Welk toestel: Sony A77II, Nikon D7200 of Fujifilm X-T1

Gebruikersavatar
minipol
Erelid
Berichten: 4394
Lid geworden op: 23 apr 2015, 20:30
Locatie: Izegem, België
Contacteer:

Welk toestel: Sony A77II, Nikon D7200 of Fujifilm X-T1

Bericht door minipol » 06 jun 2015, 13:55

Ik ben toe aan een nieuwe camera waarbij ik vooral focus op volgende gebruikspunten:
Foto's nemen van:
- vissen
- honden
- m'n kinderen, portret & spelen
- natuur zonder daarin ver te gaan.

Video's van bovenstaande zonder dat ik daarop zwaar wil editeren. Het moet er gewoon deftig uitzien.

De eerste 3 criteria zijn voor mij het belangrijkst. Ik ben al zeer lang aan het zoeken,
en blijf twijfelen tussen de Sony A77II en de Nikon 7200. De Fujifilm X-T1 is ook een mogelijkheid
maar dat hangt af van de firmware 4.0 die in juni uitkomt. Lenzen van Fujinon zijn wel zeer duur,
en er is ook minder keuze.

Voordelen van de A77II zijn de vele autofocus mogelijkheden, de ingebouwde beeldstabilisatie (waardoor
je lenzen dat niet meer nodig hebben), de burst tot 12 fps (handig bij snel zwemmende vissen of lopende honden),
en de goede videomogelijkheden.
Nadelen is dan toch de typische noise reduction vanaf ISO 1600, en de iets mindere foto kwaliteit.

Voordelen van de Nikon 7200 zijn de betere fotokwaliteit, en de betere prestaties bij hoge ISO's.
Het ontbreekt de Nikon aan beeldstabilisatie in de body, burst is kleiner (maar groot genoeg denk ik) en
de iets mindere video mogelijkheden.

De vraag is natuurlijk, wat heb ik nodig voor het type fotografie wat ik voor ogen heb. Lenzen heb ik niet,
dus ik ben niet gebonden aan een merk, en heb ook geen voorkeur.
Aangezien het fotograferen van de vissen, honden en gezinsleden vaak binnen gebeurt, heb ik de indruk dat ik
daar beter af ben met het toestel met de hogere iso mogelijkheden, de Nikon dus.
Buiten is dat minder een issue, en is de A77II misschien in het voordeel voor actie shots. Echter als de
focus mogelijkheden van de Nikon voldoende zijn voor dat soort fotografie, dan vervalt dat voordeel.
Zelfde voor de video mogelijkheden.

Dan zijn er nog de lenzen waarbij voor beide merken wel goedkopere goede Tamron of Sigma objectieven op de
markt zijn. Voor vis en portretten denk ik dan eerder aan een prime lens. Kan ik eindelijk eens goede foto's
van m'n vissen nemen :) Ja, ik weet dat de fotograaf veel kan goed maken, maar met een oude Fujifilm S6500 fd
met zeer beperkte mogelijkheden is dat veel minder het geval. Je loopt toch tegen de limieten van de camera aan.
Voor algemeen gebruik zou ik dan nog een zoom moeten hebben ook. Misschien dat daar 1 van de kit lenzen wel bruikbaar is.

Voor de mensen die ook goede foto's willen maken zonder teveel met de details te willen bezig, kan ik nog de
Panasonic Lumix FZ 1000 aanbevelen. Het is een compact toestel maar toch groot maar met een zeer goede vaste lens
met veel bereik.

Gericht advies is welkom. Ik ben ondertussen toch al zo'n 1,5 jaar bezig met reviews lezen enz. en ben het nu wel grondig beu
aan het worden. Tijd om een knoop door te hakken dus :)
The greatest accomplishment is not in never falling, but in rising again after you fall. (Vince Lombardi)
mtijn79
Berichten: 242
Lid geworden op: 26 apr 2015, 19:42
Locatie: Heerlen

Re: Welk toestel: Sony A77II, Nikon D7200 of Fujifilm X-T1

Bericht door mtijn79 » 06 jun 2015, 15:13

Phoe, dat is een moeilijke. Ik heb een nikon D90 gehad, een sony alpha nogwattus, en nu heb ik een canon 5dMKII en een 60d.
Als ik nu een keuze zou moeten maken zou ik eerder naar de sony kijken dan naar de Nikon.
Mede vanwege de transparante spiegel, stabilisatie in de body, en volgens mij betere videomogelijkheden.

Uiteindelijk zullen ze elkaar niet veel ontlopen, dus ook niet onbelangrijk: de aanschafprijs.
Wat kost de body, en wat kosten de lenzen die je graag wilt hebben
Gebruikersavatar
minipol
Erelid
Berichten: 4394
Lid geworden op: 23 apr 2015, 20:30
Locatie: Izegem, België
Contacteer:

Re: Welk toestel: Sony A77II, Nikon D7200 of Fujifilm X-T1

Bericht door minipol » 06 jun 2015, 19:14

De body van de Nikon 7200 is wat duurder. Lenzen zal grotendeels op hetzelfde neerkomen. Vraag is of de Sony voldoende presteert om 's avonds de vissen in de bak mooi te fotograferen. Het is een moeilijke :)
The greatest accomplishment is not in never falling, but in rising again after you fall. (Vince Lombardi)
Gebruikersavatar
Floor
Berichten: 579
Lid geworden op: 25 apr 2015, 16:53
Locatie: Gorinchem

Re: Welk toestel: Sony A77II, Nikon D7200 of Fujifilm X-T1

Bericht door Floor » 06 jun 2015, 20:22

Wat is de overweging geweest om canon niet in je lijstje op te nemen ?
Is toch markt leider met vele modellen in alle prijsklasse.
Een advies geven zal niet mee vallen,daar de meeste van ons niet ervaring heeft met meerdere merken te gelijk.
En een ieder zal zijn eigen voorkeur hebben.

Echt slechte merken zijn er niet,ga daarom naar een goede zaak en neem ruim de tijd om je voorkeur merken te proberen en laat dan je gevoel dan spreken.Zaken als ergonomische vormgeving, gewicht ,grote, worden dan ook duidelijk.
Technische gegevens zijn makkelijk op het net terug te vinden,maar het gevoel moet jezelf bepalen.

Zelf heb ik een voorkeur voor Nikon,en heb daar geen spijt van.Maar dat is persoonlijk.
Succes.
Gebruikersavatar
Meksjoef
Erelid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 23 apr 2015, 20:38
Locatie: Eindhoven

Re: Welk toestel: Sony A77II, Nikon D7200 of Fujifilm X-T1

Bericht door Meksjoef » 06 jun 2015, 21:34

Canon en nikon zijn de grootste op het moment, maar toch zit er bij Nikon bijna overal een Sony sensor in ;) sony en nog enkele anderen zijn heel hard bezig deze in te halen wat betreft techniek enz

Heb zelf de a77II zoals je weet en ben daar om meerdere redenen zeer tevreden mee. Lichtdoorlatende spiegel... Je ziet daardoor direct het resultaat ;) het klapbare scherm... Bijna een must voor natuurfotografie, omdat in veel gevallen een laag standpunt meerwaarde geeft aan de foto, de nieuwe techniek wat betreft scherpstellen (camera kan het bewegende onderwerp blijven volgen doordat hij die "herkent") en ook nog eens snel :)

Het technisch gedeelte weet ik allemaal niet. Denk dat je die vraag beter op photodrome of een ander fotoforum ofzo kunt stellen...
mtijn79
Berichten: 242
Lid geworden op: 26 apr 2015, 19:42
Locatie: Heerlen

Re: Welk toestel: Sony A77II, Nikon D7200 of Fujifilm X-T1

Bericht door mtijn79 » 07 jun 2015, 09:02

Wat betreft de prestaties bij weinig licht: Met een cropsensor zal dat altijd wel lastig blijven. Maar ook mijn FF heeft last van weinig licht als ik bewegelijkere vissen in het aquarium aan het fotograferen ben. Dan zal je altijd extra licht (flitser boven de bak bijvoorbeeld) nodig hebben.

En inderdaad zoals Floor al aangeeft, voel de body eens in het echt
Gebruikersavatar
minipol
Erelid
Berichten: 4394
Lid geworden op: 23 apr 2015, 20:30
Locatie: Izegem, België
Contacteer:

Re: Welk toestel: Sony A77II, Nikon D7200 of Fujifilm X-T1

Bericht door minipol » 07 jun 2015, 14:21

Dat was ik inderdaad van plan. En voor het niet kiezen van Canon, zoals ik zei, ik heb geen voorkeur voor een merk.
Er waren geen Canon toestellen die bij mij in het oog sprongen. Ik heb er genoeg bekeken maar voor betere specificaties kwam ik dan
toch eerder de Sony A77II of de Nikon tegen.
The greatest accomplishment is not in never falling, but in rising again after you fall. (Vince Lombardi)
gerrit 1967
Berichten: 405
Lid geworden op: 25 sep 2015, 07:51
Locatie: 't Harde

Re: Welk toestel: Sony A77II, Nikon D7200 of Fujifilm X-T1

Bericht door gerrit 1967 » 10 feb 2016, 07:23

En welke is het geworden en waarom
Bakmaat 255 × 85 × 85.
Gebruikersavatar
minipol
Erelid
Berichten: 4394
Lid geworden op: 23 apr 2015, 20:30
Locatie: Izegem, België
Contacteer:

Re: Welk toestel: Sony A77II, Nikon D7200 of Fujifilm X-T1

Bericht door minipol » 10 feb 2016, 18:26

Wel, ik heb nog niet gekozen. In tussen een Panasonic gekocht om ik toen (aug 2015) een deftige camera wou voor op reis met het gezin.
Nu zou ik zeker kiezen voor een Sony of Nikon. Daarbij is de A6000 goedkoper, en met een primelens (vaste brandpuntsafstand) ga je zeer mooie foto's trekken. Mijn toestel is ok (supercompact zoom) maar de Sony a6000 heeft een veel betere AF, en met prime lenzen kan je op lager iso mooiere scherpere foto's trekken. Ik wist sowieso dat m'n toestel niet krachtig genoeg is om echter super mooie aqua foto's te maken.
Ook de diepte onscherpte ontbreekt wat maar dat is logisch voor de meeste compact toestellen.

Dus als je van vissen mooie foto's wil trekken is ASP-C nog altijd de norm, en zelf zou ik dan voor een prime kiezen.
Dan ga je echt pareltjes van foto's kunnen maken.
The greatest accomplishment is not in never falling, but in rising again after you fall. (Vince Lombardi)
gerrit 1967
Berichten: 405
Lid geworden op: 25 sep 2015, 07:51
Locatie: 't Harde

Re: Welk toestel: Sony A77II, Nikon D7200 of Fujifilm X-T1

Bericht door gerrit 1967 » 11 feb 2016, 20:53

Helaas liggen deze camera's ver boven mn budget denk toch dat ik voor een compactcamera ga. Vooral ook omdat ik nog niks van fotografie weet en met een compactcamera kan ik met handbediening meerdere dingen uit proberen.
Wat zou een redelijke camera zijn voor ongeveer 300 euro.
Of zou je op een 2de handse digitale wachten
Bakmaat 255 × 85 × 85.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast