Camera

Gebruikersavatar
bertD
Berichten: 3214
Lid geworden op: 24 apr 2015, 17:42
Locatie: Tielt (Kanegem)

Re: Camera

Bericht door bertD » 14 aug 2015, 12:21

Ik veronderstel dat die toestellen die automatisch focussen, dat je dit ook kunt uitschakelen.
Het manueel focussen enzo gebeurd dan via de lens?
“To be is to do”—Socrates. “To do is to be”—Jean-Paul Sartre. “Do be do be do”—Frank Sinatra


AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
JohnWu
Erelid
Berichten: 786
Lid geworden op: 23 apr 2015, 22:34
Locatie: Lelystad

Re: Camera

Bericht door JohnWu » 14 aug 2015, 13:09

Ja, als je veelvoudig scherpstellen is, is dat vaak de continue focus. Die kan ik uitzetten.

Maar op een klein schermpje van de camera vind ik het vaak lastig om te zien of iets nou echt scherp is. Teleurstelling is vaak groot als ik dan de beelden op de Mac bekijk.
Gebruikersavatar
bertD
Berichten: 3214
Lid geworden op: 24 apr 2015, 17:42
Locatie: Tielt (Kanegem)

Re: Camera

Bericht door bertD » 14 aug 2015, 13:25

Ok, dan lijkt een doorkijklens(of hoe het ook heet) ook wel handig.
“To be is to do”—Socrates. “To do is to be”—Jean-Paul Sartre. “Do be do be do”—Frank Sinatra


AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
JohnWu
Erelid
Berichten: 786
Lid geworden op: 23 apr 2015, 22:34
Locatie: Lelystad

Re: Camera

Bericht door JohnWu » 14 aug 2015, 13:59

Die is "uit" tijdens het filmen omdat de spiegel weg geklapt is.
Bas Pels
Erelid
Berichten: 4913
Lid geworden op: 23 apr 2015, 21:01
Locatie: Nijmegen

Re: Camera

Bericht door Bas Pels » 14 aug 2015, 14:34

op de oude, analoge, spiegelreflexcamera's zat een focus-hulp. Daarmee kon je nauwkeuriger scherp stellen dan het beeld - diagonal van 35 mm - doet vermoeden.

Bij de latere toestellen met autofocus zat die hulp er niet op. En dat lijkt mij best lasting.

Stel je voor dat ik wil scherpstellen op een huis aan de andere kant van het dal. Dan boeit mij de tak voor mijn neus niet, maar de autofocus kan anders beslissen. Was ik de baas, dan had ik die hele tak niet op de foto gezien.

Sinds ene jaar of 10 fotografeer ik digital, met autofocus en de gehele santemecraam. Een vooruitgang? Voor mijn gevoel is de enige vooruitgang dat ik meteen kan zien wat ik heb. Zodat, als de techniek de foto weer eens verkloot heeft, dat ik weet dat ik nog een keer moet afdrukken.

de rest vind ik vooral onzinnig, waarschijnlijk leuk voor mensen met een andere hobby dan ikzelf
Ik heb Cribroheros rostratus. Ik ben gelukkig
Gebruikersavatar
Meksjoef
Erelid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 23 apr 2015, 20:38
Locatie: Eindhoven

Re: Camera

Bericht door Meksjoef » 14 aug 2015, 16:39

Kijk anders eens op marktplaats naar Sony Nex. Een zeer degelijk compacte spiegel met verwisslbare lenzen zodat je er ook andere dingen mee kan doen ;)
Gebruikersavatar
minipol
Erelid
Berichten: 4394
Lid geworden op: 23 apr 2015, 20:30
Locatie: Izegem, België
Contacteer:

Re: Camera

Bericht door minipol » 16 aug 2015, 17:57

2de hands is er zeker een en ander mogelijk. Een "goedkope" spiegelreflex met kitlens waarbij je vissen kan fotograferen, dat zal rap tussen de 1000 € - en 1200 € zijn.
The greatest accomplishment is not in never falling, but in rising again after you fall. (Vince Lombardi)
Gebruikersavatar
Meksjoef
Erelid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 23 apr 2015, 20:38
Locatie: Eindhoven

Re: Camera

Bericht door Meksjoef » 16 aug 2015, 18:25

Dat valt wel mee Bene... Je moet gewoon zorgen voor voldoende licht. Dan zal het zelfs lukken met een compact ;) licht is het belangrijkste niet het toestel ;)
Gebruikersavatar
bertD
Berichten: 3214
Lid geworden op: 24 apr 2015, 17:42
Locatie: Tielt (Kanegem)

Re: Camera

Bericht door bertD » 16 aug 2015, 18:59

Eigenlijk de persoon die er mee werkt die belangrijk is dus :D
Maar als jullie een mooie foto nemen van een soort met larfjes gaan jullie daar toch ook niet met de zaklamp op gaan schijnen ofzo?
“To be is to do”—Socrates. “To do is to be”—Jean-Paul Sartre. “Do be do be do”—Frank Sinatra


AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
JohnWu
Erelid
Berichten: 786
Lid geworden op: 23 apr 2015, 22:34
Locatie: Lelystad

Re: Camera

Bericht door JohnWu » 16 aug 2015, 19:08

Ik maak gebruik van een externe flitser die boven de bak hangt. De flits is maar een 1/xxxx van een seconde en de vissen reageren er niet eens op. Je krijg wel een bulk licht van zo een flits.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten