Nationale Cichliden Dag 2016 - 05 maart 2016

Mededelingen over de aanwezigheid van de NVC op beurzen, lezingen, etc.
Forumregels
Forumregels

De NVC (Nederlandse Vereniging van Cichlidenliefhebbers) heeft op ons forum een eigen subforum waar door de NVC organisatie mededelingen over haar activiteiten en publicaties worden gedaan. U kunt hierover op dit forum discussiëren, mits dit over zaken gaan die met cichliden te maken hebben. Bijvoorbeeld over geplaatste artikelen in het NVC magazine "Cichlidae".

Voor vragen, opmerkingen en discussies m.b.t. verenigingszaken verwijzen wij u graag door naar hun contactpersonen via; http://www.nvcweb.nl/nvc/Contactpersonen. Alles dat in dit subforum door de NVC geschreven is zowel hun eigendom als verantwoordelijkheid.

Het Nederlandse Cichliden Forum en de NVC zijn enkel verbonden door vriendschap en acteren dus 100% onafhankelijk van elkaar.

Ter bevordering van onze hobby zullen wij daar waar mogelijk en/of gewenst samenwerken.
Gebruikersavatar
JohnLu
Erelid
Berichten: 2225
Lid geworden op: 23 apr 2015, 21:38
Locatie: Haulerwijk (Frl)
Contacteer:

Nationale Cichliden Dag 2016 - 05 maart 2016

Bericht door JohnLu » 10 sep 2015, 09:32

Vanwege de vele beurzen in het najaar wordt de NCD van 2016 in het voorjaar gehouden.

"Nationale CichlidenDag 2016

De Nationale CichlidenDag 2016 vindt plaats op zaterdag 5 maart 2016 [10:00 tot 16:00 uur] in "het Dorpshuis", Rijneiland 7, 3984 MA Odijk. Voor het eerst sinds 2011 is er weer een grootse beurs, waar zowel thuiskwekers als professionele kwekers en handelaren aanwezig zijn.

We hebben Martin Geerts en Rick Meijdam bereid gevonden om een lezing te geven.

Zoals u vast bekend heeft Martin Geerts onlangs het boek "De zaak van de OGENPLUKKENDE CICHLIDE" geschreven, waarin hij probeert aan te geven dat de mythe van de ogen plukkende cichlide in belangrijke mate in stand wordt gehouden door auteurs die een overdreven vertrouwen in natuurlijke selectie aan de dag leggen. De lezing zal worden opgeluisterd door meer dan twintig tekeningen die door de Zuid-Afrikaanse kunstenaar Dave Voorvelt speciaal voor het boek werden gemaakt.

Rick Meijdam vertelt over Stigmatochromis modestus, een kleine piscivoor uit het Malawimeer. Deze bijzondere soort blijkt zijn naam in de handel dikwijls te moeten delen met andere soorten waardoor begonnen wordt met een kleine zoektocht naar de echte S. modestus. Als de taxonomische situatie helder is wordt dieper ingegaan op de (natuurlijke) gedragingen van de soort, die ook in het aquarium tot uiting komen. Rick deelt zijn ervaringen met de soort en dat levert soms verrassende observaties op. Tenslotte wordt een locale variant van S. modestus getoond die mogelijk verschilt van de overige populaties van deze toch tamelijk weid over het meer verspreidde vissen. Zou het om een nieuwe soort gaan?

Er worden workshops gegeven die betrekking hebben op Zuid- en Midden-Amerika, waaronder Cor de Graaf die graag nog een workshop geeft over Crenicichla's.

Daarnaast worden door een onafhankelijke jury de winnende foto's gekozen van de NCD fotowedstrijd 2016.

Natuurlijk is er ook de tombola en is er ook volop gelegenheid om onder genot van een drankje elkaar weer eens te ontmoeten en bij te kletsen."
https://www.youtube.com/user/JohnluFrl
facebook.com/Aquariumroom/
Bas Pels
Erelid
Berichten: 4913
Lid geworden op: 23 apr 2015, 21:01
Locatie: Nijmegen

Re: Nationale Cichliden Dag - 07 maart 2016

Bericht door Bas Pels » 10 sep 2015, 10:03

Weet je zeker dat het 7 maart is? Volgens outlook is dat nl een maandag

mogelijk is gekeken op een agenda voor 2015. :mrgreen:
Ik heb Cribroheros rostratus. Ik ben gelukkig
Gebruikersavatar
JohnLu
Erelid
Berichten: 2225
Lid geworden op: 23 apr 2015, 21:38
Locatie: Haulerwijk (Frl)
Contacteer:

Re: Nationale Cichliden Dag - 07 maart 2016

Bericht door JohnLu » 10 sep 2015, 10:17

Haha, dat zal inderdaad niet kloppen. Heb het zo overgenomen uit de NVC nieuwsbrief. Is inmiddels aangepast
https://www.youtube.com/user/JohnluFrl
facebook.com/Aquariumroom/
Gebruikersavatar
janvangastel
Berichten: 849
Lid geworden op: 09 jan 2016, 09:30
Locatie: Huizen
Contacteer:

Re: Nationale Cichliden Dag 2016 - 05 maart 2016

Bericht door janvangastel » 10 jan 2016, 16:38

Vroeger - vorige eeuw - was er elke twee maanden een cichlidendag, ik meen in Maarn. Was altijd heel goed bezocht en erg gezellig en informatief. Als ik het goed begrijp is dat nu niet meer. Wat is de reden daarvan (als het klopt)?
Meten is weten
Bas Pels
Erelid
Berichten: 4913
Lid geworden op: 23 apr 2015, 21:01
Locatie: Nijmegen

Re: Nationale Cichliden Dag 2016 - 05 maart 2016

Bericht door Bas Pels » 10 jan 2016, 17:06

Dat is best lang geleden. Vandaag was de bijeenkomst in het Dorpshuis van Odijk, maar ik heb een ander dorpshuis in mijn hoofd. Blijkt dat die overgang al 10 jaar geleden is - dus de overgang van Maarn naar Odijk is nog langer geleden....
Ik heb Cribroheros rostratus. Ik ben gelukkig
Erik82
Berichten: 44
Lid geworden op: 25 apr 2015, 10:31

Re: Nationale Cichliden Dag 2016 - 05 maart 2016

Bericht door Erik82 » 10 jan 2016, 22:02

Wordt aan gewerkt als het goed is. Afgelopen november was er een bijeenkomst, nu weer en 6 maart weer NCD
Apistogramma's en Co :up:
Persoonlijk website van mijn kweekgebeuren: www.aqua-specials.nl
Gebruikersavatar
JohnLu
Erelid
Berichten: 2225
Lid geworden op: 23 apr 2015, 21:38
Locatie: Haulerwijk (Frl)
Contacteer:

Re: Nationale Cichliden Dag 2016 - 05 maart 2016

Bericht door JohnLu » 11 jan 2016, 09:02

janvangastel schreef:Vroeger - vorige eeuw - was er elke twee maanden een cichlidendag, ik meen in Maarn. Was altijd heel goed bezocht en erg gezellig en informatief. Als ik het goed begrijp is dat nu niet meer. Wat is de reden daarvan (als het klopt)?
Ik denk dat het onmogelijk is om in deze tijd zo vaak landelijke bijeenkomsten te organiseren. Mensen hebben een veel "drukker" sociaal leven t.o.v. 30 jaar geleden. Maar een aantal keer per jaar is zeker mogelijk, mits met wisselende thema's.

Gisteren was het ook allemaal weer prima verzorgd (hulde aan de vrijwilligers :duim: )en de lezingen (van onze forumleden Bas en Ernst) waren de moeite zeker waard. Bij de volgende bijeenkomst in maart zullen ook handelaren aanwezig zijn, waarvan ik vermoed dat het nog meer mensen zal trekken.
https://www.youtube.com/user/JohnluFrl
facebook.com/Aquariumroom/
Gebruikersavatar
JohnLu
Erelid
Berichten: 2225
Lid geworden op: 23 apr 2015, 21:38
Locatie: Haulerwijk (Frl)
Contacteer:

Re: Nationale Cichliden Dag 2016 - 05 maart 2016

Bericht door JohnLu » 13 jan 2016, 13:31

Beginpost bijgewerkt..
https://www.youtube.com/user/JohnluFrl
facebook.com/Aquariumroom/
sk1989
Berichten: 568
Lid geworden op: 03 mei 2015, 16:02

Re: Nationale Cichliden Dag 2016 - 05 maart 2016

Bericht door sk1989 » 13 jan 2016, 22:15

Staan er op zo'n beurs enkel nederlanders of trekt dit ook mensen vanuit duitsland,belgie,frankrijk?.
Gebruikersavatar
Serge
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jan 2016, 14:56

Re: Nationale Cichliden Dag 2016 - 05 maart 2016

Bericht door Serge » 14 jan 2016, 10:13

In het verleden - toen de NCD nog een grootschalig evenement was - waren er zeker ook Belgen en Duitsers. Of dat nu ook zo zal zijn, weet ik niet. Er is (nog) niet zoveel aan promotie gedaan volgens mij, buiten aankondigingen op de bevriende forums en in Cichlidae. Dat kan ook een bewuste keuze geweest zijn natuurlijk. De NCD zal sowieso weer opnieuw "wortel moeten schieten" binnen de cichlidenliefhebberij denk ik, omdat het een paar jaar op veel kleinere schaal gedaan is. Maar als de recente NVC bijeenkomst een indicatie is, heb ik wel goeie hoop voor de toekomst :)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast