Nature-Nurture

Plaats reactie
Harrie

Nature-Nurture

Bericht door Harrie » 02 mei 2020, 13:42

Veel liefhebbers halen de jongen al vroeg weg bij de ouders om ze apart te laten opgroeien. Over of dat goed is verschillen de meningen. Haal je ze te vroeg weg dan zullen ze echt wel groot worden, maar de vraag is of ze dan later zelf in staat zijn om hun jongen "goed" op te voeden. Leren ze dit door de ervaring, of kunnen ze dit van nature?
Bas Pels

Re: Nature-Nurture

Bericht door Bas Pels » 02 mei 2020, 14:40

Persoonlijk denk ik aan een derde alternatief.

Het verzorgen van de jongen is geen instinct, het gaat te vaak mis. Maar leren? Leren impliceert dat je iets ontwikkelt door het te doen.

Volgens mij gaat het om inprenting. Een voorbeeld is de zang van zangvogeltjes. Die hebben echt nodig dat ze hun vader horen zingen, anders maken ze er zelf helemaal niets van terecht. Alleen, het veerloze jong in het nest zal echt niet oefenen.

Het grote probleem met inprenting is dat het een heel makkelijke manier is van leren, maar het moet op het goede moment gebeuren. Ben je te vroeg, dan gebeurt er niets. Te laat en het komt nooit meer goed.

Het leren van een taal door kleine kinderen, daar lijkt ook een stukje inprenting in te zitten. Maar daarna moeten ze toch echt leren dat het ding waarop je zit een stoel heet, en waar je bord staat een tafel.
janvangastel
Contacteer:

Bericht door janvangastel » 02 mei 2020, 15:38

Inprenting gaat meest over het herkennen van de ouders door jongen. Jongen blijven bij de ouders en volgen die. Wie dat niet goed genoeg doet wordt opgevreten of gaat om een andere reden dood. Ik weet niet in hoeverre het weghalen van jongen direct na de geboorte, of al daarvoor (steen met eieren) er toe leidt dat de jonge vissen dan later zelf slechte ouders worden. Dat lijkt me toch heel wat anders. De man Uaru die ik nu heb is tot hij een kleine 20 cm was bij zijn ouders gebleven. Nu is hij gepaard met een vrouw en ze hebben samen zeker al 10x eieren gehad, die beide goed verzorgen en die ook uitkomen. Steevast laat de man die op een gegeven moment, soms voor, soms na het uitzwemmen in de steek door te gaan eten als de vrouw ook aan het eten is. De vrouw doet dat niet. Die heeft eerder met een andere man jongen gehad. Het was toen de eerste keer dat ze eieren/jongen hadden, die gelijk al goed door beide ouders verzorgd werden. Er is dus zeker geen een op een relatie tussen lang bij de ouders blijven en zelf een goede ouder zijn.
Meten is weten
edwins

Bericht door edwins » 02 mei 2020, 17:21

Wlifried van der Elst heeft hier een interessant artikel over geschreven in Cichlidae.

Voor leden hier te lezen:

https://www.nvcweb.nl/artikelen/zuid-am ... experiment

Het te vroeg bij de ouders weghalen van de jongen (b)lijkt wel degelijk te leiden tot verminderde broedzorg.
Laatst gewijzigd door edwins op 02 mei 2020, 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.
janvangastel
Contacteer:

Bericht door janvangastel » 02 mei 2020, 18:09

Ik denk niet dat je op grond van een zo'n - klein opgezet - experiment die conclusie al kunt trekken. In elk geval is het niet zo, dat vissen die wel door de ouders zijn opgevoed wel altijd goede broedverzorgers zijn. Dat is in elk geval mijn ervaring.
Meten is weten
Plaats reactie

Terug naar “Kweek”