Discussie: kweken, ethiek, milieu etc.

scalare1973
Contacteer:

Re: Discussie: kweken, ethiek, milieu etc.

Bericht door scalare1973 » 02 dec 2020, 07:37

Koffiedrinker schreef:Hiermee is inderdaad de hobby van het thuis kweken grotendeels naar de maan geholpen.
Dit raakt vele hobbyisten, waaronder mijzelf, maar ik moest ook meteen aan Fred's vissen in Amsterdam denken, die één van de grootste is op marktplaats en ook zijn eigen website heeft.

Ikzelf ben in ieder geval niet van plan om te stoppen, daar ik het kweken bij te dierbaar voor.
Mij werd vanmiddag verteld dat er voor het 'bewijs van vakbekwaamheid" ook online cursussen worden aangeboden, voor € 300 all-in.

Maar we leven wel in een rare wereld. Hier in Den Haag zit zowat in iedere straat een zogenaamde Coffeeshop waar je legaal weet ik niet wat voor drugs, hasj en wiet kunt kopen, maar als ik een thuis gekweekt visje aan de dierenwinkel wil verkopen of ruilen voor een potje voer ben ik in overtreding. Het moet niet gekker worden.

EDIT: Hier wordt de online cursus aangeboden voor € 120 exclusief BTW en exclusief examengeld.

https://onlineleren.citaverde.nl/blocks ... n---vissen
Hoe krom de cursus 120 het examen 240 grapjassen
Bas Pels

Bericht door Bas Pels » 02 dec 2020, 08:58

Het doel was goed, maar de uitvoering is naadje. Alle dieren worden op een grote hoop gegooid, en geheid gaat de cursus vooral over honden en katten.

Ik heb dat diploma niet, maar ben ervan overtuigd dat ik meer van vissen weet dan de gemiddelde dierenwinkelier met dit diploma. Alleen, ik weet niets van honden, en wil dat graag zo houden.

Waardeloze regeling.
AquaInfo
Contacteer:

Bericht door AquaInfo » 02 dec 2020, 09:10

@Bas, er zijn verschillende cursussen....speciaal voor honden en katten en een aparte voor de houder van vissen. Je leert dus echt gericht alleen over vissen.
Kijk ook eens in de database van AquaInfo.nl
Peterhs

Bericht door Peterhs » 02 dec 2020, 09:47

Dit maakt inderdaad de hobby compleet dood.
Ik wist hier totaal niet van af.
Ik ben zelf oom zo'n hobbykweker.
Het is de laatste tijd op een erg laag pitje, omdat ik vooral kweek met de soorten die ik daadwerkelijk ook zelf hou.
Daarom heb ik enkel nog maar wat jong spul zitten.
Hier verdien ik meestal niets aan door alle kosten zoals koffiedrinker ook aangeeft. Nu moet ik kosten gaan maken voor een onzinbriefje om uit hobbyoogpunt de vissen te slijten aan andere liefhebbers? Nog meer geld erop toe leggen? Over mijn lijk!

Laat ze maar lekker onderscheid maken door inderdaad bedrijfsmatig en hobbymatig. Dat is een wereld van verschil.
Het is al bar en boos, maar binnenkort kun je enkel nog via via slechte kwaliteit bij anderen halen.
Menig aquariumwinkel heeft slechtere kwaliteit. Uitzonderingen daargelaten, maar bij de groothandel komt regelmatig fx doorfok vandaan. Dat is dan het streven wat zo'n diploma teweeg brengt?
Als ze dan willen zorgen dat er minder leed is en willen dat er kwaliteit wordt geleverd, laat het dan mogelijk zijn om een aanvraag hiervoor in te dienen, dat ze vervolgens langskomen en bepalen of jij daadwerkelijk het goed voor elkaar hebt, kosteloos.
Koffiedrinker

Bericht door Koffiedrinker » 02 dec 2020, 10:41

Bas Pels schreef:
02 dec 2020, 08:58
Ik heb dat diploma niet, maar ben ervan overtuigd dat ik meer van vissen weet dan de gemiddelde dierenwinkelier met dit diploma. Alleen, ik weet niets van honden, en wil dat graag zo houden.

Waardeloze regeling.
Dat was precies wat mijn kennis gister aan mij vertelde, die de cursus in Barneveld gevolgd heeft.
Dat het niveau van de lesstof zeer laag was, de docent niet echt veel kennis van zaken had en de cursus totaal zinloos was en hij constant het gevoel had dat hij de docent nog wel het nodige kon leren op het gebied van vissen houden en verzorging.
Zijn kosten waren € 1100 plus de benzine 5 dagen op en neer rijden naar Barneveld.
scalare1973
Contacteer:

Bericht door scalare1973 » 02 dec 2020, 11:18

Kijk en dan is 1100,- helemaal bezopen ook voor de gemiddelde winkelier die een paar bakjes met goudvissen en wat yuppen heeft naast 2 kanaries en een cavia.
Deze winkels verdienen niks tot weinig aan de levende have alleen aan hun verkoop van voer en daarnaast hopelijk wat dieren benodigdheden. Denk dat dit de nek om doet van de hobby start bij jonge kids. Als ze niet meer gezien worden en verkrijgbaar zijn starten die kids geen dieren hobby op en wint de spelcomputer weer wat zieltjes.
Bas Pels

Bericht door Bas Pels » 02 dec 2020, 18:30

scalare1973 schreef:
02 dec 2020, 11:18
Kijk en dan is 1100,- helemaal bezopen ook voor de gemiddelde winkelier die een paar bakjes met goudvissen en wat yuppen heeft naast 2 kanaries en een cavia.
Deze winkels verdienen niks tot weinig aan de levende have alleen aan hun verkoop van voer en daarnaast hopelijk wat dieren benodigdheden. Denk dat dit de nek om doet van de hobby start bij jonge kids. Als ze niet meer gezien worden en verkrijgbaar zijn starten die kids geen dieren hobby op en wint de spelcomputer weer wat zieltjes.
Eerlijk gezegd, de winkel met 10 bakken en 40 vogeltjes - dat die stopt met verkopen van levende dieren, dat vind ik nu net een heel groot voordeel.

Want zoals je zelf erkent, ze verdienen er niet genoeg mee, waardoor de kennis er niet is, maar de dieren hebben wel goede verzorging nodig. In de winkel en na de verkoop.

Dat er eisen aan beroep-dierenhouders gesteld worden, dat vind ik alleen maar goed. Zolang die eisen redelijk zijn - dat voeg ik toe, omdat ik de eisen niet ken, niet omdat ik ze onredelijk zou vinden.
Meksjoef

Bericht door Meksjoef » 02 dec 2020, 20:33

Begrijp niet helemaal waarom velen van jullie zo tegen zijn...

Ik snap dat dit voor de fatsoenlijke (hobby)kweker die serieus en netjes met zijn dieren omgaat een doodsteek is, maar al die "broodfokkers" die ongezonde/slechte dieren op de markt brengen worden hiermee wel aangepakt (althans dat hoop ik).

Want laten wij eerlijk zijn, ongezonde dieren is een serieus probleem in de hobby en is iets wat bij veel mensen leed brengt. Want zeg nu eerlijk, hoe vaak zien wij wel niet complete wan toestanden voorbij komen waar elk weldenkend mens van over zijn nek gaat?
Denk dan ook dat dit een goed ding is om marktplaats etc wat leger te krijgen met "overtollige" dieren. Dus even niet vanuit je eigen situatie kijken, maar vanuit al die mensen die het niet zo netjes doen als jullie (wat het gros is)...
coenb

Bericht door coenb » 02 dec 2020, 21:07

Het geven van een training en bijbehorend certificaat, bepaald door de politiek ( neem ik aan) is nogal schieten met een kanon op iets wat kleiner is dan een mug...
Want dan vind ik dat iedere hondenbezitter....o, wacht....ouders die kinderen willen ook verplicht op training moeten.
Ik zit in het onderwijs en wat ik soms zie in thuissituaties...zelfde redenatie.
...
Heb je gezien waar de groothandel hun vissen vandaan haalt...dat is vaak slechter dan menig hobby kweker

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

Meksjoef

Bericht door Meksjoef » 02 dec 2020, 22:09

Trainingen voor ouders, hondenhouders, kattenhouders etc ben ik ook zeker voor.
Genoeg mensen die voor alle voorbeelden geheel ongeschikt zijn.

Ik heb geen kennis waar de dieren van de groothandel vandaan komen, maar geloof direct dat daar schrijnende gevallen bijzitten.
Maarja het één maakt het ander niet juist denk ik zo...
Plaats reactie

Terug naar “Kweek”