Allgayer overleden

Gebruikersavatar
River
Erelid
Berichten: 476
Lid geworden op: 25 apr 2015, 20:16
Locatie: Arnhem

Allgayer overleden

Bericht door River » 20 okt 2020, 10:42

Las net dat Robert Allgayer is overleden. Iemand die heel veel voor onze aquariumhobby heeft betekent. Hij is 73 geworden. Hij stond aan de basis van de Franse Cichlidenvereniging. Een van de weinigen die het gelukt is om van zijn hobby uiteindelijk z'n werk te maken. Behaalde een graad in de Biologie en was sterk geïnteresseerd in de systematiek en classificatie van Cichliden, met name die van Midden Amerika. Talrijke artikelen zijn van zijn hand verschenen, waaronder ook veel eerst-beschrijvingen.

--altoflavus (Allgayer, 2001)
--Cryptoheros nanoluteus (Allgayer, 1994)
--Nannacara aureocephalus Allgayer, 1983
--Paraneetroplus omonti (Allgayer, 1988)
--Paretroplus menarambo Allgayer, 1996
--Paretroplus nourissati (Allgayer, 1998)
--Theraps belone (Allgayer,1989)
--Theraps nourissati (Allgayer,1989)
--Tomocichla asfraci (Allgayer, 2002)
--Vieja argentea (Allgayer, 1991)
--Vieja ufermanni (Allgayer, 2002)

Een groot nadeel van zijn werken was dat veel daarvan alleen in de Franse taal verscheen en bovendien vaak alleen gepubliceerd in het Franse periodiek. Heb wel eens gehoord dat hierdoor zijn werken wel eens over het hoofd werden gezien of misschien zelfs wel bewust aan de kant geschoven door de (serieuze) wetenschap.

https://www.fedeaqua.org/108-ffa-infos/ ... t-allgayer

Afbeelding
Laatst gewijzigd door River op 20 okt 2020, 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Bas Pels
Erelid
Berichten: 4913
Lid geworden op: 23 apr 2015, 21:01
Locatie: Nijmegen

Re: Allgayer overleden

Bericht door Bas Pels » 20 okt 2020, 10:56

Tsja, als je niet in het Engels publiceert, dan wil je, volgens mij, ongelezen blijven.
Gebruikersavatar
River
Erelid
Berichten: 476
Lid geworden op: 25 apr 2015, 20:16
Locatie: Arnhem

Re: Allgayer overleden

Bericht door River » 20 okt 2020, 14:55

Ik geloof dat i op dat vlak 'n beetje lui was en verwachtte dat anderen z'n werk wel zouden vertalen;) Maar dat gebeurde dus niet. In Cichlidae heeft, voor zover ik weet, ook nog nooit 'n artikel van hem gestaan. Ik vermoed dat de Franse taal toch 'n beetje lastig is. Misschien dat de Belgische liefhebbers eens in de pen kunnen klimmen? Die hebben er volgens mij minder moeite mee.
Gebruikersavatar
minipol
Erelid
Berichten: 4394
Lid geworden op: 23 apr 2015, 20:30
Locatie: Izegem, België
Contacteer:

Re: Allgayer overleden

Bericht door minipol » 20 okt 2020, 15:07

Ik volg Bas in z'n stelling. De voertaal voor wetenschappelijke internationale publicaties en communicatie is veelal Engels denk ik.
Staat los van het feit dat de man veel betekent kan hebben voor de hobby.

<zaag modus>
Los van het verlies van Mr. Allgayer.
Mja Belgisch mag je toch stilaan beginnen schrappen. En de aanname dat Belgen (je bedoelt Vlamingen) doorgaans toch Frans spreken is veelal niet meer van toepassing, en terecht. Dat denken de Walen ook maar nog een paar jaartjes en geen Vlaming spreekt nog deftig Frans tenzij je de taal echt mooi vindt of het moet leren voor je werk. Daarom zie je in Brussel bij bedrijven waar Vlamingen en Walen werken vaak Engels als voertaal naast de eigen taal. Ter info, Frans is verplicht in Vlaanderen, en in Wallonië is het uiteraard niet verplicht. Het principe dat het voor iedereen gelijk moet zijn geldt niet voor Walen en dat is vb. ook zo voor stemmen. 1 Waalse stem levert meer zetels op dan een Vlaamse stem maar daar hoor je Europa niet over.
</zaag modus>
The greatest accomplishment is not in never falling, but in rising again after you fall. (Vince Lombardi)
Bas Pels
Erelid
Berichten: 4913
Lid geworden op: 23 apr 2015, 21:01
Locatie: Nijmegen

Re: Allgayer overleden

Bericht door Bas Pels » 20 okt 2020, 16:18

Zelf ben ik, als beroep, Benelux merkengemachtigde. Ik heb dus voor mijn werk, net als op dit forum, met Belgen te maken.

En ja, Walen verdommen het om Nederlands te spreken, al zouden ze dat als Goede Belgen wel moeten doen. Zelf spreek ik geen frans (omdat ik het niet wil, ik kan het amper, maar ik verdom het) net als de meeste Nederlanders. En dus spreekt men daar Engels.
Gebruikersavatar
stevens jurgen
Berichten: 1650
Lid geworden op: 06 jun 2015, 22:01

Re: Allgayer overleden

Bericht door stevens jurgen » 20 okt 2020, 19:37

Op het nvc web staat hij toch bij die soorten vermeld als referentie.
Dus moet ik mij erbij aansluiten dat het een spijtige zaak is dat die niet vertaald zijn.
Danovic
Berichten: 1085
Lid geworden op: 26 apr 2015, 09:24
Locatie: Kortrijk BE

Re: Allgayer overleden

Bericht door Danovic » 20 okt 2020, 20:20

--Paretroplus menarambo Allgayer, 1996
--Paretroplus nourissati Allgayer, 1998

We zijn hem dankbaar :)
450x96x74 Madagascar - 120x80x40 Africa - 120x80x60 ZA
Gebruikersavatar
River
Erelid
Berichten: 476
Lid geworden op: 25 apr 2015, 20:16
Locatie: Arnhem

Re: Allgayer overleden

Bericht door River » 20 okt 2020, 20:21

Mja Belgisch mag je toch stilaan beginnen schrappen. En de aanname dat Belgen (je bedoelt Vlamingen) doorgaans toch Frans spreken is veelal niet meer van toepassing, en terecht. Dat denken de Walen ook maar nog een paar jaartjes en geen Vlaming spreekt nog deftig Frans tenzij je de taal echt mooi vindt of het moet leren voor je werk. Daarom zie je in Brussel bij bedrijven waar Vlamingen en Walen werken vaak Engels als voertaal naast de eigen taal. Ter info, Frans is verplicht in Vlaanderen, en in Wallonië is het uiteraard niet verplicht. Het principe dat het voor iedereen gelijk moet zijn geldt niet voor Walen en dat is vb. ook zo voor stemmen. 1 Waalse stem levert meer zetels op dan een Vlaamse stem maar daar hoor je Europa niet over.
Belgisch mogen we stilaan schrappen? O dat is nieuw voor mij. In Wallonië is de voertaal toch, Frans dat is dan toch ook 'n verplicht vak daar? Het zou logischer zijn als ze daar dan Nederlands als extra verplicht vak zouden krijgen. Wist niet dat een Waalse stem meer oplevert dan een Vlaamse, maar dat heeft zeker met populatie-grootte te maken.
Laatst gewijzigd door River op 20 okt 2020, 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
River
Erelid
Berichten: 476
Lid geworden op: 25 apr 2015, 20:16
Locatie: Arnhem

Re: Allgayer overleden

Bericht door River » 20 okt 2020, 20:24

En ja, Walen verdommen het om Nederlands te spreken, al zouden ze dat als Goede Belgen wel moeten doen. Zelf spreek ik geen frans (omdat ik het niet wil, ik kan het amper, maar ik verdom het) net als de meeste Nederlanders. En dus spreekt men daar Engels.
Heb het nooit gehad, Frans op school, dus ik bak er ook niks van;)
Gebruikersavatar
River
Erelid
Berichten: 476
Lid geworden op: 25 apr 2015, 20:16
Locatie: Arnhem

Re: Allgayer overleden

Bericht door River » 20 okt 2020, 20:25

Op het nvc web staat hij toch bij die soorten vermeld als referentie.
Dus moet ik mij erbij aansluiten dat het een spijtige zaak is dat die niet vertaald zijn.
Misschien vinden we nog eens iemand die Frans kan en het leuk vindt om zoiets te vertalen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast