Tips voor Aquariumfotografie.

Gebruikersavatar
Meksjoef
Erelid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 23 apr 2015, 20:38
Locatie: Eindhoven

Tips voor Aquariumfotografie.

Bericht door Meksjoef » 24 apr 2015, 20:05

Ook met een compactje kan je leuke foto'tjes maken!
Dus je moet helemaal geen spiegelreflex hebben, mensen die er wel een hebben kunnen ntrl ook hun tips hier neerschrijven...

En dan wat tips ....

- kijk eens of je geen macro functie hebt!, meestal aangeduid met een tulpje/bloemetje
Afbeelding

-poets je ruiten! zowel binnen als buiten!

-maak foto's als het buiten donker is

-richt altijd op de ogen van het dier, als die scherp zijn dan zit je meestal wel goed. ;)

-zorg voor genoeg licht boven de bak, anders kan de camera niet scherpstellen
-> je kan bv ook bijlichten met een sterke zaklamp of bureau lamp...
Anders word de foto snel onscherp door beweging.
Want doordat de bak donker is gaat de camera een lange sluitersnelheid kiezen, een beweging word dan uitgesmeerd over je sensor. En snelle visjes, pootjes of beestjes worden dan een streepje :D...
en je camera gaat waarschijnlijk ook de iso verhogen wat dan weer meer ruis oplevert!


- hou de camera stil! anders krijg je snel onscherpte zeker bij donkere bakken waar de camera een lage sluiternelheid neemt om meer licht op de sensor te krijgen.
-> zet de camera op een stabiele ondergrond, je kan ook wat rijstzakjes stapelen en daar de camera opzetten :mrgreen:
-> je kan ook de zelfontspanner gebruiken doordat je niet moet drukken op de knop hou je de camera stiller


-Auto focus gebied instellen
ik heb volgende opties:
op 1 van 9 punten
op 1 van 3 punten (hogesnelheid)
bij deze fuctie stelt de camera scherp op een van deze punten...
Op 1 punt, een gebied in het midden , deze gebruik ik voor overzicht foto's en grote garnalen/ kreeften
en spot -> bij deze functie gaat het bij kleine onderwerpen een pak beter (bv garnalen, of kreeften koppies :mrgreen: )

-meetfunctie instellen (belichting)
opties bij mij:
spot -> gebruik ik bij heel kleine onderwerpjes
hele scherm -> gebruik ikj bij overzichtjes
combinatie -> gebruik ik bij gewone onderwerpen

-> soms krijg je overbelichting bovenaan de bak bij een totaaltje, door bij het scherpstellen te richten op de bovenkant van de bak, waar het dus het lichtst is kan je dit een beetje omzeilen :mrgreen:

-> belichting, in donkere bakken kan je beter de Iso en/of belichting van je camera iets hoger zetten. bv iso 400-800 (hoger krijg ik te veel ruis) gewone foto's maak ik op 200.
bij mij is dit aangeduid met een vierkantje met in de ene hoek een +je en in de andere een -tje
Bij een donkere bak zet ik de belichting wat hoger (+1/3 EV ,+1/2 EV tot +1 EV)
Bij een bak waar het bovenaan heel licht is zet ik soms de belichting enkele stappen lager.

-> de iso waarde, zoveelste hoger je die zet zoveelste meer ruis je op de foto krijgt.
Door een hogere iso waarde word de foto wel lichter...
Met een goede belichting boven de bak kan je dus een hoge iso voorkomen...

-Zoomen doe ik op de pc, omdat als ik zoom dan krijgt de camera moeite met scherpstellen en word de foto direct een stuk donkerder. (hoe meer je inzoomt hoe minder licht er in de regel op je sensor valt)
na het zoomen-> uitsnijden en het comprimeren verscherp ik de foto altijd een beetje.
omdat je anders toch wat scherpte verliest!
een goed gratis progje is picasa. handig, simpel en gratis :mrgreen:

-Flitsen
doe ik enkel als het diertje wat verder af zit, anders word het gewoon een witte vlek :roll:
Probeer met je lens direct tegen het glas te gaan, dan krijg je geen lastige reflecties.
je kan ook je camera wat schuin houden dat beperct de reflectie ook.

de meeste camera's hebben verschillende flitsfuncties probeer ze eens uit, de ene funtie levert miss een betere foto op!

-vele camera's hebben veschillende funties probeer ze eens uit je weet nooit of het een goede foto oplevert

ik heb zo bv nachtfoto, onder water, sneeuw, luchtfoto, baby ,huisdier, eten, ....
Johan schreef: Enkele bijkomende tips :arrow: doof alle andere lichtbronnen, lampen,TV,pc die geven lelijke reflecties op je foto's.

:arrow: De meeste toestellen hebben met de macrofunctie een afstand waar de scherpste macro foto's kunnen genomen worden.... dichterbij is wazig, verder is minder scherp. Wacht tot het diertje zich binnen die goede afstand bevinden om de macro foto's te nemen.

:arrow: Leg voer op de plaats waar je mooie foto's kan nemen omdat als achtergrond een mooie plant staat,of een mooi plekje ,compositie in je bak die goed als omlijsting kan dienen.

:arrow: Vermijd van onnatuurlijke objecten,potjes,buisjes... op de foto te zetten die verhinderen het weg dromen..de illusie dat diertjes in hun natuurlijke omgeving zitten.


en nu is het aan jullie posten die tips, opmerkingen en probeersels!

tips van jullie die kunnen de mods hier miss telkens bijvoegen, dan worden al de tips gebundelt :D
Bas Pels
Erelid
Berichten: 4913
Lid geworden op: 23 apr 2015, 21:01
Locatie: Nijmegen

Re: Tips voor Aquariumfotografie.

Bericht door Bas Pels » 24 apr 2015, 20:36

een niet technische:

Maak veel foto's. Maak je er 30, dan zit er altijd wel een tussen die beter is dan de rest, misschien wel zo goed dat je hem kunt tonen.
Ik heb Cribroheros rostratus. Ik ben gelukkig
Gebruikersavatar
Meksjoef
Erelid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 23 apr 2015, 20:38
Locatie: Eindhoven

Re: Tips voor Aquariumfotografie.

Bericht door Meksjoef » 24 apr 2015, 20:38

Bas Pels schreef:een niet technische:

Maak veel foto's. Maak je er 30, dan zit er altijd wel een tussen die beter is dan de rest, misschien wel zo goed dat je hem kunt tonen.
Nou Bas, kom maar op dan met die foto's :P
Maar je hebt gelijk... voor elke "fatsoenlijke" foto die ik maak, gooi ik er hoopjes weg ;)
Gebruikersavatar
David
Berichten: 1220
Lid geworden op: 27 apr 2015, 19:55
Locatie: Leeuwarden

Re: Tips voor Aquariumfotografie.

Bericht door David » 27 apr 2015, 20:54

Dus de macro functie kan het beste uit staan begrijp ik?
300x80x80 Midden Amerika viewtopic.php?f=45&t=3245
Gebruikersavatar
Meksjoef
Erelid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 23 apr 2015, 20:38
Locatie: Eindhoven

Re: Tips voor Aquariumfotografie.

Bericht door Meksjoef » 27 apr 2015, 21:10

Nee gewoon aanzetten... Die ziet er vaak uit als een bloempje ;)
Gebruikersavatar
Floor
Berichten: 579
Lid geworden op: 25 apr 2015, 16:53
Locatie: Gorinchem

Re: Tips voor Aquariumfotografie.

Bericht door Floor » 27 apr 2015, 21:37

David schreef:Dus de macro functie kan het beste uit staan begrijp ik?
Afhankelijk van wat je wil bereiken,een close-up of een overzicht foto.
En de hoeveelheid licht dat voorhande is,macro heeft het nadeel dat het een geringe scherptediepte geeft bij minder licht.
Is er genoeg licht,dan kan je je diafragmagetal opschroeven wat de scherptediepte weer ten gunste komt.
Het blijft spelen met licht. Een externe flitser is een sterk hulpmiddel.
Gebruikersavatar
JohnWu
Erelid
Berichten: 786
Lid geworden op: 23 apr 2015, 22:34
Locatie: Lelystad

Re: Tips voor Aquariumfotografie.

Bericht door JohnWu » 28 apr 2015, 08:15

Ik zal eerders eens een stukje schrijven over het fotograferen met een DSLR
Gebruikersavatar
Floor
Berichten: 579
Lid geworden op: 25 apr 2015, 16:53
Locatie: Gorinchem

Re: Tips voor Aquariumfotografie.

Bericht door Floor » 28 apr 2015, 19:02

:oops: Sorry,ik lees nu pas dat dit topic een uitleg is gericht op compact toestellen.
overheen gelezen.
Gebruikersavatar
minipol
Erelid
Berichten: 4394
Lid geworden op: 23 apr 2015, 20:30
Locatie: Izegem, België
Contacteer:

Re: Tips voor Aquariumfotografie.

Bericht door minipol » 28 apr 2015, 19:20

Floor, veel van de aangebrachte tips gelden ook voor andere types camera's.
The greatest accomplishment is not in never falling, but in rising again after you fall. (Vince Lombardi)
Gebruikersavatar
Meksjoef
Erelid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 23 apr 2015, 20:38
Locatie: Eindhoven

Re: Tips voor Aquariumfotografie.

Bericht door Meksjoef » 28 apr 2015, 20:21

Het is een hele basic uitleg (niet door mij geschreven), omdat ik vaak berichten lees over iemand met zijn piep compact :) Wil hiermee juist de compact gebruiker een steuntje geven :) Hopelijk lukt het nu stukken beter en zien wij meer foto's verschijnen :D
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten