NVC bijeenkomst Zuid Amerika - 10 januari 2016

Mededelingen over de aanwezigheid van de NVC op beurzen, lezingen, etc.
Forumregels
Forumregels

De NVC (Nederlandse Vereniging van Cichlidenliefhebbers) heeft op ons forum een eigen subforum waar door de NVC organisatie mededelingen over haar activiteiten en publicaties worden gedaan. U kunt hierover op dit forum discussiëren, mits dit over zaken gaan die met cichliden te maken hebben. Bijvoorbeeld over geplaatste artikelen in het NVC magazine "Cichlidae".

Voor vragen, opmerkingen en discussies m.b.t. verenigingszaken verwijzen wij u graag door naar hun contactpersonen via; http://www.nvcweb.nl/nvc/Contactpersonen. Alles dat in dit subforum door de NVC geschreven is zowel hun eigendom als verantwoordelijkheid.

Het Nederlandse Cichliden Forum en de NVC zijn enkel verbonden door vriendschap en acteren dus 100% onafhankelijk van elkaar.

Ter bevordering van onze hobby zullen wij daar waar mogelijk en/of gewenst samenwerken.
Gebruikersavatar
River
Erelid
Berichten: 476
Lid geworden op: 25 apr 2015, 20:16
Locatie: Arnhem

Re: NVC bijeenkomst Zuid Amerika - 10 januari 2016

Bericht door River » 06 jan 2016, 10:38

Ben niet zo'n evenementenliefhebber, maar de lezing van Bas had ik toch graag bij willen wonen. Lijkt me erg interessant. Helaas gaat dit voor mij om diverse redenen niet lukken. Maar ik wens iedereen veel plezier Zondag.
Gebruikersavatar
bertD
Berichten: 3214
Lid geworden op: 24 apr 2015, 17:42
Locatie: Tielt (Kanegem)

Re: NVC bijeenkomst Zuid Amerika - 10 januari 2016

Bericht door bertD » 06 jan 2016, 12:49

Zoveel interesse in de lezing over Uruguay maar toch zo weinig mensen die vissen houden uit het Zuiderlijk Zuid gebied :)
Wie weet komt hier verandering in na de lezing?
“To be is to do”—Socrates. “To do is to be”—Jean-Paul Sartre. “Do be do be do”—Frank Sinatra


AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
JohnLu
Erelid
Berichten: 2225
Lid geworden op: 23 apr 2015, 21:38
Locatie: Haulerwijk (Frl)
Contacteer:

Re: NVC bijeenkomst Zuid Amerika - 10 januari 2016

Bericht door JohnLu » 06 jan 2016, 13:50

beminus schreef:Zoveel interesse in de lezing over Uruguay maar toch zo weinig mensen die vissen houden uit het Zuiderlijk Zuid gebied :)
Wie weet komt hier verandering in na de lezing?
De vissen zijn ook prachtig. Het is meer de omstandigheden waaronder je ze moet verzorgen wat volgens mij ze wat minder populair maakt.

Ook is de beschikbaarheid van soorten in de handel magertjes.
https://www.youtube.com/user/JohnluFrl
facebook.com/Aquariumroom/
Gebruikersavatar
bertD
Berichten: 3214
Lid geworden op: 24 apr 2015, 17:42
Locatie: Tielt (Kanegem)

Re: NVC bijeenkomst Zuid Amerika - 10 januari 2016

Bericht door bertD » 06 jan 2016, 15:53

JohnLu schreef:
beminus schreef:Zoveel interesse in de lezing over Uruguay maar toch zo weinig mensen die vissen houden uit het Zuiderlijk Zuid gebied :)
Wie weet komt hier verandering in na de lezing?
De vissen zijn ook prachtig. Het is meer de omstandigheden waaronder je ze moet verzorgen wat volgens mij ze wat minder populair maakt.

Ook is de beschikbaarheid van soorten in de handel magertjes.
Heb je gelijk in als het over Uruguay zelf gaat.
En deze omstandigheden zijn inderdaad niet zomaar te bereiken.
Zelf moet ik ook het zuiderlijke deel van Uruguay uitsluiten.

Maar als je begint met kijken naar de omstandigheden die je wel kan bereiken, dan is dat dikwijls met een aquarium in de woonkamer.
En daar zal je waarschijnlijk op kamertemperatuur een minimumtemperatuur van 19-20 graden bereiken, en dat is helemaal niet waardeloos.
Want in dit temperatuurgebied zitten heel veel zelfde soorten als in Uruguay. Het gebied ligt dan in Paraguay, Noord-Argentinië, Noordwest-Uruguay, Zuid-Brazilië....
Gymnogeophagus constellatus (een van de nieuw beschreven soorten)
Gymnogeophagus sp. Norte,
Gymnogeophagus Caaguazuensis,
Geophagus brasiliensis,
Gymnogeophagus balzani,
Australoheros soorten,
..........

uiteindelijk dezelfde soorten als in Uruguay maar andere leefgebieden
Zelf ben ik die kant opgegaan met de bak in mijn woonkamer, en die zal waarschijnlijk nog lang mee gaan met bestanden uit deze gebieden.
Ik had het heel moeilijk een keuze te maken welke cichlidesoorten ik zou houden uit deze gebieden.

Dit is in grote lijnen.... en ik denk dat velen dit niet weten dat je zomaar kan gymnogeophagus soorten in de woonkamer houden als je weet waar ze leven.
“To be is to do”—Socrates. “To do is to be”—Jean-Paul Sartre. “Do be do be do”—Frank Sinatra


AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
bertD
Berichten: 3214
Lid geworden op: 24 apr 2015, 17:42
Locatie: Tielt (Kanegem)

Re: NVC bijeenkomst Zuid Amerika - 10 januari 2016

Bericht door bertD » 10 jan 2016, 19:38

Hoe was deze bespreking?
“To be is to do”—Socrates. “To do is to be”—Jean-Paul Sartre. “Do be do be do”—Frank Sinatra


AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Jbmm74
Berichten: 60
Lid geworden op: 09 mei 2015, 11:42
Locatie: Tilburg

Re: NVC bijeenkomst Zuid Amerika - 10 januari 2016

Bericht door Jbmm74 » 10 jan 2016, 21:14

Beide boeiende lezingen!
Veel bijgeleerd bij Bas, die op basis van de dingen die we allen op school geleerd hebben (codinus, 6 graden koeler per 100m hoogte, golfstromen etc etc) ons op een andere manier nasr verzorging van onze vissen liet kijken :)

Ernst zoals gewoonlijk mooie plaatjes en filmpjes, mini vakantie op het scherm ;)

Ik ben er de volgende keer gewoon weer :D
Gebruikersavatar
Jacqueline
Berichten: 313
Lid geworden op: 24 apr 2015, 14:09
Locatie: Ede

Re: NVC bijeenkomst Zuid Amerika - 10 januari 2016

Bericht door Jacqueline » 11 jan 2016, 06:10

De lezingen waren inderdaad super boeiend! Bedankt daarvoor :-bd
Verder was het wel even wennen om helemaal niemand te kennen. Een enkele naam bij het gezicht kunnen plakken maar daar bleef het wel bij. Gelukkig was mijn maatje Jeroen erbij :D
Afbeelding
Gebruikersavatar
JohnLu
Erelid
Berichten: 2225
Lid geworden op: 23 apr 2015, 21:38
Locatie: Haulerwijk (Frl)
Contacteer:

Re: NVC bijeenkomst Zuid Amerika - 10 januari 2016

Bericht door JohnLu » 11 jan 2016, 08:55

De lezingen waren inderdaad interessant. Weer een flink aantal forumleden gezien.

:duim:
https://www.youtube.com/user/JohnluFrl
facebook.com/Aquariumroom/
Gebruikersavatar
Cebus
Berichten: 136
Lid geworden op: 12 nov 2015, 12:43

Re: NVC bijeenkomst Zuid Amerika - 10 januari 2016

Bericht door Cebus » 11 jan 2016, 09:21

Zeer interessante lezingen! Weer een aantal mensen gesproken. Was erg gezellig!
Groetjes, Roan
100x42x65: viewtopic.php?f=11&t=989
Gebruikersavatar
Serge
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jan 2016, 14:56

Re: NVC bijeenkomst Zuid Amerika - 10 januari 2016

Bericht door Serge » 11 jan 2016, 16:02

Ik vond het een prettige bijeenkomst, en redelijk goed bezocht. En inderdaad, de lezing van Bas was erg leuk. Ondanks dat het eigenlijk allemaal heel erg logisch is, is het toch verrassend wat de cijfers je dan daadwerkelijk vertellen. We zijn té snel geneigd om vissen maar op 25 graden te houden. Dat was 30 jaar gelden misschien de norm, maar nieuwe tijden leiden tot nieuwe inzichten :)

Het reisverslag van Ernst was erg onderhoudend, erg leuke opnames, ook onderwater! Heb me echt verbaasd over het kolkende water in zo'n klein stroompje, en hoe soorten als S. daemon zich daar staande weten te houden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast