere mogelijkheden bijgekomen, te communiceren over o.a. vissen.
Ook wereldwijd.., met echte liefhebbers, waar ter wereld ook.
De hobby, sterft allerminst uit, wekelijks mogen we weer enthousiaste, ook veel jonge aquarianen verwelkomen..
En nee, deze zitten, lang niet allemaal op een, of dit forum.
Gebruikersavatar
River
Erelid
Berichten: 476
Lid geworden op: 25 apr 2015, 20:16
Locatie: Arnhem

Re: Algemene Ledenvergadering zaterdag 29 februari

Bericht door River » 10 mar 2020, 20:29

Het één hoeft het ander niet uit te sluiten he. Denk juist dat vereniging en forum elkaar kunnen versterken.
Gebruikersavatar
johan verheesen
Berichten: 185
Lid geworden op: 25 apr 2015, 00:27
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Algemene Ledenvergadering zaterdag 29 februari

Bericht door johan verheesen » 10 mar 2020, 22:04

Boven dit subforum staat:

Het Nederlandse Cichliden Forum en de NVC zijn enkel verbonden door vriendschap en acteren dus 100% onafhankelijk van elkaar.

Ter bevordering van onze hobby zullen wij daar waar mogelijk en/of gewenst samenwerken.

Een mooi streven en ik heb het idee dat beide partijen hier nog altijd hetzelfde in staan. Als NVC verwijzen wij maar al te graag naar dit forum en het tanganjika.nl forum, wat ook weer aan het opbloeien is. Met het verdwijnen van Malawifreaks als forum, en daarmee weer een vergaarbak aan kennis dat in 1 keer de prullenbak in gaat, wat werkelijk diep triest is, blijkt ook hier weer het NCF te voldoen aan een behoefte bij de Malawi liefhebbers.

We hebben een gemeenschappelijke deler; het verbreiden van kennis in de cichliden hobby. Hierin kunnen we goed naast elkaar een bestaansrecht hebben.

Laten we elkaar dat bestaansrecht gunnen en elkaar hierin ondersteunen.
NVCweb.nl
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast